Andere zoekmachine dan Google gebruiken, het kan!

Google AdWords alternatieven: de beste platformen voor effectieve SEA

Andere zoekmachine dan Google gebruiken? Het is mogelijk maar hoe? Dat is waar ik jullie in deze blog meer over ga vertellen. Want er zijn Google alternatieven, die jij als ondernemer goed kan gebruiken.

Het kan altijd zo zijn dat wij als internetgebruikers de zoekmachine van Google niet gebruiken. Dat kan bijna niet maar toch gebeurt het dat wij bijvoorbeeld uiteindelijk Youtube de Chrome-webbrowser of het besturingssysteem Android gebruiken. Het is een feit dat Google en zijn dochterondernemingen online zoveel voorkomen, dit maakt de platforms en de applicaties van Google echt van onschatbarewaarde voor adverteerders.

Google publiceert nooit exacte cijfers aan de buitenwereld, maar naar schatting ontvangt Google elke seconde minimaal 64.000 zoekopdrachten. Veel van de zoekopdrachten tonen vervolgens advertenties aan gebruikers als onderdeel van het zoeken op zoekresultaten. Deze Google Ads worden beheerd door het team van het bedrijf. Daarin is Google AdWords een van de belangrijkste marketingkanalen. Daarnaast zijn er advertenties die op veel andere websites worden weergegeven.

Dit betekent niet dat andere zoekmachines dan Google moeten worden genegeerd. Aan de ene kant kunnen wij  op bepaalde platforms (zoals Facebook) heel specifiek targeten via verschillende manieren. Aan de andere kant ontnemen gebruikers die tegen Google kiezen zichzelf ook de toegang tot een enorme hoeveelheid potentiële klanten. Maar het kan zeker geen kwaad om enkele andere zoekmachine dan Google te analyseren.

De beste alternatieven voor Google

Er zijn veel verschillende manieren om een merk of een product online te promoten. Je hebt betaalde plekken in de zoekresultaten en die kunnen van andere zoekmachines komen dan AdWords, de alternatieven die er zijn bieden ook interessante samenwerkingen met sociale media marketing of met contentmarketing. Er is ook sprake van verspreiding van de klassieke display-advertenties. In deze blog zullen wij een aantal alternatieven bespreken.

Amazone het alternatief van zoekmachine Google

Amazon is echt heel belangrijk in de marketingwereld. Naarmate het aanbod van de producten op het platform steeds uitgebreider wordt, groeit ook de vraag naar de lokale zoekfunctie. Om de producten op de website van Amazon te vinden gaan de meeste klanten naar de zoekbalk en krijgen ze een lijst van de zoekresultaten.

Tegenwoordig gebruiken veel mensen Amazon ook om te zoeken naar acties of kortingen. Dit heeft Amazon tot een belangrijke speler gemaakt op zowel SEO als SEA. Aangezien het e-commerce platform nu voor elk product wel een markt heeft en echt heel veel concurrenten heeft. Hierdoor is het enorm belangrijk om gevonden te worden en dat doet Amazone heel goed.

 

Als het gaat om de online marktplaats, dan is Amazon nu echt de nummer één. Als wij als klanten op het plaform zijn, dan is het logisch om te profiteren van de advertenties. Dit kan cruciaal zijn voor de eigenaar omdat jij je dan kan onderscheiden van de concurrenten. Omdat Amazon steeds meer manieren vindt om onmisbaar te worden in de wereld van nu, lijkt het zeker de moeite waard en echt een must om deze methode op je eigen platform te implementeren.

Bing anders dan zoekmachine Google

Bing, de zoekmachine van Microsoft, is de grootste en belangrijkste concurrent van Google. Hoewel het marktaandeel van Bing relatief klein is, is het nog steeds behoorlijk aanzienlijk in vergelijking met andere Google-alternatieven.

Dit kan voor  adverteerders van groot belang zijn, omdat het betekent dat ze een relatief grote doelgroep kunnen bereiken. Bing had in 2017 in Amerika een marktaandeel van 30%.waaronder veel mobiele gebruikers van Microsoft. Tegelijkertijd is er veel minder concurrentie dan met Google. Het spreekt voor zich dat, naast de reus die Google is, Bing altijd de dwerg zal zijn.

Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Zelfs met allen samenwerkingen die Yahoo! Heeft zal Bing nooit zoveel gebruikers bereiken als de grootste concurrent genaamd Google. De prijzen van Yahoo! Zijn in verhouding veel lager en bij de benodigde inspanning en andere werkzaamheden doet Yahoo! Het echt heel goed. Het is een mooi alternatief omdat je werkzaamheden zowat identiek kan overzetten van Google naar Bing.

Yahoo!

De langst dienende van alle zoekmachines heeft ook een eigen advertentieprogramma. Er moet echter worden opgemerkt dat Yahoo! Gemini pas sinds 2014 bestaat en een speciale focus heeft op advertenties voor mobiele zoekmachines. Net als Bing loopt Yahoo! ver achter op Google als het gaat om gebruikersaantallen.

Daarom bieden beide AdWords-alternatieven een eenvoudige service, waarmee u gegevens kunt overbrengen naar Google. Yahoo! Gemini maakt het ook gemakkelijk om nieuwe advertenties en campagnes te maken, omdat het een besturingssysteem heeft dat erg lijkt op dat van de grote concurrenten.

Aan het einde van de dag is Yahoo! Gemini minder interessant voor echte zoekmachineadvertenties, en veel meer voor native advertenties. Het grote medianetwerk dat Yahoo! nu tot zijn beschikking heeft, opent een veelheid aan mogelijkheden voor online marketing; sommige daarvan zou je nooit vinden met Google.

Facebook-pagina

Facebook is niet alleen een plek waar mensen kunnen communiceren met elkaar. De wereldleider in social media haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte. In tegenstelling tot virale marketingcampagnes die gratis zijn, kan de implementatie van reclame hier behoorlijk duur zijn.

Het sociale mediaplatform biedt zowel speciale als traditionele advertenties. Het eerste is haalbaar als u uw gemaakte inhoud sponsort. Via de betaalde boost verspreidt Facebook het bericht dat u wilt promoten naar meer gebruikers dan alleen degenen die toevallig uw bedrijfsprofiel volgen. Al geruime tijd is het onmogelijk om Facebook te negeren in de wereld van online marketing.

Trouw aan het motto dat klanten altijd moeten worden opgepikt waar ze al zijn, heeft vrijwel elk bedrijf nu een soort aanwezigheid op Facebook – van kleine cafés tot grote beursgenoteerde bedrijven. Dit heeft echter ook geleid tot zoveel reclame ‘ruis’ op het platform, wat betekent dat het voor kleinere spelers best lastig kan zijn om de aandacht op zich te vestigen.

De beste alternatieven over andere zoekmachine dan Google, welke kies jij?
In mijn blog heb ik een aantal alternatieven voor jou beschreven. Er zijn nog meerdere alternatieven om te gebruiken in jou SEA campagne wel geteld 10. De meest interessante alternatieven die heb ik hier in deze blog voor jou beschreven. Enthousiast geworden? Dan ben ik benieuwd voor welk alternatief jij de eerst volgende keer gaat, laat het mij weten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *