SEA als startende ondernemer

SEA als startende ondernemer, hoe kan je jouw website en advertenties optimaliseren?

 

Ben jij nieuwsgierig over hoe je met SEA als startende ondernemer jouw online webshop in deze tijd tot een succes kan laten leiden? Lees dan verder om te leren hoe u via Google Ads nieuwe klanten naar uw online winkel kunt trekken! Momenteel leven we vanwege het coronavirus allemaal in een zeer moeilijke periode. Daarom zijn veel industrieën zich bewust van de gevolgen. Hoewel sommige bedrijfstakken een positieve impact ondervinden van deze crisis, worden de meeste bedrijfstakken vooral met klappen geconfronteerd. Dit is een belangrijke periode voor webwinkels en dit is een van de redenen waarom mensen op dit moment nog steeds hun producten kunnen kopen.

Met behulp van SEO kunt u ervoor zorgen dat jouw website op een natuurlijke manier in de zoekresultaten verschijnt. Bij gebruik van SEA moet je als startende ondernemer betalen voor de advertentieruimte in de zoekresultaten van zoekmachines. Met Google Ads kan je advertenties maken die uit meerdere regels bestaan. Google Ads specificeert exact de lengte van deze regels.

SEA

SEA, oftewel online adverteren is als een spel. Als startende ondernemer gebruikt uw beste mensen om ervoor te zorgen dat u niet wordt aangetrokken door de scheidsrechter Google, concurreert met andere partijen en de uiteindelijke winnaar bovenaan de zoekresultaten van Google ziet verschijnen. Want dat is alles wat u hoeft te doen: geld verdienen. . U wilt uw (potentiële) klanten aantrekken met uw berichten en diensten. Maar hoe doe je dit ? Voor de experts is dit geen geheim. Daarom geeft deze blogpost: jou enkele tips hoe ondernemers hun concurrenten kunnen verslaan.

Zoekwoorden

U kunt ook zoekwoorden kiezen waar de advertentie moet worden weergegeven. Zorg ervoor dat de advertentie daadwerkelijk relevant is voor zoekresultaten. Wanneer iemand zoekt naar ‘hondenbed’, zal het laten zien van advertenties voor hondenvoer resulteren in een lagere klikfrequentie (CTR), wat uiteindelijk leidt tot een lagere positie in de advertentieresultaten. Vervolgens kiest u een maximum bod op basis van kosten per klik. Vertegenwoordigt kosten per klik. Nadat iemand op de advertentie heeft geklikt, betaalt u het hoogste bod. De biedprijs hangt natuurlijk grotendeels af van uw concurrentie.

Betalen per bod

Hoewel SEO in principe gratis is, moet u bij gebruik van SEA betalen per bod. De combinatie van SEO en SEA is meestal de beste strategie. SEA gebruiken brengt voordelen. Zo kan het gebruik van SEA onmiddellijk resultaat opleveren, terwijl het gebruik van SEO enkele maanden vergt. In de tussentijd is het verstandig om SEA te gebruiken. Ook als uw concurrenten van plan zijn om via zoekmachines te adverteren, is het verstandig om mee te doen. SEA is tenslotte altijd hoger dan SEO. Daarnaast is SEA handig voor tijdelijke evenementen en offertes. U heeft tenslotte geen tijd om te wachten op SEO-resultaten.

Voordelen als startende ondernemer?

Een ander voordeel van SEA ten opzichte van SEO is dat je meer controle hebt. SEA, als startende ondernemer kan je precies weten welke zoekwoorden gebruikers aan uw advertentie toevoegen. Je kan dit zelf handmatig instellen.

Je weet ook precies hoeveel mensen de advertentie hebben gezien en de klikfrequentie voor elk zoekwoord. Jij kunt deze informatie gebruiken voor SEO. Als blijkt dat de klikfrequentie van “hondenvoer” hoger is dan die van “hondenbrokken”, is het ook handig om dit zoekwoord te gebruiken voor website SEO. Op deze manier kunt u de informatie van de relatief snelle SEA gebruiken voor de langzamere SEO.

 

Hier volgen nu tips die bruikbaar zijn bij het opzetten en gebruiken van je SEA-campagne als startende ondernemer

 

 

Tip 1: uw accountlay-out

Het Google Ads-account van uw bedrijf is de basis. Daarom moet je eerst overwegen hoe je dit account instelt. Focus op de toekomst.

Misschien was uw aanvankelijke schaal klein, maar uiteindelijk nam het aantal campagnes of advertentiegroepen toe.  Onthoud dit alstublieft. Het is het beste om aan het begin wat tijd door te brengen in plaats van later door campagnes en advertentiegroepen te scrollen. Een ander effect is dat u uw budget beter kunt beheren, zodat u het beter kunt gebruiken. Zeker als het budget beperkt is. Het kan ook tijd besparen bij het optimaliseren van accounts. Of deze bewerking wordt uitgevoerd door een internetagent.

Tip 2: kwaliteitsscore

De positie van betaalde advertenties hangt  af van twee factoren: jouw kwaliteitsscore en jouw bod. De kwaliteitsscore is altijd een getal tussen de 1 en 10. Als de score hoog is, betaal je relatief minder voor dezelfde (of hogere) ranking. U vindt deze kwaliteitsscore op zoekwoordniveau in uw Google Ads-account. Nu wil je natuurlijk weten: hoe verbeter je de kwaliteitsscore? Drie factoren zijn van invloed op deze kwaliteitsscore: de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de ervaring op de bestemmingspagina. Vooral de laatste twee worden gemakkelijk beïnvloed. Zorg ervoor dat de informatie die u gebruikt voor advertenties relevant is.

 

Tip 3: Sluit bepaalde zoekwoorden uit

Gebruik lijsten met uitsluitingszoekwoorden. Deze uitsluitingszoekwoorden zorgen ervoor dat uw advertenties niet worden weergegeven aan gebruikers die niet waardevol zijn voor uw bedrijf.

 

Tip 4: Van microconversie tot macroconversie

Voorbeelden van microconversies zijn het downloaden van brochures, het klikken op links naar sociale mediaplatforms of het aanmelden voor nieuwsbrieven. Deze wil je natuurlijk omzetten in macro-conversies. Voorbeelden van macroconversies zijn: offerteaanvragen of transacties. Met Google Analytics kunt u deze “microconverterende gebruikers” in een aparte lijst bij de doelgroep plaatsen. Vervolgens kunt u zich via advertenties op die doelgroep richten. Om dit te doen, kunt u deze lijst toevoegen aan uw Google Ads-campagne of advertentiegroep. U kunt zelfs biedingen voor deze groep verhogen of specifieke remarketingcampagnes maken. Door middel van remarketing kunt u mensen aantrekken die voorheen in uw bedrijf geïnteresseerd waren (microconversies). U probeert ze dan via een advertentie opnieuw te benaderen. Op deze manier probeer je ze te overtuigen om een ​​macro-conversie “actie” uit te voeren.

 

 

Tip 5: aantal trefwoorden

Kort maar interessant: plaats niet te veel zoekwoorden in een advertentiegroep. U kunt maximaal tien zoekwoorden per advertentiegroep gebruiken. Dit is belangrijk om uw Google Ads-advertenties zo relevant mogelijk te houden (overweeg tip 2). U kunt geen 40 zoekwoorden in een advertentiegroep gebruiken. Je maakt jezelf ook moeilijker omdat het de binnenkomende gegevens moeilijker te interpreteren maakt. Met deze tips ga je soepel verder

 

Tip 6: Mobiele apparaten

Tegenwoordig worden er meer zoekopdrachten vanaf een mobiel gedaan dan vanaf een desktop. Daarom moet je ook jouw mobiele advertenties optimaliseren .De mogelijkheden via mobiel zijn net wat anders dan via de computer. Twee interessante opties zijn de locatie-extensie en de oproepextensie.

De locatie-extensie helpt gebruikers jouw locatie te vinden door bij de advertentie jouw adres, een route naar jouw locatie of de afstand tot jouw bedrijf weer te geven.

Een oproepextensie wordt ook bij jouw advertentie weergegeven en geeft mensen de mogelijkheid om op een knop te klikken waarmee ze rechtstreeks jouw bedrijf kunnen bellen. Dit levert vaak waardevolle leads op.

 

 

SEA als startende ondernemer

Sea-tools

Heel leuk en aardig al die tips maar hoe kun je dit als startende ondernemer SEA nou op een effectieve manier toepassen in de praktijk? Een handige manier om overzichtelijk en gemakkelijk aan de slag te kunnen met SEA, is door SEA-managementtools te gebruiken, oftewel beheertools.

Wat zijn SEA-beheertools? Tools die SEA ondersteunen, kunnen worden gebruikt om activiteiten in zoekmachines te beheren en te optimaliseren. Er zijn veel SEA-tools op de markt. Deze tools kunnen worden gebruikt om biedingen en budgettering te automatiseren, het ontwerp van campagnes te optimaliseren en feedbeheer om automatisch campagnes te openen of te sluiten op basis van het huidige productaanbod.

U kunt verschillende SEA-beheertools gebruiken om het instellen, bewaken en aanpassen om SEA-activiteiten te automatiseren. klanten. De tools die ik zou gebruiken zijn Adchieve, ProductsUp, Optmyzr, Chanable, Adscale, bGenius en ChannelEngine.

 

  1. Optmyzr

 

Optmyzr is een tool voor het beheren van grote accounts. Marketingtools kunnen het account correct begrijpen en analyseren. Bovendien kunt u uw eigen analysesjablonen maken.

 

  1. ProductsUp

 

ProductsUp is een tool voor bedrijven die meerdere feeds moeten gebruiken voor verschillende doelen op basis van één feed. Ondanks de uitgebreide helpsectie hebben we enige tijd doorgebracht met het bladeren door de uitgebreide interface.  Voordelen: ProductsUp heeft een breed scala aan interfaces. Het is van toepassing op drie voerlagen, waarvan de bovenste laag de laag is die alle knoppen kan draaien. Het kostte ons een tijdje om de mogelijkheden van ProductsUp onder de knie te krijgen.

  1. Channable

Door de interface, het gemak van het aanpassen van de feed en goede ondersteuning is onze ervaring positief. Naast Google Shopping is Channable ook te gebruiken in Bol.com, Aliexpress en andere markten. Voordeel: Met Channable kan je de feed eenvoudig aanpassen door de regels, door het advies en de ondersteuning die ze bieden. Bovendien is er makkelijk veel ondersteuning online te krijgen. Analysegegevens kunnen ook worden gekoppeld, en Afhankelijk van de prestaties van het product, kan het product actief of inactief worden gemaakt. Het voordeel wordt verzwakt: aangezien het voornamelijk een feed management tool is, ligt de focus niet op SEA.

Stappenplan SEA

Nu hebben we een paar handige tips en tools in kaart gebracht. Nu rest nog de vraag: hoe kan ik aan de slag nu? Aan de hand van het volgende stappenplan, laat ik je zien hoe je als startende ondernemer je SEA kan inzetten voor jouw webshop. Hiervoor duiken we samen in jouw account om te controleren hoe je jouw SEA-campagnes kan optimaliseren.

  1. Check je kpi’s en conversies

Ten eerste is het belangrijk om naar conversies te kijken. Welke conversies zijn ingesteld? Is de conversie gerealiseerd en is het doel effectief? We loggen in op uw Google Ads-account en volgen de onderstaande stappen om het te vinden:

1Tool

2 instellingen

3 meten Conversies

Dit is het resultaat van alle conversieacties die klanten op uw website kunnen uitvoeren. Het is ook belangrijk om het attributiemodel voor elke conversie te bekijken. Het attributiemodel bepaalt hoe uw conversiewaarde wordt toegewezen aan de verschillende contactmethoden en kanalen die bezoekers hebben met uw website. Wanneer u Google Ads gaat gebruiken, wordt het toeschrijvingsmodel standaard ingesteld op het toeschrijvingsmodel voor de laatste klik. In dit attributiemodel worden conversies toegewezen aan de laatste contacttijd. Google is van mening dat het laatste kanaal de laatste conversie heeft voltooid, dus het heeft zijn vruchten afgeworpen.

 

2. Koppelingen

Controleer of alle links in uw Google Ads-account correct zijn. U heeft inderdaad Google Analytics aan uw Google Ads-account gekoppeld. Maar heeft u bijvoorbeeld ook het importeren van statistieken ingeschakeld? Als dit niet is ingeschakeld, worden sommige onderdelen niet weergegeven in Google Ads en kunt u uw campagne niet evalueren. Denk aan activiteiten zoals het aantal bekeken pagina’s of de gemiddelde bezoektijd van potentiële klanten die uw website uiteindelijk hebben bezocht nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Schakel deze functie daarom altijd in om alles meetbaar te maken. U kunt dit op de volgende manier doen:

1Tools en instellingen

2 Gekoppeld account

Hier ziet u ook andere accounts die aan uw Google Ads-account kunnen worden gekoppeld. Als u bijvoorbeeld Shopping-campagnes wilt gebruiken, moet u linken naar Google Merchant Center. Google Merchant Center is een platform waarop u productcollecties naar Google kunt uploaden.

3. Verschillende SEA-campagnes

Bekijk welke campagne u heeft ingezet.
Google Search is zeker een van de meest gebruikte online advertentiekanalen. Maar daarnaast kunt u via Google Ads vier soorten campagnes gebruiken. dit zijn:
-Google Display Netwerk
-Google Shopping-campagne
-Google-videocampagnes
-Universele app-campagne
Als u bijvoorbeeld producten in een online winkel verkoopt, is Google Shopping wellicht iets voor u. Hierdoor kunnen potentiële klanten uw product snel en gemakkelijk vinden op Google. Onderzoek daarom welke campagne u wilt gebruiken.

4. Google aanbevelingen

Het is ook handig om te kijken wat Google van uw campagne vindt. Controleer dus wat de aanbevelingen van Google zijn voor elke campagne. Ga hiervoor naar ‘Campagnes’ en vervolgens naar ‘Suggesties’. Google geeft hier uw optimalisatiescore als percentage weer. Dit is een schatting van de huidige prestaties van uw Google Ads-account. Het is aan te raden al deze suggesties niet zomaar over te nemen, maar als je geen tijd hebt om je account te optimaliseren, dan is het ongetwijfeld een handig hulpmiddel.

5. Doelgroepen en advertentiegroepen

Zorg ervoor dat je een goed beeld hebt van je bezoekers, oftewel je doelgroep. Met deze functie kunt u doelgroepen koppelen aan advertentiecampagnes op basis van de identiteit, hobby’s en gewoonten van het publiek, waar ze actief onderzoek naar doen en hoe ze omgaan met bedrijven. Zie ook demografische gegevens. Met deze functie in Google Ads kunt u demografische gegevens bekijken en zien wie er in uw advertenties geïnteresseerd is. Overweeg leeftijd en geslacht. Als u bijvoorbeeld merkt dat vooral jongeren tussen de 18 en 25 jaar geïnteresseerd zijn in uw advertenties, kunt u ervoor kiezen om hoger te bieden voor deze doelgroep.

Probeer vervolgens ook eens naar locaties te gaan in google ads, bereik je überhaupt alle locaties die je zou willen targeten? Misschien wil je bijvoorbeeld ook wel in Frankrijk of België actief zijn?

Ga ook op zoek naar de advertentieplanning. Hiermee bepaal je op welke dag en op welktijdstip je campagnes zullen runnen.

Ten slotte kun je nog een kijkje nemen bij de optie apparaten. Hier kun je duidelijk zien welke apparaten je doelgroep gebruikt om je website te bezoeken. Met deze informatie kun je inzicht krijgen in welke apparaten het meest gebruikt worden. Hierdoor kun je jouw advertenties optimaliseren voor die specifieke apparaten.

6. Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore toont numeriek de relevantie van jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s voor potentiële klanten die uw advertenties weer. Een hogere kwaliteitsscore zal uiteindelijk de advertentiekosten verlagen en je zult door een goede score, een hogere advertentiepositie in Google krijgen. U kunt de kwaliteitsscore op de volgende manier vinden:

  1. Kies een campagne of advertentiegroep
  2. Sleutelwoorden
  3. Kolom
  4. Kolom aanpassen
  5. Inzicht kwaliteitsscore

 

Hier kunt u verschillende kolommen kiezen. Naast de kwaliteitsscore moet je de beleving van de bestemmingspagina, de relevantie van de advertentie en de verwachte klikfrequentie kiezen. Deze drie woorden zijn opgeteld bij de totale kwaliteitsscore van het zoekwoord. Hier zijn de betekenissen van deze termen:

-Ervaring op bestemmingspagina, hiermee wordt gecontroleerd of uw bestemmingspagina relevant is voor potentiële klanten die op de advertentie hebben geklikt.

-Verwachte klikfrequentie Dit is de kans dat er op een display-advertentie wordt geklikt.

-Advertentierelevantie meet hoe nauw zoekwoorden en advertenties overeenkomen. Als de score die u hier ziet lager is dan de gemiddelde score, kan dit betekenen dat uw advertentie te specifiek of te algemeen is.

 

Conclusie

Nou waar wacht je nog op? Ik hoop dat ik de startende ondernemers een beeld heb gegeven van SEA, en hoe je dit kan toepassen. Ik zou zeggen ga aan de slag en maak indien je nog meer verdieping wil ook gebruik van de extra-tools! Ten slotte is het ook leerzaam om eens een kijkje te nemen naar de andere SEA-blogs die zijn ontwikkeld. Laat ook gerust een comment achter, en voor eventuele verdieping raad ik het ook aan om de volgende artikelen eens te lezen. Nu kan je met SEA als startende ondernemer beginnen!

 

Artikelen:

https://fingerspitz.nl/sea –  Wat is SEA? Op deze manier leer je alles over adverteren via zoekmachines

https://www.yourhosting.nl/blog/wat-is-sea/ – Wat is SEA?

https://www.maatwerkonline.nl/blog/wat-is-sea-en-hoe-zet-je-sea-in-voor-beginners/ – ultieme beginner tips voor starters

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *