Formule 1, ook wel bekend als F1, is een populaire autosportwedstrijd die wereldwijd wordt bekeken. Ondanks het feit dat de sport al jarenlang bestaat heeft het nog weinig succes weten te boeken in Amerika. Desondanks zijn er een aantal manieren waarop Formule 1 en ondernemers zoals jij alsnog het Amerikaanse publiek kan bereiken in 2023.
De geschiedenis van F1 in Amerika
De eerste Amerikaanse formule 1 race werd gehouden op Riverside International Raceway in Californië, 1959. Dit was acht jaar na de oprichting van de kampioenschapsrace uitgevoerd. De race werd gewonnen door Bruce McLaren, die later zijn eigen race team zou oprichten. In de jaren daarna kwam de auto sport vaker terug in de Verenigde staten met races zoals Watkins Glen en Sebring International.
In de jaren 70 en 80 bleef Formule 1 populair in Amerika, met races op banen zoals Long Beach in Californië en Detroit in Michigan. Dit was echter van korte duur. De twee races werden beide in de jaren 90 afgeschaft door de organisatoren van de races wegens het feit dat de circuits niet up-to-date waren.
Na een aantal decennia keerde de autosport in 2012 terug naar de Verenigde Staten. De race werd gehouden op het Circuit of the Americas in Austin, Texas, en werd gewonnen door Sebastian Vettel. Sindsdien is de Grand Prix of America een vaste race op de F1-kalender en trekt het jaarlijks duizenden fans uit de hele regio.
In de afgelopen jaren heeft Formule 1 zich verder ontwikkeld in Amerika, met een aantal grote veranderingen in de sport. Een belangrijke verandering was de overname door Liberty Media in 2017. De nieuwe eigenaren hebben de sport aanzienlijk veranderd, met de introductie van nieuwe regels en de focus op digitale media in de vorm van social media. Liberty Media heeft een start gemaakt aan de social media kanalen van Formule 1. Denk hierbij aan Youtube, Twitter, Instagram en Tiktok. Op al deze kanalen heeft de autosport al meerdere miljoenen volgers weten te winnen.
Hoe staat F1 er nu voor in Amerika?
In 2021 werd bekendgemaakt dat de Formule 1 naar Miami zou komen voor een race op het Hard Rock Stadium. De race, genaamd de Miami Grand Prix, vond plaats op 22 mei 2022. Dit was de eerste keer dat de Formule 1 naar Miami komt sinds de jaren 90. Toendertijd werden er races gehouden op het Biscayne Boulevard Circuit.
De komst van de Formule 1 naar Miami is een grote overwinning voor de stad en de omgeving. Het gaf niet alleen een boost aan de lokale economie, maar het zal ook de stad op de kaart zetten als een belangrijke bestemming voor internationale sportevenementen.
Maar de auto sport is nog niet klaar in de Verenigde staten. Voor 2023 heeft Formule 1 een grand prix geplanned in Las Vegas. Dit circuit zal langs vele speciale en populaire spots gaan zoals Caesars Palace en de fonteinen van het Bellagio hotel. De organisatoren hebben voor deze aanpak gekozen om de populariteit van de autosport in Amerika te verbeteren.
Maar waarom besteedt Formule 1 zo veel aandacht aan Amerika? Dit komt voornamelijk doordat de overige markten verzadigd zijn. 10 van de 22 races worden al in Europa gehouden en de overige vinden voornamelijk plaats in het Midden-Oosten en zuid-oost Azië. Formule 1 staat in deze regio’s al bekend als de grootste auto race wedstrijd. In Amerika wordt dit voornamelijk gedomineerd door sporten zoals Indy Car en MotoGP.
Digitale marketing in F1
Wat is dan de beste manier om het Amerikaanse publiek te bereiken? Een van de beste manieren om een nieuw publiek te trekken is door digitale marketing. Op dit moment wordt dit voornamelijk gedaan door middel van influencers en social media. Bij de US grand prix waren bekende namen te zien zoals Shaquille O’Neal en Brad Pitt. Bij de Miami Grand Prix waren soortgelijke personen te zien zoals Michael Jordan en Justin Timberlake. Zulke beroemdheden kunnen heel gemakkelijk een bepaald product of dienst op de markt zetten door de evenementen te delen op Social media. Daarnaast is er uit een onderzoek gebleken dat men een influencer 92% meer vertrouwt dan bedrijven.
Naast influencers maakt de autosport zelf ook gebruik van social media. Zo heeft de Instagram pagina van Formule 1 meer dan 21 miljoen volgers. Hierop plaatsen zij vooral highlights van de vorige races, hoogte punten binnen de auto sport en sneak peaks over hoe 2023 eruit kan zien. Om een jongere doelgroep te kunnen bereiken heeft Formule 1 daarnaast ervoor gekozen om een YouTube pagina te starten. Hierop worden spannende momenten binnen een race of kampioenschap gestreamed.
Daarnaast maakt de auto sport ook gebruik van e-mailmarketing. Dit doen ze door direct contact te maken met Amerikaanse fans en ze op de hoogte te houden van nieuws en updates over de sport. Dit kan zij door het versturen van nieuwsbrieven of reminders met aanbiedingen op abonnementen en exclusieve inhoud. Denk hierbij aan speciale handtekeningen van coureurs.
Hoe kan jij dit inzetten?
Voor ondernemers is het altijd belangrijk om een volgende stap te nemen. Net zoals voor Formule 1 kan het zo zijn dat de Amerikaanse markt die stap is. Wat zijn dan de beste manieren om zo’n brede markt te bereiken door middel van digitale marketing?
Sociale media is een geweldig middel om uw bedrijf te laten groeien op de Amerikaanse markt. Platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter zijn populair in de Verenigde Staten en bieden een aantal manieren om met jouw doelgroep in contact te komen. Door gerichte advertenties op sociale media te plaatsen, kan je ervoor zorgen dat jouw merk naar voren komt bij mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Bovendien kan je ook organische berichten plaatsen om je merknaam te vestigen. Dit kan op lange termijn een gemeenschap van trouwe volgers opleveren.
Aansluitend hierop kan je net zoals F1 goed gebruik maken van influencers. Zoals er eerder al werd verteld winnen influencers meer vertrouwen dan bedrijven. Door je eigen bedrijf te koppelen aan een specifieke Amerikaanse influencer kan je al gauw veel populariteit vergaren. Formule 1 heeft actief gekozen voor sport bekendheden zoals Michael Jordan. Dit zorgt voor een unieke affiniteit tussen een sporter en de sport zelf.
E-mailmarketing is ook een goede actie om jouw bedrijf te laten groeien op de Amerikaanse markt. Door gerichte e-mails te sturen naar mensen die geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten, kan je ervoor zorgen dat jouw merknaam naar voren komt en dat je nieuwe klanten werft. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een gepersonaliseerde aanpak hanteert. Daarnaast is het ook verstandig dat je relevante, waardevolle inhoud aanbiedt om ervoor te zorgen dat mensen geïnteresseerd blijven in wat je te bieden hebt als bedrijf.
Tot slot
Digitale marketing is dus erg belangrijk geweest voor Formule 1 om de Amerikaanse markt te bereiken. Door middel van influencers, social media, e-mails en constante expansie is de auto sport al heel ver gekomen om bekend te worden in Amerika. Er is dus enorm veel potentie voor ondernemers om dezelfde stap te nemen.