Disney Plus of Netflix, waar moet je op letten in 2021?

Door de pandemie zit je waarschijnlijk meer thuis dan normaal. Grote kans dat je dan ook even wilt ontsnappen uit de dagelijkse sleur met een spannende film of serie. Op dit moment lijkt het echter moeilijker om te kiezen dan ooit. Naast Disney Plus en Netflix bestaan er Videoland, Amazon Prime, Apple+, Discovery Play en nog veel meer soorten diensten. Omdat je waarschijnlijk al een telefoon en muziek abonnement hebt en je hier niet meerdere streamingdiensten aan toe wilt voegen focussen wij ons in dit artikel alleen op de keuze tussen de grootste twee spelers, namelijk Disney Plus en Netflix.

Disney Plus in het kort

Disney Plus is een van de nieuwere streamingdiensten in Nederland. Onder leiding van CEO Bob Iger is Disney in 2019 een nieuwe koers ingeslagen. Waar Disney eerst nog bakken met geld verdiende met het licenseren van hun films en series aan platformen als Netflix besloot het bedrijf dat ze het zelf ook wel zouden kunnen. Uiteindelijk was het vooral de overname van filmstudio 20th Century Fox die de beslissing door hakte. Hiermee had Disney in een klap een schat aan content in huis. Denk bijvoorbeeld aan kanalen als National Geographic, 24 Kitchen en films als Avatar, Titanic en Home Alone.

Met een pilot in september 2019 ging Disney Plus (als enige land in de wereld) officieel van start in Nederland. Vanaf november 2019 kon de rest van de wereld beginnen met streamen bij Disney.

Aanbod Disney Plus

Het aanbod is bij Disney Plus van een hoge kwaliteit te noemen. CEO Bob Iger had al maanden voor de lancering van Disney Plus gezegd dat ze niet dezelfde strategie als Netflix zullen gaan gebruiken. Volgens Iger zal Disney Plus staan voor kwaliteit boven kwantiteit.

Op de dienst staan vrijwel alle films van dochterbedrijven als Pixar, Star Wars, Marvel en Disney Animation. Op basis hiervan valt te zien dat Disney duidelijk een jongere doelgroep aanspreekt dan bijvoorbeeld Amazon Prime of Netflix. Ook valt het meteen op dat de dienst voor het grootste gedeelte uit films bestaat en nog weinig exclusieve content heeft. Echter, heeft Disney wel het grote voordeel eigenaar te zijn van al hun content, dit betekent dat je niet bang hoeft te zijn dat een film of serie verdwijnt terwijl je hem nog niet hebt afgekeken. Iets wat bij Netflix nog vaak genoeg voorkomt.

De eerste originele en exclusieve serie op Disney Plus is the Mandalorian. Deze serie speelt zich af in de wereld van Star Wars en er is aan alles te zien dat Disney noch moeite noch kosten heeft bespaard. Op internet is de serie lovend ontvangen met maar liefst een 8,8 op IMDB. Het is echter jammer dat dit nu de enige grote serie is. Om het toch goed te maken heeft Disney een aantal weken geleden op een investeerders dag beloofd dat er nog veel meer series in het universum van Star Wars op de planning staan in 2021. Ook zal er in 2021 voor het eerst exclusieve series binnen de Marvel wereld op de dienst uitkomen. Denk bijvoorbeeld aan Wandavision en Loki.

Netflix in het kort

Netflix was de eerste grote speler in streamingland. Al in 2013 begon Netflix in Nederland met het streamen van films en series. Omdat Netflix er zo vroeg bij was kent vrijwel iedereen de dienst wel, en met bijna vier miljoen abonnees in Nederland is Netflix veruit de grootste speler in de markt. Netflix is zich in de laatste jaren steeds meer gaan ontwikkelen van content koper naar content maker.

Op dit moment investeert Netflix meerdere miljarden dollars per jaar aan eigen shows als Stranger Things en films als The Irishman. Netflix richt zich in vergelijking met Disney duidelijk op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Netflix verwacht in 2021 bijna 20 miljard dollar in eigen content te steken. Dit is meer dan welke andere streamingdienst dan ook.

Aanbod Netflix

Waar Disney Plus elke week enkele films of series toevoegt, gaat het bij Netflix al gauw om tientallen. Netflix staat dan ook bekend als de service die het meeste waar voor je geld biedt als het gaat om kwantiteit. Als je zonder onderbrekingen alle content op Netflix zou kijken dan ben je al snel bijna vijf jaar verder. Er staan bijna zes duizend losse titels op Netflix terwijl Disney plus het moet doen met 922 films en series. Het lijkt er dan ook op dat Netflix maar een ding kent en dat is meer, meer en meer.

Naast het meeste heeft Netflix ook de meest diverse content van de twee (t.o.v. Disney Plus). Van tienerseries, tot kookprogramma’s, documentaires en actiefilms er lijkt bijna niets te ontbreken. Het is dan ook duidelijk dat Netflix een oudere doelgroep (20+) aanspreekt. Waar het bij Disney nog ontbreekt aan volwassen content, daar ontbreekt het bij Netflix momenteel aan originele content voor kinderen. Netflix koopt deze content vaak voor een bepaalde tijd (als licentie) waardoor er vaak verhalen zijn van boze kinderen die hun favoriete serie zien verdwijnen, iets wat je niet snel bij Disney Plus zult zien.

Wat is het verschil tussen Disney Plus en Netflix?

Prijsverschil tussen Disney Plus en Netflix

Bij Disney Plus betaal je € 6,99 per maand. Voor deze prijs ontvang je (zonder extra kosten) naast HD-kwaliteit ook de optie voor 4K streamen. Verder bestaat er ook nog een voordeligere optie waarbij je in een keer € 69,99 per maand betaald. Hiermee kom je uit op € 5,83 per maand. Let echter wel op de prijsverhoging die vanaf 23 februari 2021 in gaat. De prijs wordt dan namelijk met twee euro verhoogd van € 6,99 naar € 8,99. Een jaarabonnement gaat je dan € 89,99 kosten.

De prijzen van Netflix zijn te verdelen in drie categorieën. Netflix biedt een basis, standaard en premium abonnement aan. Voor de basisversie betaal je € 7,99 maar zit je wel zonder HD-kwaliteit en kun je maar met 1 gebruiker tegelijk streamen. De standaardversie is veruit het meest populaire abonnement van Netflix. Voor dit abonnement betaal je € 10,99 per maand. Hiermee kun je in HD-kwaliteit streamen met maximaal 2 gebruikers tegelijk.

Als laatste bestaat er nog het premium abonnement. De prijs voor dit abonnement is € 13,99. Hiermee kun je in zowel HD als 4K kwaliteit streamen met maar liefst 4 gebruikers tegelijk.

Toekomstbeeld voor beide diensten

2021 belooft een belangrijke jaar voor Disney te worden. Naast de jonge doelgroep wil Disney ook meer volwassenen van de concurrentie naar hun dienst trekken. Star moet dit voor hen gaan doen. De dienst zal in Nederland op 23 februari van start gaan is een naam waar je straks binnen Disney Plus op kan klikken, net zoals je dit nu al doet bij bijvoorbeeld Marvel, Pixar of Star Wars. De nieuwe dienst combineert de content van meerdere dochterbedrijven van Disney. Denk bijvoorbeeld aan de in Amerika grote zenders als ABC, FX, Hulu en 20th television. Voorbeelden van content die onder de Star naam zal worden toegevoegd zijn: Prison Break, Family Guy, Lost, How I Met Your Mother etc.

Netflix heeft aangekondigd om verder te gaan met hoe ze bezig waren en meer te investeren in content (bijna 20 miljard dollar voor 2021). Ook verwacht Netflix meer originele films en animatiefilms in 2021 uit te brengen (t.o.v. 2020).

4 tips voor Disney en Netflix om hun vindbaarheid op Google te verhogen met SEA

Op dit moment maken zowel Disney als Netflix niet gebruik van search engine advertising (SEA) wat een gemiste kans is. Beide bedrijven richten zich duidelijk op webpagina optimalisatie en organische vindbaarheid (SEO). Naast SEO wordt er ook veel gebruik gemaakt van het Google Display Network. Met het gebruik van Google Display kunnen Disney en Netflix banners tonen aan gebruikers die bijvoorbeeld op YouTube of Gmail zitten (desktop en app). Beide partijen zetten dit vaak in om een nieuwe film of serie die op hun platform verschijnt te promoten. Op basis van de huidige situatie (van Disney en Netflix) staan hieronder vier tips waarmee Disney en Netflix hun vindbaarheid op Google nog beter kunnen optimaliseren.

Tip 1. Wees bewust van de voordelen van SEA t.o.v. SEO

Een van de grootste voordelen van SEA t.o.v. SEO is het inzicht in resultaten. Je kunt binnen Adwords op elk moment duidelijk het effect van je campagne meten en precies zien wie er op jouw link geklikt heeft. Dit kan op basis van geslacht, opleidingsniveau, leeftijd, locatie, interesses en nog veel meer. Met dit soort informatie is het makkelijk om je campagne na verloop van tijd steeds effectiever te maken en dus betere resultaten te behalen.

Bij SEO is het vaak juist heel moeilijk om bruikbare informatie te achterhalen. Hierdoor blijft het lastig om je webpagina zo goed mogelijk te optimaliseren en ben je mogelijk veel tijd kwijt aan zaken die weinig opleveren (vanwege het beperkte inzicht). Netflix en Disney kunnen met dit grote voordeel van SEA beter dan ooit zien wie precies hun doelgroep is, hun campagne hierop aanpassen en de informatie uit Adwords mogelijk ook toepassen op andere activiteiten binnen het bedrijf (bijvoorbeeld wat voor soort content er gemaakt wordt).

Een ander groot voordeel van SEA is het snelle resultaat. Disney en Netflix kunnen met gebruik van effectieve zoektermen (en afhankelijk van het budget) ervoor zorgen dat hun link binnen enkele uren miljoenen mensen bereikt. Bij SEO gaat dit vaak langzamer. De webcrawlers van Google moeten de site namelijk eerst weer scannen en ordenen wat veel tijd kan kosten. Ook is de zekerheid op succes veel lager bij het gebruik van SEO, de competitie kan namelijk een betere optimalisatie hebben dan jou. Met SEA weet je zeker dat je direct en zonder al te veel werk bovenaan komt te staan. Kortom mocht Disney of Netflix snel resultaat willen behalen dan kost dit veel minder tijd met SEA dan wanneer de bedrijven alleen gebruik maken van SEO.

Tip 2. Maak kpi’s gericht op je doel

Kpi’s (kritieke prestatie indicatoren) zijn maatstaven waarmee je de resultaten kunt meten. Op basis van kpi’s kun je dus meten wat wel of niet werkt. Het is dan ook zeer belangrijk voor Disney en Netflix om in een beginfase van het SEA proces al te formuleren wat de te behalen doelen zijn. Hieronder staan enkele voorbeelden van Kpi’s gekoppeld aan twee meest gebruikte doelstellingen die Disney en Netflix tijdens hun SEA campagne kunnen gebruiken.

Grotere naamsbekendheid (branding)

  • CTR (click through rate)
  • Effectiviteit bereik
  • Kosten/bereik ratio

 Directe sales (abonnees genereren)

  • CPA (cost per action)/ CPL (cost per lead)
  • Conversievolume
  • Contributiemarge

 Tip 3. Gebruik smart bidding

 Smart bidding is een tool van Google om je coversie middels machine learning te verhogen. Het algoritme ziet jouw gewenste doel en maakt daarvoor een op maat gemaakte automatische biedingstragie aan welke 24 uur per dag voor jou het werk doet om een zo hoog mogelijke conversie te behalen. Een voordeel van smart bidding is dat het algoritme steeds slimmer wordt en je veel werk uit handen geeft waardoor je weer meer tijd hebt voor andere zaken. Disney en Netflix hebben duizenden links met series, films etc. Handmatig bieden zou voor dit soort grote bedrijven veel tijd en geld kosten. Met deze handige tool kunnen Disney en Netflix zonder al te veel mankracht toch op grote schaal effectieve SEA campagnes realiseren.

Voordat je aan de slag kunt met smart bidding moet je het algoritme eerst laten weten welk soort strategie je wenst. Hieronder staan er vier.

  • ECPC (verbeterde kosten per klik)
  • Conversies maximaliseren
  • Doel-CPA (kosten per actie)
  • Doel-ROAS (rendement op advertentie uitgaven)

Tip 4. Combineer SEA slim met SEO

Disney en Netflix doen er slim aan om in te zien dat SEA hun huidige SEO beleid zeer goed kan ondersteunen. Een combinatie van SEA en SEO is dan ook aan te raden voor Disney en Netflix. Uit een SEA campagne kan veel bruikbare informatie gehaald worden die direct gebruikt kunnen worden voor SEO activiteiten. Een voorbeeld hiervan is om op basis van de zoekintenties (meest gebruikte zoektermen) in SEA, teksten en koppen te gaan schrijven die hierop aansluiten wat als gevolg heeft dat de pagina’s beter worden geoptimaliseerd (in SEO).

SEO profiteert echter niet alleen van SEA, omgekeerd werkt dit ook. Een advertentie komt door veel geld te bieden niet meer automatisch bovenaan te staan. In de laatste jaren is het voor Google steeds belangrijker dat ook de kwaliteitsscore van de advertentie hoog is (bijvoorbeeld waar de advertentie naar linkt). Omdat Disney en Netflix al een hoge kwaliteitsscore hebben betekent dit dat Google de landingspagina van de advertentie een hoge score geeft en hun advertenties dus bovenaan komen te staan. Dit voordeel hebben niet veel andere bedrijven en dit is dan ook weer een reden waarom SEA goed aansluit op het huidige beleid van Disney en Netflix.

Welke dienst past bij jou?

Het is moeilijk om tot een harde conclusie te komen welke dienst er het beste bij je past. Iedereen verschilt namelijk van leeftijd, smaak, voorkeur etc. Om tot een keuze te komen zal je dit allemaal mee moeten nemen in je overweging. Ben jij iemand met kinderen en heb je niet veel tijd en vind je kwaliteit belangrijker dan kwantiteit? Dan zal Disney Plus waarschijnlijk de beste dienst voor je zijn. Naast je kinderen zal je vanaf februari met de introductie van Star meer dan ooit vermaakt worden met de volwassen content bij Disney.

Heb je echter geen kinderen en binge je gemakkelijk elke week door meerdere series en films dan kun je het beste voor Netflix kiezen. Er bestaat namelijk geen andere streamingdienst met zoveel content en diversiteit. Of je nu kiest voor Disney Plus of Netflix, beide diensten lijken een mooie toekomst te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *