Influencer marketing combineren met linkbuilding

Hoe zorg je door middel van influencer marketing voor backlinks naar jouw interieurpagina?

Het wordt tijd dat we het gaan hebben over backlinks en wat de waarde hiervan is voor jouw interieurpagina. Iedereen die bekend is met SEO, weet hoe belangrijk linkbuilding is en waarom je dit niet mag vergeten. Ik begrijp dat het als startende ondernemer of als je net ben begonnen met je interieurwebshop het een uitdaging is om je website zo hoog mogelijk te ranken in Google. Je hebt in je zoektocht waarschijnlijk termen zoals: SEO, influencer marketing of domein autoriteit voorbij zien komen. Mocht je het allemaal overweldigend vinden, dan is dat volkomen te begrijpen. Ik neem je daarom stap voor stap mee in het proces van linkbuilding in combinatie met influencer marketing.

Herken je dit?: Door de Coronamaatregelen heb je de deuren van je interieurzaak tijdelijk moeten sluiten. Je ziet de omzet dalen en staat met je rug tegen de muur. Je stapt over naar online verkoop door middel van een webshop of je start een inspiratiepagina op om je naamsbekendheid te onderhouden. Je website is af: het ziet er visueel aantrekkelijk uit en zit technisch goed in elkaar. Ondanks alle ondernomen stappen zie je dat het resultaat in Google toch tegenvalt.

Voorafgaand het proces van linkbuilding is het belangrijk om een ijzersterke website te hebben die goed in elkaar zit en waardevolle content bevat. Ik raad je aan om dit artikel te lezen als je hiervoor nog de nodige stappen moet zetten. Als interieurpagina of webshop wil je de interieur liefhebber (lees: potentiële afnemer) verleiden en aanzetten tot actie om een bepaald conversiedoel te behalen. Om daarvoor vindbaar te worden op Google, moet de waarde van je website hoog worden ingeschat.

Linkbuilding: Wat is dat?!

Linkbuilding heeft uiteindelijk als doel om meer bezoekers op je website te krijgen. Deze krijg je doormiddel van backlinks. Backlinks zijn kort gezegd links van andere websites die bezoekers doorverwijzen naar jouw website. Een zoekmachine zoals Google, beloont websites die veel externe links van andere websites krijgen. Belangrijk: het gaat hierbij om kwalitatieve externe links. Nu hoor ik je al denken: ‘’Wat zijn kwalitatieve externe links?’’ Dat zijn links die afkomstig zijn van bedrijven die zelf veel autoriteit hebben. Jij kan hierin meeliften. Je kan je voorstellen dat het heel gunstig zou zijn wanneer ELLE Decoration of Interior Junkie naar jouw website linkt. Je hebt er misschien wat minder aan als de link afkomstig is van de website van de plaatselijke bloemist.

Voorbeeld van goede linkbuilding

Websites zoals StijlvolStyling.com staan open voor samenwerkingen met bedrijven maar geven ook de mogelijkheid om een gastblog te publiceren. In het artikel mag je een link plaatsen die de bezoeker doorverwijst naar jouw pagina. Een website zoals StijlvolStyling.com is gerelateerd tot interieur en is dus waardevol en relevant voor linkbuilding.

 

backlinks

Figuur 1 Voorbeeld externe backlink

Gouden tips voor linkbuilding:

  • Creëer waardevolle content van hoogwaardige kwaliteit die gerelateerd is aan jouw ‘core business’. In dit geval is dat interieur.
  • Voor externe links is het belangrijk dat de externe website aansluit bij het onderwerp van je eigen website.
  • Kijk naar de populariteit van de website die naar die van jou linkt. Dit wordt gemeten aan de hand van pagerank. Iedere website heeft een pagerank. Hoe hoger deze rank, des te waardevoller de link naar jouw pagina is.
  • Besteed aandacht aan relevante ankerteksten. Deze worden door Google meegenomen in de beoordeling van de relevantie voor je website.
  • Social media is je grootste vriend. Vergis je niet: als je werkzaam bent in de interieurbranche, dan is het belangrijk om naast je website ook aandacht te besteden aan social media. Publiceer via social media content die een bezoeker uiteindelijk doorverwijst naar jouw website.
  • Maak gebruik van je bestaande relaties. Je hebt in het verleden vast een tevreden klant of leverancier gehad die ook beschikt over een (relevante) website. Door simpelweg te vragen of zij een link naar jou willen plaatsen, heb je al een externe backlink.
  • Het gaat om kwaliteit niet kwantiteit. Mocht je nu uit enthousiasme aan de slag willen gaan met linkbuilding, onthoudt dat je zorgvuldig te werk moet gaan. Door veel nieuwe linkjes in één keer te creëren, bouw je geen goed linkprofiel op. Ga daarom aan de slag met een planning waarin je links inplant voor ongeveer zes maanden vooruit.
  • Verzamel linkjes die ook verwijzen naar een andere pagina in plaats van de homepage. Websites zijn geneigd om de link van de homepage te verwerken. Kijk naar bepaalde pagina’s of producten die vindbaar zijn op jouw website die je graag wilt uitlichten.

influencer marketing

Influencer Marketing

Influencer Marketing is een waardevol middel om in te zetten voor linkbuilding. Het mooie aan de interieurwereld is dat je influencers op elk kanaal hebt zitten waarvan sommigen een enorme achterban hebben. Door influencer marketing goed in te zetten is de kans groot dat je gelijk de juiste doelgroep bereikt.

Eerder is er al benoemd dat het ideaal zou zijn als jij wordt doorgelinkt door een website met een hoge autoriteit die ook aansluit bij het onderwerp van je eigen site. Met influencer marketing kun je dit doel bereiken. Zodra een influencer naar jouw website refereert, zullen mensen bij jouw pagina terecht komen.

Zie hieronder een korte lijst met de bekende voordelen van influencer marketing:

  • Doordat de links afkomstig zijn van sterke domeinen, gaat de domeinwaarde van jouw website omhoog. Dit heeft weer positieve invloed op je ranking.
  • Het zorgt uiteraard voor meer views en verkeer op jouw website.
  • Beide partijen profiteren hiervan. De influencer wordt door het publiek gezien als geloofwaardig en jouw bedrijf als geloofwaardige referentie.
  • Zodra jij de influencer benaderd voor een samenwerking, kies je eigenlijk ook zelf de doelgroep die je wilt bereiken en aansluit op jouw bedrijf.
  • Je bereikt in principe niet direct het publiek, dat doet de influencer.
  • Mocht je niet het budget hebben voor een influencer van honderdduizend volgers, dan kun je nog altijd opzoek gaan naar ‘micro-influencers’.

Hieronder staat een stappenplan hoe influencer marketing kan worden gecombineerd met linkbuilding.

Stappenplan voor interieurwebshops/pagina’s:

  1. Stel vast welk publiek je wilt aanspreken met de bijbehorende boodschap. Heb jij misschien een nieuwe stoel of theelichthouder in de collectie die jij onder de aandacht wilt brengen?
  2. Maak een lijst met influencers die je zou willen benaderen, wees hier heel kritisch op. Het is een opgave op zich om de juiste influencer uit te kiezen. Hoe je dat precies doet, lees je hier.
  3. Ga naar de social mediapagina’s of website van de influencer en zoek uit waar jij een link graag te zien wilt krijgen. Doe vervolgens onderzoek naar het publiek/volgers van de influencer. Influencers kunnen ook iets delen van je eigen site op hun social mediakanalen. Op die manier ontstaat er een natuurlijke vorm van linkbuilding
  4. Neem contact op met de influencer of de agency en leg uit wat de samenwerking precies inhoudt.

Waar het uiteindelijk om draait, is dat Google weet dat jouw profiel uit een natuurlijk linkprofiel bestaat. Het heeft geen zin om te betalen voor linkjes of aan een ruilafspraak te doen. Iedere ‘shortcut’ wordt vroeg of laat door Google opgemerkt en afgestraft. Deze tips zijn bedoeld om jou op weg te helpen zodat je een begin kan maken aan linkbuilding in combinatie met influencer marketing. Het is een bezigheid wat arbeidsintensief is maar waar je veel voor terugkrijgt!

Veel succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *