Contentkalender voor 2022, hoe maak ik die?

Contentkalender voor 2022, hoe maak ik die?

Download het template voor jouw gemak

Online content is in een tijd met corona belangrijk voor je bedrijf. Door van te voren te weten wat er voor gebeurtenissen aankomen kan je gerichte content maken en plaatsen. Met een contentkalender bespaar jij tijd en zorg je dat iedereen binnen het bedrijf weet wat er aankomt. Door in 2022 aan de slag te gaan met een contentkalender voor 2022 zorg jij voor een beter bereik naar jouw doelgroep en creëer je interne rust doordat je weet wat er komen zal. Na het lezen van dit artikel weet jij waarom een content kalender nodig is voor jouw bedrijf. Stap voor stap zal je leren de volgende dingen leren:

  • Wat is een contentkalender?
  • Waarom een contentkalender?
  • Wat moet ik weten voor ik een contentkalender maak?
  • Hoe maak ik een contentkalender?

Zodra jij dit allemaal weet kan je aan de slag met het maken van een contentkalender voor jouw bedrijf. Om je op weg te helpen vindt je aan het eind van dit artikel een link waarbij je een template kan aanvragen voor jouw contentkalender. Voor nu is het zaak dat je verder leest en leert hoe de contentkalender meerwaarde gaat bieden voor jouw bedrijf.

Wat is een contentkalender?

Het is in de intro al een beetje verteld en de naam doet het al vermoeden, kort gezegd is het een kalender voor je online content. De contentkalender is een kalender waarbij je voor het komend jaar laat zien wat er op welk moment gepost moet worden en  wat daar allemaal bij komt kijken. Je moet het zien als een planning voor alle momenten waar je op in kan spelen. Het laat ook in grote lijnen zien wat voor content er op welk kanaal geplaatst moet worden.

Waarom een contentkalender?

Het klinkt misschien allemaal heel tijdrovend maar een contentkalender gaat ervoor zorgen dat jij meer tijd gaat hebben. Door alvast een planning te hebben met wanneer er iets gepost moet worden. Later in deze blog zal ik je vertellen welke aspecten van een post allemaal in je content kalender voor komen die ervoor gaan zorgen dat je op het moment van plaatsen je gewoon je plan kan volgen. Doordat de kalender inzicht geeft op de te plaatsen content op de vaste momenten zoals feestdagen, heb je meer tijd om goede content op actuele gebeurtenissen te creëren.

Wat moet ik weten voor ik de contentkalender maak?

Voordat je nu direct een kalender gaat maken is het nodig om een aantal dingen goed op een rijtje te hebben. Mocht je het niet hebben is het verstandig om één of meerdere “Persona’s” te maken voor jouw bedrijf. Met een persona heb je inzicht in hoe jouw klant eruit ziet. Een persona zorgt er ook voor dat iedereen binnen het bedrijf het zelfde beeld heeft van de klant en daar hun acties op af kan stemmen. Je persona moet op papier een echt persoon zijn, daarmee bedoelen we dat als je het bekijkt je een compleet beeld hebt van wat voor persoon het is en deze fictieve persoon zo binnen kan lopen. Aspecten die binnen een persona worden benoemd en essentieel zijn voor je contentkalender zijn:

  • Welke social media kanalen gebruikt de persona?
  • Wat doet deze persoon met feestdagen
  • voor wat voor content is deze persoon gevoelig online? (Giveaways, challenges of ideale plaatjes etc.)

Boven genoemde aspecten zijn vooral belangrijk voor je contentkalender. Klik hier om te leren hoe je een complete persona maakt voor jouw bedrijf.

Ook is het handig om alvast te weten welke feestdagen en andere momenten die vast staan in het kalenderjaar. Buiten de feestdagen om zijn er bijvoorbeeld maanden die in een bepaald teken staan van iets, denk bijvoorbeeld aan Vegan januari. Voor die thema maanden/momenten moet je als bedrijf zijnde kijken welke interessant zijn voor jou en beslissen of je er wat mee wilt gaan doen. Voor de contentkalender voor 2022 zijn deze feestdagen goed om te overwegen.

Hoe maak ik een contentkalender?

Je bent op het punt gekomen dat je een goede persona hebt gemaakt en weet welke feestdagen, thema maanden en speciale dagen interessant zijn voor jullie. Je zou nu aan de slag kunnen om een format te maken, dit zou je zelf in Excel kunnen maken of download het template aan het eind van dit artikel. Het format moet je zien als een lege kalender, dit is de basis. Wat je nu gaat doen is per feestdag, thema maand of speciaal moment aangeven dat je iets wilt doen qua social media post, let op dat je niet alleen duidelijk markeert op welke dag je iets wilt posten maar ook wanneer je moet beginnen met het maken ervan. Voor een sinterklaas post kan dat er als volgt uitzien:

voorbeeld van een contentkalender planning voor een social media post
Voorbeeld van hoe een planning in de contentkalender eruit ziet.

In de afbeelding staat het dikgedrukte vakje op 5 december voor dat er op die dag iets gepost moet worden. Het lichter gekleurde tijdvak voor 5 december staat voor de voorbereiding ervan, de lengte hiervan bepaal je aan de hand van de hoeveelheid werk die je moet doen voor de post. Zoals eerder gezegd heb je al een lijst met data waar je wat mee wilt doen. Per gebeurtenis ga je al een plan maken met wat je gaat doen. In het plan ga je vragen beantwoorden waardoor je op het moment dat de voorbereiding begint er al zo goed als een idee ligt en dit alleen uitgevoerd hoeft te worden.

Welke vragen gebruik in mijn idee omschrijving?

De volgende vragen kan je stellen voor je idee omschrijving.

  • Wanneer/hoe laat willen we posten
  • Op welk kanaal willen we het posten
  • Wat voor content is het? (Video, foto, bericht in stories)
  • Omschrijving van wat er te zien is.
  • Wat is het doel van de post? (Product aanprijzen, interactie vergroten, giveaway etc.)
  • Hoe gaan we het succes van de post meten? (welke KPI hangen we eraan? likes, reacties, aantal keer gedeelt, door geklikt op link etc.)
  • Welke caption en hashtags gaan we gebruiken?

Je kan zelf natuurlijk nog veel meer vragen erbij bedenken, let wel op dat de vragen die je stelt voor elke post relevant zijn zo blijft het overzichtelijk. Een overzicht van hoe het eruit kan komen te zien vindt je hieronder.

voorbeeld contentkalender idee uitwerking
Voorbeeld van hoe je het idee uit kan werken voor je contentkalender.

De meeste vragen uit je plan kan je tijdens een brainstormsessie met je team beantwoorden. Vragen zoals “welke hashtags gebruiken we” vergen wat onderzoek. Hashtags vergroten de vindbaarheid, hoe uitgebreider je hashtag hoe minder concurrentie er op is en zal je dus hoger staan, let op dat er ook minder op wordt gezocht, dus er is minder publiek. Wil je meer weten over het gebruik van hashtags op Instagram klik dan hier.

In het kort

Je weet nu hoe jij aan de slag kan met een contentkalender en wat voor voordelen je zal ervaren. Hier nog even kort wat je allemaal gaat doen om te zorgen dat de contentkalender direct een succes zal worden.

Je begint bij het maken van 1 of meerdere persona’s die jouw klanten gedetailleerd beschrijven. Voor de contentkalender is het vooral goed om te weten hoe het social media gebruik van je persona eruit ziet. Zodra dit duidelijk is voor jouw persona kan je gaan beginnen aan het maken van de kalender.

Zoek uit welke momenten in een jaar interessant zijn om wat mee te doen en laat in een kalender zien op welke dag je iets wilt posten. Zodra je weet wanneer er iets gepost moet gaan worden moet je een idee opschrijven van wat je wilt posten. In het idee van de post zie je wat je ongeveer wilt doen, zie de afbeelding eerder in de blog. Als het idee er is ga je terug naar de kalender en geef je aan hoever van te voren je hiermee moet gaan beginnen. Je hebt dus 2 documenten die elkaar ondersteunen, de kalender die aangeeft wanneer je moet beginnen en je document waar alle ideeën in staan. Zodra beide documenten klaar zijn kan je de contentkalender in gebruik nemen.

Maak voor je eigen gemak gebruik van dit template om een content kalender te maken, dat scheelt weer tijd!

Mocht je nog vragen hebben, voel je vrij om deze hieronder in de reacties neer te zetten. Ik probeer je zo snel mogelijk verder te helpen! Studenten schreven meer artikelen, lees de artikelen over SEO, SEA en Social Media advertising.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *