Geomarketing: Adverteren via locatie

Het begrijpen van geomarketing

Geomarketing: steeds vaker hoor je om je heen dat locaties van gebruikers worden ingezet om specifiek te richten op een bepaalde groep mensen. Maar hoe werkt dit precies, waarom lijken zoveel termen op elkaar en waarom zou jij het als ondernemer inzetten?

Geofencing, wat is dat precies?

De belangrijkste term waarvan je waarschijnlijk wel eens iets gehoord van hebt, is geofencing. Als je vroeger iemand wilde bereiken waren je opties een stuk minder efficiënt dan tegenwoordig. Het versturen van brieven of het bellen via een huistelefoon wordt steeds minder gebruikt. Onze mobiele apparaten worden overal mee naar toegenomen waar we ook gaan waardoor we binnen enkele seconden al kunnen antwoorden op inkomende oproepen.

Echter zijn mobieltjes niet alleen meer te gebruiken om elkaar te bereiken. Tegenwoordig zitten Nederlands minimaal 3 uur per dag op hun smartphone om te appen, video’s te kijken maar voor jou op dit moment belangrijker: ook om Google maps in te zetten om de weg te vinden.

Steeds meer marketeers zien de toegevoegde waarde er van in om specifieke doelgroepen te benaderen op basis van hun locatie. Voor hen is dit vooral interessant omdat zij niet alleen bepaalde gebruikers kunnen benaderen zodra zij fysiek op de juiste plek zijn, ook krijgen zij meer insights over hoe gebruikers zich gedragen in de echte wereld.

Is het nog een beetje te volgen? Ik leg de betekenis van geofencing verder uit.

Geofencing is een locatiegerichte marketing techniek die de marketeer een soort digitaal hekwerk om een bepaald gebied kan zetten. Mensen die met hun smartphone binnen dit gebied betreden maken het mogelijk om hun gegevens te verzamelen en hen hierdoor specifiek te targetten. De gebieden waar dit ‘’digitale hekwerk’’ dan staat, wordt een geofence genoemd (geografisch hek).

Een geofence kan ingezet worden op een paar straten, maar ook in een hele stad. Op deze manier kan bijvoorbeeld de Burger King specifiek geomarketing inzetten om te laten weten dat voor scholieren momenteel 10% korting geldt op de cheeseburgers. De Burger King kan specifiek de school in de buurt targetten, waardoor alleen zij deze reclames te zien krijgen. Hierdoor bereik je de juiste doelgroep op een erg efficiënte manier.

Geomarketing in zijn geheel

Nu je weet wat geofencing is, is het nu wellicht interessant om te weten hoe je deze precies kan inzetten op gebied van marketing. Hoe bereikt die fastfood keten nou precies de studenten? Omdat de locatie is ingeschakeld kunnen de studenten gemakkelijk via hun app notificaties pop up notificaties krijgen met hierin de kortingscode. Hiervoor hoeft de app niet geopend te zijn en zelfs als je telefoon gelocked staat komt de pop up ter voorschijn. Als je ingelogd bent met jouw e-mail adres of wanneer je je mobiele telefoonnummer hebt doorgegeven kan je ook via email of SMS op de hoogte worden gesteld van de actie.

Het versturen van de notificatie kan ook op meerdere manieren worden ingezet. Zo zijn studenten te targetten wanneer zij het pand betreden, verlaten of verblijven. Het is dus gemakkelijk om te bepalen wanneer en op welke manier de juiste doelgroep in aanmerking met jouw geo advertising.

tips en tricks geomarketing voorbeeld

Notificaties

Naast het versturen notificaties kan je ook op een andere manier gebruik maken van targeting. Wil je weten hoeveel tijd jouw doelgroep in een bepaald gebied besteed, of in welke gebieden zij het meest actief zijn? Via geofencing kan je gemakkelijk de doelgroep retargeten op basis van hun fysieke gedrag. Gebruikers die wel erg vaak een woonwinkel bezoeken zouden wel opzoek zijn naar nieuwe interieur voor hun huis en bezoekers van elektronica shops is waarschijnlijk fan van gadgets. Naast retargeting kan je ook bepaalde gebruikers beter leren kennen.

Als jij een eigenaar bent van kerstcadeautjes.nl is het wellicht interessant om die ene gebruiker die veel gift shops bezoekt beter te leren kennen. Zo kan je onderscheid maken wanneer deze gebruiker 20 minuten in één winkel is geweest maar slechts 3 minuten in de andere winkel. Wat is het verschil tussen deze twee shops en waar liggen zijn interesses?

Privacy 

Ik kan mij goed voorstellen wanneer je dit allemaal leest, je gaat afvragen of dit niet veel te ver gaat. Geolocation based advertising voelt dan misschien wel als een behoorlijke inslag op je privacy en wellicht heb je nu het gevoel dat je altijd, overal gevolgd wordt via de geotargeting. Hoe zit het nou precies?

De locatie waarop jij gevonden wordt gaat via telefoontorens die jouw mobieltje internet geven, de gratis wifi die in de stad wordt aangeboden of wanneer je gebruik maakt van Google Maps. (later meer over adverteren op Google maps) Een belangrijke stap in de geofencing is echter dat in de mobiele app eenmalig toestemming gegeven moet worden door de gebruiker om de locatie te gebruiken. Dit kan zijn voor één sessie, alleen wanneer de app aan staat of altijd. Het is dus niet zo dat jij als consument altijd getarget wordt door geomarketing zonder dat jij hier zelf toestemming voor geeft.

Super, jouw doelgroep heeft de app toestemming gegeven om hun locatie te delen. Toch moet je een paar belangrijke vervolg stappen ondernemen zodat hun data veilig is bij jou als ondernemer. Het is namelijk zo dat de meeste mensen niet gaan onderzoeken waar ze nou precies toestemming voor geven. Volg hieronder de tips & tricks om geomarketing een succes te maken.

Tips & tricks over geomarketing

Privacy

Tip 1

Wees eerlijk naar de consument toe. Vertel waarom de app toestemming vraagt om hun locatie. Bijvoorbeeld door te vertellen dat als zij toestemming geven, jouw marketing volledig op hun behoefte staat afgesteld. Laat de consument weten dat hun data ervoor kan zorgen dat irrelevante informatie niet meer op hun mobieltje of in de mailbox verschijnt. Niet alleen laat je zo weten wát er met hun data gebeurd, ook vertel je wat zijzelf er aan hebben.

Tip 2

Zorg ervoor dat de data die je ontvangt veilig is. In het jaar 2021 komt cybercriminaliteit steeds meer voor en een datalek is niet alleen schadelijk voor de klanten, maar ook voor jou.

Tip 3

Door het op te stellen van een privacy beleid zorg je ervoor dat je juridisch je zaken op orde hebt, creëer je meer vertrouwen bij de gebruikers en laat je zien dat je het verkrijgen van hun data erg serieus neemt. Stel het online beschikbaar zodat voor alle belanghebbenden beschikbaar staat.

Effectiviteit

Tip 1

Wil jij je marketing focussen op mensen in een bepaalde provincie, neem dan niet de gehele provincie mee. Geotargeting geeft jou de optie om bepaalde locaties in deze locatie uit te sluiten. Een goed voorbeeld is wanneer jij een fysieke winkel hebt in Drenthe en een aanbieding wilt delen van jouw lokale winkel. Het zou zonde zijn als jij gaat adverteren naar een boer die 60 kilometer verder op woont. Adverteer jij op jongeren maar ligt momenteel het openbaar vervoer plat vanwege het slechte weer? Dan is het misschien handig om alleen te adverteren naar jongeren binnen een radius van 5 kilometer.

Tip 2

Adverteren op Google Maps zorgt ervoor dat jij bovenaan het lijstje kan staan. Wanneer iemand passieve zoekwoorden gebruikt, opzoek naar een winkel in de buurt. Ben jij eigenaar van een sportwinkel in Drenthe kan jouw winkel als allereerste te zien zijn wanneer een potentiële klant zoekt op: ‘’sportwinkel Drenthe’’.

Tip 3

Maak gebruik van de optie om geotargeting in te zetten op specifieke tijden en momenten. Je kan bijvoorbeeld instellen dat jouw regenpak alleen geadverteerd wordt wanneer het regent. Of dat alleen jouw winkel (betaald) wordt getoond wanneer de winkel open is. Op deze manier zullen actieve gebruikers getarget worden en kan je dus kosten besparen.

Is geofencing voor mij geschikt?

Oké, als het goed is weet je nu de geofencing betekenis en weet je waar het goed voor is. Maar waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat het een specifieke manier is van marketing en dus misschien niet persé voor jouw onderneming geschikt is. Het allerbelangrijkste is dat jouw bedrijf al geoptimaliseerd is op mobiel, of dat jij gaat optimaliseren op mobiel. Denk hierbij aan het maken van een mobiele app of een gebruiksvriendelijke mobiele website. Als dit niet relevant is voor jouw bedrijf of als dat nog niet op orde is, is de zogeheten geotargeting mobile advertising nog niet voor jou.

Ik heb geen mobiele app, is geolocatie dan helemaal niks voor mij? Niet persé, het kan namelijk nog steeds interessant zijn. Namelijk als jij beschikt over één of meerdere fysieke locaties waarbij jouw klanten terecht kunnen. Het adverteren op Google Maps kan jou veel voordeel geven. Daarnaast kan het er voor zorgen dat jouw winkel bovenaan staat als beschikbare locatie.

Gebruikers van Google Maps die opzoek zijn naar een winkel van jouw expertise zullen dus als eerste optie jouw locatie te zien krijgen. Een belangrijke extra tip is om dan wel te adverteren op mobiele gebruikers. Gebruikers die al in de buurt zijn worden getarget en kunnen direct je winkel bezoeken. Je zorgt er dan voor dat je geen kosten maakt voor desktopbezoekers. Vaak zoeken zij vanuit een hele andere regio en zijn aan het speuren voor hun bezoekje volgende week. De kans is groot dat zij opnieuw hun Google Maps aanzetten wanneer zij fysiek op locatie zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je goed gaat nadenken hoe jouw doelgroep momenteel zich gedraagt. Hoe ga jij doormiddel van geofencing, jouw doelgroep targeten? Beschik jij momenteel over een advocaten bureau in Amsterdam? Dan is het misschien minder interessant wat mensen in Amsterdam Zuid aan het doen zijn rondom jouw gebouw.

Het inzetten van geomarketing vereist naast mobiele optimalisatie. Een werknemer die verstand heeft van ICT of al eerder met deze marketing technieken heeft gewerkt. Bepaal voor jezelf hoeveel tijd en geld je investeert en wat je ervoor terug krijgt.

Tot slot

Hopelijk ben jij nu als ondernemer een stuk wijzer op gebied van geomarketing, geofencing en geo advertising. Hopelijk heeft deze blog jou kunnen helpen om de juiste keuze te maken. Hopleijk ook om op ideeën te komen om jouw onderneming een succes te maken. Ga snel aan de slag of neem contact op met een marketingbureau die jouw ideeën tot werkelijkheid kunnen maken. Stel doelen voor jezelf en bepaal het rendement dat je wilt halen. Laat mij weten wat je er van vond en of jij nog tips & tricks hebt om geomarketing een succes te maken.
Meer interessante blogs lezen? Youtube Shorts – 5 Tips & Tricks om te groeien

 

One Reply to “Geomarketing: Adverteren via locatie”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *