Een hoop mensen zullen niet weten dat Pinterest meer is dan een online prikbord. Er zit meer achter al die mooie afbeeldingen, er schuilt namelijk een marketingtool achter! Zodra je Pinterest effectief inzet, kan het ervoor zorgen dat je bezoekersaantallen drastisch groeien. Ik neem jullie in de blog mee hoe je dit stapsgewijs voor elkaar kunt krijgen.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een social mediawebsite waar gebruikers afbeeldingen, die ze op het internet kunnen ‘pinnen’ op zogenaamde ‘prikborden’ en deze vervolgens kunnen delen met anderen. Je zou het kunnen vergelijken met een soort geplakt moodboard, maar dan dus online. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt als een inspiratieplatform voor bijvoorbeeld lekkere hapjes, DIY’s, outfits, blog, artikelen en tips & trics.
De grootste doelgroep die je zal bereiken via Pinterest zijn vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. In Nederland zijn er maar liefst 3,5 miljoen Pinterest gebruikers. Maar er is dus nog veel meer! Als je Pinterest vergelijkt met Google zal het je opvallen dat het beide zoekmachines zijn. Weliswaar krijg je de zoekresultaten in Pinterest alleen in afbeeldingen te zien, maar in principe werkt het hetzelfde.
Alle afbeeldingen die op Pinterest staan, komen van een website af. Wanneer de gebruiker een afbeelding van een website pint, blijft de originele URL van de website gekoppeld aan de afbeelding. Als je vervolgens op de afbeelding in Pinterest klikt, word je doorverwezen naar de website waar die afbeelding vandaan komt.
Pinterest is in principe voor iedere branche interessant waar het visuele aspect een belangrijk onderdeel is van de oriëntatiefase van de potentiële klant.
Pinterest inzetten als marketingtool
Waarschijnlijk weet je wel dat je je website kunt optimaliseren voor SEO. Als je SEO goed in elkaar zit, kan dat ervoor zorgen dat je website hoger tussen de zoekresultaten in Google verschijnt. Waardoor je bezoekersaantallen enorm kunnen toenemen. Het leuke is dat je SEO ook op Pinterest kunt toepassen en daardoor meer bezoekers naar je website kunt trekken. Ik zal je uitleggen hoe dit werkt.
Zodra je Pinterest opent krijg je standaard een aantal afbeeldingen te zien, Dit is je ‘feed’ Deze afbeeldingen worden afgestemd op jouw interesses en zijn dus niet random gekozen. Als je vaak zoekt naar gezonde gerechten, zul je deze ook voornamelijk terug zien op je feed. Dit principe wordt ook toegepast op je zoekopdrachten. Pinterest zorgt ervoor dat de afbeeldingen die jij ziet, dus ook de resultaten van je zoekopdrachten, relevant zijn en passen bij jouw interesses.
Als je Pinterest dus wilt inzetten om bezoekersaantallen op je website te verhogen, moet je ervoor zorgen dat de pins naar je website verwijzen, bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Zo worden je pins door meer mensen gezien, wat weer inhoudt dat er meer mensen op jouw website kunnen belanden. Dit is dus hetzelfde idee als in Google.
Dit is bijvoorbeeld mijn Feed. Er is vrij duidelijk te zien op wat voor onderwerpen ik zoek. Daarnaast zie je ook 2 advertenties tussen mijn feed staan, maar die zijn dus betaald. In deze blog gaat het over gratis je bezoekersaantallen op je website verhogen
Voordelen van Pinterest ten opzichte van andere sociale media
Pinterest zorgt voor meer verkeer naar websites dan bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter. Alleen Facebook slaagt erin om voor meer bezoekers van websites of blogs te zorgen dan Pinterest. Maar bij Facebook zijn deze bezoekers enkel te bereiken via betaling, en advertenties op Facebook worden steeds duurder. Op Pinterest verloopt dit verkeer organisch en dus gratis. Pinterest is dus een krachtig kanaal om verkeer op je website te krijgen.
Een ander groot voordeel van Pinterest is dat de afbeeldingen vindbaar blijven. Ze verdwijnen niet onderaan in de tijdlijn, zoals dat bij Facebook en Instagram gebeurt. Een paar dagen na plaatsing levert een Facebook-post nauwelijks nog iets en de gemiddelde houdbaarheid van een Tweet is achttien minuten. Even ter vergelijking: de gemiddelde houdbaarheid van een pin is zo’n vier maanden. Content op Pinterest heeft dus een lang leven. Mensen bewaren afbeeldingen op hun borden, maar ze zijn ook goed vindbaar op zoekwoorden. Daardoor kan je één of zelfs twee jaar later nog steeds veel bezoekers op je website krijgen vanwege die ene pin.
Een Stappenplan bezoekersaantallen verhogen met Pinterest
Het doel van je strategie is zowel op Pinterest aandacht krijgen van potentiële klanten, als via Pinterest meer bezoekers naar je website te trekken. Hoe maak je een strategie die zorgt voor meer kliks naar je website? Hier volgt een 9 stappenplan om meer bezoekersaantallen op je website te krijgen.
1. Maak een account aan
Zonder een account op Pinterest kom je niet verder, logisch. Voor Pinterest- marketing heb je een zakelijk account nodig. Die maak je via Marketing op Pinterest | Pinterest Business gratis aan. Met het zakelijke account kun je je website koppelen, kun je statistieken bijhouden en de interesses van jouw doelgroep in zien. Zo target je nog makkelijk je doelgroep naar je berichten en dus je website toe. Als je al een account hebt kun je ook je bestaande account gewoon omzetten. Het is dus erg gemakkelijk!
2. Claim je website
Bij het claimen van je website laat je aan Pinterest weten dat jij de eigenaar bent van de website. Zo weet Pinterest dat je betrouwbaar bent. Het voordeel van het claimen van je website is dat je hoger in het overzicht van Pinterest wordt geplaatst. Je pins worden dan vaker vertoond dan de concurrenten, die hun website niet hebben geclaimd. Dit betekent meer zichtbaarheid en meer websitebezoekers. Nog een leuke bijkomstigheid is dat de wereldbol verschijnt naast je website -URL.
3. Optimaliseer je profiel
Als potentiële klanten je Pinterest profiel bekijken, moeten ze duidelijk beeld krijgen van jouw bedrijf. Waar sta je voor? Wat verkoop je? Welke inhoud en soorten content deel je allemaal? Je moet ervoor zorgen dat je profiel je doelgroep aanspreekt, zodat mensen geneigd zijn je account te gaan volgen en je content te pinnen.
Voeg allereerst een profielfoto toe. Kies een duidelijk logo als profielfoto met een hoge resolutie van minimaal 165x 165 pixels of een persoonlijke foto als je bijvoorbeeld een blog als bedrijf hebt. Onderschat de kracht van een goed profiel niet! De kans is groot dat je profiel iedere maand door honderden mensen wordt bekeken, en je wilt natuurlijk wel een goede indruk achterlaten.
Dan je biografie optimaliseren, voeg een korte en krachtige beschrijving toe aan je Pinterest account van maximaal 160 tekens. Verwerk in je biografie wie je bent, wat je doet en wat de bezoeker kunnen verwachten op jouw account. Maak hier gebruik van relevante zoekwoorden. Om te laten zien wat je te bieden hebt kun je een aantal van je favoriete borden toe voegen aan ‘uitgelicht’ Deze borden worden dan boven je recente pins geplaats en vallen dan extra op. Lees in het volgende kopje hoe je aan de slag gaat met de borden en de pins.
Hier is te zien wat je allemaal kunt invullen en wat bezoekers dan van je te lezen krijgen. Erg belangrijk om dit zo goed mogelijk in te vullen dus.
4. Creëer borden en optimaliseer pins
Als je profiel helemaal goed ingesteld is, is het tijd om borden aan te maken. Op deze verschillende borden kan je afbeeldingen pinnen. Zo kun je bijvoorbeeld een bord aanmaken waarop je outfit inspiratie pint, of een bord met lekkere recepten. Maak borden aan die de doelgroep kan waarderen. Maak bijvoorbeeld één bord waar je alleen pins van je eigen website op zet, en maak daarnaast verschillende borden waar je pins van je eigen website én van andere websites op plaatst.
Wat werkt er goed?
Verticale pins (1000×1500 px) werken het beste op Pinterest, omdat ze de aandacht van de kijker langer vasthouden. Daarnaast doen pins met tekst het erg goed, omdat de kijker zo in één oogopslag vindt wat hij zoekt. Het is belangrijk dat de tekst op de pins goed leesbaar is. Vermijd daarom onduidelijke lettertypes en zorg ervoor dat de tekst groot genoeg is. Ook is het belangrijk om je pins zo herkenbaar mogelijk te maken, door bijvoorbeeld eigen foto’s te gebruiken en kleur toe te voegen. Verwerk het liefst ook de huisstijl van je website in de pins, zodat de bezoekers meteen zien dat de pin afkomstig is van jou.
Nog een manier om je eigen pins te laten opvallen in de massa, is door pins naar groepsborden te pinnen. Als je 500 volgers hebt en je wordt lid van een groepsbord met 100.00 volgers, dan hebben jouw pins een grotere kans om gezien te worden. Je vergroot hiermee je bereik en daarmee ook het verkeer naar je website als je bent aangesloten bij de juiste groep. Zoek je groepsborden waar je aan deel kunt nemen? Neem een kijkje op pingroupie.com.
Hier zie je dat er verschillende borden zijn aangemaakt. Je kunt deze afbeelding bewaren in één of meerdere van je Pinterest borden. Ook zie je dat je reacties kunt geven op de pins. Zo heb je nog meer interactie met je volgers en bezoekers.
5. Upload video pins naar Pinterest
Het gebruik van video wordt steeds belangrijker en ook op Pinterest kun je je zichtbaarheid vergroten door het uploaden van video’s. Upload regelmatig een video pin om de aandacht van je bezoeker langer vast te houden. Video is bovendien ook de perfecte manier om de bezoeker kennis te laten maken met jouw aanbod. Laat bijvoorbeeld zien hoe mensen jouw product kunnen gebruiken, hoe het werkt en geef sfeerbeelden. Echter, geldt het ook voor Pinterest: als je video’s inzet, maak ze zo kort mogelijk, maak gebruik van tekst in de video en de belangrijkste boodschap voeg je aan het begin van de video toe om de aandacht te trekken.
6. Pin met regelmaat en wees consistent
Deze stap is ook weer vergelijkbaar met SEO voor Google. Hoe vaker je pint, hoe interessanter en actueler Pinterest je pins beschouwt. Hiermee vergroot je de kans dat je pins bovenaan de feed van gebruikers verschijnen. Net zoals bij Instagram is het belangrijk om de feed van je Pinterest dezelfde uitstralingen te geven en consistent te zijn. Zorg voor herkenning in je voorgeving en wees consistent in hoe vaak je pint. Pin niet alleen je eigen content, maar ook content van andere die aansluiten op je eigen borden en waardvol zijn voor je klanten en volgers. Voor een goede Pinterest strategie is het eigenlijk onmisbaar om elke week 3 tot 5 nieuwe pins toe te voegen. Die bijvoorbeeld naar artikelen of producten naar je website leiden. Het fijne van Pinterest is dat je niet per se nieuwe content nodig hebt om een pin te creëren. Je kunt ook oude foto’s gebruiken. Nogmaals: hoe vaker je pint, hoe leuker Pinterest je vindt.
7. Gebruik de juiste zoekwoorden
Nog een stap vergelijkbaar met de SEO van Google. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in je pins en borden, kom je hoger in de zoekresultaten van Pinterest. Het werkte eerder goed om losse keywords in te vullen, nu schijnt het beter te zijn om goed leesbare tekst te gebruiken, waar de zoekwoorden in verwerkt zijn.
Je kunt iedere pin een beschrijving meegeven. Je hebt een ruimte van maximaal 100 tekens voor de titel en 500 tekens voor je beschrijving beschikbaar. Hierbij moet je wel rekening houden dat de eerste 50 tot 60 tekens worden weergeven in het overzicht of op je bord. Zorg er dus voor dat je de belangrijkste informatie vooraan vermeldt.
De meeste mensen gebruiken de zoekbalk om pins te vinden. Doe daarom zoekwoorden-onderzoek om te ontdekken welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze naar jouw product of dienst zoeken. De zoekbalk van Pinterest is hiervoor handig. Als je iets intypt, krijg je allerlei suggesties. Dit zijn termen waar gebruikers veel op zoeken.
8. Linken naar de juiste landingspagina’s
Je hebt je profiel, je pins, je borden, en de juiste zoekwoorden allemaal voor elkaar. Je krijgt hierdoor hopelijk veel verkeer naar je website, maar je pin heeft geen match met je landingspagina, dan heb je dus eigenlijk helemaal niks aan al dat verkeer. Zorg er daarom altijd voor dat je landingspagina’s de juiste informatie bevatten. Daarnaast is het belangrijk dat de foto, afbeelding of video aansluit bij de landingspagina. Gebruikers moeten de connectie zien tussen de pin en de pagina die zij bezoeken.
9. Analyseer en optimaliseer je resultaten
Met het zakelijke Pinterest- account, krijg je toegang tot je statistieken. Deze statistieken zijn ontzettend waardevol. Je kunt zien hoe vaak je pin is weergeven op Pinterest, hoe vaak je pin is ge- repind door anderen en hoeveel link kliks een pin heeft uitgelokt naar je website. Maar om je Pinterest te optimaliseren moet je vooral veel experimenteren en blijven analyseren.
En nu?
Volhouden en afwachten! Het resultaat zul je vanzelf merken. Verwacht niet gelijk super veel verkeer en omzet maar heb geduld. Als je bovenstaande tips volg kom je een heel eind en gaandeweg zal je veel leren wat wel goed werkt en wat niet goed werkt. Optimaliseer je inspanningen en profiteer van de voordelen die Pinterest biedt. Succes!