Hoe kan ik mijn SEO verbeteren door middel van Voice Search?

‘Hey Google!’ het zinnetje dat wij Nederlands deze dagen steeds vaker gebruiken bij het wakker worden en/of thuiskomen van huis. Maar hoe is dat nou eigenlijk ontstaan en hoe is dat uiteindelijk uitgegroeid tot waar we nu staan. In deze blog wil ik jullie graag meenemen in een ontdekkingsreis door het leven van de groeiende Google Home en hoe dit samenwerkt met de populaire trend Voice Search. Waar doormiddel van kunstmatige intelligentie ingespeeld wordt op een verdieping van SEO binnen de zoekresultaten van bijvoorbeeld een Google Home. Maar hoe is het nu allemaal begonnen?

Wat is voice search nou precies?

De naam zegt het eigenlijk al. Voice search is het zoeken naar informatie door middel van spraak zoekopdrachten. Hiervoor is zowel een apparaat als een digitale assistent nodig.
Voorbeelden van apparaten waarop voice search al mogelijk is, zijn: laptops, tablets, smartphones en smart speakers. In de komende jaren nemen de mogelijkheden hierin alleen maar toe. Met welke digitale assistent u te maken krijgt is afhankelijk van het device en het besturingssysteem. Bovendien halen de digitale assistenten hun antwoorden ook uit verschillende informatiebronnen.

Termen die als synoniem worden gebruikt voor voice search zijn onder andere speech- en conversational search. Met conversational search wordt ook het voeren van een gesprek met een chatbot bedoeld.

 Voordelen van de conversatie als interface

Bedrijven die nu inspelen op de conversational trend, onderscheiden zich van websites of services met een ‘gewone’ grafische interface. Maar er zijn meer redenen om een conversational interface voor uw bedrijf te overwegen.

  • Een conversatie is tweerichtingsverkeer. De gebruiker ontvangt niet alleen relevante informatie, maar geeft dit ook terug. Een bedrijf heeft hiermee iets heel waardevols in handen. Door deze data op te slaan in gebruikersprofielen kan de interactie in de toekomst nog persoonlijker gemaakt worden.
  • Via chatbots of voice assistants is het mogelijk om vragen van consumenten eerder te beantwoorden en consumenten gerichter te helpen.
  • Gebruikers kunnen via deze interfaces real-time een conversatie voeren. In elke interactie bepalen ze zelf wat voor hen relevant is. Dit maakt de conversatie veranderlijk en uniek voor de gebruiker.
  • Bedrijven kunnen elementen zoals foto’s, video, links, maar ook software toevoegen aan een conversatie. Door deze verschillende mogelijkheden wordt de conversatie nog relevanter, leuker en interactiever

Domotica
Misschien wel de meeste populaire slimme speaker van het moment is Google Home. De Google Home is een slimme draadloze speaker die door middel van spraakherkenning opdrachten kan aannemen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Google Assistent die een intelligente personal assistent is. Deze is geïntroduceerd door Google in 2018. Waarin aan het begin de Google Home alleen nog maar Engelstalig werkte waarin 2019 de taalswitch naar Nederland werd geïntroduceerd.

Hierdoor kregen de trend van slimme apparatuur een flinke boost en je kon er steeds meer op aansluiten. Wat voornamelijk begonnen is met de term domotica. Domotica (ook wel huisautomatisering genoemd) is het toepassen van elektronica en huisnetwerken ten behoeve van het automatiseren van processen binnen een woning. Hier wordt rekening gehouden met specifieke sensoren en/of spraakopdrachten.

Dit wordt allemaal geleid door Google Voice Search dit is een van de producten van Google waarmee gebruikers Google Search kunnen gebruiken door te spreken op een mobiele telefoon of computer.

Hoe werkt voice search?

Zonder te diep in te gaan op de techniek is het handig om te weten hoe de communicatie met een digitale assistent werkt en wat er al mogelijk is. Voice Search werkt via het apparaat (hardware) en de digitale assistent (software). Het apparaat wordt geactiveerd door een specifiek commando hardop te zeggen, bijvoorbeeld ‘Ok Google’. Vervolgens kan de gebruiker een vraag stellen of een opdracht geven. De digitale assistent verwerkt deze spraakopdracht en geeft hierop een reactie. Op dit moment kan een digitale assistent de volgende taken uitvoeren voor de gebruiker:

  1. Een vraag beantwoorden
    Denk aan vragen als: ‘Wat wordt het weer voor vandaag?’, ‘Hoe maak ik pannenkoeken?’ Maar ook: ‘Wat is een goede kapsalon in de buurt?’
  2. Apps openen
    Denk hierbij aan het afspelen van een afspeellijst of nummer op Spotify, of het maken van een afspraak in uw agenda.
  3. Elektronische smart devices bedienen
    De digitale assistent kan ieder smart device bedienen. Bijvoorbeeld verlichting en de TV, maar ook koelkasten, de thermometer en de deurbel.
  4. Routines uitvoeren
    Het gaat hier om een aantal acties op basis van één commando. Bijvoorbeeld de ochtendroutine: het aanzetten van het licht, het starten van het koffiezetapparaat en het delen van het weerbericht voor die dag.

Google

Google voice search was een tool van Google Labs waarmee iemand zijn telefoon kon gebruiken om een Google- zoekopdracht te maken. Door middel van een specifiek telefoonnummer te bellen kon je telefonisch gebruik maken van de Google Voice. Hierin moest je wachten op de woorden Say Your Search en vervolgens de trefwoorden in te spreken om een bepaalde pagina tot de pagina is bijgewerkt, of om op een link te klikken naar de zoekpagina. Op dit moment zijn zowel de demo als de pagina afgesloten. Vervolgens werd hier druk gewerkt aan de spraakherkenning voor zowel Google Maps, Google Mobile en GOOG-411 waardoor je deze producten door middel van spraakherkenning kon gaan gebruiken. Maar hoe werkt dat spraakherkenning nou eigenlijk?.

 

Ingesproken berichten
De voice search maakt dus eigenlijk gebruik van ingesproken worden en zet deze om in een zoekopdracht. Vervolgens komt de zoekmachine bij je terug met het zoekresultaat met de meeste hits binnen de trefwoorden die hiervoor gebruikt zijn. Dit verschilt per zoekmachine en kan in de vorm van spraak of beeld. Hierin is het binnen deze trend nog wel lastiger dan het klinkt om ieder woord goed te verstaan waardoor veel zoekopdrachten opnieuw ingesproken dienen te worden.

Het is wel een groeiende markt en een trend die zeker niet vergeten mag worden. Zo hebben volgens Emerce al bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens enige vorm van een slimme speaker. De belangrijkste reden die de overige huishoudens voornamelijk gebruiken voor het niet aanschaffen van een slimme speaker is dat de prijs op dit moment nog aan de hoge kant ligt.

Als je gaat kijken naar het verschil tussen gesproken en getypte zoekopdrachten. Gaat het op dit moment voornamelijk om het zo snel mogelijk verkrijgen van informatie over de desbetreffende zoekopdracht. Het moet allemaal zo snel mogelijk. Hierin zijn gesproken zoekopdracht makkelijk en snel. Dat komt omdat Google eigenlijk maar een gesproken antwoordt komt. Hierdoor hoef je zelf geen keuze te maken en verschillende resultaten door te lezen. Wanneer er een gesproken zoekopdracht brengt zal Google de overige resultaten niet weergeven.

Een van de andere factoren is lokale SEO. Naar schatting worden gemiddeld 10-20% van de spraak gestuurde zoekopdrachten gericht op lokale producten, diensten of bedrijven. Hierin wordt vaak gekeken naar het beste, goedkoopste of snelste diensten/producten binnen de lokale markt.

Mensen spreken gemiddeld 150 woorden per minuut
Volgens het National Center for Voice Search and Speech in de Verenigde Staten spreken mensen gemiddeld 150 woorden per minuut en typen de meeste mensen er ongeveer zo´n 40 woorden per minuut. Hierin zijn de zoekopdrachten via Voice Search dan ook stuk langer om het zo specifiek mogelijk te maken. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van longtail.  Dan wanneer iemand op Google maar een aantal keyword intypt om zo te kijken hoe Google deze aanvult.  Ook is uit het onderzoek gebleken dat de meeste mensen opdrachten geven voor de lokale omgeving. Denk hierbij aan “Hoelaat sluit de snackbar?’’ Of “is de Media Markt nog open?” En zijn het vaak open vragen die gesteld worden.

Dus er kan gezegd worden dat de gesproken zoekopdrachten verschillen van de getypte zoekopdrachten. Dit heeft logischerwijs ook impact op de zoekresultaten. Doordat het zoekgedrag dus langzamerhand veranderd is het goed om na te denken over de SEO van je website. Dus hoe zorg je ervoor dat je nog steeds goed vindbaar bent wanneer men met gesproken zoekopdrachten zoekt? Het is namelijk key dat je juist met gesproken zoekopdrachten goed gevonden kunt worden, omdat Google maar één antwoord geeft aan de gebruiker, het is alles of niets. Anders moet je de spraakopdracht weer van voor af aan opnieuw inspreken.  

Longtail
Maar hoe werkt dat nou precies met Longtail woorden? Longtail woorden zijn trefwoordzinnen die minimaal drie verschillende woorden bevat en dit kan zelfs nog uitgroeien tot meer. Op de algemene keuze van woorden is op dit moment heel veel concurrentie omdat het wiel vaak al is uitgevonden maar dan net iets anders. Hierdoor is het belangrijk om deze tijd steeds meer specifieker te zijn in je zoekwoorden.

Bedenk nu maar een zelf als je op dit moment opzoek bent naar een nieuw paar schoenen. Eerst zoek je heel breed denk aan bijvoorbeeld sneakers. Na een tijdje weet je wat je wilt en ga je zoeken op een specifiek merk of type sneaker bijvoorbeeld Adidas of Yeezy’s. Als je klaar bent om het product aan te schaffen, zul je vervolgens veel specifiekere woorden gebruiken om je product te vinden omdat je hier voor kennis van hebt opgedaan. Hier zullen minder mensen dan ook specifiek op zoeken als je de nieuweste Yeezy’s wilt gaan bestellen zoals adidas YEEZY-boost 350 v2 Cinder Sneakers. Hiermee wordt de kans dat je deze ook daadwerkelijk gaat aanschaffen steeds groter. Door in te zetten op longtailwoorden verlaag je dus de kosten van van je SEA campagne en zit je meer in op de specifieke SEO-woorden waarmee de resultaat hoger uitkomt.

Potentiële ranking factoren
Maar wat kan je nou daadwerkelijk veranderen om je SEO te verbeteren. De manier waarop de voicesearch-resultaten gemeten worden is aan de hand van potentiële ranking factoren. Een van deze factoren is de snelheid van websites een grote rol spelen.

Zo is het dus belangrijk dat er niet te grote afbeeldingen ingeladen moeten worden wanneer de website geopend wordt. Aan de hand hiervan kan google zijn resultaten sneller inladen en bieden aan de zoeker.

Searchresultaatpagina laadt in 4,6 seconde.
Volgens het bedrijf Backlinko blijkt dat de gemiddelde searchresultaatpagina laadt in 4,6 seconde. Hierdoor laden deze pagina’s bijna de helft sneller als de gemiddelde webpagina. Verder is het belangrijk dat de informatie die je verspreid kort en bonding is. Backlinko onderzocht dat het gemiddelde voice-searchresultaat 29 woorden bevat.

Verder maakt Google gebruik van hun eigen review systeem. Als je bijvoorbeeld de vraag stelt aan een slimme apparaat van. “Waar vind ik een goede pizzeria in de buurt van Almere?” Zal het slimme apparaat gaan kijken naar de huidige reviews die gegeven zijn op Google. Hiervoor zou je dus kunnen inspelen op campagne rondom het ontvangen van goede reviews over de website.

Wat is de meerwaarde van een FAQ voor mijn SEO?

Om de meeste concrete plannen op te zetten voor je website kan je inspelen op gestructureerde FAQ’s. Wanneer je in je FAQ duidelijk zinnen plaatst met concrete antwoorden zal google deze resultaten directer linker omdat ze met een concreet antwoord komen op concrete vragen.

En dan zou je denken wat is een FAQ nou precies en waarom is het zo belangrijk. FAQ staat voor frequently asked questions. Vaak ook wel verwoord als Q&A. In Nederland kennen de FAQ als veel gestelde vragen. Dit is een gedeelte van de website waar een antwoord gegeven wordt op de voor hun bekende, meest gestelde vragen. Dit gedeelte is vaak zo opgezet dat vragen op een gestructureerde wijze worden behandeld. Met de vraag en daarop direct eronder een antwoordt. Een FAQ kan perfect dienen als ondersteuning van de klantenservice of voor resultaten voor je Google Home.

Een goed ingerichte FAQ heeft voordelen voor zowel de bezoeker als voor jouw organisatie en zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachine, denk bijvoorbeeld aan:

  • Het geven van vertrouwen door vragen duidelijk te beantwoorden
  • Het beperken van de belasting van klantenservices
  • Het vergroten van de zichtbaarheid op Internet

Je kan je FAQ het beste in richten in verschillende categorieën. Zorg ervoor dat het ingedeeld is aan de hand van CTA’s en denk na over concrete zinnen die niet te lang zijn en bij het doel blijven. Hoe zou jij opzoek gaan naar deze specifieke vragen.

Je kan veel van deze vragen terugvinden in bijvoorbeeld je Google Analytics. Hierin kan je in je huidige website terugvinden wat de meest voorkomende zoekopdrachten zijn binnen jouw website. Verder kan je gebruik maken van Social Media om erachter te komen welke vragen mensen het meest hebben over jouw product/dienst.

Dit is allemaal mogelijk aan de hand van Kunstmatige Intelligentie.

Kunstmatige intelligentie (KI) houdt in dat systemen zelfstandig kunnen leren en beslissingen kunnen nemen. Technieken uit zowel informatica als geesteswetenschappen maken dit mogelijk, waaronder: patroonherkenning en beeldverwerking, cognitieve psychologie, logica en statistiek. Binnen KI wordt onderscheid gemaakt tussen sterke KI en beperkte KI.

Hierbij richt sterke KI zich op de ontwikkeling van systemen die op meerdere vlakken écht zelfstandig kunnen redeneren en problemen kunnen oplossen. Net zoals mensen. Wie hier heel erg enthousiast van wordt, zal zich voorlopig op Netflix moeten storten. Vooralsnog bestaat echte sterke KI alleen in fictieve films.

De KI die wij nu in de praktijk kennen, komt meer in de buurt van beperkte KI. Dit zijn systemen die zich op een bepaald gebied heel intelligent gedragen, maar het eigenlijk niet zijn. Een systeem met beperkte KI handelt namelijk op basis van vooraf gearrangeerde regels, oftewel algoritmes. Hiervan kan het systeem niet afwijken. Wat dan weer verward wordt met Machine Learning.

KI wordt vaak vergeleken met Machine Learning, maar het is meer een onderdeel van. Het is een methode die wordt gebruikt om KI te creëren. Met machine learning wordt een systeem namelijk getraind om bepaalde taken uit te voeren, door gebruik te maken van grote hoeveelheden informatie en data wat vaak weer vanuit Google komt.

Let dus goed op goede, leesbare content. De manier waarop de content is ingericht met een logische volgorde is belangrijk. Bij voice search vindt er een gesprek plaats met een digitale assistent. Optimaliseer deze gesprekken dus goed met de juiste keywords en longtails. Niet alleen is dit voor de gebruiker beter maar ook de zoekmachines kunnen hierdoor sneller en betere antwoorden bieden.

 

 

Posted in SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *