Hoe start je effectief met Social Media Marketing (MET EEN 7 STAPPENPLAN)

Hoe start je effectief met Social Media Marketing (MET EEN 7 STAPPENPLAN)

Social media marketing is een vorm van online marketing waarbij gebruik gemaakt wordt social media, zoals Facebook, Twitter of Pinterest, om een specifiek doel te bereiken. Voor B2B social media marketing wordt er vooral gebruik gemaakt van LinkedIn, sinds kort heeft twitter zich hier ook bij aangesloten. Een social mediastrategie wordt echter niet alleen beperkt tot virtuele social media, hierbij behoren ook andere sociale netwerken.

Wat is Social Media?

De term social media verwijst naar alle digitale media & platforms die het mogelijk maken om te netwerken en informatie uit te wisselen met andere gebruikers op het internet, om inhoud te creëren als individu of als onderdeel van een gemeenschap en deze informatie of boodschap over te brengen naar de samenleving. De inhoudt kan gedeeld worden in een vorm van tekst, afbeelding, audio of video.

Een van de belangrijkste aspecten binnen de social media is de communicatie, die door de social media real time is door de snelheid van het internet over de hele wereld. Voorbeelden hiervan zijn een videoconferentie via FaceTime of een videogesprek met WhatsApp. Social media maakt het mogelijk om belangrijk nieuws bijna overal ter wereld binnen enkele seconden te verspreiden.

Social mediastrategie


De social mediastrategie kun je opstellen aan de hand van de volgende 7 stappen.

Stap 1: De social-mediamarketingdoelstellingen

Stel jouw social mediamarketing doelstellingen op. Check daarna deze doelstelling of ze SMART geformuleerd zijn, dit staat voor, specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Dit zorgt ervoor dat je een goede doelstelling formuleert die ook concreet is.

Je zou bijvoorbeeld je eerste doelstelling kunnen formuleren wanner het bedrijf meer volgers nodig heeft op Instagram. Kunnen stellen als; in de maand februari moet het aantal volgers met 10% toegenomen zijn ten opzichte van het februari 2020, doormiddel van een samenwerking met een complementair product van een van de aanbieders, waarbij alle deelnemers …. kunnen winnen.
Op deze manier wordt de doelstelling een stuk concreter en duidelijker. Er zijn verschillende bedrijfsdoelstellingen die bereikt kunnen worden door middel van social media Marketing, deze zijn:

– Merkbekendheid
Hoe kun je jouw merk of dienst direct herkenbaar maken?

– Nieuwe klantenwerving
Als er veel activiteit is op jouw social media page, zullen nieuwe klanten jouw pagina sneller vinden waardoor jouw bedrijf een betere rating krijg in het algoritme.

– Het verminderen van de inspanningen voor de klantenservice.
Klanten kunnen doormiddel van social media geholpen worden met hun klachten. Dit zorgt ervoor dat andere klanten ook zien dat je druk bezig bent om tevreden klanten te krijgen, dit draagt bij aan een positief imago.

– Social media Communicatie
Hierbij geef je jouw bezoekers een reden om positief over jouw bedrijf of dienst te praten en zorg je dat ze een tevreden gedachte overhouden over jouw bedrijf.

– Klantenbehoud
Door de klanten en prospects mee te nemen in lange termijn processen zorgt dit ervoor dat ze zich meer part of the community zullen voelen en ook aan jouw bedrijf zullen blijven denken.

De afdelingen die je kunt ondersteunen met social media:

– Marketing
Verhoog de naamsbekendheid en verbeter de positionering van jouw merk

– Service/Support
Je zorgt voor meer duidelijkheid bij de klanten, hierdoor zorg je ervoor dat er minder klachten bij de Service & support desk binnenkomen.  Ook kun je vragen stellen via social media aan jouw doelgroep.

– Marktonderzoek
Door middel van verschillende tools kun je meer te weten komen over jouw doelgroep, dan wanneer je geen gebruik maakt van social media.

– Interne communicatie

De sociale netwerken kunnen extern gebruikt worden maar natuurlijk ook voor interne communicatie, hierdoor is het gehele bedrijf snel op de hoogte van updates.

– Social media PR
PR-werk in social media verschilt van klassieke PR. Deze kun je in je voordeel gebruiken wanneer je de verschillen kent.

– Social media Sales
Als je volgers jouw bedrijf en product vertrouwen, is er aanzienlijk meer kans aanwezig om meer sales te genereren.

– Human Resources
Social media is ook een krachtig instrument als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers. Ook hier zijn er verschillende strategieën die je kunt gebruiken.

Hoe stel je de juiste doelen?

Als het gaat om social media marketing, moet je altijd onthouden dat communicatie en interactie met gebruikers op de eerste plaats komt. Pas daarna gaat het om de verkoop. Dit heeft ook gevolgen voor de strategie, die er anders moet uitzien dan de klassieke marketingstrategieën.

Stap 2: Definieer jouw doelgroep

Om te weten op wie je je richt, moet je jouw doelgroep concreet definiëren. Hier speelt het concept van persona’s een belangrijke rol.
Een doelgroep persona is een persona wat staat voor de ideale klant binnen jouw doelgroep. Deze persona heeft concrete kenmerken en heeft concreet gebruiksgedrag op het internet. De persona’s zijn gebaseerd op feiten. De informatie, doelen en uitdagingen die over hen bekend zijn, kunnen helpen om klanten beter te begrijpen en met hen in contact te komen. Wanneer je de doelgroep goed kent, kun je ze natuurlijk ook een stuk gemakkelijker bereiken. Wanneer je de doelgroep gemakkelijker bereikt zorgt dit er ook voor om gemakkelijker relaties op te bouwen, en deze klanten gemakkelijker te motiveren om jouw product of dienst af te nemen.

Voor de ontwikkeling van persona’s zijn drie factoren belangrijk:

– Onderzoek
– Intuïtie
– Creativiteit

Het ontwikkelen van dergelijke persona’s is zinvol, alleen al omdat je dan door middel van een gedegen onderzoek beslissingen kunt maken.

Wie behoort er tot de doelgroep?

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om een goed gedefinieerde doelgroep te hebben, want alleen dan weet je hoe je moet communiceren om de doelgroep te bereiken.
Qua doelgroep heb je verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om jouw klantenbestand te laten groeien, of juist om loyale klanten te behouden.
Dit is beide mogelijk maar hebben wel allebei een compleet andere strategie nodig.

Waar is jouw doelgroep actief?

Om de doelgroep op social media te bereiken, moet je natuurlijk weten wat ze daar doen en in welke netwerken ze vooral actief zijn. Je kunt hiervoor eigen onderzoek doen of gebruik maken van deskresearch op basis van eerder gepubliceerde rapporten.
Daarbij zoek je uit op welke manier je de doelgroep kunt activeren om een bepaalde handeling te doen. Is het actueel nieuws, grappige berichten, kleine foto’s of iets heel anders? Hier geldt ook dat dit wel afhankelijk is van het social media platform.

Wat voor soort gebruikers vormen jouw doelgroep?

Bij de doelgroep indeling kun je gebruik man van de theorie van Charlene Li en Josh Bernoff.
Hierbij ga je ervanuit dat je verschillende gebruikerstypes hebt binnen de doelgroep, hierbij zijn ook een aantal percentages gekoppeld.

– Creators (24%): Deze groep omvat iedereen die regelmatig zelf wil posten. Ook de zogenaamde beïnvloeders behoren tot deze groep.

– Critics (37%): Deze groep is iets kritischer en actiever. Ze schrijven ook zelf recensies en geven graag commentaar op bepaalde onderwerpen.

– Collectors (20%): Dit zijn de echte fans onder de gebruikers. Ze zijn zeer geïnteresseerd in bepaalde onderwerpen en verzamelen alle informatie die ze over deze onderwerpen kunnen krijgen. Je kunt deze groep bijzonder goed bereiken met nieuwsbrieven of andere regelmatige mededelingen waarop zij zich kunnen abonneren.

– Joiners (59%): Deze groep binnen doelgroep is al wat actiever. Ze besteden meestal veel aandacht aan hun eigen profiel, dus ze plaatsen zelf af en toe content en kijken naar de accounts van andere gebruikers.

– Spectators (33%): Deze groep laat regelmatig andere gebruikers weten wat er aan de hand is. Ze zijn meestal actief in verschillende sociale netwerken.

– Inactives (17%): In principe hoef je niet veel aandacht te besteden aan deze groep. Dit komt omdat inactieven niet veel doen op social media en daarom moeilijk te karakteriseren zijn.

– Spectators (70%): Zoals de naam al aangeeft, richt deze groep zich op het pure kijken. Ze kijken naar berichten en video’s, maar komen zelden zelf in actie. Je kunt deze groep ook bereiken door middel van klantbeoordelingen en beoordelingen.

Stap 3: Analyse van de concurrentie

Als je een goede concurrentieanalyse maakt, zal dit je veel werk besparen. Want als zij al een werkende strategie hebben, dan hoef je het wiel niet nog een keer uit te vinden.

Wie zijn je concurrenten en welke strategie volgen zij?

Als het goed is ken je de belangrijkste concurrenten binnen de markt. Analyseer eens wat voor social media-activiteiten zij hebben en wat voor strategie hieraan gebonden kan zijn. Wat doen ze bijzonder goed en waar lijken ze het meeste succes mee te hebben? Dit betekent trouwens niet dat je de campagnes moet overnemen, maar hierdoor weet je wel wat voor soort campagnes het goed doen bij de doelgroep. Maak hier gebruik van zodat je jouw eigen niches kunt ontdekken, waar nog niemand zich op gefocust heeft. Op die manier is een social mediamarketing gemakkelijker en heb je meer kans op succes.

 

Stap 4: Strategie voor social media content

Zoals we weten wilt niemand oud nieuws zien, dit is een belangrijk aspect in jouw social mediastrategie.
Om ervoor te zorgen dat je goede content creëert kun je jezelf de vraag stellen; beantwoordt deze content een gebruikersvraag?
Hierdoor zul je ervoor zorgen dat je content zich verder verspreidt onder gebruikers
Doormiddel van verschillende Social Media tools kun je achterhalen welke content jouw gebruikers het meeste aanspreekt.

Welke middelen zijn beschikbaar voor social media marketing?

Hebben de verantwoordelijke medewerkers voldoende tijd om de social mediakanalen te beheren? Zoals ik al verteld heb is een slecht beheerd social media-account veel erger dan helemaal geen account. Dus als je aan het begin van jouw social mediastrategie twijfelt of er op de lange termijn voldoende capaciteit in het bedrijf zal zijn, kun je beter wachten tot het moment dat dit wel mogelijk is, je zou je ook kunnen focussen op de activiteiten die je wel op lange termijn kunt blijven uitvoeren.

Op welke platforms wordt de content verspreid en wanneer?

Beslis welke netwerken je wilt gebruiken.
Als je je voornamelijk focust op een social media platform, maak dan voor de zekerheid ook alvast een account aan op andere platforms, zodat je de naam wel al geclaimd hebt voor wanneer je je wellicht wel wilt focussen op deze platforms.

Hoe sterk is het plan van aanpak met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie op Social Media?

Met name SEO, voor het optimaliseren van content voor zoekmachines (in Nederland is dit meestal Google), speelt een grote rol op het internet. Om een groter bereik te bereiken, kan het slim zijn om verschillende onderwerpen te kiezen.

Hoe creëer je goede content?

Om goede inhoud te creëren moet je kijken naar de volgende punten.

1 Inspelen op de behoeften van jouw volgers en zorgen dat je interessant content produceert.

2 De tone of voice moet congruent zijn met de andere tone of voices van het bedrijf, verander de tone of voice dus niet voor elk platform.

3 Zorg dat je goed voorbereid bent.
Naast de content zelf is het ook belangrijk hoe de lay-out en het lezersgemak is

4 Verwerk de uitdagingen van de bezoekers in de content, zodat de toegevoegde waarde vergroot wordt.

5 Stimuleer het delen, en liken van de content.
De content moet worden gecreëerd met als doel dat de volgers het delen met hun netwerk, hierdoor kun je een andere doelgroep ook bereiken.

Welke soort posts zijn er?

De content die je wilt plaatsen kun je in verschillende formats posten. Dit verschilt ook per platform.

– Social media Blog
De Social mediablog Is nog steeds de belangrijkste categorie als het gaat om de inhoud. Kies bijvoorbeeld een omstreden zin uit een post of uit het nieuws en plaats het op het profiel.

– Foto’s
Je kan als bedrijf ook alleen een foto’s plaatsen met een caption, dit is een van de traditionele manieren van posts.

– Infographics
Een inforgraphic kun je het beste gebruiken wanneer je iets specifieks wilt laten zien.

– Memes & GIF’s
Memes & GIF’s kun je gebruiken om een grappige of leuke post tussendoor te plaatsen. Hiermee is het mogelijk om een groot bereik te bereiken in een korte tijd. Hierbij moet je wel oppassen dat het bij het bedrijf past.

– Social media Video
Video’s zijn ook erg belangrijk en worden steeds populairder. Hiermee zorg je ervoor dat mensen langer op jouw pagina blijven.

– Live video
Een live video, zorgt voor een hogere engagement en geeft de bezoekers ook het gevoel dat ze daadwerkelijk part of the community zijn, deze heeft echter wel minder bereik als een traditionele video. Je kunt dit het beste gebruiken als je al een following opgebouwd hebt

Stap 5: De uitvoering van de social-mediastrategie

De vraag naar de concrete uitvoering van de strategie komt helemaal aan het einde, namelijk wanneer je een overzicht heeft van welke inhoud je wilt plaatsen en welke strategie je wilt volgen.
Je kunt de volgende vragen stellen als je erachter wilt komen wat het juiste platform is voor jouw bedrijf:

– Op wie wil ik me richten (wat is mijn doelgroep)?
Wil je jouw huidige klanten betrokken houden of is uw social media marketing gericht op het aantrekken van nieuwe klanten.

– Op welke sociale netwerken zitten mijn potentiële klanten?
Als je jouw doelgroep duidelijk hebt, moet je natuurlijk vinden in welke netwerken zij vooral actief zijn. Alleen dan kun je ze vinden.

– Welke relevante inhoud kan ik plaatsen?
Probeer uit te zoeken in welke onderwerpen jouw doelgroep het meest geïnteresseerd is. Je kan hier ook bijvoorbeeld kijken naar de comments of naar de concurrentie.

– Op welk platform past de content het beste?
De inhoud moet zo worden gepost dat deze op het platform past die je geselecteerd hebt.

– Welke mogelijkheden en functies bieden de platforms?
Houdt in je contentstrategie rekening met welke content je op welke platforms je kunt posten.

– Welke kanalen zijn relevant voor Google search?
Kanalen die gezien worden in Google search kunnen worden gevuld met zoekmachine geoptimaliseerde (SEO) content. Dit zal je bereik vergroten.

– Welk budget heb ik beschikbaar?
Natuurlijk, het budget is ook altijd belangrijk. Video’s en podcasts zijn lastiger te ontwikkelen dan teksten en dus duurder. Denk daarom van tevoren goed na over de inhoud waarmee je mee wilt beginnen.

– Heb ik een groot genoeg team die de implementatie kunnen ondersteunen?
Denk er altijd aan dat accounts regelmatig moeten worden onderhouden. Een opmerking onder een bericht dat enkele dagen niet wordt beantwoord, geeft geen goede uitstraling aan de buitenwereld.

– Wat heeft het team nodig om de accounts kunnen bij te houden?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je duidelijk hebben welke medewerkers samen gaan werken, ook moet je weten wat ze hiervoor nodig hebben.

– Hoe wil je de strategie implementeren?
Dit is een belangrijk punt om duidelijk te hebben voordat je begint. Een goed ontwikkeld plan kan je hierbij goed helpen.
De meest succesvolle manier om een social mediastrategie te implementeren is het ontwikkelen van een duidelijk plan waarbij ook is gedacht aan de tijd die erin geïnvesteerd moet worden om het uit te werken.
Natuurlijk wil je weten of je inspanningen het verwachte effect hebben gehad ook wel de Return on Investment, dit kun je op verschillende manieren berekenen. Het hangt hieraf van welke kengetallen voor jou het belangrijkste zijn. Deze kengetallen moet je op voorhand meenemen in de doelstelling, zodat je concreet hebt wat je wilt bereiken. Om de ROI te berekenen zet je de kosten af tegen de opbrengsten, hieruit komt een percentage als dit boven de 100% is betekend het dat je de investering terug hebt + winst.

Stap 6: Social Media Monitoring

Onder social media monitoring verstaan we niks anders dan het observeren van andere bedrijf. Dit kan je helpen om als bedrijf veel kennis te krijgen en te kunnen anticiperen op veranderingen en trends. Dit is heel belangrijk aangezien je door veel te monitoren weet wat er precies afspeelt op het platform.

Welke Monitoringstools kun je hiervoor gebruiken?
Naast ROI zijn er ook andere manieren om het succes van jouw social mediastrategie te beoordelen.
Dit kun je eventueel doen met de tools Brandwatch, Radarly, Audiense of Talkwalker.

Stap 7: Pas de social mediastrategie aan

Eerder hebben we de doelstelling besproken, en hoe deze op te stellen zijn. In deze stap reflecteer je in hoeverre je de doelstellingen behaald hebt. Op het moment dat je deze niet behaald hebt is het natuurlijk gemakkelijk, dan moet je het plan aanpassen zodat je dit wel kunt behalen. Wanneer je de doelstellingen wel behaald hebt, dan is het de bedoeling dat je verder kijkt en nieuwe doelstellingen formuleert voor de aankomende periode.

Conclusie

Social media marketing ziet ervan buitenaf misschien eenvoudig uit, maar in werkelijkheid is het een heleboel werk. Dus voordat je er halsoverkop er mee aan de slag gaat, bedenk dan eerst goed wat je precies wilt bereiken en stel duidelijke doelen hierin. Het gezegde 2 keer meten en 1 keer zagen is hier heel toepasselijk. Als je de stappen volgt zoals we besproken hebben, weten we zeker dat je een sterke social mediastrategie en implementatie hebt gecreëerd.

Nu je deze blog gelezen hebt weet je de basics over jou nieuwe social mediastrategie.
Wil je je meer verdieping over een ander onderwerp? Neem dan eens een kijkje bij de volgende blogs:

Influencer marketing in de gaming industrie: zo werkt het

Waarom moet ik als merk investeren in influencer marketing?

De perfecte foto voor jouw social media? Zo doe je dat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *