Een afbeelding op social media? Zo zorgt hij voor meer bereik!

Een afbeelding op social media? Zo zorgt hij voor meer bereik!

Afbeelding social media groot bereik

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven! Kijk maar eens om je heen; jijzelf, je vrienden, je familie en zelfs jouw docent. Iedereen heeft wel een socialmedia-account op Facebook, Instagram of Twitter. Lekker scrollen door leuke foto’s, levensupdates en spannende verhalen die wij hebben meegemaakt: social media verbindt mensen. En voor bedrijven is het een interessante tool om producten te verkopen!

Afbeeldingen zijn hierbij erg belangrijk. Je kunt je content versterken door de juiste foto. Hierdoor kun jij tot wel 94% meer views krijgen! Maar hoe werkt dat nou precies? In dit artikel vertel ik je álles wat je moet weten om de perfecte afbeelding op social media te plaatsen.

 

Afbeelding social media, dit is belangrijk:

De perfecte afbeelding op social media is niet alleen maar een leuke foto. Er komen veel factoren bij kijken die bijdragen aan een goede afbeelding.

  • Formaat
  • Kwaliteit
  • Interesse opwekken
  • Herkenbaarheid

In dit artikel ga ik meer uitleg geven over deze onderdelen. Lees je snel verder?

 

Formaat afbeelding social media

Zomaar even een foto schieten met je mobiel, zonder er over na te denken, kan in deze tijd echt niet meer. En al helemaal niet om hem meteen te uploaden. Hier is meer voor nodig! Niet elke foto is namelijk even geschikt om te delen. Het formaat van de afbeelding speelt al een grote rol.

Omslagfoto Facebook
De omslagfoto wordt alleen getoond als Facebookgebruikers op jouw pagina zitten en is voor iedereen zichtbaar. De meeste bedrijven zetten hier een banner van het merk of de initialen neer. De omslagfoto is groter dan de profielfoto en deze valt dus eerder op.

De omslagfoto heeft een afmeting van 820 x 312 px op de computer of laptop en 640 x 360 px op de smartphone. De afbeelding kan er opgerekt uitzien. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit kan komen doordat de foto te klein is geüpload. Het minimum van deze omslagfoto bedraagt 400 x 150 px. Mochten er toch nog problemen ontstaan, dan kan je altijd nog de resolutie verhogen. Doe dit dan met de resolutie: 1640 x 624 px.

Profielfoto Facebook
Je profielfoto is het visitekaartje van jouw merk. Hiermee kan je aan de Facebookgebruikers laten zien wie je bent. De afbeelding die je hiervoor gebruikt moet minimaal 180 x 180 px zijn. Voor computers met een hoge resolutie geldt 480 x 480 px voor een optimale zichtbaarheid. De profielfoto wordt getoond op 170 vierkante pixels als je hem op de computer ziet. Op de smartphone iets minder; 128 pixels. Op feature-phones slechts 36 px. Maar waar je het ook toont, het icoontje wordt ten alle tijden getoond met 32 pixels.

Post op de nieuwsfeed
Wil je een afbeelding posten op de nieuwsfeed, dan gebruik je hier het beste 1200 x 900 px voor. Voor een video gelden de afmetingen 16:9 of 9:16 en dit bestand mag max 4 GB zijn en max 120 minuten lang duren. Ga je een carrousel delen? Dan gebruik je afbeeldingen van 1080 x 1080 px.

Story
Story’s zie je steeds meer, maar voornamelijk op Instagram. Omdat het op Facebook nog niet veel gebruik wordt, zal jouw story extra opvallen. Vooral gebruik van maken dus. Upload dan een afbeelding van 1080 x 1920 px.

Afbeelding bij een link (linkpreview)
Bij het delen van een link, toont Facebook ook een afbeelding. Hier wordt een afbeelding van 1200 x 628 px voor aangeraden.

Benieuwd naar de perfecte afmetingen voor Instagram? Bekijk dan het overzicht hieronder.

Formaat afbeelding social media Instagram

Kwaliteit is belangrijk

Het is eigenlijk de basis van het delen van een foto op social media: zorg voor een goede kwaliteit. Een goede kwaliteit straalt professionaliteit uit, zorgt ervoor dat de boodschap duidelijk overkomt én het wordt gewaardeerd door het algoritme. Ik heb daarom de volgende tips voor je:

1. Houd rekening met het formaat
Tja, dan gaan we toch weer even terug naar het vorige onderdeel. Zorg ervoor dat je de goede afmetingen gebruikt bij het plaatsen. Anders kan het zijn dat de afbeelding automatisch aangepast wordt door hem bijvoorbeeld uit te rekken. En dat wil je niet!

2. Licht, camera, actie!
Zorg dat je de foto maakt met een goede camera. Daar heb je echt geen spiegelreflexcamera voor nodig, telefoons hebben tegenwoordig een prima camera. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor goed licht en de juiste scherpte. Kies voor daglicht of gebruik eventueel een softbox of ringlamp (deze zijn al voor weinig te koop). Een statief helpt je om de camera recht en op zijn plek te houden.

En vergeet niet scherp te stellen op het voorwerp of de persoon die centraal staat!

Foto social media kwaliteit

3. Het juiste bestand
Sla de afbeelding met het juiste bestandssoort op. Voor een goede afbeeldingskwaliteit pas je een PNG bestand toe.

4. Laat geen kwaliteit verloren gaan
Het is zonde om kwaliteit verloren te laten gaan. Dit gebeurt vaak wanneer je hem over wil zetten naar een ander toestel/apparaat of hem naar iemand anders doorstuurt en vervolgens dat bestand gebruikt.

Gebruik altijd het originele bestand en kies een betrouwbare tool zoals Wetransfer om hem naar een ander apparaat te sturen. Door te delen via mail, WhatsApp etc. verlies je kwaliteit.

 

Foto social media moet interesse opwekken

Als je erover na gaat denken hoe kort iemand eigenlijk naar jouw post kijkt, schrik je daar van! Al die tijd en moeite die je erin steekt, voor die paar seconden of zelfs milliseconden. Mensen scrollen zo door. Het is dus echt heel belangrijk om de perfecte foto bij jouw content te plaatsen. Zo trek én houd je de aandacht van de lezer.

1. Zorg voor een opvallende afbeelding
Maar laat hem niet te veel schreeuwen. Het is belangrijk dat jouw scrollende volgers, juist bij jouw afbeelding blijven hangen. Hij moet dus voldoende aandacht trekken. Bijvoorbeeld met behulp van een opvallende kleur of een foto waar je 2x naar moet kijken om te zien wat het is.

Afbeelding social media interesse


2. Langere tijd blijven hangen = veel bereik

Uit onderzoek naar het algoritme van Instagram blijkt dat de tijd die mensen blijven hangen op jouw afbeelding ook zorgt voor meer bereik. Probeer het voor elkaar te krijgen dat mensen dus wat langer op jouw foto blijven. Dit kan je doen door meer tekst toe te voegen, de carrouselfunctie te gebruiken (swipen voor meer foto’s) of een filmpje te plaatsen.

3. Interactie
De basis van een groot bereik, is veel interactie. Deel iets interessants dat mensen willen delen of stel een vraag zodat mensen een comment achterlaten.

Denk ook na hoe je mensen de ‘opslaan’ knop van Instagram kan laten gebruiken, deze draagt ook veel bij aan het bereik. Sportscholen maken bijvoorbeeld een filmpje met home workouts, dit willen mensen opslaan om op een later moment te kunnen gaan doen.

 

Zorg voor herkenbaarheid

Het laatste onderdeel is zeker niet onbelangrijk. Een consistente huisstijl is van belang voor een sterk merk en dit moet je ook op social media doorvoeren. Dit draagt niet alleen bij aan je professionaliteit, maar zorgt ook voor herkenbaarheid.

1. Gebruik je eigen huisstijl
Ook op de afbeeldingen die je op social media deelt, kan je je huisstijl toepassen. Denk aan een logo in de hoek, een herkenbaar lettertype of een gekleurd kader.

2. Een mooie Instagramfeed
Een mooie feed is tegenwoordig onmisbaar op Instagram. Alles wat je deelt, moet qua uitstraling bij elkaar passen. Dit spreekt mensen aan. Je kunt dit creëren door te werken met presets: dit is een verzameling van vaste bewerkingsinstellingen, een soort zelfgemaakt filter. Zo zorg je ervoor dat elke foto er ongeveer hetzelfde uit komt te zien. Vind je dit moeilijk om te maken? Presets zijn ook te koop via bijvoorbeeld Etsy.

Afbeelding social media herkenbaarheid


De perfecte afbeelding op social media, zo doe je dat!

Je weet nu welke factoren een belangrijke rol spelen bij het plaatsen van een foto op social media. Formaat, kwaliteit, interesse opwekken en herkenbaarheid: je moet overal over nadenken. Op deze manier zorg jij ervoor dat jouw boodschap goed en duidelijk naar voren komt.

Wil je meer weten over social media? Klik hier

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *