Waarom moet ik als merk investeren in influencer marketing?

influencer marketing

Hoe werkt influencer marketing en waarom moet ik Influencer marketing opnemen in mijn marketing strategie?

Inmiddels weten we allemaal wat een ‘influencer’ is, je hebt nu vast ook gehoord dat steeds meer bedrijven influencers inzetten voor hun nieuwe campagnes. Door deze trend is de strategie ‘influencer marketing’ geboren. Wat, wanneer en waarom dan? Dit bespreken we uitgebreid verder in het onderstaand artikel.
influencer marketing

Wat is influencer marketing?

Influencer Marketing, een nieuwe marketing strategie? Eigenlijk is het allemaal niet zo nieuw een aantal merken maakten al jaren terug gebruik van de influencer marketing strategie. De influencers die werden ingezet zijn niet de influencers die wij vandaag op de dag kennen, zij worden nu vooral ‘brand ambassadors’ genoemd. Wat is nu het verschil tussen een ‘influencers’ en een ‘brand ambassador’?

Influencers

De invloed van influencers wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken. vanuit bereik op het web of sociale media kanalen of invloed in een bepaalde community. Influencers communiceren vaak via meerdere platforms en hebben, omdat het hun dagelijks werk is geworden, steeds vaker behoefte aan het betaald zaken doen.

Brand ambassadors

Merkambassadeurs van een merk zijn personalities die zich verbinden aan merken voor de lange termijn. Ze zijn als het ware het gezicht voor het merk (ook wel ‘face branding’ genoemd). Ze verschillen van influentials, die met name worden gebruikt voor een korte-termijn campagnes. Zij ondersteunen (endorsement) het merk en vertegenwoordigen het waar mogelijk. Ambassadeurs worden veelvuldig ingezet door fashion en beauty merken. maar ook in de non-profit business worden personalities veelvuldig gevraagd. Bekijk hier welke soorten influencers er zijn!
influencer marketing

Nu we het verschil tussen influencers en brand ambassadors weten kunnen we verder met influencer marketing. Eigenlijk zijn wij allemaal influencers, wij mensen beïnvloeden elkaar dagelijks doormiddel van word of mouth marketing (mond-tot-mondreclame). Als je zeer tevreden bent over een product ben je geneigd om deze aan te raden aan andere mensen. Zo werkt inlfuencer marketing dus ook, hierbij is het verschil alleen dat degene die het “woord” verspreidt een groot aantal volgers heeft op sociale media en dus een groter bereik heeft.

Influencer marketing is dus een vorm van marketing waarbij je invloedrijke mensen op social media inzet om jouw doelgroep te bereiken. Influencers hebben een voorbeeldfunctie op sociale media en zijn doorgaans gespecialiseerd in een bepaald vakgebied zoals mode, reizen, food, beauty of technologie en produceren content die daarbij past.

Voordelen van Influencer marketing

Anno 2020 zijn steeds minder mensen gevoelig voor traditionele advertenties, dit heeft te maken met een gebrek aan vertrouwen. Door hun voorbeeldfunctie zijn influencers in de ogen van de volgers wél betrouwbaar. De meeste volgers hebben bovendien het gevoel dat zij een persoonlijke band hebben met de influencer. Wanneer merk en influencer goed bij elkaar passen, kan de influencer op een eerlijke en authentieke manier aandacht schenken aan het merk.

Een ander voordeel van influencer marketing is het bereik. Het kost een hoop tijd, moeite en geld om als merk zelf een schare volgers op te bouwen. Een influencer heeft deze volgers echter al. Als merk kun je een samenwerking aangaan met influencers die een groot bereik hebben binnen de gewenste doelgroep, zodat je zeker weet dat je de juiste mensen bereikt met jouw campagne.

influencer marketing

Hoe lang bestaat influencer marketing al?

Zoals ik eerder heb benoemd is influencer marketing niets nieuws! In de reclamefolklore wordt gezegd dat de koningin en de paus lang geleden medicijnen onderschreven ten behoeve van het volk. In zekere zin waren zij de eerste influencers in de geschiedenis van influencer marketing, die gebruik van medicijnen promootten bij mensen die nog geen gelovigen waren.

Om een goed beeld te geven over wanneer influencer marketing ongeveer begon, heb ik hieronder twee voorbeelden:

  • 1905: Roscoe Arbuckle x Murad Cigarettes

    Eén van de eerste influencer marketing campagnes in de geschiedenis is dat van acteur Roscoe Arbuckle (ook wel Fatty Arbuckle genoemd) en het Turks sigaretten merk ‘Murad’. Het merk wilde graag dat Arbuckle haar sigaretten op het podium zou roken als onderdeel van het endorsement, Arbuckle keurde dit niet goed. Hij was bang dat hij na het promoten van de sigaretten zou hoesten en zo niet verder kon met zijn show, hij stemde er mee in om de sigaretten in druk te promoten.Tegen die tijd realiseerden mensen zich dat beroemdheden die producten onderschrijven, de volgende hype zou worden omtrent marketing. Zo begonnen mensen zich open te stellen voor aanbevelingen van beroemdheden.
    influencer marketinginfluencer marketing

  • 1931: Coca-Cola x Kerstman

    Heeft Coca Cola ons het mollige, vriendelijke beeld van de kerstman gegeven? Het lijkt er wel op! De influencer marketing geschiedenis van Coca Cola begon toen het bedrijf dit beeld van de kerstman in 1931 in haar advertenties introduceerde. Hij was een vriendelijke, mollige grootvader met een witte baard, gekleed in een rode outfit. Voordat ze met deze advertenties kwamen, was de kerstman in veel verschillende vormen vertegenwoordigd. “Als mensen houden van de persoon die het product promoot, houden ze ook van het product zelf”. Dit is de basis van influencer marketing zoals we die nu kennen. Volgens deskundigen vertrouwt 92% van de consumenten de aanbevelingen van mensen die ze volgen op sociale media, ze vertrouwen reclame van merken niet zozeer. Bekijk hieronder Coca Cola’s meest influential kerst reclame!

 

Ruim 100 jaar verder

Influencer marketing bestaat dus al zo’n 115 jaar, kun je dat geloven?! Maar toch is er niet zozeer literatuur over influencer marketing. Van beroemdheden tot aan zelfbedachte personages om engagement te creëren met consumenten, het bestond allemaal al. Natuurlijk is influencer marketing met de jaren ook meegegroeid met de trends. Tegenwoordig zetten merken niet alleen beroemdheden of personages in, maar kunnen ook veel bereik creëren met zowel macro als micro influencers.

Influencer marketing anno 2020

We zijn nu ruim 115 jaar verder en influencer marketing is gegroeid tot een succesvol en onmisbaar marketing strategie. Door deze groei zijn er tegenwoordig meerdere influencer marketing agencies. Influencer Marketing Agencies treden op als tussenpersoon in het Influencer Marketing-proces. Het proces van het ontdekken van influencers, het contacteren en selecteren van de meest geschikte influencers, en het voeren van campagnes met hen, is erg tijdrovend. Dit is waar gespecialiseerde Influencer Marketing Agencies optreden.
influencer marketing

Er zijn talloze influencer marketing agencies (in Nederland zijn het er al meer dan 10) , maar wie is nou de grootste? Nu vraag je je af “Welke grote influencer marketing agencies heb je?” Viral Nation is een van de toonaangevende influencer marketing bureaus ter wereld. Viral Nation is een bekroond full-service influencer marketing agency op het gebied van influencer-marketingprogramma’s en -strategieën. Het bedrijf is gespecialiseerd in de uitvoering en strategie van influencer-marketingcampagnes, content creatie, prestatiemarketing, betaalde sociale media en geïntegreerde merkstrategie.

Viral Nation beschikt ook over ’s werelds grootste en meest impactvolle influencer-netwerken, die gamers, atleten, sociale beroemdheden en invloedrijke content creators in tientallen industrieën vertegenwoordigd, zowel exclusie als niet-exclusief.  Tevens won Viral Nation de “Best large influencer marketing agency award”. Viral Nation werkt met merken zoals: Apple, Mc Donald’s, Microsoft, Google etc.

Hoe gaan bedrijven te werk met influencer marketing?

  • In de meeste gevallen nemen adverteerders/mediabureaus contact op met influencer marketing bureaus, omdat zij eenmaal de pioniers zijn op het gebied van influencer marketing en zij weten het best hoe je een influencer marketing campagne implementeert.
  • Vervolgens wordt er een campagne doelstelling opgesteld en volgt er een briefing etc. En er wordt uiteraard een contract getekend tussen de betreffende partijen. De specialisten van het influencer marketing bureau gaan verder over alle creativiteit omtrent de campagne. Tevens hebben de specialisten directe relatie met de influencers van het influencer marketing bureau.
  • Meeste influencer marketing agencies bieden tevens ook tussentijdse cijfers van lopende campagnes. Als de adverteerder niet tevreden is met de resultaten, kunnen de specialisten van het influencer marketing bureau bijsturen om het bereik te vergroten. Naast tussentijdse cijfers leveren influencer marketing agencies vaak ook na de campagne periode een rapport met alle campagne resultaten aan.

Trends & insights

Wat zijn nu de belangrijkste trends omtrent influencer marketing? Het is nu al te duidelijk dat influencer marketing blijvend is , maar wel een tak die continue aan het ontwikkelen is . Ook voor het komend jaar kunnen we nieuwe trends verwachten omtrent influencer marketing.

Belangrijkste trends op een rij:

Samenwerkingen voor een langere termijn

Eén van de belangrijkste trends anno 2020 zijn de langdurige samenwerkingen. Influencer selectie is enorm tijdrovend, om dit te voorkomen gaat de voorkeur uit naar langdurige samenwerkingen. Als bedrijf wil je niet samenwerken met influencers die onlangs je concurrenten aanprees. Juist hierom willen merken zich voor een langere termijn binden aan influencers, zodat de influencer ambassadeur wordt van haar merk. Lange termijn samenwerkingen levert een beter verbinding op tussen de brand ambassador en trouwe fans. Tevens zien we ook dat steeds meer influencers aan de slag gaan als brand ambassadors.

Belangrijke concurrent voor Instagram

Instagram is al een aantal jaren het grootste platform voor influencer marketing, influencers maken optimaal gebruik van dit sociale media kanaal om hun content te delen. Dit jaar is TikTok als grote concurrent van Instagram opgedoken, de app bestaat nog geen 3 jaar en heeft al meer dan 1 miljard downloads. TikTok is vooral populair bij generatie Z en jongeren onder 25 jaar. Na de opkomst van TikTok heeft Instagram functies uitgebreid die op TikTok lijkt, je kunt nu namelijk ‘reels ‘maken op Instagram. Dit zijn filmpjes van 15 seconden die je op muziek kunt maken en vervolgens kunt delen via Instagram stories. Het moet nog blijken of TikTok gaat groeien en of Instagram de leider blijft voor influencer marketing.

Quality not Quantity!

Toen influencer marketing als nieuwe marketing strategie werd opgenomen door veel merken, lag de focus vooral op het inzetten van macro influencers en beroemdheden. Deze influencers hebben meestal meer dan 1 miljoen volgers en zijn enorm bekend in hun branche, maar hebben minder invloed op hun volgers dan je denkt! Vaak bestaan macro influencers en beroemdheden hun volgers uit nep volgers en is het engagement niet zo hoog.  Daarom maken merken steeds vaker gebruik van micro influencers  én wordt het inzetten van nano influencers een nieuwe trend omtrent influencer marketing.

CGI Influencers

Het moet niet gekker worden! Een van de trends van vandaag zijn óók ‘computer generated imagery influencers’. Dit zijn imagery (beeldspraak) influencers zoals Lil Miquela, een robot Instagram influencer en shudu.gram een imagery Instagram model. Dit zijn dus géén echte mensen, maar hebben toch veel volgers op Instagram en invloed op ‘mensen’. Lil Miquela heeft zelfs meerdere hits uitgebracht, tegenwoordig een virtuele popster.
influencer marketing influencer marketing

  1. Last but not least!

    Influencer marketing met huisdieren, yes dat heb je goed gelezen! Influencer marketing is er voor iedereen, zo ook voor huisdieren. Hoe gek dit ook klinkt je zult je verbazen om het aantal volgers dat sommige huisdieren hebben op Instagram en andere social media kanalen, misschien wel méér dan jij?? De Nederlandse Fiep The Kitty Cat heeft inmiddels al 27,3 duizend volgers op Instagram, daar kunnen sommige influencers alleen maar van dromen OOPS!

Hoe ziet de toekomst van influencer marketing eruit?


Nu we het ontstaan van influencer marketing weten en de trends van nu kennen, vraag je je natuurlijk af welke kant influencer marketing op gaat! Volgens business Insider zal influencer marketing in 2022 waarschijnlijk een industrie van $15 miljard worden. Het percentage klantenacquisitie en ROI van influencer marketing is ook behoorlijk indrukwekkend. Ook al berekenen merken de ROI verschillend, ze zijn het er allemaal over eens dat influencer marketing echt werkt!

influencer marketing

Influencer marketing zal steeds meer groeien, dit komt door dat sociale media een onderdeel van ons leven is geworden. Voor ons gemak gaan we steeds meer functioneel gebruik maken van sociale media, in plaats van alleen voor communicatie en entertainment gaan wij in de toekomst sociale media ook gebruiken voor aankopen.

In app- shopping

Eerder lanceerde Instagram shoppable tags, influencers gebruiken deze tags om hun volgers gemakkelijk door te verwijzen naar de website van de producten die zij promoten. Ook werd er eerder aangekondigd dat Instagram een in-app shopping functie zou lanceren, zodat Instagram gebruikers rechtsteers vanuit de Instagram- applicatie kunnen shoppen. Deze functie gaat perfect samen met de shoppable tags functie.

Sinds de laatste grote update van Instagram is de in-app shopping functie beschikbaar, op basis van jouw activiteit en interesse geeft Instagram ‘winkels’ weer als je klikt op het winketasje. Om te shoppen hoeven we dus niet meer via de browser te zoeken naar webshops, maar kunnen we gemakkelijk met de in-app shopping functie van Instagram shoppen. Persoonlijk vind ik het verlanglijstje het aller handigste functie van de in-app shopping van Instagram. Hoe geweldig is dat? Als je niet direct aankopen wil doen kan je het toevoegen aan je verlanglijstje en later terugvinden!

influencer marketing    influencer marketing    influencer marketing

Tot slot

Naarmate e-commerce en sociale media steeds meer verweven, zullen influencers vaker worden ingezet om consumenten op een authentieke manier te binden aan merken. Merken die gebruik maken van influencer marketing moeten hun perspectief op deze strategie voortdurend aanpassen om zoveel mogelijk uit de samenwerkingen met influencers te kunnen halen. Merken die de influencer marketing strategie nog niet hebben toegepast, zullen moeten overwegen om te investeren in influencer marketing.

influencer marketing

Nu ken je de basis van influencer marketing, twijfel je nóg steeds om te investeren in influencer marketing? Lees dan óók de volgende relevante blogs over influencer marketing! Bekijk ze hier!

One Reply to “Waarom moet ik als merk investeren in influencer marketing?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *