Dé 6 Marketing gameplatform manieren om op te vallen

Een hype creëren om een game heen: misschien wel één van de moeilijkste marketing vormen die er bestaat. Maar wat maakt die marketing voor een gameplatform dat dan zo moeilijk? Hoezo springen er een paar games dan toch standaard boven de rest uit? Die vragen worden in deze blog allemaal voor jou beantwoordt. Met deze tips en tricks haal jij direct nieuwe inspiratie uit op! Let’s get started!

Het creëren, ontwikkelen en het uiteindelijk lanceren van een game is een hele belangrijke fundering van het eindproduct. Als je game namelijk niet goed is, kun je alle soorten marketing gebruiken die er maar bestaan maar de interesse bij customer zal snel wegvallen. Dat is zonde van de investeringen die er zijn gedaan. Daar gaan we het in deze blog niet over hebben, want jij hebt natuurlijk een geweldige game die je goed op de markt neer wilt zetten!

Of je nu een nieuwe game wil promoten, een heel nieuw platform wil promoten, het uitbrengen van een nieuwe versie van de game of juist alleen maar op zoek bent naar meer spelers voor jouw game: voor alles is een oplossing. De ene oplossing is wat goedkoper en simpeler dan de ander, maar we zullen nooit naar dure BN’ers of tv ad’s gaan.

In deze blog bespreken we de volgende zeven manieren:

  1. Marketing op YouTube
  2. Seo-optimalisatie en blogs
  3. Gaming Podcasts
  4. Gamers Influenceer
  5. Marketing op Reddit
  6. Marketing stunt

 

  1. Marketing op YouTube

 YouTube maakt zich op meerdere facetten nuttig voor marketing van een gameplatform. Ten eerste kun je zelf een YouTube pagina oprichten. Hier kun je nieuwe content promoten en teasers als eerste delen. Dat is nuttig, want je bent beter vindbaar in Google, én je kunt daarbij je eigen gecreëerde video op je website plaatsen. Dat zorgt voor een betere user experience op je website, ook omdat gamers liever beeld hebben dan tekst. Je bereikt dan mensen die niet op YouTube zitten én mensen die niet op je website komen.

YouTube werkt echter op meer fronten; je kunt ook adverteren. Hier zit wel een prijskaartje aan, maar aangezien je zo specifiek kan targeten op je publiek is het wel heel winstgevend. Daarnaast kun je zelf bepalen hoe duur je het maakt door te bepalen hoe lang de advertentie loopt op YouTube en daarnaast hoeveel seconden de advertentie telt. Gemiddeld kost een YouTube advertentie 10 euro per dag.

Als deze advertenties alleen maar bij game video’s op YouTube worden afgespeeld kun je op die manier heel veel nieuwe klanten trekken. Het voordeel aan deze vorm van adverteren is dat je alleen betaalt als een ad volledig wordt afgespeeld. Als je een hele lange advertentie maakt die vanaf 10 seconden kan worden doorgespoeld door de YouTube video kijker ziet hij of zij je de advertentie van je game nog wel, maar betaal je er niks voor. Een mooie optie van marketing voor je gameplatform dus.

  1. SEO-optimalisatie en blogs

Als game ontwikkelaar heb je waarschijnlijk een website. Op je website vinden de websitebezoekers onder andere info over de game(s) en kunnen ze contact zoeken met de customer service. Een nuttige toevoeging aan je website zijn blogs. Dit klinkt misschien wat raar als marketing voor een gameplatform, maar je creëert dan extra verkeer naar jouw website.

Belangrijk is je website dan ook zo SEO-geoptimaliseerd mogelijk te maken en om dat te bereiken kun je een goed zoekwoordenonderzoek te doen om te weten waar gamers op zouden kunnen zoeken via Google. De kunst is om met blogs op je website in te spelen op dit zoekgedrag. Door de zoekwoorden te kiezen waar veel -of zelfs het meest- op wordt gezocht, én wat aansluit bij jouw blogtekst kun je proberen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te komen.

Als blogonderwerpen kun je bijvoorbeeld de nieuwste releases laten zien. De blogs worden voor heel veel gamers dan ook interessant omdat ze kunnen lezen wat er zoal is aangepast in de game. Bespreek dat in die blog. Normaal gesproken zou dat via een apart forum gaan waar de gamers dat kunnen lezen, op deze manier trek je de gamers van jouw game meer naar jouw website toe, wat dus zorgt voor meer traffic. Je kunt ook kijken wat er zoal op de forums wordt besproken, zodat je met jouw blog nog beter aansluit op het online zoekgedrag van de gamers.

Is bloggen niet helemaal voor jou weggelegd? Er zijn veel freelancers die ervaring hebben met het schrijven van dé perfecte blog. Je kunt op zoek gaan naar een freelancer die specifiek gespecialiseerd is in het schrijven van gamers blogs, maar je kunt er ook voor kiezen om een freelancer te kiezen die ervaring heeft met allerlei verschillende blogs. De freelancer die gespecialiseerd is zal inhoudelijk kwalitatief betere teksten schrijven, maar ook hier hangt weer een prijskaartje aan, waarbij de gespecialiseerde gamerblog duurder zal zijn dan de algemene freelancer maar het kan absoluut de moeite waard zijn.

  1. Gaming Podcast

Podcast zijn tegenwoordig een nieuwe, grote hype. Veel mensen vinden het prettig om naar verhalen van anderen te luisteren waarbij ze er tegelijkertijd wat van opsteken. Dat is wat je ook wilt bereiken met podcasts. Je wilt dat mensen naar jouw podcast gaan luisteren omdat je lekker nonchalant over het onderwerp praat wat die mensen leuk vinden.

Het beste wat je kunt doen is om ervoor te zorgen dat je bij een grote podcast kan aanschuiven om daar je game te teasen aan de luisteraars. Met teasen gaat het om het uitleggen van nieuwe dingen in de game, die misschien in de vorige versie niet zaten of juist iets wat de concurrent niet kan leveren. Als je dit mooi brengt via een podcast kunnen veel mensen blijven kleven. Daarmee trek je dus luisteraars naar je website of directe aanschaf van je game. Je hebt dus in feite gezorgd voor meer engagement en sales via podcasts voor je gameplatform met deze vorm van marketing.

Voorbeelden van podcasts waar je bij kunt proberen aan te schuiven zijn: Gamer.nl, GameKings podcast, Game Scoop en nog veel meer.

  1. Gaming influencers

Dit is by far de beste optie voor het promoten van je game. Er zijn verschillende redenen waarom influencers inzetten in de gaming industrie goed is. Laten we gewoon even beginnen bij hoe dit werkt. Als je een nieuwe game hebt uitgebracht, kun je er dus voor kiezen om met een influencer samen te werken. Kies zorgvuldig welke gaming influencer past bij jouw game en bedrijf en benader hem of haar.

99% van deze ‘gaming influencers’ zijn streamers op platforms zoals YouTube en Twitch. Deze influencers hebben van hun hobby hun werk gemaakt, en verdienen geld door het promoten van games. Het alleen neerleggen van de game bij de influencer werkt daarom niet. Ga ervan uit dat hij/zij een al dan niet klein bedrag wil ontvangen voor het promoten van jouw game. Dit bedrag verschilt heel erg per type influencer.

Er is een verschil tussen influencers die je kunt inzetten. Zo heb je micro-, meso-, en macro-influencers. Micro-influencers hebben tot de 50.000 viewers, meso-influencers tot de 100.000 en macro-influencers hebben meer dan 100.000 volgers of viewers. Dan heb je het vooral over algemene influencers. Kijk je naar gaming influencers, dan kun je het beste bij een meso-influencer terecht.

Meestal hebben deze influencers 10.0000 viewers die continu naar de stream kijken, over de gehele dag ga je meestal richting de 100.000 viewers over de dag. Hierbij gaat het over de iets grotere streamers, maar niet de grootste, dus ook wel de meso-influencers genoemd.

Als de influencers het spel spelen kunnen ze direct tegen hun kijkers zeggen wat ze ervan vinden, wat het spel nog nodig heeft, wat het leuk maakt, hoe het werkt etc. Op deze manier is een groot gedeelte van de kijkers meteen met het spel bekend of willen ze het ook gaan spelen omdat die influencer dat speelt. Omdat je op een platform als Twitch zo specifiek target op gamers -want alleen gamers zitten op het stream platform Twitch– is de kans dat mensen het spel gaan kopen of aanschaffen door het spel live te zien groter.

Het kan ook slim zijn om deze stap te combineren met stap 1: marketing op YouTube. Heeft een gaming influencer een mooie stream gehad waarin hij of zij jouw game speelt? Plaats deze video dan ook direct op YouTube! Er zullen veel vragen zijn naar jouw game, en door op YouTube aanwezig te zijn, én er een bekende gaming influencer aan gekoppeld te hebben ben je heel vindbaar op Google. Daarnaast kan deze video ook weer op de website worden geplaatst. Wijd er dan ook bijvoorbeeld een blog aan en koppel de YouTube video aan de blog. Beeld zegt vaak meer dan duizend woorden.

Zo zie je dat je niet alleen kan kiezer voor één van de opties om marketing in te zetten voor je gameplatform, maar dat een combinatie van meerdere opties ook heel goed kan helpen.

  1. Marketing op Reddit

Reddit is een platform waarop  -vooral door gamers- alle games en meer wordt besproken. Als je op Reddit veel speculaties/ teasers zet waardoor de Reddit-antwoorders daarop weer kunnen gaan speculeren kan het hard gaan met de cijfers. Zeven van de tien gamers zit regelmatig op Reddit om ergens over te discussiëren en al helemaal op de game die zij op dat moment spelen.

Kies bijvoorbeeld voor het adverteren op Reddit als marketing van je gameplatform. Ga voor een mooie Call-to-action waarbij de link doorverwijst naar de website of een YouTube trailer. Je zult zien dat de Click Through Ratio hoog komt te liggen, omdat je heel specifiek adverteert met een duidelijke targeting. De gamers op Reddit zullen op je advertentie klikken, en misschien worden er zelfs zogeheten forums aan worden gemaakt waar mensen over jouw game gaan speculeren. Een advertentie aanmaken op Reddit is een win-win situatie omdat je met één advertentie twee doelen bereikt, namelijk: interactie en het verspreiden van de nieuwe naam.

  1. Marketing stunt

In de marketingwereld is dit best een duidelijk begrip, want het valt pas onder een marketing stunt als er daadwerkelijk ook een flinke boost aan klanten uitkomt voor je gameplatform. Een leuk voorbeeld hierbij is de game Valorant, uitgebracht in 2020. Er is een grote hype ontstaan bij deze game doordat deze exclusief was in het begin. Nu is het spel gratis verkrijgbaar.

De eerste maand van Valorant moet je de game verdienen/winnen. Mensen die de game speelden op het streaming platform Twitch, konden elk uur keys weggeven voor de game aan de mensen die op dat moment aan het kijken waren. Dit waren er elke keer een stuk of tien. Dit zorgde ervoor dat de streamers die het speelde vanaf het begin speelde ook steeds meer kijkers kregen doordat mensen die keys wilden winnen.

Dit hebben ze ongeveer een maand gedaan totdat ze vonden dat ze genoeg mensen hadden die het spel speelden. Op de eerste dag dat het spel uitkwam heeft hetzelfde het record verbroken van meeste kijkers op een dag met op het hoogte punt 1,7 miljoen kijkers op hetzelfde moment. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen die niet alle daags voorbijkomen, ik zou hier op dit moment ook geen antwoord op kunnen geven wat nu het beste gedaan kan worden hiermee en welke kant je ermee op kan gaan. Wat ik wel zou zeggen dat dit zeker een goede week brainstorm waard is want je weet maar nooit of de hype barst…

Uiteraard is wat je nu gelezen hebt de basis van hoe de marketing eruitziet voor een gameplatform en zijn er nog heel wat stappen meer nodig om te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. Door één of meerdere van deze stappen als fundament aan te houden zal je er in iedere geval al heel wat attention mee creëren. Zoals eerder genoemd kun je ervoor kiezen om meerdere stappen in te zetten en met elkaar te verbinden. Dat zorgt voor herkenning. Het voornaamste is natuurlijk zoals bij elke vorm van marketing: bereik de juiste doelgroep!

Posted in SEA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *