Algoritme binnen Instagram. Wat is dat en hoe versla je dit als bedrijf?

Algoritme binnen Instagram. Wat is dat en hoe versla je dit als bedrijf?

‘’Waarom kom ik op mijn Instagram tijdlijn eerder langs een bericht dat 3 dagen geleden is geplaatst dan een bericht wat 10 minuten geleden is gepost?’’, ‘’Hoe kan het dat de berichten van de mensen die ik volg op mijn Instagram feed, niet meer in chronologische volgorde verloopt?’’, “Waarom krijgen sommige van mijn berichten meer weergaven dan andere?”, ”Doet Instagram aan content personaliseren?” en “Hoe beslist Instagram wat ze me laten zien in Explore?”
Verschillende vragen die uiteindelijk één oorzaak hebben. Algoritme binnen Instagram.

Algoritme is kortgezegd een ingebouwde rekenformule die op basis van verschillende factoren bepaalt wat voor soort content en wanneer jij deze content te zien krijgt op social media. De rekenformule werkt eigenlijk heel simpel: hoe jij de Instagram applicatie gebruikt, dat is wat jij als gebruiker wil zien volgens Instagram en uiteindelijk ook krijgt te zien. In deze blogpost leggen we je uit hoe dit algoritme op Instagram werkt en geven we je tips over hoe jij als bedrijf dit algoritme kan verslaan om je bereik te behouden of zelfs te vergroten!

Instagram algoritme

Wat is algoritme?

Als je in 2010 een Instagram account had, dan weet je wel dat alles in chronologische volgorde op je tijdlijn kwam. Zo wist je exact wat je nog niet had gezien en wanneer je weer up-to-date was van de mensen die je volgde. Inmiddels zijn we al meer dan 10 jaar verder en ontkomen we niet meer aan het algoritme binnen Instagram. In 2016 begon Instagram met het algoritme. Het doel hiervan is om ervaring te personaliseren. Instagram wil hiermee tot de dag van vandaag het meeste uit je tijd halen. Ze vinden dat het gebruik van technologie om ervaring te personaliseren de beste manier is om dit te doen. Met deze verandering binnen Instagram missen mensen 70% van al hun berichten in feed. Instagram heeft een feed ontwikkeld en geïntroduceerd die berichten rangschikt op basis van wat je belangrijk vindt. Op deze manier blijf je de belangrijkste updates ontvangen. De vraag is nu natuurlijk: hoe personaliseren ze nou een tijdlijn voor zó veel individuele Instagram gebruikers?

Hoe ontwikkelt algoritme zich op jouw Instagram account?

Binnen Instagram zijn er een aantal onderdelen: feed (je tijdlijn met berichten en verhalen), explore (verkennen), reels (korte video’s) en shopping (winkel). Elk onderdeel gebruikt zijn eigen algoritme dat is afgestemd op hoe mensen het gebruiken. We gaan per onderdeel uitleggen hoe het algoritme binnen dat onderdeel werkt.

  1. Feed & Stories

We beginnen met feed en stories, oftewel je tijdlijn en verhalen. Hier wil je content zien van je vrienden, familie en degenen die dicht bij je staan. Deze berichten worden gerangschikt op basis van verschillende factoren en signalen:

  • Informatie over het bericht. Hoe populair is het bericht? Hoe veel likes heeft het bericht? Wanneer of hoe laat is het gepost? Wat is de locatie?
  • Informatie over de persoon die het heeft gepost. Wie heeft het geplaatst? Hiermee bepaalt Instagram hoe interessant een persoon voor jou kan zijn.
  • Jouw activiteit. Hoeveel berichten vind je leuk? Welke berichten vind je leuk?
  • Je geschiedenis van interactie met mensen. Met wie heb je interactie gehad? Waar reageer je op? Hiermee geef je Instagram een idee van hoe geïnteresseerd je bent in het zien van berichten van een bepaald persoon.

Hoe groter de kans is dat je een actie onderneemt (liken, reageren, opslaan, op profiel klikken) hoe hoger het bericht in je feed/tijdlijn komt. Echter houdt Instagram ook rekening met andere factoren. Zo wil Instagram niet dat er te veel berichten van dezelfde persoon achter elkaar wordt weergegeven.

  1. Explore

Explore oftewel verkennen zegt het eigenlijk al. Je wil nieuwe content ontdekken van mensen die je nog niet volgt. Op deze pagina krijg je gepersonaliseerde aanbevelingen van Instagram. Belangrijke acties die hierin een rol spelen zijn likes, saves (opslaan) en shares (delen) van content. Deze berichten worden eigenlijk net als bij feed & stories gerangschikt op basis van bijna dezelfde soort factoren en signalen:

  • Informatie over het bericht. Hoe populair is het bericht? Heeft het bericht veel likes? Hoe snel vinden anderen een bericht leuk, hoe snel reageren ze hierop, hoe snel delen ze dit en hoe snel slaan ze dit op? In deze laatste vragen zit het verschil als we kijken naar feed & stories.
  • Informatie over de persoon die het heeft gepost. Hoe vaak hebben mensen de afgelopen weken contact gehad met die persoon?
  • Jouw activiteit. Welke posts vond je leuk?, welke heb je bewaard of op welke berichten heb je een comment/reactie geplaatst? Hoe ben je in het verleden met posts in explore/verkennen omgegaan?
  • Je geschiedenis van interactie met mensen. Heb je interactie gehad met de persoon die het bericht heeft geplaatst?
  1. Reels

Reels zijn korte filmpjes op Instagram, het grootste deel van deze pagina is ook van accounts die je niet volgt. Het proces is vergelijkbaar, echter is het verschil met explore dat de reels erop gefocust zijn op wat jou als gebruiker zou kunnen entertainen. Instagram onderzoekt mensen en vragen of ze een bepaalde reel leuk of grappig vinden. Zo leren ze van de feedback om beter uit te zoeken wat mensen zal vermaken. De voorspellingen die Instagram doet zijn op basis van hoe groot de kans is dat je een reel helemaal doorkijkt, leuk vindt en laat weten of je het vermakelijk of grappig vindt en naar de audiopagina gaat. Hoe deze reels worden gerangschikt zijn op basis van de volgende signalen:

  • Jouw activiteit. Welke reels vind je leuk en waar heb je op gereageerd?
  • Je geschiedenis van interactie met mensen.
  • Informatie over de reel. Wat voor soort inhoud heeft de reel?, Welke muziek wordt er afgespeeld?, Hoe populair is de reel?
  • Informatie over de persoon die de reel heeft geplaatst.

Instagram algoritme

Hoe kom ik als bedrijf tussen deze gepersonaliseerde content?

Het is nu duidelijk wat algoritme is en hoe Instagram content in de app personaliseert voor jou. Hoe je Instagram gebruikt, is dus van grote invloed op wat je wel en niet ziet. Nu is het natuurlijk de vraag hoe je als bedrijf tussen het gepersonaliseerde content en algoritme komt. Je wil natuurlijk als bedrijf niet dat je je bereik verliest. Er zijn een aantal manieren hoe je je bereik kunt behouden of zelfs vergroten!

  1. Post content op de juiste tijden.

Het is belangrijk om te weten wanneer je volgers actief zijn. Dit kun je terugvinden in de statistieken binnen Instagram. Post je iets midden in de nacht terwijl je doelgroep niet online is? Dan kun je er ook vanuit gaan dat niet veel mensen je post gaan zien. Post dus op de juiste tijden. Op deze manier vergroot je de kans dat mensen de post zien. En uiteraard is het zo dat hoe meer mensen je post zien, hoe meer bereik je krijgt.

  1. Creëer interactie met je doelgroep.

Dit kun je op verschillende manieren doen. Een voorbeeld is met de Instagram stories stickers. Je kunt hierbij je volgers laten stemmen, vragen laten beantwoorden en laten reageren. Op deze manier creëer je betrokkenheid op je berichten waardoor je sneller terugkomt in de feed van je volgers. Nog een voorbeeld is doormiddel van winacties waar je volgers jouw berichten moeten liken, reageren, delen of volgen. Op deze manier versla je het algoritme binnen Instagram en vergroot je je bereik als bedrijf. Een laatste voorbeeld wat je ook kan toepassen is heel simpel. Reageer op je volgers! Zoals je eerder hebt gelezen let Instagram ook op met wie mensen interactie hebben. Deze interactie kan ook met jou als bedrijf zijn.

  1. Maak gebruik van hashtags

Gebruik de juiste hashtags om je doelgroep te bereiken maar let hierbij wel op dat je niet te veel hashtags gebruikt én wissel deze hashtags ook af. Het komt namelijk niet geloofwaardig over als jij in elke post 20 hashtags gebruikt en ook continu exact dezelfde gebruikt.

  1. Gebruik ook video als content om te delen.

Video’s krijgen over het algemeen meer bereik. Hoe meer je video wordt bekeken, hoe hoger jouw content wordt gerangschikt.

Instagram Algoritme

Algoritme komt er dus op neer dat berichten gerangschikt worden op basis van wat je belangrijk vindt. Content op Instagram wordt op deze manier gepersonaliseerd. Als bedrijf is het belangrijk om tussen dit algoritme te komen als je je bereik wil behouden of vergroten. Dit kan bijvoorbeeld door je content op het juiste moment te delen, interactie aan te gaan met je doelgroep, hashtags te gebruiken en naast foto’s ook video’s te delen. Houd hierbij goed je statistieken in de gaten.

Succes!

Klik hier om andere blogposts te lezen. 

 

2 Replies to “Algoritme binnen Instagram. Wat is dat en hoe versla je dit als bedrijf?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *