Basis SEA en campagnes concert

 Wat is SEA voor een concert

In deze blog wordt er inhoudelijk gekeken naar wat SEA is en de doelgroep: concert, waar we SEA onder de loep nemen.

Het woord SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, in het Nederlands ‘zoekmachine adverteren’. Erg simpel gezegd ruil je geld voor een betere plaats in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Bing en Google. Dit betekent dat je met een advertentie in een zoekmachine kan komen te staan, hieronder zie je er een voorbeeld van.

SEA en muziek

Zoals je ziet is er ‘Iphone 12’ ingetoetst bij de zoekmachine Google als short tail zoekwoord. De advertentie van T-Mobile komt direct bovenaan, dit is dus ook het eerste wat jij ziet als je in Google een product als de Iphone 12 opzoekt. Het is dus heel belangrijk als er gekozen wordt voor SEA dat je hoog scoort op de gekozen term. Hierbij zie je hoe waardevol SEA is, dit kan ook bijvoorbeeld voor een concert, wedstrijd en noem maar op.

Waarom SEA?

Nu we weten wat SEA kan doen en wat het is, is het handig om te weten waarom SEA juist zo belangrijk is. Het uiteindelijke doel van SEA is natuurlijk om meer bezoekers te genereren. Dit kan op meerdere manieren, maar een van de snelste manieren is om deze bezoekers te genereren via zoekopdrachten in zoekmachines als Google en Bing.

Bij de vraag ‘waarom SEA’ zijn er een vraag die heel belangrijk is, namelijk;

  • Waarom zou ik betalen voor SEA?

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van het betalen voor zoekadvertenties. Wat blijkt, ruim 66% van het verkeer dat gerealiseerd wordt door een klik op de advertentie komt doordat de resultaten in Google voor hetzelfde zoekwoord niet goed genoeg zijn. Er zijn ook nog andere voordelen vergeleken andere mogelijkheden met adverteren op het internet, namelijk:

  • Het verkeer en gebruik van zoekmachines neemt door de digitalisering en modernisering alleen maar toe.
  • Het volledige inzicht dat wordt verkregen op bijvoorbeeld campagnes, advertenties, zoekwoorden en apparaten.
  • De kosten zijn makkelijk te beheren. Je hebt hier ook volledige controle over en je kan zelf bepalen hoeveel je uitgeeft per campagne.
  • Op het moment dat het gewenste resultaat behaald is betaal je pas. Dit kan bijvoorbeeld een aantal kliks zijn, meerdere weergaven of een bepaald conversiepercentage.

Is er verschil tussen Google en Bing Ads en hoe werkt het?

Er is zeker een verschil tussen Google Ads en Bing Ads. Hieronder zie je alle verschillen in een duidelijke tabel.

Google Ads Bing Ads
Google heeft veel zoekvolume (-) Bing Ads heeft weinig zoekvolume (-)
Google heeft een groot aandeel op telefoon (99%) (+) Bing heeft een klein aandeel op telefoon (-1%) (-)
Google heeft veel concurrentie (-) Bing heeft weinig concurrentie (+)
Google heeft relatief hogere kosten per klik op de advertentie, conversie of acquisitie. (-) Bing heeft lage kosten op de drie aspecten. (+)
Iedereen maakt gebruik van de zoekmachine van Google (van jong tot oud). (+) Voornamelijk oudere gebruiken Bing. (-)
Het is een standaard op Chromebooks en Android telefoons. Het is een standaard op de nieuwe Microsoft computers

In de tabel zijn vetgedrukte + en – aangegeven, + is uiteraard positief. – Is negatief, of minder goed tegenover de ander.

Nu we deze gegevens hebben is zijn we toegekomen aan de volgende stap. Hoe werkt Google/Bing Ads? Beide werken met een veilingmodel. Elk keer dat een gebruiker een woord intikt wordt er een veiling gestart. Het algoritme van de zoekmachine (Google/Bing) kijkt naar heel veel factoren om te bepalen welke advertentie de welke positie krijgt. Er wordt gebruik gemaakt van een basisformule: positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore.

Uitleg basisformule Google Ads

Binnen deze basisformule wordt er gekeken naar een aantal factoren. Zoals je ziet wordt de score niet alleen gebaseerd op de hoogte van het bod maar het is meer dan dat.

  • Kwaliteitsscore
    • Relevante advertentie: Aansluiting advertentie op het gebruikte zoekwoord.
    • Relevant zoekwoord: Het zoekwoord is natuurlijk belangrijk bij het bepalen van wel of niet tonen.
    • Klikratio: Meer klikt op de advertentie duidt op aansluiting van de gebruiker.
    • Historie: Heeft de advertentie een goed verleden? Wellicht slaat deze weer goed aan.
    • Landingspagina: Landingspagina en zoekwoord moeten overeenkomen.
  • Bod
    • Targeting: bij targeting moet je denken aan de locatie, tijdsperiodes waarin je de advertentie weergeeft maar ook waar je je op richt (targeting).
    • Biedstrategie: Hierin wordt bepaald hoe je wilt bieden, dit kan je doen door de Google Ads opties die weergeven worden. Meest gekozen optie in deze tijd is “smart bidding”.

SEA kosten van Google Ads

We zijn bijna voorbereid om een advertentie op te zetten met de huidige kennis. Zoals we ondertussen weten kost SEA geld, maar hoeveel kost het nou echt? Bij het budget samenstellen voor de advertentie kan je dit doen voor een dagelijks- maar ook maandelijks niveau.

De kosten die betaalt worden zijn afhankelijk van een aantal factoren, namelijk: concurrentie, targeting, budget en de biedstrategie. Het bieden zoals we eerder aangegeven hebben is via een veiling, we bieden dus tegen concurrenten. Waar bieden we mee? De quality score en het bod zelf, hier geldt namelijk dat het hoogste bod niet per definitie wint.

Gemiddeld wordt er tussen de €0,50,- en €2,0,- betaald wordt, dit is afhankelijk van de bovenstaande factoren. Specifiekere zoekwoorden kosten minder dan generieke zoekwoorden.

Tip! Zorg voor een goede analyse op basis van zoektermen, geografische targetting, een juiste advertentieplanning (bijvoorbeeld een seizoen gericht zoekwoord of Valentijnsdag gericht) en gericht op een telefoon of computer?

Tips voor SEA-campagne concert

Om de blog af te sluiten nadat we redelijk wat weten over SEA hier een aantal tips.

#1 Houd je aan de regels van Google!

Uitroeptekens in advertenties worden afgekeurd, overmatig hoofdletter gebruik en misleidende beloftes worden ook niet gewaardeerd.

#2 USP`S (unique selling points)

Laat zien wat jouw bedrijf speciaal maakt, benoem deze in je advertentie. Dit kan variëren van een scherpe prijs tot een gratis sample.

#3 Het benoemen van de bezoekerseinddoel.

Om als voorbeeld te nemen een gebruiker die googelt om hulp, jouw bedrijf biedt de oplossing hiervoor en dat wil je de gebruiker laten zien. Door het product of dienst vanuit de klant te belichten voelt in dit geval de klant zich gewaardeerd, begrepen of geholpen.

#4 Noemenswaardige nummers

Zijn er getallen waar je erg trots op kan zijn? Benoem deze dan! een 9,5 scoren voor service, benoemd door een gewaardeerd bureau? Noem het! Dit kan ook prima met de woorden als: scherpste prijzen, kortingen!! 24/7 open of bezoekersaantallen.

#5 call-to-action of aansporing tot actie

Je wil de zoeker aanspreken tot actie maar vooral aansporen! Zorg dat de klant zich uitgenodigd voelt om door te klikken naar de website of zelfs contact op te nemen.

#6 Laat het overkomen dat de zoeker iets verliest als diegene niet klikt op de advertentie

Deals, mensen houden ervan. Kortingen wil niemand missen, toch? “nu 60% korting + 10% extra vandaag”. Ze hebben al korting, maar speciaal vandaag nog meer. Mocht er een beetje interesse in de deal zijn wordt er door deze toevoeging sowieso geklikt. Je brengt hierdoor de klanten in beweging.

Doelgroep SEA: concert

Concert Ziggo Dome

Nu de basis duidelijk is, gaan we de SEA kennis toepassen op de doelgroep. De doelgroep is muzikanten, met nadruk op concerten. De concerten moeten gepromoot worden om een volle concertzaal te krijgen en dus een succesvol concert te organiseren. Hier is SEA perfect voor.

Wat is SEA nou eigenlijk voor een concert? Een volgeboekte concertzaal, en de SEA campagne gaat hierbij helpen. Om te beginnen gaan we gebruik maken van short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Beide zijn zoekwoorden in de regel, short tail heeft 1 of 2 zoekwoorden, long tail heeft vaak 3 tot hele zinnen als zoekwoord. Short tail heeft veel concurrentie en is het volume hoog, long tail is specifieker door het aantal woorden en is zowel de concurrentie als het volume lager. Het volume is simpelweg de hoeveelheid/grootte van in dit geval de zoekwoorden.

Ziggodome concert

Voor de promotie van een concert, in ZiggoDome bijvoorbeeld, zijn er belangrijke zoekwoorden nodig waar op gepromoot wordt. Een short tail zoekwoord waarop gezocht kan worden is: ‘concert Ziggo Dome’ of ‘Concert’. Hier is veel concurrentie en het zoekvolume is hoog. Een long tail zoekwoord waarop gezocht kan worden is: ‘Queen keert januari terug naar Ziggo Dome‘ of ‘The Weeknd nieuwe album in Ziggo dome‘. Over het algemeen wordt er 70% van de keren op een longtail gezocht, overige is short tail.

Voorbeeld SEA concert The Weeknd

Een voorbeeld van de long tail waarop gezocht is: TheWeeknd kaarverkoop nieuwe album in Ziggo Dome’, dit zou het resultaat kunnen zijn:

TheWeeknd concert

Hierin is effectief beschreven wanneer de kaartverkoop is voor het ‘nieuwe album’. gebruikers zijn door het gebruik van deze long tail al heel erg geïnteresseerd, deze advertentie laat de gebruikers van een soortgelijke zoekterm direct op de advertentie klikken, er is dan ook een grote kans dat er een kaartje gekocht wordt door het doorklikken op de advertentie.

Tekst advertentie The Weeknd concert

Voor een tekst advertentie, met responsieve zoekadvertenties kunnen de volgende zoekwoorden gebruikt worden: the weeknd tickets, TheWeeknd, ziggodome, ziggo dome tickets, concerten ziggo dome, ziggo dome concerten, hotel bij ziggo dome, ziggo dome amsterdam, ziggo dome agenda, ziggo amsterdam, amsterdam ziggo dome, concert ziggo dome,

Mocht je meer willen weten over het opkrikken van je SEA campagnes voor concerten of reguliere kaartverkoop is dit een interessante blog.

 

Posted in SEA

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *