Hoe kan je je SEO verbeteren met AI?

De wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is voortdurend in ontwikkeling. In de begindagen van internet waren eenvoudige SEO-strategieën zoals trefwoordonderzoek en beeldoptimalisatie voldoende om de algoritmen van zoekmachines tevreden te stellen. Naarmate het internet steeds meer verzadigd raakt met content, worden bedrijven van alle soorten en maten echter gedwongen om slimme manieren te bedenken om hun websites te laten opvallen. Onlangs zijn SEO specialisten begonnen de kracht van Artificial Intelligence (AI) te benutten om het creëren van content te verbeteren en organisch verkeer te stimuleren. AI zou zelfs de toekomst van SEO kunnen vertegenwoordigen. In deze blog leg ik je uit hoe je AI kan toepassen om je SEO-strategie te verbeteren en het bedrijf waarvoor je werkt te laten groeien.

Wat is Artificial Intelligence (AI)?

Artificial Intelligence is een overkoepelende term die verschillende technologieën omvat, waaronder machine learning (ML), computervision, natural language processing (NLP), deep learning en andere, nog steeds opkomende technologieën. Artificial Intelligence heeft één hoofddoel: (vaak moeizame en alledaagse) cognitieve taken beter en sneller uitvoeren dan mensen. Het is een technologie die is ontworpen om ons werk en leven gemakkelijker te maken. In het bedrijfsleven heeft AI al bewezen effectief te zijn in het verhogen van de omzet. Uit een onderzoek van 2019 is naar voren gekomen dat op het gebied van verkoop en marketing realiseerde 30% van de AI-gebruikers een omzetstijging van 6-10% na implementatie van de technologie.

Je SEO verbeteren met AI

Dit zijn behoorlijk indrukwekkende resultaten. En ja, AI kan ook gunstig zijn voor jou SEO-strategie.

Waarmee kan AI je SEO verbeteren?

Artificial Intelligence heeft invloed op SEO door het proces van het beheren en optimaliseren van digitale marketingactiviteiten te helpen automatiseren. Hier een lijst met dingen waar AI bij kan helpen als het gaat om SEO:

  • Geautomatiseerd zoekwoordonderzoek
  • Automatische contentcreatie en analyse
  • Automatisering van SEO-workflows
  • Meer verkeer en sitegroei
  • Content detectie voor gesproken zoekopdrachten

AI is ook een uitstekende tool voor data-analyse, wat een belangrijk onderdeel is van het ontwikkelen van een effectieve SEO-strategie. “AI and SEO are a match made in digital heaven” aldus veel online marketeers.

Waarom is AI belangrijk voor je SEO ?

Eén ding om in gedachten te houden over zoekmachines is dat ze de gebruiker altijd op de eerste plaats zetten. Ze streven ernaar om zo relevant mogelijke content te leveren. Hierdoor draait SEO niet meer alleen om zoekwoorden. Het gaat over:

  • Concepten : Wat is het idee achter de zoekopdracht van de zoekers?
  • Context : Wat is de bedoeling achter de zoekopdracht van de zoekers?
  • Klanttevredenheid : Wat zijn de meest relevante antwoorden op de vraag van de gebruiker?

Om je content te laten ranken, heb je een geweldige strategie voor linkbuilding nodig  en moet je deze optimaliseren door AI aangedreven zoekmachines. Vandaag (en in de toekomst), één van de belangrijkste factoren die van invloed zijn ranking is user experience. En AI is één van de beste manieren om websitebezoekers een positieve ervaring te bieden.

6 manieren om AI te gebruiken om je SEO te verbeteren

Nu je begrijpt wat AI is en hoe het je site kan beïnvloeden, laten we zes manieren bekijken waarmee je je SEO kan helpen verbeteren doormiddel van AI.

1. SEO ranking mogelijkheden ontdekken met AI 

Eén van de belangrijkste aspecten van SEO is het ontdekken van verborgen ranking mogelijkheden die niet zijn benut. Dat is één van de gebieden waarop AI effectief blijkt te zijn om de positie van je website te verbeteren. Krachtige AI-aangedreven SEO-tools zijn de afgelopen jaren ontstaan, waardoor je meer diepgaand inzicht krijgt in:

  1. Zoekwoorden die je moet targeten
  2. Mogelijkheden voor linkbuilding

Deze en andere inzichten die je kunt krijgen van AI-aangedreven SEO-software zijn cruciaal voor het opstellen van een contentstrategie die de SEO van je website exponentieel zal verbeteren. Nu de concurrentie om te ranken met de dag heviger wordt, moet jij zoekwoorden en andere SEO-mogelijkheden vinden die niet al te vaak voorkomen. Vind kansen die je concurrentie niet benut, en je zult een veel betere kans hebben om te ranken.

Eerlijk is eerlijk, het handmatig vinden van deze kansen kost veel creativiteit, tijd en hard werken. Met behulp van AI-aangedreven SEO-software, zoals BrightEdge, kan je echter sneller gouden SEO-mogelijkheden ontdekken. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom AI een onderdeel moet zijn van je SEO-strategie.

2. Contentcreatie met AI 

Het ontdekken van content mogelijkheden is slechts één klein deel van de strijd om de SERP’s te domineren. Je moet ook content maken die het doel bereikt. Dit is waar AI kan helpen je SEO te verbeteren. Hoe? Als je eenmaal een tool als BrightEdge hebt gebruikt om trefwoorden te vinden, kun je AI gebruiken om je te laten weten wat voor soort content je moet maken. Zodra een zoekwoord is ingevoerd, doorzoeken AI-aangedreven tools het web opzoek naar content die rond dat zoekwoord is gemaakt. Binnen enkele seconden vindt je:

  • Content gaps
  • Populaire onderwerpen
  • Het gemiddelde aantal op te nemen secties

Met dit soort inzichten wordt het gemakkelijker om content te creëren die is toegespitst op het oplossen van specifieke problemen voor je publiek. Kortom, gepersonaliseerde content  die voldoet aan de intentie van de gebruiker. Niet alleen dat, maar AI kan je helpen ervoor te zorgen dat de content die je maakt relevant is voor elke fase van je funnel. Contentcreatie gaat niet langer alleen over het creëren van content van slechte kwaliteit die scoort. Het gaat om het creëren van content die gebruikers nuttig zullen vinden. En dat is precies waar AI je bij zal helpen.

3. Contentoptimalisatie met AI 

Contentoptimalisatie ging lange tijd over trefwoorden, interne links, backlinks en andere SEO-tactieken op de pagina. Die dingen zijn nog steeds belangrijk. Maar zoekmachines kijken nu naar meer dan alleen die indicatoren. Zoekmachines worden steeds beter in het uitzoeken wat de bedoeling van de zoeker is tijdens het zoeken. Hoe kan je content optimaliseren voor de intentie van de gebruiker? Je raadt het al – met behulp van AI. AI SEO-tools helpen je:

  • Topic clusters te maken die vragen van gebruikers beantwoorden en rangschikken
  • De optimale lengte te leren kennen van de content over je gegeven onderwerp
  • Trefwoorden en LSI-zoekwoorden correct te gebruiken

Met AI kun je je content optimaliseren om te voldoen aan de EAT-normen van Google die je vindt in hun rubriek voor zoekkwaliteit richtlijnen . Je kan content maken die deskundig antwoord geeft op vragen van gebruikers. En dat is het soort content dat Google zijn gebruikers graag bedient.

Maar AI houdt niet op bij het helpen optimaliseren van content voor zoekmachines. AI-aangedreven schrijfhulpmiddelen zoals Atomic Reach en Grammarly (zie foto hieronder) zorgen er ook voor dat je tekst prettig leest.

Je SEO verbeteren met AI

Dit helpt ook de verblijftijd te verlengen , een andere factor die zoekmachines aangeeft dat je content nuttig is. Waar het op neerkomt, is dat AI je kan helpen om beter geoptimaliseerde content te maken waar je lezers dol op zullen zijn en zich mee bezig zullen houden.

4. Voice-SEO verbeteren met AI

Eén van de snelst evoluerende zoekgebieden is spraak gestuurd zoeken. Nu meer mensen afhankelijk zijn van hun spraak gestuurde apparaten om op internet te zoeken, is voice-SEO (VSEO) een aspect van SEO geworden waar je niet meer omheen kunt. Kijk maar eens hoe snel het aantal spraak gestuurde assistenten stijgt :

Je SEO verbeteren met AI

Statista voorspelt dat het aantal spraakassistenten wereldwijd de komende jaren de 8,4 miljard zal bereiken, wat meer is dan de wereldbevolking. De meeste gesproken zoekopdrachten hebben de vorm van vragen, dus één van de belangrijkste manieren om te optimaliseren voor VSEO is door de vragen te beantwoorden die mensen stellen. Dit is waar AI-tools in het spel komen. Tools zoals Frase helpen je bijvoorbeeld bij het maken van VSEO-geoptimaliseerde content door jou de vragen te tonen die zoekers stellen. Rond deze vragen kun je vervolgens content creëren.

Je SEO verbeteren met AI

Eén ding om op te merken over VSEO is dat het zeer competitief is. Dat komt omdat stemassistenten maar één antwoord geven – het antwoord bovenaan de SERP’s. Dit betekent dat je alles uit de kast moet halen om ervoor te zorgen dat je goed scoort voor VSEO.

5. AI kan je SEO taken steunen

Eén aanzienlijk deel van SEO is vervelend handwerk dat het voor SEO specialisten moeilijk heeft gemaakt om snel resultaten te boeken. AI heeft dat veranderd. AI-aangedreven tools hebben veel van het saaie werk van SEO weggenomen door gegevens te verzamelen, te analyseren en te vertalen in bruikbare stappen. Daarnaast zal je ook merken dat AI-aangedreven SEO software zoals Alli AI, kan helpen met andere dingen zoals

  • Website audits uit te voeren
  • Automatisch optimaliseren van content
  • Problemen met duplicate content oplossen

Op het gebied van on-page SEO kan deze software je helpen je contentcreatie te schalen door best presterende content te analyseren. De software kan je vervolgens helpen bij het maken van contentsstrategieën en instructies voor geoptimaliseerde content. Als gevolg hiervan kan jij je SEO-inspanningen snel opschalen – zonder je andere collega’s te overbelasten. AI kan de moeizame, alledaagse en tijdrovende (en soms ziel zuigende) aspecten van SEO overnemen. Dit geeft jou als SEO specialist meer tijd om andere dingen te doen.

6. Gebruikerservaring verbeteren met AI

Remember: de primaire focus van Google (en andere zoekmachines) is de gebruiker. Dit betekent dat gebruikerservaring een cruciaal onderdeel van SEO is. Daarbij heeft Google ook nog eens laten weten dat de pagina-ervaring vanaf 2021 een belangrijke rankingfactor zal zijn. Maar wat is pagina-ervaring? Volgens Google is pagina-ervaring  een reeks signalen die de tevredenheid (of het gebrek daaraan) van een gebruiker meten bij interactie met een webpagina. Dit gaat verder dan de informatieve waarde van de pagina. Het houdt rekening met de algehele gebruikservaring die de pagina biedt. Natuurlijk zullen pagina’s met een negatieve gebruikerservaring niet ranken en pagina’s die gebruikers een positieve gebruikerservaring bieden juist wel.

Waar komt AI hier om de hoek kijken? Omdat zoekmachines meer als echte menselijke gebruikers denken, kunnen ze bepalen of je  pagina gebruikers een positieve gebruikservaring zal bieden of niet. Dit betekent dat wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, zoekmachines ervoor willen zorgen dat ze worden weergegeven met:

  • Relevante en gezaghebbende content
  • Pagina’s met de juiste structuur, gemakkelijke navigatie en snelheid
  • Mobielvriendelijke websites

Als gebruikers kunnen genieten van een gepersonaliseerde ervaring op je website, zal dit de verblijftijd verlengen en het delen van je content aanmoedigen. Beide zijn signalen voor zoekmachines dat je content de moeite waard is om hoger op SERP’s te scoren. De huidige door AI aangedreven SEO-tools, zoals Market Brew , kunnen zoekmachines nabootsen en aanbevelingen doen over wat je kunt doen om de gebruikservaring van je website te verbeteren. Hierdoor hoef je niet te raden of de SEO-goden wel of niet met plezier op je website zullen glimlachen. Je kunt weten wat hen (in grotere mate) bevalt en dat op je website implementeren.

Conclusie

Klaar of niet, de toekomst van SEO is hier. En het zijn maar twee woorden: Artificial Intelligence. Door deze twee  te combineren, kan jij de juiste SEO-strategie creëren waarmee je zeker opvalt. Niet alleen dat, het zal je helpen een loyaal publiek op te bouwen. Dat vertaalt zich natuurlijk voor elk bedrijf in een gezonder bedrijfsresultaat. Wil jij meer tips als SEO specialist voor een AI aangedreven SEO strategie? Download hier de  whitepaper !

Heb jij de kracht van AI in je SEO strategie al omarmd?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *