Alles Wat Je Moet Weten Over Het Cookieless Era

Bereid je voor en overleef het cookieless era

In het Cookieless era, is niets doen een luxe die niemand zich kan veroorloven.

In 2023 gaat ook Google stoppen met het plaatsen van third-party cookies en zal het cookieless era, na meervoudig uitstellen, ingeluid worden. Zowel Mozilla als Apple hebben, mede door publieke druk, twee jaar geleden al beloofd de privacy van hun gebruikers beter te waarborgen. Daarom gaven zij gebruikers de mogelijkheid om tracking-cookies te beperken. Het heeft even geduurd, maar nu gaat dus ook Google met haar ’s werelds meest gebruikte browser Chrome de cookieless era omarmen en stoppen met het plaatsen van third-party cookies. Daarnaast wordt ook de geldigheidsduur van first-party cookies verkort van 30 dagen naar één dag. Als je denkt dat deze veranderingen nog niet genoeg impact hebben op het toekomstige werkveld van een marketeer, maak dan je borst maar nat.

Ben jij al klaar voor het Cookieless era?

Door deze veranderingen zal maar liefst 80% van de data, die in 2021 nog inzichtelijk was, verdwijnen. Dit gaat een enorme impact hebben op de digitale marketing zoals we die vandaag de dag kennen. Een recent onderzoek van de grootste branchevereniging van Nederland voor data gedreven marketing (DDMA), toont aan dat  slechts 9% van de ondervraagde bedrijven voorbereid is voor de cookieless era. Ben jij er al klaar voor?

In deze blog worden de volgende onderwerpen behandeld. Allereerst wordt uitgelegd wat cookies zijn en hoe deze ingezet worden. Daarnaast beschrijf ik het verschil tussen first-party cookies en third-party cookies. Vervolgens ga ik dieper in op de cookieless era. We staan bijvoorbeeld stil bij: de impact van het verdwijnen van third-party cookies en welke marketingactiviteiten afhankelijk van cookies zijn. Tot slot wordt toegelicht hoe je jouw markering optimaliseert zonder third-party cookies te gebruiken.

Beginnen bij de basis

Iedereen die de afgelopen vijf jaar een website heeft bezocht, is in principe in aanraking gekomen met cookies. Echter weten maar weinig mensen wat cookies zijn, waar deze voor gebruikt worden en het verschil tussen de bestaande cookies. Daarom beginnen we in deze blog bij de basis en geven we antwoord op de vraag: Wat zijn cookies?

Wat zijn cookies? 

Een cookie is een klein tekstbestandje die gekoppeld is aan een unieke internetgebruiker. Op het moment dat je een website bezoekt, wordt er een uniek tekstbestandje oftewel de cookie, op de harde schijf van je computer gezet. Het is belangrijk om te weten dat er meerdere soorten cookies bestaan, maar hier zomenteen meer over. Cookies zorgen er dus voor dat websites verschillende internetgebruikers van elkaar kan scheiden. Het doel van cookies is om verschillende soorten informatie te onthouden. Op deze manier kan een bezoeker bijvoorbeeld automatisch inloggen op een bepaalde website.

Waar worden cookies voor gebruikt? 

Cookies worden onder andere gebruikt om bepaalde voorkeuren van een internetgebruiker op te slaan. Daarnaast worden cookies gebruikt om bij te houden welke producten een bezoeker heeft toegevoegd aan zijn winkelwagen. Cookies geven bedrijven en marketeers de mogelijkheid om aan de hand van gedrag op de website, klantprofielen aan te maken. Vervolgens kan er dus aan de hand van deze klantprofielen heel persoonlijk geadverteerd worden. Zo is het mogelijk om advertenties alleen te tonen aan personen die bijvoorbeeld zijn afgehaakt in het afrekenproces of kan je ervoor kiezen om je advertentie alleen te tonen aan personen met een bepaald geslacht, leeftijd of/en specifieke interesses. Echter komt hier dus een eind aan in het cookieless era.

Er zijn dus veel verschillende redenen om cookies te gebruiken zoals:

  • Je kunt herkennen welk apparaat je platform bezoekt.
  • Gebruikers én gedrag op de website in kaart brengen.
  • De gebruikerservaring van websitegebruikers verhogen
  • Lookalike doelgroepen bereiken
  • Websitegedrag analyseren
  • Website optimaliseren
  • Targeting en retargeting

Welke verschillende cookies zijn er? 

Functionele cookies 

Functionele cookies zijn noodzakelijk om je website goed te laten werken. Ze onthouden je wachtwoord en je voorkeursinstellingen, zoals bijvoorbeeld je wachtwoord. Ook onthouden ze welk artikel je in een webwinkel in een winkelmandje hebt geplaatst.

Analytische cookies 

Analytische cookies meten websitebezoek, waarmee de eigenaar zijn website kan verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bezoekers en de meest bezochte webpagina’s.

Tracking cookies 

Tracking cookies volgen het bezoek aan de website om daarmee een profiel van websitebezoekers op te bouwen. Ze kunnen op basis daarvan de website optimaliseren of op jou afgestemde advertenties tonen.

Cookieless era
Cookieless era

Naast de Analytische cookies, de functionele cookies en de tracking cookies, zijn cookies ook nog onder te verdelen in first-party cookies en third-party cookies.

Verschil tussen first en third party cookies 

Wat zijn First-party cookies? 

Zoals hierboven beschreven, behoren first party cookies tot de functionele cookies. In tegenstelling tot third-party cookies, zijn deze cookies zelf door de website geplaatst om het gebruik van de website te verbeteren. First-party cookies worden ook gebruikt om bepaalde voorkeuren van een internetgebruiker op te slaan. Daarnaast worden cookies gebruikt om bij te houden welke producten een bezoeker heeft toegevoegd aan zijn winkelwagen.

Wat zijn Third-party cookies?

Dit zijn cookies die door derden worden geplaatst. Denk aan cookies van advertentienetwerken of Social Media. Third party cookies worden voornamelijk gebruikt om informatie over een gebruiker te verzamelen. Denk aan waar en hoe vaak iemand een advertentie heeft gezien en wat voor conversies er hebben plaatsgevonden.

Third party cookies worden daarnaast ook vaak gebruikt voor retargeting. Het gebruiken van eerder opgeslagen cookie-informatie om bezoekers opnieuw te bereiken. Zo is het mogelijk om advertenties alleen te tonen aan personen die bijvoorbeeld zijn afgehaakt in het afrekenproces of kan je ervoor kiezen om je advertentie alleen te tonen aan personen met een bepaald geslacht, leeftijd of/en specifieke interesses. Echter komt hier dus een eind aan in het cookieless era.

Welke marketingactiviteiten zijn afhankelijk van cookies? 

Hoewel de meeste organisaties zich bewust zijn van de impact van de cookieless world, is men over het algemeen nog sterk afhankelijk van cookies. In een recent onderzoek heeft de grootste branchevereniging van Nederland voor data gedreven marketing (DDMA), 162 bedrijven onderzocht en komen tot de conclusie dat maar liefst 94%  van de ondervraagde third-party cookies inzet voor website analyses. Ook voor marketing doeleinde (86%), retargeting (79%), het opbouwen van klantprofielen (65%) en het opzetten van A/B-testen of CRO (60%).

Slechts 2% van ondervraagde merken geeft aan geen third party cookies te gebruiken. 81% begrijpt dat deze cookieless world grote gevolgen gaat hebben voor de data-driven marketingsector. Daarentegen geeft slechts 9% aan voorbereid te zijn op het cookieless era.

Wat is het cookieless era?
Wat is het cookieless era?

Wat is het cookieless era? 

In het cookieless era zullen third-party cookies niet meer geplaatst worden. Daarnaast is de geldigheidsduur van first-party cookies verkort van 30 dagen naar één dag in het cookieless era. Door deze veranderingen zal maar liefst 80% van de data, die in 2021 nog inzichtelijk was, verdwijnen. Aangezien zowel strategische als tactische (marketing) beslissingen genomen worden op basis van data, gaat dit een enorme impact hebben op de digitale marketing zoals we die vandaag de dag kennen.

Wat is de impact van de cookieless era op het marketingwerkveld? 

Het blokkeren van third party cookies heeft een enorme impact op de data van je organisatie. Retargeting, het bepalen hoe vaak een advertentie aan één bezoeker wordt getoond, het opbouwen van lookalike doelgroepen en het personaliseren van advertenties worden onmogelijk.

De impact van het cookieless era voor adverteren 

  • In de cookieless future is het niet langer mogelijk om te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt.
  • Het zal niet langer mogelijk zijn om look-a-like doelgroepen aan te maken voor je advertenties.
  • Geen retargeting mogelijkheden meer. Het is niet langer mogelijk om websitebezoekers die in een bepaalde fase van hun buyer journey zijn afgehaakt, opnieuw te bestoken met advertenties.

In een eerdere blog beschrijven wij hoe je klanten naar je website trekt d.m.v. adverteren

De impact van het cookieless era voor A/B testen 

Het verkorten van de first party cookies van 30 dagen naar één dag heeft zowel een grote impact op het A/B testen als op het in kaart brengen van de customer journey. Omdat de levensduur van een cookie verkort wordt naar 24 uur, worden bezoekers die terugkeren nadat de levensduur verstreken is, gezien als nieuwe klanten. Stel bijvoorbeeld dat iemand maandag je website bezoekt en variant A te zien krijgt. Vervolgens keert deze bezoeker woensdag terug en ziet variant B. Twee dagen later, wanneer deze bezoeker een bestelling plaats, ziet deze bezoeker bijvoorbeeld weer variant A. Dit levert onbetrouwbare informatie op.

Wat is de impact van het cookieless era?

Is jouw bedrijf al klaar voor de cookieless era? 

Het analyseren van conversies in tools als Google Ads en Facebook is simpelweg niet of nauwelijks meer mogelijk. Je wilt dus weten welke pixels afhankelijk zijn van third party cookies. Maak inzichtelijk hoeveel omzet de remarketing én lookalike campagnes genereren. Maak vervolgens een inschatting hoeveel omzet je mis loopt op het moment dat deze campagnes niet meer mogelijk zijn.

Traffic builders heeft een gratis cookieless era dashboard ontwikkeld, waarmee je de impact op jouw website data inzichtelijk maakt. Een wereld zonder cookies heeft echter de meeste impact op advertising.

Hoe kunnen bedrijven zich voorbereiden op het cookieless era? 

De grootste veranderingen in het digitale landschap staat te gebeuren en slechts 13% van alle marketeers zijn hierop voorbereid. Niets doen is een luxe die eigenlijk niemand zich kan veroorloven. Het is nu tijd voor actie. Want er zijn diverse oplossingen waar je als markteer mee aan de slag kunt.

1 Strategische oplossingen

  • First-party dataverzameling opschalen
  • Bereik je doelgroep nog beter met de juiste persona triggers

2 Technische oplossingen

  • Tracking prevention tooling
  • Server-side tagging

First-party dataverzameling opschalen 

Zorg dat je minder afhankelijk wordt van third party data door de hoeveelheid first party data te vergroten. Het is verstandig om meer klantgegevens te verzamelen door bijvoorbeeld nieuwsbrieven of inschrijvingen op promoties. Bezoekers die akkoord gaan met zo’n inschrijving, mag je immers gewoon blijven benaderen. Hoe meer first party data je verzamelt, hoe minder kwetsbaar je dus bent voor eventuele nieuwe veranderingen. Daarnaast helpt het verzamelen van first party data ook om je doelgroep gegevens aan te vullen.

In het cookieless era moet je jouw doelgroep nog beter bereiken met de juiste persona triggers 

Vanaf 2023 is het helaas niet meer mogelijk om third party gegevens te verzamelen. Ondanks het feit dat bepaalde data wellicht niet meer toegankelijk wordt, betekent dit niet dat de perona’s en customer journeys veranderen. Zorg er dus voor dat je jouw (potentiële) klanten écht goed kent. Welke kenmerken delen klanten? Wat zijn hun interesses? Wat drijft potentiële klanten? Hoe gedragen de klanten zich online? Zijn ze actief op sociale media? Met onderstaande technische oplossingen, kan je het risico van het cookieless era snel verminderen.

Tracking prevention tooling 

Door het inzetten van tracking prevention tooling, ben je in staat om inzichten te vergaren van gebruikers die bijvoorbeeld adblockers gebruiken. Met deze tools kun je de impact van het cookieless era dus verminderen.

Wat zijn trackingpreventie tools? 

Wanneer een websitebezoeker bijvoorbeeld gebruik maakt tracking preventie, wordt de tool actief. Van de bezoeker worden IP-adres, browser- en website-informatie opgevangen en samengevoegd (gecomprimeerd). Vervolgens zijn deze gegevens omgezet naar een unieke code (gehasht). Hierdoor is de belangrijke unieke gebruikersinformatie direct geanonimiseerd.

Wat kan je met tracking prevention tooling?

  • Inzichten vergaren van gebruikers die adblockers gebruiken;
  • Een tweede bezoek van een gebruiker te zien als een terugkerende bezoeker;
  • Inzicht verkrijgen in bezoeken van andere browsers zoals: Safari of Firefox;
  • Kwaliteit van data verbeteren omdat de geldigheidsduur van de cookies niet is aangepast

Voordelen tracking prevention tooling op het cookieless era.

Aangezien de gegevens van de websitebezoekers, met deze tools, anoniem verwerkt zijn. Kunnen marketeers en bedrijven de gevolgen van het cookieless era op de korte termijn snel verminderen.

  • De privacy van de eindgebruiker wordt het uitgangspunt.
  • Verhoogd gebruikservaring
  • Verlengd geldigheidsduur van cookies naar 180 dagen
  • Creëert first party cookies
  • Lage kosten
  • Snelle implementatie

Nadelen tracking prevention tooling op het cookieless era.

Ondanks het feit dat tracking prevention tooling een geschikte oplossing is voor het cookieless era, worden deze tools continu bedreigd door ontwikkelingen in de markt. Om data verlies te voorkomen, moet je de tools continu updaten. Dit vraagt veel tijd. Daarnaast is de verzamelde data niet te gebruikt voor retargeting.

  • retargeting of lookalike doelgroepen is niet mogelijk
  • Ontwikkelingen in de markt zorgen voor tijdelijke data verlies
  • Tracking tags moeten ook in de tools worden ingesteld. Dit kost veel tijd

Wat is er nog meer mogelijk om je voor te bereiden op het cookieless era?

De volgende oplossing is complex, technisch en de implementatie is tijdrovend, maar zoals reeds beschreven is niks doen een luxe die bedrijven en adverteerders zich niet kunnen veroorloven. De oplossing voor het cookieless era is server-side tagging. Bovendien moet ieder bedrijf vroeg of laat deze technologie om armen. Aangezien slechts een beperkt deel van de bedrijven aangeeft volledig voorbereid te zijn op het cookieless era, kan dit jouw kans zijn, om je concurrentie één stap voor te zijn.

Server-side tagging 

In de cookieless era gaan third party cookies verdwijnen en is de levensduur van first party cookies teruggebracht naar één dag. Dit resulteert in een gebrek aan data om specifieke doelgroepen te targeten of te retargeten. Door het inzetten van servide-side tagging wordt je minder kwetsbaar in een wereld zonder cookies en verminder je de impact.

Wat is server-side tagging 

Om antwoord te geven op deze vraag, is het belangrijk om het verschil tussen client-side tagging, de manier zoals het nu gaat en server-side tagging, de manier zoals het in het cookieless era zou moeten, uit te leggen.

Client-side tagging

Bijna elke website of webshop maakt gebruik van client-side tagging. Wanneer iemand de website bezoekt is er een klein stukje code geladen in de browser, oftwel een cookie. Omdat deze cookies geplaats worden door derde partijen zijn dit zoals reeds beschreven dus third party cookies. Maar deze third-party cookies verdwijnen in de cookieless world.

Server-side tagging

Bij server-side tagging wordt er in tegenstelling tot client-side tagging een tussenlaag ingebouwd. In plaats van dat er een stuk code is geladen in de browser, gebeurt dit nu op een aparte server. Deze tussenlaag moet dient voor extra veiligheid en privacy bescherming. Omdat je beide omgevingen in eigen beheer hebt, heb je meer invloed op wat er gebeurt.

Voordelen server-side tagging met betrekking tot de cookieless era.

De browsers van de bezoekers zullen de interactie tussen de website van de adverteerder en de server van de adverteerder niet verstoren.

Bijkomend voordeel voor een adverteerder is de mogelijkheid om de levensduur van cookies tot 180 dagen te verlengen. Hierdoor behoudt een adverteerder de mogelijkheid om gegevens te verzamelen en inzichten af ​​te leiden met betrekking tot rapportages, segmentatie, targeting, A/B-testen enzovoort.

Voordelen

  • Goede lange termijn oplossing voor het cookieless era
  • De data blijft inzetbaar voor remarketing
  • Third party cookies omzetten naar first-party cookies
  • Minder kwetsbaar voor veranderingen

Nadelen

  • Maandelijkse vaste kosten
  • Vereist veel kennis.
  • Uitgebreide implementatie. Daarom hoge implementatie kosten.

Wat is de beste oplossing voor het cookieless era?

Beste oplossing cookieless era
Beste oplossing cookieless era

Veel gestelde vragen: 

Wat is het cookieless era? In het cookieless era zullen third-party cookies niet meer geplaatst worden. Daarnaast is de geldigheidsduur van first-party cookies verkort van 30 dagen naar één dag in het cookieless era.

Wat zijn cookies? Een cookie is een klein tekstbestandje die gekoppeld is aan een unieke internetgebruiker. Op het moment dat je een website bezoekt, wordt er een uniek tekstbestandje oftewel de cookie, op de harde schijf van je computer gezet.

Hopelijk heeft deze blog u voorzien van nuttige en bruikbare informatie. Mocht u naar aanleiding van dit schrijven geïnteresseerd zijn in educatieve blogs m.b.t. SEO, Social media, of SEA klik dan op de betreffende link of zie hier ons overzicht van alle blogs.

 

One Reply to “Alles Wat Je Moet Weten Over Het Cookieless Era”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *