Over de afgelopen jaren zijn cookies steeds meer in het nieuws gekomen. Dit komt vooral door de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), die ervoor zorgt dat bedrijven op een transparante manier om moeten gaan met gegevens van consumenten. Een van de maatregelen die uit de AVG is voortgekomen, is het cookieloze tijdperk, maar wat betekent dit voor SEA campagnes? In deze blog lees je wat cookies zijn, wat het cookieloze tijdperk is, waarom het voor marketeers belangrijk is om te weten en hoe je hierop kunt inspelen in je SEA campagnes.
Wat zijn cookies?
Om te beginnen bij de basis is het natuurlijk belangrijk om te weten wat cookies zijn. Mocht je al langer binnen het digitale werkveld werken dan weet jij dit ongetwijfeld al, maar voor als jij net begint aan je digitale marketing carrière dan lees je in deze paragraaf alles over cookies. En ik verklap alvast, het gaat hier niet om de overheerlijke cookies die je op kan eten.
Wat zijn cookies? Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een website op uw computer worden geplaatst. Cookies worden gebruikt om informatie op te slaan over uw interactie met een website. Dit kan bijvoorbeeld de pagina’s zijn die u hebt bezocht of de links die u hebt aangeklikt. Cookies worden vaak gebruikt om webgebruikers te volgen en hun surfgedrag te analyseren. Dit stelt adverteerders in staat om beter gerichte advertenties te laten zien die aansluiten bij uw interesses. Met het plaatsen van cookies is het belangrijk om te weten wie de cookie plaatst, dit maakt namelijk verschil in het cookieloze tijdperk. Om te beginnen onderscheiden wij de 2 voornaamste cookies, namelijk first-party en third-party.
First-party cookies
Cookies die direct door een website zelf worden geplaatst noemt men first-party cookies. Dit betekent dat wanneer jij website X bezoekt dat deze website (met toestemming) een cookie op jouw computer mag plaatsen. Hiermee kan website X bijvoorbeeld volgen welke pagina’s jij bezoekt of hoelang jij actief bent geweest op de website.
Third-party cookies
Daarnaast zijn er third-party cookies, dit zijn de cookies die gaan verdwijnen in het cookieloze tijdperk. Third-party cookies worden geplaatst door andere partijen. Bijvoorbeeld wanneer jij een website bezoekt en een banner ziet. De kans is groot dat deze banner wordt verzorgd door een advertentie partij en die willen natuurlijk weten waar jij allemaal geïnteresseerd in bent. Met behulp van third-party cookies kan zo een partij dan via website X hun cookies plaatsen om gerichter advertenties aan jouw uit te kunnen leveren.
Wat betekent dan het cookieloze tijdperk?
Dat is een goeie vraag en zeer belangrijk. Het cookieloze tijdperk houd in dat third-party cookies gaan verdwijnen en first-party cookies nog maar een levensduur krijgen van maximaal 24 uur in plaats van 30 dagen. Het betekent dus niet dat alle cookies gaan verdwijnen zoals de naam eventueel wel kan doen vermoeden.
Momenteel zijn er al een aantal browsers, waaronder Firefox en Safari die third-party cookies niet meer toestaan, maar Google Chrome moet er in 2024 ook aan geloven. Volgens een artikel op Oberlo.com is het aandeel van Google Chrome in 2022 ongeveer 66% van alle browsers. Dit is dus een significant groot aandeel en daarom ook dat het cookieloze tijdperk zo een grote impact gaat hebben voor marketeers.
Waarom verdwijnen deze cookies dan?
De reden dat third-party cookies moeten verdwijnen is omdat er teveel macht is vanuit de grote tech giganten zoals Google en Meta. Er zijn hier al veel langer discussies over gaande omdat men zich steeds meer bewust word van hun online privacy en het aantal data dat de tech giganten van hun hebben en willen dat de tech giganten hier minder beschikking over krijgen. Voor de consument is de overgang naar een cookieloos tijdperk dus een goede ontwikkeling, maar voor jouw als marketeer gaat dit meer inspanning vergen.
Wat dit voor digitale marketeers betekent is dat er veel minder data beschikbaar komt over websitebezoekers. Dit zorgt ervoor dat marketeers eigenlijk niet tot nauwelijks inzicht krijgen in individuele data en dus minder makkelijk aan gerichte targeting kunnen doen.
Wat voor effect heeft het cookieloze tijdperk op mijn werk als Sea marketeer?
Misschien voel jij na het lezen van bovenstaande informatie al lichte paniek aankomen omdat je niet precies weet wat dit voor impact gaat hebben op jouw werk als SEA marketeer. Maar wees niet bang, want jij hebt nog voldoende tijd om je voor te bereiden op deze overgang naar het cookieloze tijdperk. Wat het voor jouw betekent zullen wij je in onderstaande alinea’s toelichten.
Wees creatief!
Ten eerste zal jij als marketeer nog creatiever moeten worden. Natuurlijk kwam er al enige creativiteit kijken bij het werk van een SEA marketeer, maar doormiddel van third-party cookies kon men wel veel gemakkelijker targeten op specifieke doelgroepen. Wanneer jij na het ingaan van het cookieloze tijdperk straks een campagne wilt opzetten zal jij dus als marketeer veel beter na moeten denken over hoe jij de doelgroep kan bereiken.
Verzamel zoveel mogelijk first party data
Ten tweede zul jij al marketeer meer inspanning moeten gaan leveren om first party data te verzamelen. Een voorbeeld hiervan is het verzamelen van emails van jouw website bezoekers. Doormiddel van het verzamelen van emails zou jij alsnog kunnen retargeten met data die jij zelf van de bezoekers heb verkregen. Je zal dus bijvoorbeeld meer campagnes kunnen gaan maken die bezoekers ervan overtuigen hun email bij jouw achter te laten.
Geen grip op maximale vertoningen
Een iets minder punt is het feit dat jij straks geen maximale vertoningen meer kan instellen. Omdat third-party data straks verdwijnt en data in zijn algeheel minder goed terug te koppelen valt aan een individueel surf gedrag is het straks ook niet meer mogelijk om advertenties maar een maximaal aantal keer aan één persoon te laten zien.
Al met al zal jij straks als marketeer dus meer inspanning moeten gaan leveren om ten eerste creatiever na te denken over hoe je jouw doelgroep kan bereiken en ten tweede om meer first-party data te verkrijgen vanuit jouw websiteverkeer. Het zal jouw werk als SEA marketeer dus zeker niet makkelijker gaan maken, maar wie houd er nou niet van een (kleine) uitdaging op zijn tijd.
Welke stappen kan ik nu vast ondernemen?
Natuurlijk duurt het nog wel meer dan een jaar voordat het cookieloze tijdperk daadwerkelijk begint, maar jij kan het beste al wel zo vroeg mogelijk stappen ondernemen in de voorbereiding op dit tijdperk. Dat jij momenteel dit artikel aan het lezen ben is al een hele goede stap in de richting van een goede voorbereiding, maar wij zouden je graag willen helpen met een aantal extra tips zodat je met vol vertrouwen richting het cookieloze tijdperk gaat en in 2024 nog net zo goed kan blijven verkopen dan dat jij op dit moment doet.
Tip 1: Ligt al je marketeers, klanten of zelfs alle collega’s in over deze ontwikkeling
Omdat het cookieloze tijdperk een zeer grote impact gaat hebben op het digital werkveld is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen binnen jouw organisatie iets af weten van deze verandering. Zorg er daarom voor dat jij iedergeval alle marketeers op de hoogte stelt van de impact en veranderingen van het cookieloze tijdperk. Maak jij ook SEA campagnes voor andere klanten? Zorg dan dat je hun ook op de hoogte brengt, want jij wilt straks niet dat jouw klanten in paniek raken wanneer zij dit toevallig tegen komen.
Tip 2: Zorg voor een goede content marketing strategie
Content marketing word steeds belangrijker. Met goede content kan jij ervoor zorgen dat jij jouw doelgroep beter kan overtuigen. Daarnaast kan jij natuurlijk altijd verschillende soorten content schrijven zodat jij ook meerdere typen persona’s binnen jouw doelgroep kan overtuigen met jouw content. Let erop dat jij bij het maken van jouw content focust op het creëren van kwaliteit en niet kwantiteit. Goede content word namelijk gewaardeerd door de zoekmachines en dat vergroot de kans dat jij als bedrijf hoger in de zoekresultaten zult verschijnen. Natuurlijk is dit niet de verantwoordelijkheid voor jouw als SEA marketeer, maar jij bent wel onderdeel van een geheel marketingteam en zou jouw collega’s hier wel op kunnen wijzen. Wat ook mogelijk is, is dat jij bij een kleine organisatie werkt en dan alle facetten van de (digitale) marketing beheert. Daarom heb jij als SEA marketeer ook zeker wat aan deze tip.
Tip 3: Verzamel zoveel mogelijk emails in jouw klantbestand
Omdat retargeting straks niet tot nauwelijks mogelijk is, gaat het verzamelen van first-party data nog belangrijker worden dan dat het al was. Een email is een perfect voorbeeld hoe jij straks als marketeer toch nog jouw doelgroep kan gaan targeten. Wanneer jij namelijk veel emails verzamelt kan jij de mensen die deze hebben achter gelaten nogmaals aanspreken met bijvoorbeeld een leuke actie. Wat je namelijk wel weet is dat een persoon die zijn email achter heeft gelaten minstens één keer op jouw website is geweest (ervan uitgaande dat dit de enige mogelijke locatie is om een mail achter te laten).
Geen tijd te verliezen!
Zoals je in dit artikel hebt gelezen gaat het cookieloze tijdperk veel invloed hebben op het digitale landschap en ook voor jouw als SEA marketeer. Gelukkig heb jij nog wel tijd om je voor te bereiden op deze gebeurtenis, maar dan moet jij wel snel actie gaan ondernemen. Wat heb je namelijk liever? Nu alvast tijd investeren in het voorbereiden op het cookieloze tijdperk of straks heel veel van jouw data kwijt zijn en geen effectieve campagnes meer kunnen maken? Wij weten het antwoord wel!
Laat in de reacties achter wat jij nu al doet om je voor te bereiden op het cookieloze tijdperk of stel je vraag over dit onderwerp!