Boost je kaartverkoop met deze SEA-tips

Boost je kaartverkoop met deze SEA-tips

 Je herkent dit misschien wel: je organisatie heeft toffe voorstellingen op de planning staan. Alles is al geregeld. Het enige wat nog echt moet gebeuren, is dat de plekken gevuld moeten worden. De kaartverkoop gaat binnenkort van start en het target is om alle voorstellingen te laten uitverkopen, maar hoe doe je dat?  In deze blogpost leg ik je uit hoe je het meeste kan halen uit jouw voorstelling promotie via het gebruik van SEA zodat de kaartverkoop een boost krijgt.  

Online promotie kan soms wat overweldigend zijn. Om jouw voorstelling te laten opvallen, is het handig om de juiste tips en trucs te kennen. Ik zal het eerst hebben over wat SEA inhoudt en welke type campagnes je daarvoor kan gebruiken. Ik zal daarna uitleggen hoe de campagnetypes voor jouw interessant zijn om te gebruiken om je kaartverkoop te boosten.

Wat is SEA en wat zijn de voordelen

 Als je begint met online marketing is SEO vaak het eerste waar je veel over hoort. Wat is SEO dan eigenlijk en wat is het verschil met SEA? SEO staat voor voor search engine optimalisation. Wat houdt dit in het kort in? Je koopt eigenlijk je advertentieplek binnen een zoekmachine. Dit gaat via een veiling. Je kan dan bieden op bepaalde relevante zoekwoorden voor jouw product Het idee bij SEO gaat het erom dat je je website optimaliseren om beter vindbaar te worden bij de zoekmachines. Het gaat hier dus niet om betaalde advertenties maar om organische zoekopdrachten. Je koopt dus geen advertentieruimte, maar je schrijft en ontwerpt je website zo dat hij op een een organische manier hoog komt te staan binnen de zoekmachine. Het is fijn om de basis en nut van SEO te begrijpen als je bezig bent met online marketing. Op deze blog zijn veel artikelen te vinden over SEO om je verder te helpen. Bijvoorbeeld dit artikel: https://digitalgrowth-almere.nl/met-verschillende-seo-methoden-jouw-doelgroep-bereiken/

Zoals in de titel al is vermeldt gaat deze blog over hoe je SEA kan gebruiken om je kaartverkoop van je voorstelling te boosten.  SEA staat voor search engine advertising. Ook wel, Google ads. Google ads is het online-advertentieprogramma van Google.

Waarom zou je SEA gaan gebruiken om jouw kaartverkoop te stimuleren? SEA is namelijk duurder dan SEO, dus wat maakt het toch waardevol voor jouw organisatie?

De voordelen van SEA

  • Het is doeltreffend. Meer dan traditionele vormen van reclame

SEA is efficiënter en goedkoper dan traditionele reclame, omdat je met een SEA campagne je kan richten op jouw doelgroep. Met traditionele reclame ziet iedereen bijvoorbeeld je billboard. Met SEA klikken, en zien, de mensen alleen jouw advertentie als ze ook geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur. Dit is dus ideaal als je een klein budget hebt voor de marketing. Daarnaast kan je ook precies zien wat een lead jouw gekost heeft. Een lead is een Engelse term wat betekent een persoon die interesse heeft in een specifieke dienst of product.

  • Je kan je richten op een specifieke doelgroep

Zoals daarnet al is aangegeven, kan je, als je je campagne goed inricht is, je specifieke doelgroep bereiken. Dit is op lange termijn goedkoper.  Je kan dit doen door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Zo zorg je ervoor dat de potentiële doelgroep bewust is van jouw voorstelling.

  • Je campagne is snel openbaar

Een groot voordeel tegenover SEO is dat je met SEO vaak maanden moet wachten tot jouw website zichtbaar wordt binnen de zoekmachine. Dit is niet handig als je je kaartverkoopt wilt stimuleren, want de voorstellingen zijn tijdelijk. Het is wel handig om op lange termijn bekendheid te creëren natuurlijk, maar voor een boost om je voorstelling snel onder de aandacht te brengen is SEA beter geschikt. Je SEA campagne staat namelijk direct online en is daardoor gelijk zichtbaar.

  • Je creëert bekendheid 

Doordat alleen de relevante doelgroep bereikt wordt met jouw SEA campagne, zorg je ervoor dat je bekendheid creëert binnen deze doelgroep. De doelgroep die geïnteresseerd is in cultuur en opzoek is naar voorstellingen in de buurt, ziet gelijk binnen de zoekmachine wat jullie te bieden hebben. Dit is handig voor voorstellingen en andere activiteiten die jullie in de toekomst zullen organiseren.

Welke campagnetype is het beste om te gebruiken?

SEA is uit te voeren op verschillende manieren. Je hebt allerlei campagnetypes waar je uit kan kiezen om ervoor te zorgen dat jouw kaartverkoop gestimuleerd wordt. Het is aan te raden om je te focussen op één of twee verschillende campagne types. Hoe meer je je focust, hoe beter je je richt op je doelgroep en zeker weet dat je boodschap bij de juiste mensen terecht komt. Het is ook voordeliger om het beknopt te houden. Liever één campagne erg goed uitwerken, dan meerdere campagnes slordiger.

De meest gebruike relevante campagnetypes:

  • Search

Bij de zoekmachines kan je met tekstadvertenties potentiële klanten bereiken. Dit is de meest bekende vorm van SEA. Je hebt dit vast zelf ook voorbij zien komen als je iets zoekt op google. De eerste twee zoekresultaten staat vaak het woord ‘ad’ voor. Het bedrijf heeft de plek op google gekocht zodat zij beter zichtbaar zijn.

  • Display

Bij display advertenties gaat het om advertenties die weergeven worden op websites. Dit wordt gedaan met het gebruik van banners. Je herkent dit vast wel  als je op sommige websites zit.

  • Video

Met video advertenties wordt bedoeld dat je een reclame filmpje maakt en dit laat afspelen voor of tijdens een youtube video. Je kent dit vast wel dat als je iets gaat kijken op Youtube en je voor en/of tijdens de video een reclame voorbij ziet komen. Deze verschillen onderling in korte reclames die je niet kan overslaan en langere reclames die je kan overslaan na een paar seconden.

Welke campagnetype moet je kiezen?

Alle drie de campagne types zijn uitstekend om te gebruiken om meer leads te genereren om je kaartverkoop te boosten. Ze hebben allemaal hun voordelen. Het is een goede eerste stap om te beginnen met Search advertenties. Het is makkelijk, snel en efficiënt. Je zorgt ervoor dat jouw boodschap bij de juiste mensen terecht komen. Als er dan gezocht wordt op: ‘Cultureel uitje Amsterdam’. Dan staat jouw voorstelling bovenaan.

Display advertenties kunnen ook goed ingezet worden, wanneer je bijvoorbeeld denkt aan adverteren op lokale websites. Dit kan ervoor zorgen dat de doelgroep binnen de regio op de hoogte is van jullie voorstelling. Je kan met video advertenties beginnen als je grotere voorstellingen aan het promoten bent. Denk bijvoorbeeld aan een landelijk event, zoals bijvoorbeeld een bekende musical of concert.

Conclusie

SEA en SEO zijn allebei uitstekende tools om te gebruiken voor jouw online marketing campagne. Het gebruik van SEA kan in het begineen beetje overdonderend zijn. Je hoeft ook niet alle soorten campagnes allemaal in te zetten.  Pak het stap voor stap aan en kijk wat voor jouw relevant is. Je hoeft geen groot budget in te zetten om de voordelen van SEA te ervaren. Zorg ervoor dat je je doelgroep goed in beeld hebt en kijk welk campagne type daar het beste voor werkt. Voordat je het weet gaat je kaartverkoop als een speer.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *