Evenement promoten met behulp van SEA

Evenement promoten met SEA

Een wereld zonder corona is wat moeilijk voor te stellen, maar om het nieuwe jaar positief in te gaan, heb ik onderzocht hoe jij je evenement kunt promoten met SEA.

Veel festivals en feesten worden sinds 2019 verplaatst, het lijkt bijna niet op te houden. Maar wat nou als deze branche jouw enige bron van inkomen is en je er nog een toekomst inziet? Keep your head up, blijf je ontwikkelen en lees vooral verder! De feesten mogen dan we stilstaan, de SEA-ontwikkelingen niet. Daarom lees je in deze blog de belangrijkste tips voor jouw SEA in 2022.

Search Engine Advertising

Even terug naar het begin. SEA, wat staat voor Search Engine Advertising, is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. De belangrijkste woorden (ook wel zoekwoorden genoemd) koppel je aan je advertentie. Zoekt jouw potentiële bezoeker onder de term [feest in Amsterdam]? Dan verschijnt jouw advertentie bovenaan in de zoekmachine.

SEA is simpelweg een campagne die voor extra aandacht zorgt als iemand op zoek is naar, in dit geval, een evenement. Met SEA target je met zoekwoorden de juiste doelgroep. Je vergroot je vindbaarheid en daarmee geneer je meer bereik!

Adverteren in Google

Zoals jij en ik ook weten is Google de bekendste zoekmachine, ooit. Het is de plek waar alles snel en makkelijk te vinden is. Met SEA biedt Google adverteerders een exclusieve manier van promoten aan. In plaats van honderden pagina’s aan antwoorden, staan er advertenties tegenwoordig bovenaan en aan de zijkante van je scherm.

SEA heeft ontzettend veel voordelen, zoals:

Snelle resultaat zichtbaar.

Op het moment dat je de advertentie online plaatst, is deze zichtbaar.

 

Maak het zo goedkoop (of duur) als jij wil.

Je kan namelijk zelf het budget bepalen.

Makkelijk!

Je hoeft geen marketingdeskundige te zijn om je eigen campagne te bouwen. Google Analytics heeft een volledige (gratis) academie waarin alle stappen en tools worden uitgelegd.

 

In deze blog lees je vijf tips die je verder op weg kunnen helpen om jouw evenement in het komende jaar te promoten met SEA.

 

Tip 1: Bepaal een doel

Tip 2: Ga op zoek. Naar de juiste zoekwoorden

Tip 3: Formuleer een duidelijke call-to-action

Tip 4: Countdown!
Tip 5: Testen

 

Tip 1: Bepaal een doel

Door doelen in te zetten kan je gemakkelijk analyseren of je advertentie werkt of moet worden aangepast. Een doel heeft verschillende betekenissen denk aan, sessieduur, clicks of een daadwerkelijke aankoop. Zonder doel te bepalen heeft SEA weinig effect. Sterker nog, je gooit je geld weg. Via Google Analytics kan je stap voor stap door het proces heen. Vrienden worden met Google is je eerste stap naar succes. Volg en ken de regels, dan kan je optimaal meespelen! Dit geldt voor zowel SEA als SEO. Start nu met SEO-optimalisatie om te zorgen dat Google jouw evenement (lees website) al meer waardeert, zet daarna SEA in voor de extra push.

doel promoten SEA

 

Tip 2: Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden

De zoekwoorden die jij inzet om je evenement te promoten moeten gekoppeld zijn aan de woorden op je socials en website. Voor SEO is het dus ook van belang dat je goed in kaart brengt welke zoekwoorden je nodig hebt om de juiste doelgroep aan te spreken. Omdat je al kosten gaat maken aan SEA, heb ik een aantal gratis zoekwoordensites voor je opgezocht:
https://keywordtool.io

http://freekeywords.wordtracker.com/

http://www.keyworddiscovery.com/search.html

 

Door een goede zoekwoordenanalyse in te zetten kan je ook gemakkelijk een budget bepalen. Sommigen woorden kosten namelijk meer dan de ander. Neem je tijd voor deze analyse, je zal er geen spijt van krijgen! Ohja, locatie en/of stad toevoegen aan een zoekwoord kan erg helpen. Stel, jouw evenement vindt in verschillende steden plaats op andere dagen. Dan wil je natuurlijk wel dat de potentiële bezoeker de juiste advertentie ziet.

 

Tip 3: Formuleer een duidelijke call-to-action

De potentiële klant moet worden getriggerd. De SEA advertentie is al een stap, maar nog lang niet alles. Een call-to-action zorgt voor duidelijkheid, wat verwacht jij van de klant? Dat zij zo snel mogelijk een ticket scoren voor jouw evenement natuurlijk! Een call-to-action moet kort en krachtig zijn, zie het als een oproep tot actie. Hierbij een rits aan voorbeelden:

  • Bestel nu!
  • Koop nu!
  • Wacht niet langer!
  • Voeg toe aan winkelwagen
  • Volg onze socials
  • Bekijk ons aanbod
  • Selecteer nu jouw ticket

Call to action evenement  promoten SEA

Tip 4: Countdown!

Paniek barst uit als er nog maar drie tickets beschikbaar zijn voor jouw evenement. Om de twijfelaars over de streep te krijgen kan je op Google Ads een countdown-timer inzetten. Goede manier op jouw evenement te promoten met SEA. Er zit namelijk een datum gekoppeld aan het feest, dus te laat is te laat. Deze nieuwe ontwikkeling speelt in op een psychologische overtuigingstechniek.

Stel jouw evenement vindplaats op zaterdag 27 juli en jouw doel is om 22 juli volledig te zijn uitverkocht. Door middel van de countdown-timer wordt de tekst in de advertentie aangepast. 15 juli zou er bijvoorbeeld “wees er snel bij! Op = op” kunnen staan en op 20 juli “Allerlaatste kans om tickets te scoren!”.  Het mooiste aan deze tool is dat dezelfde persoon de advertentie in verschillende vormen ziet. Van 15 juli naar 20 juli.

De countdown timer is hartstikke simpel. Kijk voor meer informatie op de blogpagina van Fingerspitz, waarin de timer in tien simpele stappen worden uitgelegd. https://fingerspitz.nl/blog/countdown-timer-op-google-ads-werkt-het-smart-lab-52/

 

 

Tip 5: Testen!!!

Laatste en misschien wel de allerbelangrijkste tip: testen!

Google Analytics maakt het ons ontzettend makkelijk.  Check allereerst of al je teksten en doelen kloppen. Voer A/B-tests uit om te controleren of je campagne visueel aantrekkelijk is en de tekst je doelgroep aanspreekt. Het resultaat weet je pas aan het eind, maar tussen door optimaliseren is noodzakelijk. Advies om voorafgaand door de Google Analytics Academie te bladeren!

SEO-optimalisatie

Dat waren alle tips  over hoe jij je evenement kan promoten met SEA. Maar voor nu zitten we allemaal thuis en doen wij ons best de maatregelen op te volgen. Er valt in de evenementenbranche geen geld te verdienen, dus waarom zou de organisatie nu geld uitgeven aan SEA? Zet nog geen SEA in, maar verdiep je en bewaar deze blog voor als het dan eindelijk weer mag. Blijf je SEO optimaliseren, kostenbesparend te werk gaan door actief te blijven op sociale media bijvoorbeeld. Want ook SEO staat niet stil. Lees jij hier graag meer over? Bekijk dan de blog SEO in 2022: 7 voorspellingen door SEO-specialist op Frank Watching. https://fingerspitz.nl/blog/countdown-timer-op-google-ads-werkt-het-smart-lab-52/

 

3 Replies to “Evenement promoten met behulp van SEA”

  1. Goede blog! Ik ben zelf werkzaam in deze branche en in deze periode op zoek naar nieuwe manieren om mijn events beter te promoten. Ik ga hier zeker wat mee doen, bedankt!!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *