Hoe belangrijk is Instagram voor voetbalclubs?

 

Hoe belangrijk is Instagram voor voetbalclubs?

 

Hoe belangrijk is Instagram voor voetbalclubs? Dat is een vraag die bij mij al lang rondgaat in mijn hoofd. Het sociale mediaplatform Instagram kent vrijwel iedereen wel. Meer en meer bedrijven gebruiken Instagram om de relatie met haar doelgroep te verbeteren. Meer en meer voetbalclubs hebben een eigen Instagram account. Dit gaat niet alleen over de grote voetbalclubs, maar ook de lokale voetbalclub zit tegenwoordig haar content te delen op Instagram. Al is het voor enkele volgers. Ik zal in deze blog kijken naar het enorme belang van Instagram voor voetbalclubs. Vervolgens adviseer ik de clubs hoe zij het best hun Instagram kunnen laten groeien. Zo kan een voetbalclub geld verdienen met Instagram.

Om te beginnen is het goed om te weten dat Instagram om meerdere redenen enorm belangrijk is voor voetbalclubs. De clubs kunnen nu met hun eigen accounts de fans bereiken door middel van content. Daarnaast kunnen ze per post direct of indirect geld verdienen.

Directe manier van geld verdienen

 Om even op de directe en indirecte manier van geld verdienen in te zoomen. Bij een directe manier van geld verdienen via een post op Instagram kan een voetbalclub een samenwerking aangaan met een extern bedrijf die betaald voor de reclame binnen de post. Het is eenzelfde soort concept als dat Lionel Messi zich laat sponsoren op een foto door Adidas. Hij krijgt in dit geval betaald voor bijvoorbeeld het dragen van Adidas kleding.

Voetbalclubs kunnen dit ook doen. In tegenstelling tot mijn eerdere gedachtegang hierover, blijkt dat voetbalclubs ook behoorlijk wat kunnen verdienen met Instagram. De Engelse website Livefootballtickets.com analyseerde de beschikbare data over de lucratieve samenkomst van Instagram en voetbalclubs. Hieruit bleek dat de 13-voudig winnaar van de Champions League het meest profiteert van Instagram. De ‘koninklijke’ heeft dan ook 101 miljoen volgers op Instagram en verdient daarmee 227.463 euro per gesponsorde post. De rivaal Barcelona staat op de tweede plek. Barcelona verdient met 99 miljoen volgers gemiddeld 221.421 euro per post in de kassa. Hieronder ziet u de top 25 clubs met de hoogste verdiensten per club.

 

Hoe belangrijk Instagram is voor voetbaclubs financieel gezien

 

 

 

 

 

 

 

 

 Indirect geld verdienen met Instagram

 Indirect is Instagram ook van enorm belang voor voetbalclubs. De clubs kunnen op een unieke manier de relatie met haar fans waarborgen. Door Instagram kunnen de fans een achter de schermen ervaring krijgen. Denk hierbij aan de exclusieve foto’s van plekken waar fans niet kunnen komen: relaxtime voor de spelers, de kleedkamers, de spelerstunnel etc.

Later in de blog zal meer ingegaan worden op de manieren van content verspreiding op Instagram door voetbalclubs naar hun fans. Doordat fans de accounts van hun favoriete voetbalclub gaan volgen, kunnen voetbalclubs ook haar producten en merchandise promoten via Instagram. Zou stijgt de verkoop van onder andere shirtjes en overige merchandise. Ook zal de kaartverkoop indirect toenemen door Instagram.

Het enorme belang voor de grote voetbalclubs om een goed Instagram account te hebben mogen duidelijk zijn. De clubs kunnen op een makkelijke manier, om de reguliere media heen, haar fans bereiken. De grote clubs hebben er dus enorm veel belang bij, maar ook de kleinere clubs kunnen profiteren van Instagram.

 Kleine clubs & Instagram

De kleine clubs hoop ik hierbij ook te overtuigen van het enorme belang van een goed Instagram account. In deze blog zal ik inzoomen op een lokale voetbalclub uit Bussum. De voetbalclub SDO is daar al sinds 7 november 1917 spelende. In deze periode werd onder andere ook Ajax opgericht. Een club als SDO heeft enorm belang bij het hebben van een goed Instagram account. Door leuke posts te plaatsen kunnen de lokale fans van de voetbalclub continu in aanraking blijven met de club die zij steunen. Naast het inspelen op de behoeften van de lokale fans via Instagram heeft het ook voordelen voor clubs zelf in relatie tot fan engagement. De clubs kunnen door Instagram gebruik te koppelen aan reeds bekende algemene gegevens van de fans niet alleen systematisch gegevens over bezoeken, aankopen en algemene persoonlijke gegevens vergaren van individuele supporters, maar ook over hun interesses en behoeftes. Zo kunnen ze op de juiste manier de supporter bereiken.

Ledenwerving

Berichten als hiernaast zijn perfect om de lokale doelgroep te bereiken. Door dit soort berichten hoopt SDO nieuwe leden te werven. Ouders zullen de berichten voorbij zien komen en melden hun kinderen aan voor de plaatselijke voetbalclub. Om als kleinere, lokale voetbalclub meer leden te krijgen is Instagram naar mijn mening cruciaal.

Door daar de doelgroep te bereiken met Belangrijke content voor voetbalclubsleuke content zal het aantal toekomstige leden sneller stijgen. Daarnaast biedt Instagram de mogelijkheid vanuit de content de potentiële leden te verwijzen naar de website. Hier is dan meer terug te vinden over daadwerkelijke contributiekosten etc. Er zijn enorm veel redenen dus waarom kleine én grote voetbalclubs belang hebben bij een goedwerkende Instagram account.

De vraag blijft dan nog wel: “Hoe kan ik mijn Instagram account optimaliseren

Hoe een Instagram Account optimaliseren 

Een juist stappenplan is nodig bij het opzetten van een goed Instagram account. De stappen die ik als beheerder van een clubaccount zou ondernemen volgen hieronder.

  1. Registreer een account: Ondanks dat deze voor de meeste mensen voor de hand zou liggen, is dit toch de belangrijkste stap. Het maken van een Instagramaccount is het begin van de ontwikkeling. Kies een de naam van jouw club, zodat je makkelijker vindbaar bent. Denk hierbij aan:

Check vooral deze clubs ook voor verschillende voorbeelden!

  1. Accountinformatie: De biografie van de het account moet bestaan uit onder andere een link naar de website. Daarnaast moet het een korte samenvatting geven over wat er te vinden is op het account.
  2. Zorg voor de juiste content: De juiste content plaatsen is van enorm groot belang voor Instagram. Hiermee kunnen de fans, maar ook voor kleinere clubs de doelgroep beter bereikt worden. Publiceer hierbij dus niet alleen foto’s van wedstrijden, maar ook van trainingen, transfers en bijvoorbeeld evenementen binnen de club. Geef de fan het gevoel dat hij er echt bij is. Een uniek kijkje achter de schermen!

Een mooi voorbeeld van een uniek kijkje achter de schermen bij Ajax zie je hieronder.

Overmars & Ajax

  1. Hashtags: Tja ook de ouderwetse hashtags moeten van de partij zijn. Door een goede afwisseling van Engelse en Nederlandse hashtags. Door deze hashtags kunnen mensen je makkelijker vinden op Instagram. Denk hierbij aan de klassieker waarin de meeste voetbalfans kijken naar de rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord.

De hashtag #deklassieker zal meer verkeer krijgen op de dag van de wedstrijd dan andere dagen. De dag de wedstrijd plaatsvind is het voor Ajax en Feyenoord belangrijk de juiste hashtags te gebruiken en verspreiden onder haar fans.

Het ideaal aantal hashtags is ook van groot belang die te volgen. De website themarketingfactory.nl heeft onderzoek gedaan naar het ideale aantal. Zij geven aan dat tussen de 3-5 normaliter een goed resultaat zou moeten hebben. Toch zijn er altijd nog belangrijke dingen om op te letten bij hashtags. Dit is dan ook zeker een aanrader te lezen!

Lezen? Klik Hier.

  1. Taggen van de juiste mensen: Door in de berichten de aanwezige mensen te taggen kunnen fans doorklikken naar bijvoorbeeld een speler van de club. Hierdoor zullen ze bij de speler ook content meekrijgen van de favoriete voetbalclub. Hierdoor ontstaat er een sneeuwbaleffect waar de fan meer en meer betrokken raakt bij de voetbalclub en haar omgeving.
  2. Reageer op leuke reacties: Interactie met de volger is van enorm belang. Kies ervoor om op een leuke reactie vanuit een volger te reageren. Hierdoor zal de fan zich meer betrokken voelen bij zijn favoriete voetbalclub. De support vanuit de fan zal meer en meer worden. Dit zorgt indirect ook weer voor extra inkomsten!
  3. Als je het doet, doe het dan goed!

Op het laatste puntje wil ik nog wat dieper ingaan. In deze blog heb ik meer geschreven over hoe belangrijk Instagram wel niet is voor de voetbalclubs. De grote, maar ook kleine voetbalclub kan er zoveel winst uithalen. De relatie met de fan zal door het volgen van bovenstaande stappen meer en meer verbeteren. Door deze verbetering zal een logisch gevolg zijn dat de fan eerder een wedstrijd zou komen kijken en merchandise aan te schaffen.

Ik begon mijn blog met de vraag: “Hoe belangrijk is Instagram voor voetbalclubs?”

Nu zou ik graag willen weten hoe jullie gedachtegang hierover is. Ik hoop in ieder geval met mijn blog aan te tonen hoe belangrijk Instagram voor voetbalclubs vanuit mijn perspectief is. Bedankt voor het lezen en ik hoor graag jouw mening!

Meer weten over content op Instagram, maar dan voor de fitnessbranche? Lees Hier

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *