Dit zijn eenvoudige manieren om als bedrijf je reach te verhogen middels social media marketing

Sinds Facebook en IG besloot om haar algoritme te veranderen van een chronologische tijdslijn naar tijdlijn gebaseerd op engagement (hier straks meer over) zagen gebruikers en vele marketeers een significante daling van hun organische reach en engagement. Echter hoeft dit niet van belang te zijn bij jou. Eigenlijk is dit juist een goede mogelijkheid om je als marketeer te onderscheiden van de concurrenten. In deze post zullen wij proberen zo duidelijk mogelijk de belangrijkste veranderingen in kaart te brengen en welke gevolgen de wijzigiging van het algoritme kan hebben voor de content creators. Ook bespreken wij in deze blog hoe u hiermee uw reach en uw engagement kunt verhogen om deze verandering in uw voordeel te laten werken.

Voordat er wordt ingegaan in hoe de reach verhoogt kan worden is het belangrijk om het nieuwe algoritme in kaart te brengen. Wij hebben het algoritme onderverdeeld in de belangrijkste componenten en die hebben wij hieronder in kaart gebracht.

Hoe werkt het nieuwe algoritme?

Voordat er inhoudelijk gekeken zal worden is het belangrijk om in kaart te brengen hoe het huidige algoritme van Instagram eruit ziet en hoe het precies werkt, dus hoe werkt het algoritme van Facebook en IG om precies te zijn? Dit vraagstuk heeft veel marketeers over de wereld aan het denken gezet sinds het nieuwe algoritme is geïntroduceerd in juli 2016. Het algoritme had centraal staan dat de content met de meest relevante posts voor de gebruikers bovenaan komt te staan.

Facebook en Instagram heeft drie voornaamste factoren naar buiten gebracht om de engagement van haar gebruikers te verhogen:

  1. Interesse 

Facebook en Instagram hebben aangekondigd dat zij content zullen laten zien aan haar gebruikers waarbij zij denken dat jij daar het meest in geïnteresseerd bent. Content wat meer relevant is voor de gebruikers komt automatisch hoger op de feed te staan.

 

  1. Tijdlijn

Facebook en IG laten de gebruikers relevante content zien. Content van een jaar geleden wekt minder interesse dan een uur geleden. Recente posts ranken higher in de feed van een gebruiker. Facebook en IG hebben ook nog een tool om te kijken wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Hierdoor is het dus verstandig om te kiezen voor de tijd dat jouw volgers het meest actief zijn.

 

  1. Relatie

Instagram bracht een statement naar boven waarbij werd vermeld: ‘het maakt niet uit hoeveel accounts je volgt, je zult altijd je beste vriend zijn post zien’. Facebook en IG hebben tools om de interactie te meten met je vrienden. Dit doet het bedrijf door onder andere:

  • Te meten wiens account je volgt
  • Te meten wie je direct messaged
  • Hoe vaak je chat met een persoon
  • Locatievoorzieningen

 

Hoewel dit niet de exacte criteria zwart op wit zijn is het wel bekend dat Facebook en IG de shift hebben gemaakt van een chronologische tijdlijn naar een algoritme gebaseerd op engagement van haar gebruikers. Het draait als marketeer dus niet meer om hoeveel volgers je hebt maar om hoeveel betrokkenheid je als brand of bedrijf hebt met jouw publiek.

 

Nu er bekend is hoe het algoritme werkt van Facebook kan de volgende vraag gesteld worden: sinds Facebook en Instagram de shift hebben gemaakt van een chronologische tijdsvolgorde naar een algoritme gebaseerd op interesses en interacties, hoe kunnen marketeers dan hun reach vergroten via Facebook en Instagram? Er zijn hier praktische voorbeelden die makkelijk te implementeren zijn in een social media strategie maar waar vaak geen rekening mee wordt gehouden waardoor het rendement niet optimaal is voor de marketeers. Met de volgende tips kunnen marketeers hun reach en hun engagement vergroten middels Facebook en Instagram.

 

Vind de optimale tijd om de content te posten

Al hebben Facebook en Instagram geen chronologische tijdsvolgorde meer, de juiste tijd om te posten is belangrijk. Dit moet gedaan worden wanneer de grootste percentages van jouw publiek online is. De meeste gebruikers maken gebruik van een Instagram Business profiel en dit zorgt ervoor dat de gebruiker (de marketeer in dit geval) inzage heeft in zijn statistieken. Zo is het dus makkelijk te achterhalen wanneer het publiek het meest actief is.

2. Gebruik hashtags passend bij de content en bij het account

Elke hashtag pagina van Instagram en Facebook hebben twee pagina’s. De ‘recente’ hashtags en de ‘top’ hashtags.

Via de ‘recente’ hashtag pagina’s zul je enkele impressies krijgen op je post. Een van de meest gebruikte hashtag is #food. Des te meer een hashtag wordt gebruikt des te sneller je zult verdwijnen uit deze ‘recente’ hashtag pagina.

Via de ‘top’ hashtag pagina heb je als marketeer de meeste potentie om impressies te halen uit je hashtags. Het is hier echter belangrijk om in deze ‘top’ hashtag pagina te komen. Om hier te komen zul je als marketeer slimmer moeten zijn dan je concurrenten. Dit zijn enkele tips om hoger in de ‘top’ hashtag pagina te komen.

  1. Wees een grote vis in een klein riviertje. Kies hashtags die klein genoeg zijn waarbij je kan domineren maar niet te klein dat je helemaal geen traffic genereert. Hashtags die onder de 1 miljoen keer zijn gebruikt zijn een goede start. Als er weer wordt gekeken naar de hashtag food dan is het moeilijk om hier helemaal bovenaan te komen omdat deze 424 miljoen posts heeft op Instagram alleen. Echter heeft de hashtag ‘hamburgers’ 489k posts. Hier ben je dus de grote vis in een klein riviertje. Je hebt een grotere kans om in de ‘top’ pagina te komen van de hashtag terwijl de hashtag nog steeds genoeg traffic genereert. Het is dus belangrijk om de balans te vinden tussen hashtags met veel posts waarbij het moeilijk is om bovenaan te komen en hashtags met weinig posts maar die weinig traffic genereren naar de content.

 

  1. Maak kwalitatief goede en aantrekkelijke content. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar de content zorgt grotendeels voor de interactie met je publiek. Het algoritme van Facebook en Instagram meten grotendeels comments en likes en saves. Des te hoger je engagement rate des te hoger het algoritme jouw content plaatst op de desbetreffende hashtag. Echter zijn er ook wat meer praktische tips om de content aantrekkelijk te maken voor het publiek, hieronder zijn enkele van deze tips:
  • Bedenk een huisstijl voor het merk en bouw de content hieromheen (hier zometeen meer over). Dit zorgt voor een vertrouwd gevoel bij het publiek en dit zorgt er automatisch ook weer voor dat het merk een community opbouwt wat zich echt betrokken voelt bij het merk.
  • Zet niet teveel informatie op de post, gebruik de captions hiervoor. Teveel informatie op de post kan het publiek afschrikken, gebruik de post om het voornaamste te laten zien en gebruik de caption als toelichting.
  • Maak gebruik van Facebook en Instagram carrousels  en gebruik de AIDA-techniek (attention, interest, desire, action). Hierbij gebruik je de eerste slide om de aandacht van je publiek te trekken en slide 2 t/m 8 om interesse op te wekken. In slide 9 geef je de gewenste situatie weer en in de laatste slide gebruik je de call-to-action. Hieronder ziet u een link waar deze methode wordt toegepast.

https://www.instagram.com/p/CIECf3VABF6/

 

3. Maak relevante content. Het algoritme analyseert de doorklikratio om te kijken of de                   post wel onder een hashtag moet komen.

 

Organiseer een wedstrijd (bijvoorbeeld in de vorm van een give-away) of stel vragen aan je publiek om de interactie te stimuleren. 

Vragen stellen aan je publiek of een call-to-action zijn manieren om interactie te genereren met je publiek. Een give-away is hier een goed voorbeeld bij.

Zoals er net werd aangegeven zijn likes en comments een grote indicator om de engagement-rate te bepalen voor het algoritme. Op het moment dat je je publiek aanspoort om iets te doen dan zorgt dat er onder andere voor dat:

  1. De aangegeven twee accounts een groter publiek genereren
  2. Mensen moeten commenten en dit wordt ook geregistreerd als engagement

 

Andere voorbeelden van call-to-actions zijn:

  • Doe mee door te commenten waarom jij dit shirtje moet winnen!
  • Tag hieronder drie vrienden bij wie dit shirtje goed zou staan

 

Maak gebruik van Facebook en Instagram stories die passen bij de huisstijl van de brand of account

Story content creëren wat er niet alleen goed uitziet maar ook goed past bij de huisstijl van de brand is belangrijk om de engagement hoog te houden met betrekking tot de stories. Wanneer de Instagram stories, de reguliere content en de website branding in lijn staan met elkaar kan dat de awereness een boost geven omdat het publiek de unieke stijl ervan zullen herkennen.

Dit zorgt ervoor dat de branding zich onderscheid van de concurrenten en het geeft de volgers een gevoel van vertrouwen.

Voor de reguliere content en de story content allemaal in lijn staan met elkaar zal wel moeilijk zijn als brand. Echter helpt het wel een loyaal publiek op te bouwen en is dit zeer waardevol. Facebook en Instagram bieden ook de mogelijkheid aan om hashtags te gebruiken in hun stories.

Net als hoe likes en comments bijdragen aan de interactie op een account zijn de hoeveelheid storyclicks in verhouding met het aantal volgers ook van belang. De interactie op een story is ook belangrijk, daarom is het ook handig om bijvoorbeeld de vraagsticker te gebruiken of om een poll te gebruiken op een story. Hieronder is een voorbeeld te zien van zo een poll die veel story engagement genereert. Des te meer storyclicks, des te meer engagement des te hoger de story van jouw account komt te staan op de feed van de gebruiker. Instagram en Facebook hebben beiden analytics voor hun stories die jij gebruikt. Het is hierbij dus makkelijk om te meten welke stories goed presteren en welke minder. Hierdoor kan de brand snel inzien wat er beter kan. Hieronder is een voorbeeld te zien van een story poll die de kijker stimuleert wat bijdraagt aan de interactie.

 

Post de content consistent

Het algoritme werkt het beste in jouw voordeel als marketeer wanneer de content regelmatig engagement krijgt. Het is belangrijk om als marketeer je beste tijd om te posten te vinden. Deze content plan je in rondom die tijd. Als je een Facebook business account hebt dan kan je hiervoor de analytics feature gebruiken om statistieken in te zien. Het is belangrijk om je publiek te kennen. De tijd dat zij het meest actief zijn hoort hier ook bij.

 

Bouw een community op

Als marketeer via social media (nadrukkelijk Facebook en Instagram) is het belangrijk om te experimenteren wat ervoor zorgt dat je een diepere relatie met je publiek hebt. Neem ze mee in de processen, geef ze een kijkje achter de schermen. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die een loyaal publiek hebben gemiddeld 80% herhalingsaankopen heeft.

 

Waarom is het nieuwe algoritme een mooie mogelijkheid voor marketeers?

De hoeveelheid gebruikers van instagram en Facebook nemen hard toe en zo zal de content dus ook toenemen. Wanneer gebruikers meer mensen zullen volgen dan zullen ze dus automatisch ook meer diverse content te zien krijgen. Het resultaat is dat organische zoekresultaten zullen dalen. In de realiteit zien de gebruikers bij lange na niet alle content die zij volgen. Gebruikers missen 70% van de content die zij volgen.

Echter wanneer je als marketeer content creëert wat aantrekkelijk is en kwalitatief goed is wat ervoor zorgt dat mensen meer interactie vertonen met jouw brand dan zal dit jou een voordeel opleveren. Het zal ervoor zorgen dat jouw content aan het oppervlak komt van jouw publiek en in het beste geval de content in de trending pagina terecht komt. Je kan dus een groter publiek bereiken in tegenstelling tot een chronologische tijdlijn waarbij het slechts draait om het posten op de tijd dat jouw publiek het meest online is.

Het kan ook op de volgende manier bekeken worden; laten we er in dit voorbeeld vanuit gaan dat Facebook en Instagram hun algoritme nooit hebben veranderd en dat het bedrijf nog steeds werkt met een chronologische tijdsvolgorde. Dit zou betekenen dat de meest voor de hand liggende strategie van bedrijven meerdere keren posten per dag is. Als alle brands dit zouden doen zou dit zorgen voor een toename in totale posts wat ervoor zou zorgen dat de organische search omlaaggaat.

Met dit algoritme spoort het brands aan om met kwalitatief goede content te komen en deze kwalitateit bepaald hun reach.

How The Facebook Algorithm Works + 5 Best Practices

https://blog.hubspot.com/marketing/instagram-engagement-rate

https://www.falcon.io/insights-hub/topics/social-media-strategy/11-ways-boost-instagram-organic-reach/

Instagram: @davetalas & @thischrisdo

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *