Hoe werken neuroconcepten in e-mailmarketing voor juweliers

Wat is neuromarketing?

De neurowetenschap probeert inzichten te krijgen in hoe onze hersenen het mogelijk maken dat wij de wereld om ons heen in ons opnemen. Hoe wij herinneringen oproepen uit ons geheugen en hoe wij handelen op basis van herinneringen of juist waarnemingen. Naast dit onderzoeken neurowetenschappers hoe emoties ons denken beïnvloed. Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschappen worden toegepast op het terrein van marketing. Het doel van neuromarketing is het beter begrijpen van de klant en hoe ze reageren op bepaalden marketingstimuli. Door het gebruik van neuroconcepten in e-mailmarketing achterhaal je de onbewuste behoeften en hoe je deze het best kan beïnvloeden, om zo jouw sales te verhogen.

Systeem 1 & systeem 2

Maar waarom moet je juist neuromarketing inzetten? De hersenen bestaan uit 2 delen systeem 1 en systeem 2. Systeem 1 is snel, automatisch, emotioneel en onbewust en systeem 2 is langzaam, doelbewust en kost meer energie. Tijdens het maken van beslissingen gebruikt je brein deze systemen, wat blijkt is dat 95% van de beslissingen die wij maken gebeurt in systeem 1, dit betekent dat een groot deel van onze keuzes onbewust worden gemaakt. Door deze openbaring zien wij dat er meer bereikt kan worden door te focussen op het onbewuste aangezien wij het grootste deel van de keuzes onbewust maken, daarom is het juist interessant om neuromarketing in te zetten.

Waarvoor wordt neuromarketing gebruikt?

Neuromarketing kan gebruikt worden als middel om jouw doelgroep onbewust te bereiken om te zorgen dat ze gewenst gedrag gaan vertonen of juist om ze de goede richting in te sturen. In dit geval is het gewenste gedrag wat wij willen realiseren het doen van meer aankopen op de website.

Waarom moet ik Neuroconcepten gebruiken als juwelier?

De verkoop van luxe sieraden is niet afhankelijk van marktvraag en vervult ook geen directe behoeften. Sieraden werken in op emoties en verlangens, neuromarketing is verantwoordelijk voor het opwekken van deze emoties en het creëren van engagement in het brein van de consument, juist daarom is neuromarketing voor juweliers interessant. In luxe juwelen is de rationele logica van marketing met consumentenvraag niet van toepassing.

Waarom emailmarketing gebruiken voor meer sales?

E-mailmarketing  is goedkoop

Volgens onderzoeken van de DMA heeft e-mailmarketing een goede return on investment. Ten opzichte van traditionele marketingcampagnes heb je met e-mailmarketing lagere kosten, er zijn bijvoorbeeld geen druk of verzendkosten.

Goede meetbaar op e-mailmarketing

In een groot deel van e-mailpakketten zit een statistiekenpakket waar je belangrijke statistieken kan terugvinden zoals; het aantal verzendingen, aantal geopende e-mails en het aantal kliks per verzonden campagne is te volgen. Google Analytics kun je zo inzetten dat je kunt zien wat ontvangers van je e-mail doen op je website om zo een beeld te krijgen of het heeft gewerkt.

E-mails zijn eenvoudig te personaliseren

E-mails kunnen gepersonaliseerd worden door de juiste e-mail marketingpakketten het is mogelijk de email zo in te stellen dat de ontvangers hun eigen naam zien, ook kan er voor elke ontvanger aanbiedingen of afbeeldingen getoond worden die aansluiten bij de ontvanger. Als we een stap verder gaan is het mogelijk om op basis van gedrag en voorspellingen de e-mails te personaliseren.

E-mailmarketing heeft een korte doorlooptijd

E-mailcampagne zijn snel te maken als je beschikt over de content en een lijst met ontvangers. Na het plaatsen van de content in de E-mail kun je deze gelijk verzenden, dit is sneller in vergelijking tot andere campagnes en heeft minder handelingen nodig.

E-mails zijn altijd en overal bereikbaar

E-mails zijn altijd en overal te lezen in geval van internetverbinding. Andere campagnes zijn wel gebonden aan een kanaal of tijdstip; Tv-commercials moet je maar op het juiste moment zien. Poster in bushokjes werken ook niet altijd aangezien je maar net bij de juiste halte moet staan.

E-mail zijn makkelijk te testen

E-mails zijn gemakkelijk te testen dit kan door het uitvoeren van A/B testen zo kun je gemakkelijk testen welke knoppen of kleuren het best werken op jou doelgroep.

Welke Neuroconcepten zijn er?

Heuristieken

Aanbevolen: Standaard keuze.

Autoriteit: Gebruik maken van autoriteitsfiguur voor hogere acceptatie.

Beschikbaarheid: Hoeveel voorbeelden er zijn van ervaringen van andere.

Consistentie: Worden en daden matchen.

Referentie: Gebruik maken van een schatting of aanname op basis van een startpunt.

Representativiteit: gebruik maken van een foto persoon die past bij de ontvanger waarin zij zichzelf herkennen.

Schaarste: aangeven dat er weinig is of beperkte tijd benoemen.

Sociale norm: Meningen die wij hebben worden gevormd door andere en de maatschappij.

Cialdini

Commitment en consistentie: bezoekers stapsgewijs enthousiast maken over een product.

Wederkerigheid: iets gratis weggeven om de bezoeker het gevoel te geven dat hij bij jou in het krijt staat.

Sympathie: sympathie of juist een gun factor creëren.

Sociale bewijskracht: gebruik maken van reviews en referenties.

Autoriteit: gebruik maken van een deskundigen.

Schaarste: tijdsbeperking of beperkt aantal weergeven waardoor mensen meer druk voelen.

Eenheid: gebruik maken van mensen hun behoefte om erbij te horen.

Meer lezen over Cialdini.

Priming

Het beïnvloeden van gedrag met bepaalde onbewuste signalen om ervoor te zorgen dat mensen een bepaalde richting in gaan denken. Je kunt je conversie verhogen door te primen met visuals die emoties kunnen versterken zoals luxe status of al geheel iets positief.

Framing

Kleine verschillen in taalgebruik hebben een groot effect op hoe jouw doelgroep de boodschap interpreteert. Bewust een frame kiezen voor de boodschap zorgt voor het oproepen van een gewenste reactie en emotie van de ontvanger.

Het toepassen van neuroconcepten in e-mailmarketing?

Inzetten sociale bewijskracht

Door in de emails die verstuurd worden gebruik te maken van reviews dit resulteert in een hogere betrouwbaarheid, kwaliteit en neemt twijfels over het product sneller weg. Het is daarom belangrijk bij emails die verstuurd worden over producten al reviews bij te voegen dit kan tekstueel of juist door gebruik van een sterrensysteem.

Inzetten autoriteit

Gebruik maken van een foto van een expert of het tonen van keurmerken in de e-mail geeft al een uitstraling van autoriteit. Het creëert vertrouwen, laat zien dat je verstand hebt van het vak wat weer een gevoel van autoriteit uitstraalt.

Inzetten schaarste

Dit kan via de e-mail op drie manieren wees persoonlijk, toon exclusiviteit en creëer haast. Personaliseren kan door gebruik van de voornaam dit is directer en zorgt voor meer aandacht. Exclusiviteit kan je creëren door de naam of titel (alleen voor leden). Haast creëer je door aan te geven dat de actie tijdelijk is en beperkt. Deze stappen leggen druk op de ontvanger van de e-mail en moeten zorgen dat deze sneller overgaat tot een aankoop.

Sympathie creëren

De e-mails die verzonden worden moeten niet alleen gericht zijn op het creëren van sales maar ook om het merk te vermenselijken van het merk of bedrijf. vragen stellen over de voorkeur van juwelen werkt ook op deze manier is er meer engagement en ontstaat er sympathie met als gevolg dat de ontvanger van jouw e-mail eerder overgaat op koop.

Dit waren enkele voorbeelden voor het inzetten van neuroconcepten in e-mailmarketing. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om neuroconcepten in e-mailmarketing in te zetten en zo meer sales door e-mailmarketing te genereren. In de toekomst zal ik de andere mogelijkheden om neuroconcepten in e-mailmarketing te gebruiken verder uitlichten. meer lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.