Hoe vergroot je als bedrijf de interactie met volgers op social media?

Benieuwd hoe jij met jouw bedrijf meer aandacht kan krijgen op social media? Het wordt tegenwoordig steeds moeilijker om de aandacht te trekken van je doelgroep. Door de complexe algoritmes van de social media kanalen is het moeilijk om tot je doelgroep door te dringen. Ook wordt het natuurlijk steeds drukker op social media en zitten jouw concurrenten ook aan dezelfde doelgroep te trekken. Om een hechte band met jouw doelgroep te krijgen is naast de traffic, interactie ook heel erg belangrijk. Naast het feit dat interactie zorgt voor meer betrokkenheid met jouw product, zorgt het ook voor verspreiding op social media. Hoe meer reacties, likes en shares, hoe meer mensen jouw berichten op social media zullen zien. In deze blog lees je hoe jij voor meer interactie zorgt op de social media van jouw onderneming. Ook zie je op het eind wat acties die je juist niet moet doen.

Post regelmatig

Binnen social media zijn er ook trends en hypes die ook snel weer overgaan. Wat een paar maanden geleden heel populair was, is nu alweer helemaal verouderd. Zo moet je als onderneming ervoor zorgen dat je originele content plaatst en steeds nieuwe manieren bedenkt om interactie uit te lokken, denk bijvoorbeeld aan bepaalde acties of spelletjes. Blijf dus experimenteren en bedenk vernieuwende content. Als het om interactie gaat, werkt humor natuurlijk altijd. Humor houdt jou als onderneming luchtig en haalt je uit de serieuze sfeer. Grappige berichten zorgen voor interactie, mede omdat mensen dit doorsturen naar vrienden of delen op hun pagina om anderen ook te laten lachen.

Mensen taggen

Een makkelijke manier om van meer mensen de aandacht te trekken is het taggen van de relevante accounts in het bericht dat je post. Deze accounts/personen krijgen te zien dat zij getagd zijn en zo komt jouw bericht ook op hun pagina te staan waardoor ook hun volgers dit bericht te zien krijgen. Dit zorgt ook voor gemakkelijke ingangen voor gesprekken. Het is wel belangrijk dat je alleen mensen en accounts in jouw bericht benoemd die relevant zijn en met het bericht te maken heeft. Naast het taggen van mensen en accounts, kun je ook je locaties taggen in je posts. Mensen zoeken op Facebook en Instagram vaak op locatie en kunnen op die manier op jouw post terecht komen, het is dus een snelle en makkelijke manier voor interactie.

Persoonlijk maken

Om een hechte band en interactie te creëren met jouw volgers is het belangrijk om jouw volgers persoonlijk te bereiken. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken in één keer. Zo is het bijvoorbeeld slim om een bepaalde doelgroep aan te spreken waardoor je gelijk de aandacht van deze doelgroep krijgt. Je kan je bericht bijvoorbeeld beginnen met: “Voor alle sporters..” of “Heb jij een huisdier?”. Op deze manier heb je gelijk de aandacht te pakken van de mensen die bijvoorbeeld sporten of een huisdier hebben. Zij zullen meteen geïnteresseerd zijn in wat er na die eerste zin komt en bekijken jouw bericht.

Vragen stellen & reageren

Door vragen te stellen in jouw berichten, spoor jij je volgers aan om antwoord te geven waardoor je interactie krijgt. Het is voor volgers ook een leuke manier van interactie om vragen te beantwoorden op social media, zo voelen zij zich meer verbonden met het bedrijf en zo krijgen zij meer waardering omdat jij ook interesse in hun toont in plaats van alleen maar “over jezelf praten”.  Ga dus het gesprek aan met je volgers en daag ze uit met leuke vragen.

Het is ook erg belangrijk om zelf vervolgens te reageren op de reacties onder jouw bericht, ook als er geen vraag in het bericht zat. Hierdoor zorg je voor een hechtere band met jouw volgers en dat geeft hun het gevoel dat zij erbij horen en dat er naar hun geluisterd wordt. Volgers voelen zich speciaal als er gereageerd wordt op hun reacties onder berichten en dit zal ervoor zorgen dat zij ook vaker reageren. Reageer ook op berichten van andere mensen of accounts, zie dit als een visitekaartje die je afgeeft. Op die manier laat je volgers van dat account kennis maken met jouw bedrijf/account en kunnen zij een kijkje nemen op jouw pagina dat kan lijden tot interactie.

Juiste timing

Al heb je een hele mooie foto of video met een pakkende tekst, maar je post hem op een tijdstip dat weinig mensen op social media zitten, heeft dit weinig zin. Het is dus belangrijk om op de juiste tijdstippen te posten, vooral als je meer interactie wilt. Zo is het bijvoorbeeld niet slim om midden in de nacht te posten aangezien iedereen dan slaapt. Er is meerdere keren onderzoek gedaan naar op welke dagen en welk tijdstippen de meeste mensen op social media zitten. Volgens onderzoek van Goosto is de beste tijd om berichten te plaatsen 15:00 uur en om 21:00 uur. 15:00 uur is midden op de dag en zitten veel mensen op hun telefoon naar social media te kijken. Om 21:00 uur zitten de mensen thuis op de bank na het eten om een moment voor zichzelf te nemen door onder andere even op social media te kijken. Deze tijden verschillen wel per social media kanaal. Zo is bijvoorbeeld de meeste interactie op Instagram rond 17:00 uur, maar op LinkedIn rond 21:00 uur. Het is dus belangrijk voor jou om te weten wanneer jouw publiek actief is op social media en op welke kanalen, hier kan je makkelijk achter komen door simpelweg te testen en door er onderzoek naar te doen.

Gebruik #hashtags

Het gebruiken van hashtags (#) in je berichten zorgt voor meer bereik en dus meer interactie. Hashtags hebben namelijk een zoekfilterfunctie. Mensen zoeken naar bepaalde hashtags en krijgen dan alle berichten te zien die deze hashtags hebben gebruikt, mensen kunnen hashtags zelfs volgen waardoor elk bericht waarin die hashtags gebruikt zijn, zij te zien krijgen. Gebruik wel alleen relevante hashtags die met jouw bericht en volgers te maken hebben en controleer of deze hashtags ook worden gebruikt of worden opgezocht. Hier kun je verschillende tools voor gebruiken, zoals Goosto. Ga dus experimenteren met hashtags en zoek uit welke werken en hoe je ze in kan zetten.

Maak gebruik van stories

Het gebruiken van stories op social media kan zeer effectief zijn voor bedrijven, vooral op Instagram is dit zeer populair. Stories zijn tijdelijke berichten op social media die er 24 uur lang op blijven staan en daarna vanzelf weer weggaan. Via de stories kan je veel interactie creëren en contact hebben met je volgers. Zo kun je op je story ook gebruik maken van geotags voor meer bereik. Ook kun je een koppeling maken naar bijvoorbeeld je website, dit wordt gedaan door middel van het naar boven swipen op je beeldscherm, zo kun je volgers overal naartoe verwijzen. In de stories kun je gebruik maken van polls en vragen waarop de volgers kunnen reageren waardoor je veel interactie hebt met jouw volgers.

Don’ts: doe dit juist niet

Deze bruikbare en handige tips zorgen voor meer interactie tussen jouw account en de volgers. Natuurlijk zijn er ook een paar absolute don’ts die er juist niet voor zorgen dat mensen jouw bericht delen of op gaan reageren. Hieronder een paar kleine tips waar je als onderneming op moet passen bij jouw volgers.

Vragen om spam

Het is zoals eerder vermeld slim om te vragen naar reacties van jouw volgers in een bericht, maar doe dit niet op een manier waarop je letterlijk vraagt om veel interactie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “schrijf de letters INTERACTIE in de reacties zonder onderbroken te worden door anderen”. Hierbij vraag je om een simpele en wanhopige manier om veel reacties waarbij de interactie weinig te maken heeft met jouw bedrijf.

Kopiëren

Veel accounts doen elkaar na op social media, doe hier niet aan mee! Kopieer niet de berichten van anderen om er vervolgens er een kleine verandering in aan te brengen. Je kan best wat inspiratie ophalen bij je concurrenten, maar blijf origineel en maak het eigen.

Alle kanalen inzetten

Post niet op alle social media kanalen dezelfde content, zoek uit op welke kanalen jouw doelgroep zit en post de juiste en aangepaste content op de juiste kanalen.

Klanten negeren

Als bedrijf is het niet slim om niet te reageren op jouw volgers. Al helemaal als jij iets vraagt aan jouw volgers in bepaalde berichten. Wanneer jij niet reageert op jouw volgers, toon je geen interesse in jouw volgers en zo ga je geen gesprek aan. Op die manier zullen deze mensen ook minder snel een volgende keer reageren.

Spelfouten maken

Controleer de tekst die je post altijd dubbel en laat zo nodig iemand anders ook controleren op spelfouten. Het klinkt misschien onschuldig, maar spelfouten hebben een negatieve invloed op jouw imago, geloofwaardigheid en overtuigingskracht.

Tot slot

Heel veel succes met de bovenstaande tips om meer interactie met jouw volgers te creëren. Hopelijk gaat het jou helpen met upgraden van jouw social media. Heb je nog verdere vragen of andere tips en/of tops? Ik ben erg benieuwd, laat het vooral even weten in de reacties hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *