Hoe verhoog ik de domein autoriteit van mijn website?

Domein autoriteit van website verhogen 2021

Hoe zorg je ervoor dat jouw website een hogere domein autoriteit heeft in Google?

Hoe kan ik de domein autoriteit van mijn website verhogen? Dat is waar we het vandaag over gaan hebben! SEO is een vakgebied dat altijd on the move is: het blijft zich ontwikkelen en daarom moet jij je SEO-kennis jaarlijks even bijspijkeren. En als je nog helemaal geen SEO-kennis hebt, is dit de perfecte blog om er zo achter te komen hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw website een hogere domein autoriteit krijgt. Voor de beginners: laten we eerst even kort de basis uitleggen, voordat we verder gaan.

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk voor de domein autoriteit?

Waarschijnlijk heb je al het een en ander gelezen over SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, maar wat is het nou precies? En waarom is het in de tijd van nu zo belangrijk? SEO staat voor Search Engine Optimization in het Nederlands vertaald, is dit zoekmachineoptimalisatie. Een enorm lang woord die niet alleen goed is om te gebruiken voor galgje, maar ook heel goed om je website mee te verbeteren. Je verbetert je website eigenlijk zó goed, dat zoekmachines de website beter kunnen lezen. Hierdoor kan Google beter de waarde van jouw website inschatten. Door relevante zoektermen, die te maken hebben met jouw onderneming, te gebruiken en dit op zo’n goede manier in te zetten; krijg je een hogere positie in Google.

De zoekresultaten die Google laat zien, zijn de resultaten die het meest relevant zijn bij de zoektermen. Deze zoekresultaten worden niet getoond op basis van de datum van toevoeging of een alfabetische volgorde, maar echt op basis van relevantie en waarde.

Als je keuzes maakt op je website, is het daarom niet alleen van belang wat jij mooi vindt of wat prettiger is voor de doelgroep, maar ook te kijken wat er nou belangrijk is voor de zoekmachines – door dit in je achterhoofd te houden. Hoe hoger jouw website getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachine, hoe meer websitebezoekers je genereert.

Deze blog zal dan ook gaan over het verkrijgen van een hogere domeinautoriteit om er zo voor te zorgen dat je hoger in de Google zoekresultaten komt met relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf!

Domein autoriteit verhogen 2021

De belangrijkste punten om naar te kijken om ervoor te zorgen dat de SEO van je website goed zal verlopen noemen we de drie pijlers van zoekmachineoptimalisatie. De drie pijlers waaruit SEO bestaat, zijn:

  1. Content

Als de content op jouw website niet sterk is, heb je al geen goede SEO. Met het woord “content” bedoelen we alle soorten communicatie uitingen. Dit kan in de vorm zijn van: afbeeldingen, titels, video’s, audio of tekst. De belangrijkste vorm van content voor SEO is tekst. Dit komt doordat tekst het makkelijkst te lezen is voor zoekmachines. Het is belangrijk dat de content op jouw website: waardevol, relevant en leesbaar/begrijpelijk is.

  1. Een goede basis (techniek, technische optimalisatie):

Zorg ervoor dat je website technisch in orde is, zodat dit het makkelijker maakt voor de zoekmachine om jouw website te lezen. Als jouw website technisch niet geoptimaliseerd is, kan het zo zijn dat de SEO-robots niet eens terecht komen op jouw website en dit zou natuurlijk erg zonde zijn. Het technische aspect van jouw website fundeert ook als een sterke basis voor een goede SEO. Dit zijn de vereisten voor een goede technische basis:

  • Zorg ervoor dat de website snel laadt
  • Kies voor een goed CMS-systeem. Dit hoeft niet duur te zijn maar wel een systeem met een schone code, veilig, goed geprogrammeerd en flexibel.
  • Een design dat responsive is. Tegenwoordig maakt men vaker gebruik van zijn smartphone. Zorg dat het design van de website ook op smartphones goed te gebruiken is. Houdt altijd Mobile First in je hoofd, tijdens het kiezen van een CMS-systeem.
  • Gebruikerservaring (UX): houdt je website gezond, relevant, makkelijk te gebruiken, geen onnodige coderingen, te grote afbeeldingen om te laden etc.
  1. Autoriteit van je domein

Dit is waar we het in deze blog vooral over gaan hebben, maar laten we eerst even de basis snel doornemen. Het verhogen van de domein autoriteit van jouw website.

Om even kort uit te leggen hoe de autoriteit van een website bepaald wordt: Google kijkt naar hoeveel andere websites, met een hoge autoriteit, goede kwaliteit en relevantie, linken naar jouw webpagina. Je hebt als website-eigenaar vaak niet zelf onder controle welke andere pagina’s naar jouw website linken. Dit is daarom een vorm van off-site SEO en wordt ook door SEO-specialisten vaak gezien als de moeilijkste SEO-pijler. Nu hoor ik je al denken: “Wat is off-site SEO?”

Wat is off-site SEO?

Alle aspecten die jij niet zelf in de hand hebt, maar wel invloed hebben op de SEO van jouw domein. Voorbeelden hiervan zijn: shares, likes, exposure en externe linkbuilding.

Wat is on-site SEO?

Alle aspecten die jijzelf in de hand hebt op jouw eigen website: content en de techniek van jouw website.

Domein autoriteit verhogen 2021De domein autoriteit van je website verhogen

Nu je (bijna) helemaal up-to-date bent, gaan we het dan eindelijk hebben over hoe jij de autoriteit van je website kunt verhogen om zo hoger in de Google zoekresultaten te verschijnen.

Een website die pas gelanceerd is, heeft (natuurlijk) nog een lage domein autoriteit. Dit komt onder andere doordat er nog weinig gelinkt wordt naar de website. Na een tijdje begin je te merken dat het steeds beter gaat en de website ook een hogere domein autoriteit opbouwt. Dit komt doordat er meer naar de website gelinkt wordt en er meer zoekverkeer ontstaat.

De drie niveaus

Er zijn drie niveaus van autoriteit waarop gefocust kan worden: link autoriteit, pagina autoriteit en domein autoriteit.

Pagina autoriteit is echt bedoeld voor 1 pagina op je gehele website en de hoogte van de autoriteit op de pagina. Een voorbeeld hiervan is een productcategorie pagina van een website.

Domein autoriteit geldt voor het gehele domein van jouw website. De waarde die Google geeft aan een website, is te zien aan de domein autoriteit. Hoe hoger de waarde en het vertrouwen Google heeft in jouw website, hoe hoger de domein autoriteit is.

Link autoriteit is de waarde die een link zelf heeft en daardoor waarde toevoegt aan jouw pagina. Dit wordt vooral bepaald door: aantal uitgaande links op de pagina en de pagina autoriteit waarop de link gebruikt is.

Domein autoriteit

Als je wil kijken hoe jouw website het doet in vergelijking met concurrenten, dan is het goed om de domein autoriteit van de websites te vergelijken. Op basis hiervan, kun je daarna bekijken wat je kunt veranderen en wat de andere websites dan ook beter doen.

De domein autoriteit van jouw website wordt door Google aan de hand van een aantal factoren bepaald. Dit is een combinatie van de volgende factoren: andere linkende websites en domeinen, het totaalaantal inkomende linkjes en nog veel meer.

Voordat je begint aan het optimaliseren van de autoriteit van je website, is het belangrijk om de andere twee SEO-pijlers, content en techniek, al geoptimaliseerd te hebben. Deze twee zijn de basis voor een goede autoriteit en deze moeten zo sterk staan als een stenen huis.

Als je hierna toch ziet dat jouw website niet concurrerend genoeg is tussen de zoekresultaten, dan komt het waarschijnlijk door een autoriteitsprobleem die jouw website heeft. Een autoriteitsprobleem wil zeggen: meer webpagina’s linken naar de website van jouw concurrenten en minder naar jouw website. Dit betekent dat je hiervoor even goed moet zitten en aan de slag moet gaan met linkbuilding – het actief verkrijgen van relevante backlinks die naar je eigen website linken.

Zorg voor een organisch linkprofiel

Zodra je bezig bent met linkbuilding, is het belangrijk dat het linkprofiel natuurlijk is. Google vindt namelijk dat een website die veel verschillende, relevante en waardevolle linkjes heeft, een hoge autoriteit heeft. Een website met een organisch linkprofiel heeft linkjes van grote websites: websites die dagelijks veel websitebezoekers heeft, maar ook linkjes van kleinere websites, directory websites en PBN’s.

Het is wel zo dat tegenwoordig maar een klein percentage (zo’n 5%) van je backlink profiel mag bestaan uit directory websites. Als je te veel directory websites linkjes hebt, wordt dat door Google gezien als Black-hat SEO. Dit wordt uiteindelijk ook bestraft, waardoor je pagina’s een paar ranks kunnen dalen. In het ergste geval, kan zelfs je pagina verbannen worden naar bijvoorbeeld de tiende pagina van de zoekresultaten.

Directory websites: een website waarbij je alleen maar linkjes ziet. Een voorbeeld hiervan is www.startpagina.nl.

Een snelle uitleg

PBN’s: een website die speciaal gemaakt is om te linkbuilden. Het lijkt op een normale website, maar als je goed kijkt dan zie je dat elk artikel linkt naar een website. Vaak zijn dit blogsites die opgericht worden door online marketingbureaus die speciaal bedoeld zijn om te linkbuilden. In eerste oogopslag ziet het eruit als een normale website, maar zodra je de artikelen doorleest, kun je zien dat het advertentieberichten zijn waarin er altijd wordt gelinkt naar een pagina van een website die zijn domein autoriteit wil verhogen.

Ook wordt er een onderscheid gemaakt tussen linkjes die geplaatst worden in forums, in-content links en image links.

Linkjes in forums: wanneer een gebruiker van een forum jouw website linkt in een reactie. Dit kan overigens ook zijn in sociaal media-reacties of andere soorten reactievelden.

In-content links: in blogberichten worden vaak linkjes gebruikt, dit worden in-content linkjes genoemd.

Image links: op websites zie je vaak afbeeldingen die clickable zijn en linken naar een website. Dit wordt er bedoeld met image links.

Hoe meer waardevolle, verschillende linkjes er linken naar jouw website, hoe hoger de autoriteit van jouw website wordt!

De relevantie van jouw backlinks

Als je het hebt over relevante linkjes die linken naar jouw websites, dan moet er niet alleen gekeken worden of de linkjes komen van een grote of kleine website maar ook hoe waardevol in relevantie die linkjes zijn. Een voorbeeld hiervan is: heb jij een website die zich focust op cosmetica, dan is een linkje vanuit de MAC Cosmetics of Douglas erg waardevol én relevant. Het is totaal niet relevant of waardevol dat een McDonalds naar jouw website linkt. Oops, verkeerde Mac… Was een grapje heren, die begrepen de vrouwen wel. Hoop ik.

Het is daarom belangrijk dat je dit in gedachten houdt tijdens het verzamelen van linkjes. De linkjes moeten altijd waardevol en relevant zijn en daarnaast is het ook handig als beide partijen iets aan de linkjes hebben. Dan kun je er bijna altijd vanuit gaan dat het linkje waardevol en relevant is. Dit helpt ook zeker bij de autoriteit van je website en zorgt ervoor dat je op lange termijn ook wat aan het linkje blijft hebben.

Als je de domein autoriteit van jouw website wil controleren, is dit een interessante tool: https://ahrefs.com/nl/website-authority-checker – Vul hier de link in naar jouw website. Daaruit komt er een Domain Rating (DR). Een meting van de autoriteit van je website gebaseerd op de backlinkprofiel. De schaal loopt van 1 tot 100. Natuurlijk is het zo dat hoe hoger de score is, hoe sterker de website is!

Voor de meting van een DR wordt onder andere gekeken naar:

  • Dofollow link: je wil meestal alleen maar dofollow linkjes genereren, omdat deze waarde brengen aan je website. Voor een goed balans in je linkprofiel wil je zowel dofollow linkjes hebben als nofollow linkjes. Dit komt doordat Google deze balans ziet als “natuurlijk/organisch”. Je hoeft geen acties te ondernemen om een dofollow link te creëren. Een linkje is namelijk altijd een dofollow link, maar omdat je dus een balans wil creëren tussen de twee (of geen geld wil betalen aan de partij die een linkje voor jouw website plaatst) geef je ook weleens een nofollow link. Hiervoor dien je een nofollow-tag toe te voegen aan het linkje.

Daarnaast kun je hier ook de waarde en relevantie nakijken van de backlinks: https://ahrefs.com/backlink-checker.

Voor Nederlandse websites geldt het volgende:

1 – 17: lage DR

18 – 59: gemiddelde DR

60 – 100: hele hoge DR

Een lage DR betekend overigens niet dat de kwaliteit van je website slecht is. Het kan natuurlijk zo zijn dat de website net gelanceerd is en daarom nog een lage domein autoriteit heeft, maar vraag jezelf vooral af of de linkjes die er gebruikt worden waardevol en relevant zijn en hoe deze kunnen helpen bij het verhogen van jouw domein autoriteit.

Een paar voorbeelden van Nederlandse websites, hun dofollow links (verwijzende websites) en hun domain rating. Zo kun je ongeveer een schatting zien van hoeveel linkjes je in totaal nodig hebt om een bepaalde domain rating te verkrijgen.

Let op: de domain rating schaal loopt van 1 tot en met 100, zoals hierboven benoemd is. Dit is een logaritmische schaal, wat betekend: hoe lager de score is, hoe gemakkelijker het is om een hogere score te behalen. Aan de andere kant is het dan ook zo dat hoe hoger je score al is, hoe moeilijker het wordt om je score nog meer te verhogen. Het is daarom in het begin gemakkelijker om van een DR van 18 naar een DR van 22 te gaan, maar vanaf 80 naar 81 is al een stuk lastiger.

  1. bol.com

www.bol.com domain rating

2. thuisbezorgd.nl

www.thuisbezorgd.nl domain rating

3. www.tisento-milano.nl

www.tisento-milano.nl domain rating

 

Nog even kort samengevat

Nu je helemaal klaar bent om aan de slag te gaan met het verhogen van de domein autoriteit van je website, vatten we nog snel de belangrijkste punten voor je samen.

SEO bestaat uit drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Voordat je begint met het verhogen van je domein autoriteit is het belangrijk dat de andere twee pijlers, content en techniek, zo sterk staan als een huis. Dit is de basis fundering voor een goede SEO.

  1. Zorg voor een organisch/natuurlijk linkprofiel

De linkjes die je gebruikt moeten bestaan uit zowel linkjes van grote websites en linkjes van kleinere websites, directory websites en PBN’s. Let op: maar ongeveer 5% van het totaalaantal linkjes mag bestaan uit linkjes van directory websites. Zorg voor een goede balans! Des te meer waardevolle en relevante linkjes je genereert, hoe hoger de domein autoriteit van je website wordt.

  1. Kies voor relevante en waardevolle links.

Zoals hierboven al benoemd was, is het belangrijk dat er waardevolle en relevantie linkjes in jouw backlink gebruikt worden. Als jouw website zich focust op cosmetica, dan is een linkje vanuit de Douglas niet alleen relevant maar ook erg waardevol. 

  1. Kijk de domain rating (DR) van je website na.

Dit kun je doen op een website zoals Ahrefs, handig om te weten: sommige tools op deze website zijn niet gratis. Er wordt voor de meting gekeken naar een aantal aspecten waaronder het totaalaantal dofollow-links.

Voor een hoge domein autoriteit is het wel de bedoeling dat je de correcte balans vindt tussen dofollow linkjes en nofollow linkjes. Dit komt doordat Google deze balans ziet als natuurlijk (geloofwaardig).

Dit is hoe de gemiddelde DR eruitziet voor Nederlandse websites:

1 – 17: lage DR

18 – 59: gemiddelde DR

60 – 100: hele hoge DR

Nu je de basics kent van SEO, ben je er helemaal klaar voor. Je kunt nu aan de slag gaan om de domein autoriteit van je website te verhogen. We begrijpen dat het soms wat spannend kan zijn of dat je juist het gevoel hebt dat je nog helemaal niks weet. Maar we geloven er ook sterk in dat er een moment is om te leren en er een moment is om te doen. Dit is het moment waarop je moet stoppen met het doorlezen van informatie en gewoon aan de slag moet, want zo leer je uiteindelijk het snelst. Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *