Fitness marketing voor je sportschool

Online marketing voor sportscholen

Heb je een sportschool en ben je benieuwd naar een goede manier om meer leads en klanten te krijgen? Dan is online marketing de juiste oplossing voor jouw sportschool. Online marketing voor sportscholen wordt ook wel fitness marketing genoemd en is de manier om jouw sportschool onder de aandacht te brengen.

Waarom fitness marketing inzetten?

Fitness marketing is een geweldige manier om meer leads en klanten te krijgen. Online fitness marketing biedt een gemakkelijke, kosteneffectieve oplossing voor sportscholen die niet het budget hebben om aan grootschalige reclamecampagnes in tijdschriften of TV reclamespots te besteden.

Door het relatief lage instapbudget is online marketing voor sportscholen een ideale stap. Wanneer je jezelf als bedrijfseigenaar hier een beetje in verdiept is het tevens ook gemakkelijk zelf uit te voeren.

Verder in dit artikel worden de verschillende marketing kanalen benoemd die je kan inzetten om je sportschool online te laten groeien. Ook worden hier verschillende tools benoemd en uitgelegd die het uitvoeren van je online marketing activiteiten een stuk eenvoudiger maken.

How to Create a Successful & Scalable Fitness Marketing

Online marketing kanalen voor sportscholen

Er zijn talloze online marketing kanalen die je kunt inzetten om je sportschool meer bezoekers, leads en klanten op te leveren.

De meest gebruikelijke online marketing kanalen zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren (SEA)
  • Sociale media marketing
  • Sociale media advertising
  • E-mail marketing

Elk van deze kanalen heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, en de combinatie van kanalen die je voor je fitnessbedrijf zult gebruiken hangt af van je specifieke doelstellingen en doelgroep. In dit artikel nemen we elk van deze kanalen onder de loep

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een van de belangrijkste online marketing kanalen en tevens mijn persoonlijke favoriet is zonder twijfel zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO. Het gaat erom je website zichtbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google, Bing en andere grote zoekmachines.

Dit betekent dat wanneer mensen een soortgelijk dienst als het jouwe willen kopen, ze je via hun webbrowser zullen vinden in plaats van eerst naar een van de websites van je concurrenten te gaan.

SEO wordt tevens gezien als een betrouwbaar kanaal en laat het vertrouwen in je organisatie groeien. Veel mensen vertrouwen Google alsof het een goede vriend of vriendin is. Als Google het aanraadt, dan zal het wel kloppen. Belangrijk om hier bij te vermelden is dat het dus om de organische / niet betaalde weergaves gaat in de zoekmachines.

Staat jouw sportschool op nummer 1 op het zoekwoord ‘sportschool in Almere’, dan kun je er gif op innemen dat deze positie je een berg aan leads en sportschool abonnementen op gaat leveren.

SEO-Gids voor Beginners - Marketing Update

Zoekmachine adverteren (SEA)

Heb je direct leads nodig en geen tijd om te wachten totdat je SEO strategie zijn vruchten afwerpt? Dan is SEA een goede optie voor jouw sportschool.

Bij Search Engine Advertising (SEA) gaat het erom je advertentie bovenaan of in de zoekresultaten te tonen. Dit lukt meestal alleen als er in Google Ads veel gezocht wordt op dat bepaalde trefwoord waarop je je wilt laten zien. Met andere woorden: als iemand ‘sportschool Almere’ in Google intypt, dan kan iedereen die geld betaald heeft op nummer één bovenaan verschijnen.

Dit werkt door middel van een veiling. De hoogste bieder heeft vanzelfsprekend meer kans om bovenaan te staan, maar dat is zeker niet de enige factor die meespeelt. Zo kijkt Google ook naar de relevantie en kwaliteitsscore. Google wilt haar kwalitatieve imago namelijk niet beschadigen en zal er alles aan doen om het beste zoekresultaat te blijven tonen.

Daarom is het vaak ook wijs om je SEO en SEA strategie te combineren. Waar je met SEA met name richt op de ‘money keywords’, richt je met je SEO strategie ook meer op de informatieve zoekwoorden. Met ‘money keywords’ worden zoekwoorden bedoelt met een hoge koop intentie.

Iemand die de zoekopdracht ‘Sportschool in Almere’ of ‘Sportschool abonnement Almere’ intypt heeft doorgaans een hogere koop intentie dan iemand die zoekt op ‘Tips om gezonder te eten’ of ‘Hoe val ik af?’.

Omdat SEA een PPC (pay per click) strategie is, wil je dus dat elke klik zoveel mogelijk geld oplevert. Het is daarom voor sportscholen met een minder groot budget aan te raden om voornamelijk op de keywords met de hoogste koop intentie te richten.

Zoekmachine Adverteren - Klopsoft Websites

Sociale media marketing

Sociale media marketing is het proces van content creëren en die delen op sociale media kanalen met het doel je doelgroep aan te trekken, hun interesse te wekken en te connecten.

De meest gebruikte social media kanalen zijn Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube. Maar er zijn nog veel meer sociale media netwerken die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken.

Omdat je jezelf als sportschool op de B2C (business to consumer) markt focust, zijn met name Facebook, YouTube & uiteraard Instagram erg populaire kanalen. LinkedIn kan hierbij ook erg interessant zijn, maar dan meer om een personal brand van jou als sportschool eigenaar neer te zetten.

Als je sociale media voor marketingdoeleinden gebruikt, houd dan altijd de volgende drie dingen in gedachten:

  • Het soort inhoud dat je deelt moet relevant zijn voor je doelgroep;
  • Je inhoud moet waardevol en interessant genoeg zijn om mensen aan het werk te krijgen;
  • Je moet regelmatig posten als je een aanwezigheid op sociale media wilt behouden;
  • Een goede manier om op nieuwe ideeën voor content te komen is door te kijken naar andere inspirerende kanalen.

Beginners Guide to Social Media Marketing - Mediastrasse

Sociale media advertising

Net als bij zoekmachine adverteren kun je ook betalen voor advertenties op sociale media. Dit wordt vaak ‘social media advertising’ genoemd. De manier waarop het werkt is dat je een advertentie maakt, die dan als een gesponsord bericht op het social media kanaal van je keuze getoond wordt. De populairste kanalen voor social media reclame zijn Facebook en LinkedIn

Net als bij SEA geldt: hoe meer je bereid bent te betalen, hoe meer kans je advertentie heeft om aan een groot publiek getoond te worden. Maar er zijn ook andere factoren die een rol spelen. Bijvoorbeeld de relevantie van je advertentie voor de doelgroep waarop je je richt.

Net als bij SEA is het vaak een goed idee om sociale media reclame te combineren met je organische sociale media marketing strategie, om zo nog meer vertrouwen op te bouwen en ook je organische following uit te bouwen.

Als je advertenties voor sociale media reclame maakt, zorg er dan voor dat ze:

  • Relevant zijn voor je doelgroep;
  • Waarde of amusement bieden;
  • Visueel aantrekkelijk zijn;
  • Vermeld de gewenste actie die je je doelgroep wilt laten ondernemen.

AVG: dit is de impact op social advertising | Fb4

E-mail marketing voor sportscholen

E-mail marketing is een geweldige manier om in contact te blijven met je huidige en potentiële klanten. Het stelt je in staat een relatie met ze op te bouwen en ze op de hoogte te houden van wat er in de sportschool gebeurt.

Maar voordat je je lijst begint te e-mailen, is het belangrijk om er zeker van te zijn dat ze ge-opt in hebben om e-mails van je te ontvangen. Dit betekent dat ze je toestemming hebben gegeven om hen e-mails te sturen. Je kunt dit doen door mensen te vragen zich in te schrijven voor je mailinglijst als ze lid worden van de sportschool of je website bezoeken.

Houd bij het maken van je e-mail marketing campagne altijd het volgende in gedachten: je onderwerpregel moet pakkend en interessant genoeg zijn om mensen ertoe te brengen de e-mail te openen.

Daarnaast kun je je doelgroep voorzien van waardevolle informatie om je autoriteit uit te bouwen en er zo voor zorgen dat het openen van je mails een gewoonte voor ze wordt.

Online marketing tools voor sportscholen

Er zijn veel online marketing hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je bereik te verbeteren en je fitness marketing strategie vorm te geven. Hieronder noem ik de online marketing tools die ik inzet voor mijn fitness klanten:

  • Google Analytics;
  • Ubersuggest;
  • Facebook Creator Studio;
  • Google Ads;
  • Majestic SEO.

Google Analyticsis

Google Analytics is een gratis hulpmiddel dat inzicht geeft in hoe mensen je website gebruiken. Het vertelt je dingen als waar ze vandaan komen (welke landen, steden of zoekmachines) en op welke pagina’s op je site bezoekers de meeste tijd doorbrengen. Deze inzichten helpen je om bepaalde aspecten van je fitness marketing strategie te verbeteren.

Google Analytics 4: de voordelen op een rij | Hide and Seek

Ubersuggest

Ubersuggest is een tool die zowel een gratis en betaalde functie heeft. Met de gratis variant kun je een aantal keer per dag het zoekvolume zien voor zoekwoorden uit Google. Het kan je een idee geven van hoeveel mensen naar bepaalde onderwerpen zoeken en wat voor vragen ze misschien stellen.

Je zou deze informatie bijvoorbeeld kunnen gebruiken om blogberichten te schrijven of YouTube video’s te maken, waarin je die veelgestelde vragen (FAQ) over je industrie beantwoordt .

Zoals met de meeste online marketing hulpmiddelen garandeert Ubersuggest geen succes. Het geeft je alleen ideeën in welke richting je je strategie kunt voeren.

Dit maakt het perfect als je van plan bent zelf je SEO te doen. Als je het goed doet, zal het gebruik van deze inzichten helpen om organische verkeer binnen te halen.

Gratis Ubersuggest keyword tool, genereer meer ideeën

Facebook Creator Studio

De Facebook Creator Studio is een gratis tools voor iedereen met een Facebook bedrijfspagina. Het geeft je inzicht in hoe je pagina presteert en waar mensen het over hebben op je pagina. Je kunt ook zien welke berichten de meeste betrokkenheid krijgen. Onder betrokkenheid vallen aspecten als vind-ik-leuks, reacties, shares.

Deze informatie kan je helpen betere inhoud voor je pagina te maken die meer weerklank vindt bij je publiek. Bovendien kun je deze gegevens gebruiken om specifieke advertenties op bepaalde demografische groepen te richten. Als je bijvoorbeeld merkt dat een van je berichten veel engagement kreeg van thuisblijfmoeders, kun je advertenties specifiek richten op moeders die geïnteresseerd zijn in fit blijven.

De meest waardevolle functie van de Facebook Creator Studio is waarschijnlijk de mogelijkheid tot inplannen van je berichten. Zo hoef je niet dagelijks bezig te zijn met het posten van berichten, maar kun je deze taken bundelen en in één keer inplannen. Zo zorg je ervoor dat je consistent op de social kanalen te zien bent.

Belangrijk hierbij is wel dat dit alleen geldt voor Facebook & Instagram.

Facebook Stumbles During Promotion of Creator Studio on Mobile [Updated] / Digital Information World

Google Ads

Google Ads is Google’s advertentieplatform en een ideaal middel voor je fitness marketing strategie. Je kunt het gebruiken om advertenties te plaatsen in de zoekresultaten van Google. Ook kun je via display advertenties op miljoenen partnerwebsites van Google over het hele internet adverteren.

Google Ads is perfect voor bedrijven die snel een groot publiek willen bereiken. Als je bijvoorbeeld een sportschool in Almere bezit, kun je advertenties richten op mensen die in Almere wonen en geïnteresseerd zijn in fitness. Op deze manier wordt je advertentie alleen getoond aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

De meest gerichte manier van adverteren binnen Google is natuurlijk door te adverteren in het Google Search Network. Hier kun je aangeven op welke zoekwoorden je vertoont wilt worden en dan is het in principe al direct duidelijk welke targetting je hieraan meegeeft.

De Google Ads tool is gratis om te gebruiken. Je dient hier overigens wel een advertentiebudget aan te koppelen om vertoont te worden. Hierbij betaal je een prijs per klik die je zelf kunt instellen.

Advertentieplatform Google Adwords wordt Google Ads - Delta IT

Majestic SEO

Majestic SEO is een hulpmiddel dat gebruikt wordt voor backlinking. Dit is het bouwen van links van andere websites terug naar de jouwe. Het biedt zowel een gratis als een betaald abonnement. De gratis versie geeft je toegang tot basisgegevens. Met het betaalde abonnement krijg je toegang tot veel meer gegevens. Hiervoor krijg je o.a. backlinks gegevens en content analyses te zien.

Majestic is perfect voor sportscholen die hun SEO willen verbeteren. Het helpt je te ontdekken welke websites naar je concurrenten linken en hoeveel links ze hebben. Je kunt dan die website-eigenaars benaderen en vragen of ze in plaats daarvan naar jouw website willen linken

Het betaalde abonnement biedt ook een crawler tool. Met dit hulpmiddel kun je een willekeurige website crawlen en alle backlinks zien die er naar wijzen. Dit is heel handig als je een idee wilt krijgen van iemands linkprofiel.

SEO Backlink Checker & Link Building Toolset | Majestic.com

Tot slot

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een idee hoe je jouw sportschool kan laten groeien. Mocht er desondanks nog iets onduidelijk zijn en je extra informatie willen, dan kun je altijd contact opnemen voor verdere informatie en een mogelijke samenwerking.

Bron: RubinKoot.nl

Posted in SEA

2 Replies to “Fitness marketing voor je sportschool”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *