Bereik Instagram vergroten? Hier moet je rekening mee houden

Bereik op Instagram vergroten

Bereik Instagram vergroten? Hier moet je rekening mee houden

Wil je meer bereik op Instagram? Dan zijn er een aantal punten om rekening mee te houden. Een mooi plaatje is tegenwoordig namelijk niet meer het belangrijkste, er komt nog veel meer bij kijken. En na het lezen van dit artikel, weet jij precies wat je moet doen om meer zichtbaarheid, bereik en volgers te krijgen in Instagram.

 

Wie bepaalt het bereik op Instagram?

Je wil natuurlijk het liefst dat jouw post door zoveel mogelijk mensen gezien en geliked wordt. Maar alleen een mooi plaatje met een leuke tekst is tegenwoordig niet voldoende. Je moet de juiste hashtags gebruiken en er zal interactie moeten plaatsvinden op je post. Op deze manier beïnvloed je het algoritme. Hoe je dat doet? Daar ga ik je een aantal tips voor geven.

Maar laten we eerst eens kijken hoe het algoritme werkt: wanneer jij een post plaats, wordt deze namelijk aan slechts zo’n 10% van jouw volgers getoond. Hoe sneller zij de post liken, opslaan, erop reageren en doorsturen, hoe eerder Instagram denkt ‘Hey dit is een sterke post die deze mensen leuk vinden, dan zullen anderen hem vast ook leuk vinden’. De post gaat dan bij meer volgers getoond worden. En hoe sneller zij weer de post liken, opslaan…. Je snapt hem wel! Zo gaat het balletje rollen en wordt de zichtbaarheid vergroot. Interactie, ook wel engagement genoemd, is dus heel belangrijk voor het bereik.

 

1. De post

Het begint allemaal bij de post zelf. De afbeelding is hierbij natuurlijk het belangrijkste, deze moet opvallen en aanspreken zodat mensen even blijven hangen. Dat is namelijk de enige manier om interactie te creëren.

De afbeelding moet dus:

  • Nieuwsgierig maken
  • Emotioneren (verdrietig, blij, boos, verbaasd etc.)
  • Iets interessants delen

Ook de tijd die mensen blijven hangen bij een afbeelding, telt mee in het algoritme. Mensen langere tijd naar je post laten kijken kan bijvoorbeeld door de volgende manieren:
– Een post met verschillende afbeeldingen door te swipen
– Een video die zo nieuwsgierig maakt, dat men hem af wil kijken
– Een afbeelding met tekst (bijvoorbeeld met tips)

Leuk weetje! Wist je dat de fashiontrend ‘neon’ zelfs ontstaan is door Instagram? Door een felgekleurde trui te dragen op de foto, viel een post nog sneller op in de tijdlijn.

De beschrijving is een aanvulling
De beschrijving is de tekst die je toevoegt aan een post. Deze hoeft niet net zo opvallend te zijn, maar wel een goede aanvulling op de afbeelding. De tip is om in de tekst de volger aan te zetten tot een actie, of een vraag te stellen om zo engagement te creëren. Bijvoorbeeld:

• Wat doe jij altijd om dit te voorkomen? Deel het in de reacties
• Wie zou dit nog meer moeten weten? Tag diegene die dit interessant zou vinden
Hierbij sla je zelfs 2 vliegen in één klap; je krijgt een comment én iemand anders (die jou misschien nog niet volgt) krijgt de post voor zijn neus geschoven
• Wil je deze tips makkelijk terug kunnen vinden? Sla dit op in je favorieten

 

2. Op zoveel mogelijk plekken zichtbaar = meer bereik

In principe komt jouw post alleen terecht op de tijdlijn van je volgers. Maar hier kan je wat aan veranderen! Want op hoe meer plekken jij zichtbaar bent, voor hoe meer mensen (dus ook ‘niet volgers’) = hoe hoger jouw bereik is.

Hashtags

Hashtags voeg je toe aan een post om deze op meer plekken te tonen. Je kunt op Instagram namelijk ook zoeken op hashtag, of hashtags volgen.

Tips voor sterke hashtags:

  • Per post heb je de mogelijkheid om 30 hashtags te plaatsen, gebruik deze het liefst ook alle 30
  • Gebruik hashtags die niet meer dan 75.000 berichten hebben, anders verdwijnt je post in de massa
  • Maak gebruik van hashtags die passen bij je doelgroep. Dus geen Engelse hashtags als jouw doelgroep Nederlands is (tenzij dit bijvoorbeeld wel veel gebruikt wordt door jouw Nederlandse doelgroep)
  • Het kan rommelig staan om die 30 hashtags bij je post te plaatsen. Je kunt ze daarom ook in de comments plaatsen. Let op, dit moet wel binnen 1 minuut na het plaatsen van de post anders tellen ze niet meer mee voor het bereik
  • Er zijn tegenwoordig ook steeds meer tools die jou kunnen helpen bij het vinden van goede hashtags. Zo helpt Display Purposes jou bijvoorbeeld om relevante hashtags te vinden.
Goede hashtags zorgen voor meer bereikAfbeelding via Modern Story

Stories

Wat ook veel gebeurd, is dat mensen hun nieuwste post delen in hun story. Dit is ook slim om te doen omdat niet al jouw volgers hun tijdlijn bekijken maar soms alleen de stories. Je bent dus op een andere plek zichtbaar én attendeert mensen erop dat jij iets nieuws hebt geplaatst.

Je deelt dan jouw nieuwste post in je story, maar plakt hier een tekst of gifje overheen zodat hij niet volledig zichtbaar is. Dit zodat mensen er op gaan klikken uit nieuwsgierigheid en terecht komen op de post zelf. Hier kan dan (hopelijk) de engagement plaatsvinden.

Tip! Doe dit in het eerste halfuur nadat je de post geplaatst hebt. Want hoe hoger die interactie in het eerste halfuur, hoe hoger het bereik.

Andere functies van Instagram

Door gebruik te maken van de verschillende soorten functies van Instagram, ben je ook op andere plekken zichtbaar. Daarnaast stimuleert Instagram dit ook. Denk bijvoorbeeld aan Reels.

Reels is eigenlijk een soort Tiktok, maar dan van Instagram zelf. Maak jij dus gebruik van Reels in plaats van Tiktok, dan waardeert Instagram dat en zullen ze jouw helpen meer bereik te krijgen. Zo worden Reels bijvoorbeeld vaak groot getoond op de Ontdekken pagina.

 

3. Interactie

We hebben het al over de interactie gehad en hoe belangrijk deze is. Je moet bij een post dus altijd nagaan hoe je zoveel mogelijk engagement krijgt. Maar wist je dat Instagram sommige soorten interactie tegenwoordig belangrijker vindt dan anderen?

Op volgorde van belangrijkheid:
View – Like – Comment – Doorsturen – Opslaan

Let op; dit is volgens de informatie van het huidige algoritme van Instagram. Dit kan dus altijd weer veranderen. Zorg dat je op de hoogte blijft van de veranderingen en blijf het ook zelf regelmatig testen door naar je statistieken te kijken.

Interactie met volgers

Het is niet alleen belangrijk dat jouw post veel interactie krijgt, het is ook belangrijk om een wisselwerking te hebben; wederzijds contact. Dit kan o.a. op de volgende manieren:

– Reageer op de comments die volgers achterlaten
– Like en reageer op de posts van volgers
– Ga het gesprek met volgers aan in DM

 

Conclusie

Je weet nu de belangrijkste punten om meer bereik te krijgen op Instagram. Het begint al bij de afbeelding, deze moet voldoende aanspreken zodat mensen even blijven hangen. Vervolgens is het zaak om er zoveel mogelijk engagement op te krijgen en hem op meerdere plekken zichtbaar te hebben. Dit gecombineerd met wederzijds contact met je volgers, zorgt absoluut voor meer bereik!

De laatste tip is om ook zeker je eigen statistieken goed in de gaten te blijven houden en hier informatie uit te halen. Wat voor soort post doet het goed, welke tijden zijn jouw volgers online etc.

Wil jij ook op andere manieren, buiten je eigen posts om, je bereik op Instagram vergroten? Dat kan onder anderen door gebruik te maken van influencers. In dit artikel leer jij hoe je micro-influencers kunt inzetten voor jouw bedrijf.

2 Replies to “Bereik Instagram vergroten? Hier moet je rekening mee houden”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *