Een SEO-proof blog schrijven: hoe werkt dat?

SEO-proof blog

Dus: je hebt een eigen bedrijf met website. Hier ben je uiteraard heel blij mee want je bedrijf loopt als een tierelier. Waar je minder tevreden mee bent is dat je te weinig leads genereert naar de website van je bedrijf. Dat is natuurlijk eeuwig zonde. Een website is voor veel bedrijven (vooral voor de eenmanszaken) een redelijk hoge kostenpost. Het is dan ook erg spijtig wanneer de website niet oplevert wat je er van tevoren van verwachtte. Je website kan namelijk erg waardevol zijn en veel nieuwe klanten genereren.
Vandaag ga ik het hebben over hoe je door middel van een blog en SEO meer leads naar je website kan genereren. Ik begin met het uitleggen wat een blog precies is. Daarnaast vertel ik wat SEO is. Tenslotte leg ik uit waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een SEO-proof blog

 

Wat is een (SEO-proof) blog?
Een blog is een perfect middel om je bedrijf online op te laten vallen. Via een zelfgeschreven stuk tekst kun je als ondernemer je kijk op een bepaald onderwerp laten blijken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een actueel vraagstuk in de branche van je bedrijf of uitleg geven (lees: promoten) over je nieuwe product. Op deze manier kun je meer interactie met (potentiële) klanten creëren. Wanneer consumenten geïnteresseerd zijn in een product of dienst van je bedrijf vinden ze het vaak belangrijk om meer over de achtergrond van het bedrijf in kwestie te weten te komen. Een blog is dan ideale manier om in die behoefte van je doelgroep te voorzien.

 

 

Wat is SEO?
Wanneer je je blog hebt geschreven is het uiteraard zaak dat zo veel mogelijk mensen uit je doelgroep je blog lezen. Je zou kunnen denken: dan adverteer ik toch gewoon op Google via Google Ads? Dan sta ik bovenaan in Google en heb ik gegarandeerd bezoekers naar mijn website. Mijn advies: niet doen! De kosten kunnen bij Google Ads namelijk oplopen, iets wat ik persoonlijk erg zonde vind omdat het ook op een veel goedkopere manier kan. Daarom laat ik je nu kennis maken met SEO.
SEO staat voor Search Engine Optimization. Een andere, makkelijkere benaming voor SEO is zoekmachine-optmailsatie. De essenite van SEO is dat je je website zo aanpast dat Google (of een andere zoekmachine) de waarde van je website verhoogt. Hoe hoger de waarde van Google, des te hoger je website rangschikt in de zoekmachine en hoe meer bezoekers er op je website komen. Om een hoge SEO-waarde te scoren is het belangrijk om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen: op welke zoektermen wil ik dat mensen mij in Google vinden? Wil je meer te weten komen over hoe je een goed zoekwoordenonderzoek uitvoert? Klik dan op de link!

 

Hoe maak je je blog SEO-proof?
We weten nu wat een blog is. Ook weten we meer over wat SEO inhoudt. Het is nu tijd om beide onderdelen te combineren. Er zijn veel punten waar je rekening mee moet houden als je een blog schrijft die SEO-proof moet zijn. De belangrijkste zal ik behandelen.

Tijdens het schrijven van een SEO-proof blog is het belangrijk dat de zoekterm waarop je gevonden wilt worden terug te vinden is in de URL, in de titel van het blog en in de titel van de eerste alinea.
Een foto of video toevoegen in je blog kan een mooie toevoeging zijn. Voor de lezer kan het verduidelijkend werken, terwijl het voor jou als schrijver van het blog extra bezoekers naar je blog kan lokken. Dit kan echter alleen als je bij de foto of video een alt-tag toevoegt. Een alt-tag (of alt-tekst) is tekst onder de foto die een korte omschrijving geeft van wat er op de foto of in een filmpje te zien is. Dit heeft 2 doelen: ten eerste werkt het verduidelijkend voor de lezer (in dit geval kijker, want het is een foto/video). Ten tweede werkt het verduidelijkend voor Google. Google kan met behulp van bots alle websites over het hele web ‘lezen’. Foto’s ‘kijken’ kan Google echter (nog) niet. Wanneer de alt-tag relevant is voor je doelgroep en inhoudelijk bij je blog past, scoor je hoger met je afbeelding en heb je dus kans op meer bezoekers naar je blog.

Wanneer andere websites naar jouw blog linken (backlink) levert dat veel bezoekers op. Het is dan wel belangrijk dat de websites die naar je blog linken inhoudelijk iets te maken hebben met zoektermen waar je op wilt scoren. Ook is het belangrijk dat de links van betrouwbare sites komen (TrustRank). Onbetrouwbare sites zorgen er namelijk voor dat je blog juist lager in Google wordt gerangschikt.
Er zijn verschillende strategieën om ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw website linken. Zo zou je links kunnen kopen. Persoonlijk vind ik dit zonde. We zijn namelijk door voor SEO te kiezen al heel goed op weg om zonder te betalen hoog te scoren in Google. Het zou dus jammer zijn als we alsnog voor links moeten betalen.
Als tweede is het een optie om zelf links naar je blog te plaatsen onder bijvoorbeeld andere blogs. Ik raad aan om dit onder blogs te doen die raakvlakken hebben met je eigen blog. Veel bezoekers naar je blog lokken is leuk, maar als meer dan de helft geen affiniteit met je onderwerp heeft schiet je er vrij weinig mee op.
Ten derde kun je backlinking zelf verdienen. Dit doe je door content te creëren die aansluit bij de behoeften van je doelgroep. De lezer van je content is dan zo enthousiast dat hij/zij je blog gaat delen op sociale netwerken als Facebook, Linkedin of Twitter.

Je blog delen op sociale netwerken is ook een goede manier om meer leads naar je blog (en dus je website) te krijgen. Zorg er wel voor dat het profiel waarop het blog gedeeld wordt openbaar staat, zodat het blog verder kan worden gedeeld en dus door nog veel meer mensen kan worden gezien.

Naast bovenstaande tips is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het een tijdje kan duren voordat je écht resultaat ziet. Blijf dus geduldig en raak niet in paniek wanneer er nog niet direct meer bezoekers naar je blog zijn geleid.

Ik hoop dat je met behulp van mijn tips een SEO-proof blog kan schrijven. Wees vooral heel creatief, dan moet het goed komen!

Posted in SEO

3 Replies to “Een SEO-proof blog schrijven: hoe werkt dat?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *