De perfecte foto voor jouw social media? Zo doe je dat!

De perfecte foto voor jouw social media? Zo doe je dat!

De perfecte afbeelding

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven! Kijk maar een om je heen, jijzelf, je  vrienden, je familie of zelfs jouw docent. Iedereen heeft wel een social media account. Facebook, Instagram of Twitter. Lekker scrollen door Leuke foto’s. Leuke verhalen die wij hebben meegemaakt. Social media verbind mensen. en voor bedrijven is het een makelijke tool poducten te verkopen!

Afbeeldingen zijn hierbij erg belangrijk. Je kunt je content verhogen door de juiste foto bij de juiste content plaatst en hierdoor tot wel 94% meer pageview krijgt! dat is natuurlijk mooi meegenomen. Maar hoe werkt dat nou precies. Als je er over na denkt hoe kort iemand naar jouw geplaatste artiekel kijkt dan schrik je er van. De concentratie van mensen om een artiekel te lezen ligt zeer laag. Hierdoor is het extra belangrijk dan je de perfecte foto bij het artiekel toevoegd om de content visueel te maken. zo houdt je de aandacht van de lezer!

Waarom is een afbeeldingformaat zo belangrijk?

Het zo maar een afbeelding schieten, met je mobiel zonder er over na te denken kan in deze tijd niet meer. En al helemaal niet om het meteen te uploaden. En dan stil te gaan zitten, te wachten tot de duizende links en views automatisch binnenstromen.

Niet elke foto is even geschikt om bij een artiekel te plaatsen. Hiervoor is meer nodig de presentatie doet wonderen. Het doel is om een foto zo te maken dat het opo het platvorm goed en duidelijk naar boven komt. De beste presentatie voor jouw content.

Dit zijn de meest gebruikelijke formaten voor algemene social media

  • Landschap (horizontaal): 1024 x 512 pixels
  • Portret (verticaal): 800 x 1200 pixels

Maar wij gaan natuurlijk verder! Want hoe zit dat met Facebook?

Facebook is nu de grootste social media platform van de wereld. Met maandelijks maarliefst 2,2 miljard actieve gebruikers over de hele wereld.

Social media is niet meer weg te denken. Zeker als je kijkt naar bedrijven die hun specifieke doelgroep proberen te bereiken in zo een min mogelijke tijd. Dit speelt mee omdat je op facebook een krachtige gerichte advertentie kan maken. Die zo specifiek mogelijk is voor die doelgroep die een bedrijf aan wilt spreken. Niet elk bedrijf betaald voor advertenties op Facebook. Maar de meeste bedrijven hebben te minste wel een pagina om op gezocht te kunnen worden.

Posts op de nieuwsfeed? dit zijn de afmetingen die jij nodig hebt!

De omslagfoto word alleen getoont als facebookgebruikers op jouw profiel zitten. Maar de “Thumbnail” is voor iedereen zichtbaar. De meeste bedrijven zetten hun banner met merk of innitialen in hun omslag foto. Dit komt doordat de omslagfoto groter is dan de profielfoto. hierdoor valt deze eerder op!

De omslagfoto bij Facebook heeft de afmetingen van: 820 x 312 pixels op de computer of laptop en 640 x 360 pixels op de smartphone. De afbeelding kan er opgerekt uitzien. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit komt dan doordat de foto te klein is upgeload. Het minimum van deze omslagfoto’s bedragen hierdoor: 400 x 150 pixels. mochten hier toch nog problemen ontstaan met kwaliteit of scherpte, kun je altijd nog de resolutie verhogen. Doe dit dan met deze resolutie: 1640 x 624 pixels

Voor de perfecte afbeeldingskwaliteit pas je deze toe:

  • Foto’s met logo’s of tekst opslaan als een PNG bestand.
  • Een sRGB JPG-bestand van minder dan 100 KB uploaden.

Je profielfoto is als het ware het visitekaartje van jouw merk. Hiermee kun je aan de Faceboook gebruikers laten zien wie je bent en dat maakt persoonlijker. Je kunt hem natuurlijk ook heel zakelijk maken maar dat is een eigen keus. De afbeelding die je hiervoor gebruiukt moet minimaal 180 x 180 pixels zijn. Voor computers met een hoge resolutie geld 480 x 480 pixels voor optimale zichtbaarheid.

De profielfoto van jouw Facebook word getoont op 170 vierkante pixels als je het op de computer ziet. Op de smartphone is het iets minder met 128 pixels op de feature-phones maar 36 pixels. Maar waar je het ook toont het word het icoontje word ter alle tijden getoon met 32 pixels.

Als je je persoonlijke profielfoto wilt toepassen met je omslagfoto, moet je onthouden dat profielfoto’s hier toegepast worden:

  • 16 pixels vanaf links en 176 pixels vanaf de bovenkant van je omslagfoto op een desktop.
  • 24 pixels vanaf links, 24 pixels vanaf onder, en 196 pixels vanaf de bovenkant van je omslagfoto op smartphones.

Afbeeldingen voor de nieuwsfeed van Facebook:

Als een bedrijf of persoon iets bekend wilt maken word er vaak een afbeelding gedeeld op de nieuwsfeed. Zo kunnen facebookgebruikers sneller zien dat jij iets geplaatst hebt en daardoor zien meer gebruikers jouw afbeelding. Foto’s en filmpjes trekken de aandacht bij facebook gebruikers en is hiermee een goed hulpmiddel.

Normaal gesproken zijn afbeeldingen 1200 x 630 pixels. Maar na uploaden worden ze automatisch aangepast naar de breedte van 476 pixels.

Onthoud deze afmetingen voor afbeeldingen binnen Facebook goed om het beste er uit te halen:

  • vierkante foto’s ongeacht de grote worden altijd weergegeven als 476 x 476 pixels.
  • landschap foto;s (horizontale foto’s) worden altijd kleiner gemaakt naar 476 breed en de hoogte word automatisch bijgestelt.
  • Portret foto’s (verticale foto’s) worden altijd kleiner gemaakt vaan 476 pixels en worden ook automatisch in hoogte bijgesteld. maar hierbij wel het minimum van 714 pixels

Afbeeldingen bij link Facebook:

Niet alleen het delen van afbeeldingen in de nieuwsfeed gebruikt Facebook maar ook het tonen van de afbeelding bij een link.

  • kleine vierkante afbeeldingen aan de linkerkant van de link . dit moet minstens 154 pixels zijn op de feed en 116 pixels in de pagina.
  • grotere afbeeldiingen moeten minimaal 470 x246 pixels zijn voor de feed. voor de pagina geld een minimum van 484 x 252 pixels.

Er word aangeraden de grote te nemen voor het uploaden van afbeeldingen van 1200 x 628 pixels.

Het uploaden van grotere afbeeldingen naar Facebook is ook mogelijk. Hiervoor moeten alle afmetingen aangepast worden zowel te boven als de onderkant. Dit kost wel wat extra werk. Het beste is om een ze hoog mogelijke resolutie te nemen voor de afbeelding.

Afbeeldingen bij Highlights bij Facebook:

Afbeeldingen bij Highlights kun je alleen maar zien op de Facebook-pagina. Dit is vaak alleen nuttig als je een doel wilt berijken met je geplaatste foto. Hier worden opvallende teksten voor gebruikt. Het belangrijkste is de foto en de link die er in is toegevoegd. Dit is een goede manier om je doelen te behalen en de aandacht te trekken van de Facebook gebruikers.

Highlights krijg je te zien op je pagina als 843 x504 pixels. Maar het is beter om 1200 x 717 pixels toe te passen.

Wilt u meer weten over Social media? Klik hier

 

 

One Reply to “De perfecte foto voor jouw social media? Zo doe je dat!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *