Hoe jij als bedrijf op kan vallen met content op social media

Social media staat vol met content, hoe val jij als bedrijf nu nog op? Vooral in de tijden dat Covid-19 heerst en veel bedrijven online gaan. De gemiddelde tijd dat jouw klant zijn/haar aandacht vasthoudt is maximaal 7 seconden. Hoe zorg je dat jou doelgroep de perfecte boodschap op dat ene perfecte moment ziet?

Wil jij als bedrijf te weten komen hoe je moet opvallen op social media? Lees dan snel verder hoe je dit kan aanpakken.

 

Wat is content marketing

Content marketing is een belangrijk onderdeel in je totale marketingstrategie. Door gericht en uniek te zijn tussen het grootschalige aanbod kan je mensen aan je merk binden. Belangrijk is dat de content waardevol is voor de gebruiker. Met andere woorden: beter dan concurrenten en boven de verwachtingen van de gebruiker is. Alles draait om klanten en hun wensen en vragen, die jij als bedrijf het beste kan beantwoorden. Hiervoor moet je de gebruiker volledig begrijpen.

Iedereen wil content maken die breed wordt verspreid op social media. Maar feit is dat de meeste content maar een klein aantal shares of likes krijgt, en dus maar een beperkt publiek bereikt. Hoe zorg je ervoor dat jouw content in trek is?

Het maken van een Facebook en Instagram account is vrij eenvoudig, en zo opgezet. Het meeste werk zit hem meer in hoe je volgers creëert, wat je moet gaan posten, en hoe vaak je iets moet plaatsen om in beeld te blijven bij je doelgroep. Je krijgt namelijk te maken met een enorme uitdaging van niet clicks, geen fans, niet volgers en geen shares & reacties.

Jouw grootste zorg is “hoe je ze kan laten stoppen met scrollen”. Hierbij kom ik met het volgende stappenplan die je moet doorlopen, om succesvol te zijn met jouw content op social media. Hoe doe je dat het best? Door je volledig in te leven in jouw                                                                 gebruiker.

 

  1. Wat is je meest belangrijke doel?

Als je content succesvol wilt inzetten, begint dat met het bepalen wat jouw meest belangrijke doel nou eigenlijk is en wat je ermee wilt bereiken.

Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Verkoop via webshop
  • Bezoek aan locatie
  • Inschrijving nieuwsbrief
  • Verhogen van de omzet
  • Klantbehoud
  • Review van een klant

Je klant hoeft niet altijd geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst, maar is meer met zichzelf bezig en zit zo met zijn vragen en problemen. Daarom moet jij als deskundige de klant verder helpen. Dit doe je met de juiste content en strategie, die gebaseerd is op data. Op deze manier kun je er uiteindelijk voor zorgen dat jouw doel wordt bereikt.

Het meest belangrijke doel van content inzetten is hoogstwaarschijnlijk het laten groeien van je bedrijf. Dit kan zijn dat je je omzet wilt verhogen, of juist nieuwe klanten wilt hebben. Vraag jezelf dus goed af wat jij met jouw content wilt realiseren.

  1. Het perfecte publiek

Publiek zijn mensen die kijken, lezen of luisteren naar een bepaalde boodschap. Bij marketing gaat het hierbij om de boodschap die jouw merk te vertellen heeft. Dit betekent dat je boodschap relevant genoeg moet zijn om het publiek te interesseren.

Wanneer het doel gekozen is, kan het publiek worden bepaald. Hierbij moet jezelf afvragen welk publiek het meeste bij draagt aan het realiseren van jouw doel. Je wilt dat jouw publiek interesse toont in hetgeen waar jij voor staat. Je merkidentiteit is leidend, dat jij naar buiten moet brengen. Daarom is het belangrijk om geen eenrichtingsverkeer te veroorzaken, maar dat je de interactie aan gaat met de klant.

Het is belangrijk dat je een goed beeld hebt van wie jouw publiek is en deze door en door te kennen. Zij horen bij de boodschap van je merk. Het publiek van je merk is verbonden met je, zij zijn fan van je product of dienst en hoeven niet altijd direct iets aan te schaffen. Je kunt namelijk heel enthousiast zijn over een artiest, zonder dat je ooit naar een concert gaat van diegene. Zo koop ik niet iedere week een bos bloemen, terwijl ik het wel leuk vind om bloemen in huis te hebben.

 Je publiek is een brede groep personen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Het is echter ook belangrijk om erachter te komen wie de doelgroep is, met andere woorden de betalende klant. Door te achterhalen wie uiteindelijk beslist, en daarmee de betalende klant is, kom je meer te weten over je klanten en kun je hiermee rekening houden binnen je marketingplan. De doelgroep is daarmee veel meer doelgericht dan je publiek.

Doelgroep bepalen

De vraag die je jezelf als eerst stelt is “aan wie willen wij wat vertellen?”. Je wilt waarschijnlijk niet dat alleen je potentiële kopers worden bereikt met jouw content, maar ook de belangrijkste beïnvloeders. Hierbij is het belangrijk om te weten wie in een huishouden welke rol in het aankoopproces vervult. Zo is bij babyvoeding de moeder of vader de uiteindelijke beslisser en hebben en laten de ouderen zich vaak beïnvloeden door de mening van hun (klein)kinderen.

Je kan aan de hand van een omschrijving van een individu de doelgroep het beste specificeren.

De kenmerken waaraan je kunt denken zijn:

  • Man/ vrouw
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Interesses
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Gezin

Je doelgroep bepaal je dus aan de hand van welk probleem de klant heeft of waarmee je hun zou kunnen helpen met jou product of dienst.

 

  1. Het perfecte kanaal

Op welk kanaal zit jouw perfecte publiek, rijst nu de vraag. Om te beginnen zijn er diverse social

media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram en Pinterest, dit zijn dus kanalen waar je als ondernemer uit kan kiezen. Bij de eerste stap heb je jouw doelstelling al geformuleerd wat jij wil bereiken en bij stap twee is er al gekeken naar de doelgroep.

In deze stap wordt er gekeken welke platformen daarbij efficiënt zijn, om je doelen te behalen. In Nederland zijn er 16,2 miljoen digitale Nederlanders, waarvan 11 miljoen gebruik maakt van social media. Het gebruik neemt alleen maar toe, je hebt dus een enorme uitdaging om op te kunnen vallen. Hieronder ligt ik de eerdergenoemde platformen toe.

Facebook

In Nederland maken 11 miljoen mensen gebruik van het platform Facebook, dit komt neer op zo’n 70 procent van de Nederlandse bevolking. De grootste stijging is te zien onder 65-plussers, met name 80-plussers. Jongeren gebruiken Facebook het minst. De verdeling man/vrouw is redelijk gelijk. Opvallend is dat vooral hooggeschoolde mensen gebruik maken van deze platform, namelijk 69 procent.

De mensen die gebruik maken van Facebook zijn voornamelijk geïnteresseerd in: familie, Tv-programma’s & personality’s, gezondheid, eten en politiek.

LinkedIn

LinkedIn is een platform wat gericht is op professionals waarbij je kan netwerken en jezelf online zichtbaar kan maken. Je kunt met LinkedIn niet alleen in contact komen met de mensen die je al kent, maar ook in contact komen met de mensen die je connecties kennen. Meer dan 160.000 bedrijven hebben een bedrijfsprofiel op LinkedIn. Wat sterk vertegenwoordigd is door de volgende branches; IT, Finance, Management & Consulting, Human Resources, Personeel en werven.

Opvallend is net als bij Facebook, dat ook bij LinkedIn vooral hoger opgeleide mensen gebruiken maken van dit platform. De leeftijdscategorie waarin deze mensen vallen ligt tussen de 25-54 jaar.

 Instagram

Instagram behoort tot de top vijf van Nederlandse platformen in gebruik. Maar liefst 6 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform, wat neer komt op de helft van de Nederlandse bevolking. Vooral onder de twintig tot en met 39-jarigen valt de grootste groei te zien.

De interesses van deze groep gebruikers liggen vooral op het gebied van: reizen, kleding, lifestyle, health en eten & drinken.

 Twitter

Twitter is een soort miniblog waarin je in 140 tekens je verhaal vertelt over wat je aan het doen bent of een gebeurtenis. Als ondernemer zou je kunnen communiceren als er nieuwe ontwikkelingen zijn binnen je bedrijf, of een ander leuk nieuwtje te vertellen hebt.

Grootste leeftijdsgroep in nu 20-39 jaar, waarbij de interesses van de groep liggen op het gebied van nieuws, televisie en sport. 

YouTube

YouTube is de bekendste videosite die er is en is vooral populair onder 20-39-jarigen. Maar er is momenteel een grootte groei te zien onder 40-64-jarigen.

Zoals vele wellicht denken is YouTube er niet alleen maar om muziek te luisteren, de meeste mensen die gebruik maken van dit platform zijn geïnteresseerd in; travel, health & wellness, eten, fashion en beauty.

Pinterest

Pinterest is een visuele zoekmachine die kan worden gebruikt om ideeën op te doen zoals recepten, wooninspiratie en meer. Op de berichten kan je reageren, maar er is veel minder interactie dan op Facebook en Instagram.

Heb jij een bedrijf, en wil je meer websitebezoeken, je naamsbekendheid vergroten of een hogere conversies, dan kan Pinterest een goede aanvulling zijn voor je bestaande marketingmix.

De populairste onderwerpen op Pinterest zijn:

  • Reizen
  • Eten en recepten
  • Interieur en wonen
  • Trouwen
  • Gezin
  • Fashion
  • Beauty
  • Fitness

Valt jouw bedrijf onder een van deze onderwerpen? Dan is Pinterest zeker een mooie aanvulling!

Weet goed dat er verschillen zijn tussen de diverse social media platforms en maak er gebruik van, plaats niet overal dezelfde content. Werk hard om het verhaal te laten passen bij de inhoud die gebruikers willen zien op dat specifieke social media platform.

 

  1. Bepaal je perfecte boodschap

Wanneer je een boodschap wilt overdragen aan een ander is het belangrijk om na te gaan met wat voor doel je dat wilt doen, is het dat je de ander wilt informeren, instrueren of vermaken?

Informatieve content

Hierbij gaat het erom dat jouw content informatie geeft over het merk, product of jouw kennis in de praktijk. Deze informatieve content kan specifieke productinformatie bevatten, die je kan helpen bij het nemen van de aankoopbeslissing. Informatieve content kan ook leiden tot inspiratie waarbij je kennis

Instructieve content

Deze vorm van content geef je stapsgewijs uitleg hoe een consument een product kan gebruiken. Dit zijn vaak korte video’s waarbij er in een aantal stappen wordt uitgelegd, hoe je bijvoorbeeld een plant moet potten of hoe je in een paar stappen een heerlijk gerecht op tafel neer kan zetten. Deze vorm van content heeft meestal het doel de klant te voorzien van relevante en leerzame informatie. Zodat de consument hier meteen mee uit de voeten kan.

Vermakelijke content

Deze vorm van content speelt in op het gevoel van de ontvanger. Een merk kan bijvoorbeeld een fascinerende foto of mooi gezegde delen. De inhoud kan worden geassocieerd met een merk of product, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Het is echter wel cruciaal dat de inhoud past bij het merk.

Uit onderzoek is gebleken dat de inzet van informatieve content het effectiefst werkt. Zo worden er met informatieve content meer doelstellingen gerealiseerd. Wat vervolgens leidt tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer vertrouwen in het merk. Overigens wordt de content als relevant en geloofwaardig beschouwd. Zo leidt vermakelijke content zoals een grappige video niet tot meer merkvertrouwen of een hogere betrokkenheid, echter geeft het wel een positieve houding op je content.

Contentvormen

Welke vorm spreekt jouw type klant aan en hoe presenteer je de inhoud op een statische of dynamische wijze? Je kunt content in verschillende vormen presenteren, een tekst, foto of een video. De vormen variëren van elkaar in de mate waarin de zintuigen worden geprikkeld. Echter is een combinatie van deze drie ook mogelijk.

  • Bij een tekst worden de zintuigen het minst geprikkeld. Hiervoor zijn eigenlijk alleen je ogen nodig om de content te kunnen waarnemen.
  • Een foto is al meer prikkelend dan simpel een tekst. Met een foto kan je door middel van vele kleuren te gebruiken al eerder opvallen dan een platte tekst.
  • Een video is het meest krachtige contentvorm. Bewegende beelden stimuleren de zintuigen, en is daarnaast vaak voorzien van audio.

Video’s zijn het meest nuttig om de interactie hoog te houden. Video’s staan erom bekend dat ze beter de aandacht kunnen trekken en behouden doordat er veel zintuigen worden geprikkeld.

 

  1. De juiste opening

Hoe kies je de juiste opening om meteen de aandacht te trekken van jouw klant? Dit doe je door hun nieuwsgierig te maken of door in te spelen op de emotie.

Het is van belang om zo concreet en specifiek mogelijk te zijn in de opening van je content. Wanneer je dit doet is de erkenning bij je lezer groter, waardoor hij gemotiveerd wordt om nog verder te lezen. Vooral als er al verschillende artikelen te lezen zijn rondom jouw onderwerp is dit essentieel.

Welke vragen spelen er bij ideale doelgroep in het hoofd rond, waarmee zou je ze kunnen helpen? Door hun vraag of probleem concreet in de openingszin neer te zetten, trigger je hen om op jouw content te lezen.

Conclusie

Na het lezen van de vijf manieren hoe je als bedrijf op kan vallen tussen alle content, is het van belang om jezelf de volgende checklist af te gaan en af te vragen of je de volgende punten helder voor ogen hebt:

  1. Wat wil je bereiken?
  2. Wie is mijn doelgroep?
  3. Welke kanalen zijn het meest relevant voor de gekozen doelgroep?
  4. Waar praat mijn doelgroep over en wat zijn hun interesses?
  5. Welke contentvorm past het beste bij de doelgroep?

Wanneer dit het geval is ben je er klaar voor om aan de slag te gaan met het schrijven van content dat relevant is voor jouw doelgroep. Laat een reactie achter in hoeverre deze blog jouw geholpen heeft, ik ben benieuwd.

 

7 Replies to “Hoe jij als bedrijf op kan vallen met content op social media”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *