Waarom SEA gebruiken als zakelijke ict-leverancier

 

Zakelijke ict-leverancier

Waarom moet je nou als zakelijke ict-leverancier kiezen voor SEA? De reden om te kiezen voor SEA als zakelijke ict-leverancier is het internet. Waar vroeger alles werd geregeld via de telefoon, op locatie of via de mail is dat nu compleet anders. De wereld waarin we leven staat of valt met het internet. Onze samenleving is nu zo langzamerhand samengesmolten met het internet en als we wat zoeken is het internet dan ook de eerste plek waar wij gaan kijken. In deze blog ga ik dan ook vertellen hoe je er voor zorgt dat jij gevonden wordt op het grote internet, wat SEA is om de basis weer even op te frissen, en hoe je het beste gebruik kunt maken van SEA.

Wat is SEA? En wat zijn de voordelen van het gebruik hiervan voor een zakelijke ict-dienstverlener

In de wereld van de zoekmachine marketing zijn er 2 soorten indexeringen, betaald(SEA) en onbetaald(SEO). SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, dit op zichzelf betekent weer het adverteren in de zoekmachines tegen betaling.

Er zijn in Nederland meerdere zoekmachines die gebruikt worden. De 5 meest bekende en meest gebruikte zoekmachines in Nederland zijn de volgende 5 zoekmachines:

Zakelijke ict-leverancier

 

Zoals je kunt zien is Google in Nederland de zoekmachine met het grootste marktaandeel. Het is dus ook het doel om op de zoekmachine van Google zo hoog mogelijk geplaatst te worden. Door zo hoog mogelijk geplaatst te worden zijn er ook gigantisch veel mensen die met hun zoekopdracht jouw website of pagina te zien krijgen. Het doel van het plaatsen van een advertentie in een zoekmachine zou dan ook moeten zijn: het verhogen van het webverkeer en het creëren van naamsbekendheid.

De positie waar Google jouw website plaats in betaalde zoekresultaten(SEA) wordt bepaald door een groot aantal criteria:

  • De hoogte van het bod
  • De optimalisatie van de tekstweergave
  • De relevantie van de inhoud voor de zoeker.

Binnen SEA zijn er verschillende soorten advertenties die je kunt opzetten. De verschillende soorten advertenties die er zijn, zijn de volgende advertenties:

  • Tekstadvertenties
  • Display
  • Shopping
  • Video
  • Appadvertenties

De meest gebruikte SEA advertentievorm is tekstadvertenties. Dit is de advertentie die je krijgt te zien op het moment dat je wat opzoekt op Google. Deze advertenties bestaan altijd uit een titel en een beschrijving en worden door Google gewaardeerd op de relevantie.De andere genoemde soorten advertenties worden niet behandeld in deze blog maar zijn wel interessant! Mocht je nou toch wat meer over willen weten? Klik hier.

Nu we weten wat SEA is en wat de mogelijkheden en opties zijn binnen SEA is het belangrijk om te kijken wat de voordelen zijn voor jou. De voordelen van het gebruik van SEA zijn:

  • Meetbaar 
  • Betalen per klik
  • Direct resultaat
  • Complete controle over de kosten
  • Specifiek doelgroep targetten

Hoe maak je als zakelijke ict-leverancier het beste gebruik van SEA? En hoe zorg je ervoor dat jij wordt gevonden? 

Zakelijke ict-leverancier

 

Als ICT-leverancier kan je op 2 manieren gebruik maken van je SEA campagne. Je kan zelf een SEA campagne opzetten of je laat het doen door een ander d.m.v. uitbesteding. In deze kijken we alleen naar hoe je zelf een SEA campagne opzet. De reden dat er in deze blog alleen maar wordt gekeken naar het zelf opzetten van een SEA campagne is namelijk omdat het helemaal niet zo moeilijk is als het lijkt! Uitbesteden is namelijk erg duur en het is ook een stuk leuker om het zelf te doen.

Dus bij deze laat ik je zien aan de hand van een soort case hoe ik het persoonlijk zou doen.

Voorbeeld

Een ICT bedrijf uit Almere wordt slecht gevonden. Dit bedrijf wilt graag meer nieuwe klanten uit dezelfde regio en wilt haar omzet verhogen. Op dit moment worden ze maar slecht gevonden op de gebruikte keywords zoals ict, cybersecurity, Zakelijke ict-leverancier etc.

bedrijfsdoelstelling & hulpmiddelen

Om te beginnen hebben ze wel een bedrijfsdoelstelling maar is deze niet smart geformuleerd waardoor het een beetje gissen is wanneer ze tevreden zijn. Ik zou de doelstelling van het bedrijf als volgt formuleren: Bedrijf x wilt haar omzet verhogen met 1 miljoen euro door het aantrekken van 10 nieuwe klanten binnen Almere voor het einde van 2022. Op deze manier heb je een hele duidelijke doelstelling en weet je ook waar je naar toe kunt werken en hoe je kunt meten of deze doelstelling is gehaald.

Na het bepaald hebben van de doelstelling is het van belang om de juiste tools te gebruiken. Ik persoonlijk zal altijd kiezen voor Google Analytics en Google Ads. Kijk bij het gebruik van deze tools ook weer naar de bedrijfsdoelstellingen. En stem af welke kpi’s belangrijk zijn voor jou.

Budget & relevantie

Aangezien we bezig zijn met SEA krijgen we te maken met budgetten. Als we bijvoorbeeld kijken naar de doelstelling die we hebben, 1 miljoen euro en 10 nieuwe klanten. Gemiddeld word 1 op de 100 mensen die je bereikt klant. Om 10 nieuwe klanten te krijgen moet je dus ongeveer een bereik hebben 1000 personen. Om te beginnen zou ik zelf kiezen voor een budget van 250 euro per maand, afhankelijk van hoe goed je campagne loopt kan je kiezen dit te verhogen en te verlagen.

Niet Alleen je budget is belangrijk. Het is belangrijk voor Google om te zorgen dat de juiste advertentie bij de juiste persoon komt. Dit doet Google door een kwaliteitsscore toe te voegen. Of jouw advertentie bij de juiste persoon komt hangt dus af van 2 factoren

1.De kwaliteitsscore die een zoekmachine als Google aan je website geeft. Google  bepaalt je kwaliteitsscore door te kijken of het zoekwoord, je advertentie en de landingspagina op je website goed op elkaar aansluiten.

2.Het bedrag dat je bereid bent te betalen voor een bepaalde actie van een gebruiker, zoals een klik naar je website, het bezoeken van een bepaalde pagina, of een transactie.

Deze factoren bepalen op de online veiling van Google wie de advertentieplek wint.

Zoekwoorden & advertentietekst

Na het vaststellen van je budget, ga je kijken naar de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Dit doe je door te kijken naar relevantie, verplaats je hierbij dan ook in de klantrol. Als iemand nu zoekt naar een it bedrijf krijgen ze bedrijf x te zien. Bedrijf x wilt graag klanten in Almere zoals in het begin aangegeven. Het is dus belangrijk voor bedrijf x om haar zoekwoorden aan te passen naar bijvoorbeeld: IT bedrijf Almere, Cybersecurityspecialist Almere of Zakelijke ict-leverancier. Door de zoekwoorden relevanter te maken scoort het bedrijf hoger in de google kwaliteitsscore, bereiken ze de juiste personen en staan ze hoger in de zoekopdrachten.

Nadat je het budget en de zoekwoorden hebt vastgesteld is het belangrijk dat je gaat werken aan je advertentieteksten. Deze tekst bestaat altijd uit 3 onderdelen.

  1. Titel
  2. Zichtbare URL
  3. Beschrijvende tekst

In de titel mogen maximaal 30 tekens worden gebruikt. in de titel benoem je ook meteen het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld It bedrijf Almere. Maak een goede URL, zorg ervoor dat deze aansluit aan de zoekopdracht van de bezoeker. En schrijf een advertentietekst, deze tekst mag bestaan uit max. 90 tekens waarin je relevante dingen verteld over jou gekozen product of dienst. Benadruk hierin ook wat jou unieker maakt dan de concurrent. Jouw USP.

Als je alles hebt gedaan wat ik hierboven heb beschreven op basis van een case, is het tijd om de campagne op te zetten in bijv. Google Ads.

Na het opzetten van de campagne is het van belang om je campagnes en Ads regelmatig te checken! Door het verbeteren en checken van de campagnes haal je er veel meer uit omdat de relevantie dan altijd op zijn best is!

Afsluiting

Ik hoop je geïnspireerd te hebben met mijn blog om zelf aan de gang te gaan met SEA en het niet uit te besteden. Daarnaast hoop ik je geleerd te hebben dat het altijd mogelijk is om online vindbaarheid te verbeteren met het gebruik van SEA. Moeilijk is het niet maar het kost wel tijd! Heel veel geluk met je SEA!

Wesley Wellner.

 

Posted in SEA

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *