Hoe je TikTok kan gebruiken om je kledingmerk te vergroten

Heb je een eigen kledingmerk en wil je je bedrijf laten groeien op een groeiend nieuw platform? Deze blog geeft een korte uitleg over hoe je het maximale uit TikTok kunt halen voor jouw bedrijf!

Waarom TikTok gebruiken voor je kledingmerk?

Je zou denken dat TikTok gewoon een muziek app voor jongeren is, maar in werkelijkheid is het veel meer dan dat. De app bevat korte video’s van 60 seconden over alles wat je maar kunt bedenken. Voor de mode-industrie die voornamelijk afhankelijk is van visuals om producten op de markt te brengen en de verspreiding van social media platforms, is dit het perfecte platform. Op TikTok kun je video’s met visuele effecten opnemen om je nieuwe klanten te bereiken en de betrokkenheid te vergroten.

 

Het begrijpen van TikTok

Als je TikTok wilt gebruiken om je kleding te verkopen, moet je er een beetje over weten. TikTok is een app waarmee je korte video’s maakt die je deelt met je volgers. Zodra je een video deelt, zien ze deze in hun feed of in de ‘for you page’.

De video’s kunnen slechts 60 seconden lang (of minder) zijn, maar je hebt wel de opties om ze op te fleuren met filters, muziek en spraakeffecten. Je kunt je video rechtstreeks in de app bewerken, dus het gaat snel en gemakkelijk.

Hashtags spelen ook een rol bij het gebruik van TikTok. Hashtags worden gebruikt om video’s te ordenen en gemakkelijker te vinden. Je kunt je video categoriseren zodat geïnteresseerden hem kunnen vinden. Het helpt het algoritme ook om je video voor te stellen aan mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn.

 

Stap voor stap producten verkopen op TikTok

Stap 1: Het maken van een TikTok account

Download eerst de TikTok-app op je telefoon en selecteer account aanmaken. Als je al een persoonlijk TikTok-account hebt, wil je misschien een tweede account maken voor je bedrijf. Je kunt wisselen tussen je accounts in de TikTok-app. Na het invoeren van je inloggegevens word je gevraagd een gebruikersnaam voor je account aan te maken. Probeer de gebruikersnamen van je social media kanalen consistent te houden, zodat klanten uw merk gemakkelijk kunnen vinden.

Nadat je account is aangemaakt, voeg je een profielfoto en een korte biografie toe en verbind je je Instagram- en YouTube-accounts als je die hebt.

 

Stap 2: Het overschakelen naar een Pro account op TikTok

TikTok gebruikers hebben de mogelijkheid om een ​​persoonlijk account te gebruiken of te kiezen tussen twee pro accounts: creator of zakelijk. Wanneer je voor het eerst een account aanmaakt, is dit account standaard persoonlijk. Maar als je je account gaat wijzigen naar een pro type, zijn er een aantal voordelen die verboden zijn, die hieronder kort worden beschreven.

  • Persoonlijk: voor alledaagse gebruikers die TikTok vooral gebruiken om video’s van anderen te bekijken.
  • Creator: Creator accounts zijn voor gebruikers die dagelijks berichten plaatsen en proberen volgers te krijgen. De voordelen zijn onder meer toegang tot analyses over je video’s, zoals demografische gegevens van kijkers. Je kan ook lid worden van het Creator Fund zodra je 10.000 volgers hebt, waarmee je inkomsten kan genereren met je weergaven.
  • Zakelijk: met een zakelijk account kun je geen lid worden van het Creator Fund, maar heb je nog steeds toegang tot analyses. Je kan een link in je bio toevoegen, zakelijke contactgegevens, toegang krijgen tot unieke engagement oplossingen, performance tracking en advertentie oplossingen.

Als je bedrijf of merk wilt promoten, is een zakelijk account de beste keuze.

 

Stap 3: Het plaatsen van content op TikTok

Nadat je account is ingesteld, kan je beginnen met het maken van content! We raden aan om even door de ‘for you page’ te scrollen om ideeën en inspiraties te krijgen. Probeer leuke en vermakelijke content te maken zonder te veel te verkopen. Het gaat erom de doelgroep betrokken te houden, zodat ze de video’s opnieuw willen bekijken of zelfs met vrienden willen delen. Uiteindelijk gaat het erom dat hoe meer mensen je content bekijken en delen, hoe meer TikTok deze aan andere gebruikers zal introduceren.

Het is dus belangrijk om de aandacht van de kijker heel snel te trekken, binnen de eerste paar seconden van je video. Als je dat niet doet, scrollen ze gewoon naar de volgende. Zoek ook een passend hashtags zoals, #fashion, #fashiontok en #fashiondesigner om ideeën op te doen over hoe andere merken zichzelf promoten.

 

Populaire TikTok hashtags

Probeer de content van de andere niet precies na te doen. Geef je eigen unieke draai dat past je branding en waarvoor het merk staat. Maar wees ook geen perfectionist. TikTok is namelijk geen Instagram en de gebruikers willen het liefst zoveel organische video’s zien.  We raden aan om minimaal 1-3 per dag te posten.

‘Sounds’ gebruiken in je TikTok

Je zult merken dat de meeste virale video’s muziek of aangepaste geluiden bevatten die gebruikers maken. Bij het maken van een video heb je de mogelijkheid om hieruit te kiezen. Het gebruik van populaire geluiden vergroot je kansen om viraal te gaan op TikTok.

 

Stap 4: Het betrekken van kijkers en consistent posten

Als je views, likes en reacties begint te krijgen is het belangrijk om actief betrokken te zijn bij de reacties van mensen. Daarna is het belangrijk om consistent te blijven met je video’s. Als je maar één of twee keer per week post, bereik je waarschijnlijk niet het gewenste bereik. Als je houdt aan het posten van minstens één keer per dag, zal een van je video’s op een gegeven moment viraal gaan.

Je zult al snel merken dat het kweken van een TikTok-account een stuk eenvoudiger is dan het laten groeien van een Instagram- of YouTube-account. Zolang je consequent leuke, boeiende en vermakelijke content publiceert, zal je account groeien.

 

Stap 5: Het gebruiken van influencer marketing

Op TikTok kan je door samen te werken met influencers of andere creators met grote volgers je producten promoten. Een influencer kan namelijk je producten voor een veel groter publiek plaatsen.

Zoek binnen TikTok naar trefwoorden die van toepassing zijn op jouw merk of product om te zien of er influencers zijn waarmee je kunt samenwerken. Je kunt influencers ook vinden via Creator Marketplace. De Marketplace is de interne hub van TikTok om influencers en merken met elkaar in contact te brengen, en biedt inzicht in welke influencers geschikt zijn voor jouw merk, plus tools om je te helpen een influencer-marketingcampagne op te bouwen.

 

Stap 6: Het stimuleren van klanten om video’s te maken over je producten

Veel producten op TikTok gaan viraal vanwege de betrokkenheid van de mensen zoals jij en ik. Mensen die een specifiek product in hun video laten zien, door het te gebruiken of misschien door uitleg te geven kunnen een product viraal laten maken.

Het leuke is dat veel van deze populaire video’s niet eens betaalde advertenties zijn. Het is eerder organische content die door klanten is gemaakt om te laten zien hoeveel ze van het product houden. Moedig je klanten en publiek dus aan om video’s van zichzelf met je product op TikTok te plaatsen.

Stap 7: Het adverteren op TikTok

TikTok biedt merken een advertentieplatform met een aantal advertentietypes en doelgroep opties om uit te kiezen om je product bij de juiste mensen te krijgen. Afhankelijk van het type advertentie dat je wilt gebruiken, moet je hun zelfservice advertentieplatform of advertentiemanagers gebruiken.

  • Selfservice Ads: zijn video ads die wordt weergeven op de ‘for you page’ van de gebruikers terwijl ze doorheen scrollen. Deze advertenties verschijnen als normale TikTok video’s in je feed en ze zien er niet uit als traditionele advertenties.
  • Ad-Manager Ads: zijn hashtags uitdagingen met je merknaam, officiële merk takeovers en merkfilters die je kan gebruiken.

Om te beginnen met het maken van advertenties op TikTok, moet je eerst aanmelden voor een TikTok For Business account. Zodra je zich aanmeldt, krijg je toegang tot TikTok Ad Manager waar je campagnes kan maken. Vervolgens selecteer je een doel op basis van wat je met je bedrijf wilt bereiken, zoals bereik, naamsbekendheid, websiteverkeer of verkoop.

Net als bij Facebook Advertenties, kunt je kiezen op wie je jouw advertenties wilt targeten.

 

Merk dat viraal ging op TikTok

Er zijn verschillende merken die succes hebben geboekt op TikTok, gebruik voor inspiratie ASOS als voorbeeld. Voor hun campagnes maakt de Britse retailer gebruik van alles wat TikTok te bieden heeft. Ze gebruikten bijvoorbeeld merk-hashtags, in-feed-advertenties, een aangepast nummer en een AR-aangedreven merkeffect voor hun ‘AySauce’-campagne. Ze werkten ook samen met 25 grote creators met in totaal meer dan 219 miljoen volgers.

De resultaten

De campagne heeft in slechts zes dagen wereldwijd meer dan 1,2 miljard videoweergaven. Er werden 488.000 video’s gemaakt en ongeveer 167.000 gebruikers namen deel. ASOS behaalde een betrokkenheidsscore van 15,79% met hun advertentie. ASOS liet voor de campagne een Brand Lift Study uitvoeren en de resultaten waren ook erg indrukwekkend. De campagne realiseerde een toename van 25% in de ondersteunde merkbekendheid en een toename van 10% in de merkassociatie met ’trendy’ zijn. Ook de advertentieherinnering nam met 50% toe.

Begin met het promoten van je merk op TikTok

Het maakt niet uit of je het via je eigen TikTok-account doet of via influencers, je moet je producten echt promoten op TikTok.

Wees creatief en produceer content die uniek is voor je merk of product. Het vergroten van een publiek op TikTok is een stuk eenvoudiger dan je zou denken, het enige wat je hoeft te doen is uit je comfortzone te komen en het te doen!

Klaar om van je product de volgende virale TikTok-sensatie te maken? Begin te posten op TikTok!

Heb je vragen over TikTok? Laat het ons hieronder weten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *