Artificial Intelligence voor SEO marketeers

AI vastgehouden door een SEO marketeer

Als SEO marketeer ontkom je niet aan de ontwikkeling Artificial Intelligence. Na het lezen van deze blog weet je in de basis wat AI is, hoe AI wordt toegepast en hoe jij het kunt toepassen. Iedere dag worden er meer dan 6.000.000 blogs gepost, dit zijn zo’n 70 blogs per seconde. Niet vreemd dat zo’n 91% aan content geen organisch traffic van Google krijgt. Hoe onderscheid je je content dan nog? Hier lees jij hoe jij je content kan laten scoren zodat je bij die 9% zit, juist, door Artificial Intelligence.

Wat is Artificial Intelligence? 

Definitie van Artificial Intelligence

Artificial Intelligence, ook wel AI of Kunstmatige Intelligentie genoemd, heeft simpel gezegd betrekking op systemen of machines die intelligentie nabootsen om taken uit te voeren. In dit proces kan het systeem of de machine zichzelf verbeteren op basis van de verzamelde informatie. AI heeft verschillende vormen en is een verzamelnaam geworden voor applicaties die complexe taken kunnen uitvoeren zonder dat ze steeds begeleid moeten worden door mensen. De term wordt vaak hetzelfde gezien als onderliggende gerelateerde termen, zoals machine learning en deep learning. Deze begrippen zijn echter verschillend.

Het effect van AI op SEO marketeers

Er zijn veel verschillende vormen van AI, wat je als SEO marketeer vooral hoeft te weten is dat deze technologie een serieuze impact kan hebben op je marketingcarrière en prestaties. Artificial Intelligence is namelijk niet alleen automatisering, al kan het wel elementen van intelligente automatisering hebben. De technologie analyseert grote datasets om inzichten uit gegevens te halen. Deze inzichten kunnen vervolgens worden gebruikt voor voorspellingen, aanbevelingen en beslissingen. AI-systemen verbeteren deze voorspellingen, aanbevelingen en beslissingen naarmate ze er meer maken.

De invloed van AI op de zoekmachine

Artificial Intelligence is een kerncomponent geworden van belangrijke algoritmen voor zoekmachines, waaronder Rankbrain en BERT van Google. Het oogpunt van Google is om bezoeker steeds weer beter te kunnen helpen met het vinden van relevante informatie, AI helpt Google hierbij.

AI voor algoritmes van Google

De zoekmachine van Google bestaat uit zo’n 200 algoritmes die samen zorgen dat gebruikers de beste resultaten getoond krijgen. RankBrain is een algoritme dat machine learning gebruikt om content om te zetten in wiskundige formules. Aan de hand van die formules kan RankBrain verbanden leggen en zo zoekopdrachten efficiënter interpreteren.

Het begrijpen van taal kan met een nieuw model dat BERT wordt genoemd. BERT-modellen, Bidirectional Encoder Representations form Transformers, houden rekening met de volledige context van het woord door te kijken naar woorden die ervoor en erna komen. Dit komt van pas bij het begrijpen van de bedoeling van search queries.

Volledig gegenereerde AI-content

Dankzij AI is het echter ook gemakkelijker geworden voor spammers om authentiek lijkende content te genereren, waarmee zoekmachines te beïnvloeden zijn. Artificial Intelligence heeft dus een opening gegeven voor spam.

Spam is een pagina met een lage kwaliteit die kunstmatig is gestimuleerd in de resultaten van Google. Dit zijn pagina’s met AI-gegenereerde onzin-tekst, verstopte zoekwoorden, onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden en/of gekaapte URL’s om in de zoekresultaten te komen. Dit soort sites krijgt de links niet organisch. Het verzwakt de waarde van dat signaal. Het maakt het nog moeilijker voor Google en gebruikers om goede informatie te vinden. Spam is de reden dat het Google zoekalgoritme een zeer goed bewaard geheim is en dat het algoritme steeds verandert. Dit geeft mensen niet de middelen om de zoeksignalen te manipuleren. Om te voorkomen dat fake news, complottheorieën en andere vormen van desinformatie de boventoon gaan voeren in de zoekresultaten wil Google meer waarde hechten aan ‘autoriteit’.

Waar zou de focus moeten liggen bij AI-implementaties?

Alle aanpassingen in het algoritme van Google hebben te maken met de gebruiker. Panda zorgt voor relevante content. Penguin controleert of backlinks echt relevant zijn voor bezoekers en of een pagina spam is. Daarnaast zijn laadtijd en Mobile Friendly onderdeel van het algoritme. Een lage laadtijd geeft minder frustraties bij bezoekers. Als een website Mobile Friendly zorgt dat voor een betere ervaring. Zo zou je nog wel door kunnen gaan.

Veel SEO-marketeers hebben nog een focus op Google; zoveel mogelijk content creëren, content viral laten gaan en zoveel mogelijk links verkrijgen. Contentmarketing zou, net zoals Google dit heeft, een focus moeten hebben op de doelgroep/gebruiker. Om relevant en waardevol zijn voor de doelgroep, problemen van de doelgroep op te lossen, content te creëren die de doelgroep helpt met doelen en uitdagingen en die voorziet in behoeftes.

Manieren waarop je met AI je content kunt verbeteren

AI heeft dus de manier waarop marketeers hun sites helpen hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines veranderd. Als je begrijpt wat AI is en hoe het invloed heeft op de zoekmachine, kun je SEO beter inzetten met behulp van AI. AI-gedreven SEO kan je helpen nieuwe inhoud te schrijven en zelfs oude pagina’s te optimaliseren voor verhoogde relevantie, ranking, traffic en inkomsten. AI in SEO helpt je huidige SEO-strategie te verbeteren door kansen te ontdekken. De algoritmen helpen je het proces te versnellen, in alle stappen die je doorloopt als SEO marketeer.

Laten we de stappen en tools die je kunt gebruiken eens doorlopen.

Stap 1: Bepaal het onderwerp en de doelgroep

Ontdek verschillende content ideeën om interessante content te bieden aan je doelgroep. Zie welke onderwerpen leven onder je doelgroep. Vind populaire onderwerpen, koppen en vragen die online gesteld worden. Zie welke headlines de concurrenten gebruiken. SEMrush biedt een SEO content template dat deze begeleiding biedt bij het selecteren van onderwerpen.

Stap 2: Stel actieve en passieve zoekintenties op

De inhoud moet relevant zijn en voldoen aan de behoeften van de gebruiker. Door concurrenten in de top 10 van Google op bepaalde zoekwoorden te analyseren, kan de SEMrush tool inzichten geven in de semantisch verwante woorden waarmee content verrijkt kan worden. Daarnaast kan de content verrijkt worden met vragen die de doelgroep heeft om kwaliteit content te creëren voor de lezers.

Stap 3: Stel de zoektermen vast

Vind niche-onderwerpen, semantische gerelateerde long-tail zoekwoorden en nieuwe zoekwoorden door concurrenten te analyseren. Ontdek de waarde en concurrentie van een zoekwoord en ontdek hoe dit bij je doelen past met deze tool.

Stap 4: Schrijf een op zoektermen geoptimaliseerde tekst, gericht op zoekintenties met aanknopingspunten voor de passieve zoekintenties

Met SEMrush optimaliseer je de inhoud voor de gebruikersintentie. Met behulp van een SEO Writing Assistant kun je:

  • De leesbaarheid van de inhoud verbeteren
  • Aanbevelingen krijgen voor het aantal woorden
  • De titel optimaliseren
  • Moeilijk te lezen zinnen, lange woorden en alinea’s identificeren
  • Een plagiaat controle doen en originele inhoudsbronnen over het internet identificeren

SEMrush-tool voor een op zoektermen geoptimaliseerde tekst

Stap 5: Formuleer de meta-title en meta-description

De meta data heeft een indirecte invloed op SEO en een directe invloed op de klikfrequentie. Google is zelf in staat meta data te formuleren als jij ze niet toevoegt. Als dit gebeurt, kiest Google wat volgens hen de meest waarschijnlijke titel en beschrijving is op basis van de pagina. Dit leidt vaak tot onafgemaakte zinnen en doorgaans een lagere organische klikfrequentie.

Momenteel is er geen tool die volledig zelfstandig meta data kan genereren. Wel is er een tool die door Natural Language Processing eigen teksten, beschrijvingen en die van concurrenten kan analyseren om de klikfrequentie te optimaliseren. Ook kun je aan de hand van BERT je eigen meta description genereren met deze tutorial, geschikt voor iedereen met basis kennis van Python en HTML.

Stap 6: Evalueer linkbuilding kansen

Het zoeken naar backlinks-prospects kan een tijdrovend proces zijn. Deze tool maakt het mogelijk binnen een paar klikken nieuwe kansen te vinden. Daarnaast krijg je uitgebreide informatie over alle verwijzende domeinen, ankerteksten en IP-distributie om de kracht van de domeinen te meten.

Backlink Audit kan je helpen controleren of kwaadwillende websites links naar jouw website hebben. Door Google Search Console aan te sluiten kun je een volledige lijst van mogelijk schadelijke backlinks krijgen en in de tool verwijderen of afwijzen.

Stap 7: Voer het uit!

De een na laatste stap, alle vorige stappen realiseren. Als je je nog wil oriënteren op content marketing tools die AI en Machine Learning gebaseerde software aanbieden voor business intelligence, dan biedt deze website een overzicht. Wil je een eigen AI systeem ontwerpen en nog meer inspiratie opdoen, zie dan dit filmpje. Wil je dit doen zonder te hoeven coderen, dan is deze site geschikter voor jou.

Stap 8: meet het resultaat

In deze laatste stap meet je de prestatie van je artikelen. Deze SEMrush tool houd statistieken van sociale betrokkenheid, aantal backlinks, verwijzingsverkeer en dagelijkse zoekwoordenranglijsten bij.

SEO in 2021, inspelen op AI gedreven verbeteringen in het zoeken

Informatie is buitengewoon belangrijk geworden in het leven van mensen. Er zijn meer manieren dan ooit om informatie op te zoeken op Google. Google Assistant, Google Maps, Google Lens zijn pas enkele voorbeelden. Recente vooruitgangen op het gebied van AI heeft Google geholpen bij het aanbrengen van enkele van de grootste verbeteringen in zoeken.

Data heeft een beter idee

Google heeft geen exacte keywords meer nodig

De algoritmes van Google worden door AI verbeterd waardoor er alsnog de juiste informatie verzameld kan worden bij opdrachten waar niet de juiste zoektermen voor zijn ingetypt. In andere woorden heeft de zoekmachine geen gericht zoekwoord meer nodig om te weten waar de gebruiker naar opzoek is. Dit betekent dat vooral voor longtail zoekopdrachten en spraak gestuurde zoekopdrachten steeds meer traffic naar jouw content gestuurd kan worden.

Optimalisatie kans: pagina’s met veel content worden straks beter gevonden. Maak dus gebruik van bijvoeglijke naamwoorden, synoniemen, omschrijvingen en metaforen om het onderwerp voor lezers en Google duidelijk te maken. Ook kun je hierbij denken aan rich content als links, afbeeldingen, video en tabellen.

Afzonderlijk indexatie van secties van pagina’s

Hiermee kun je direct aan de slag. Het was zo dat specifieke zoekopdrachten het moeilijkst waren om juiste resultaten voor te tonen, omdat de informatie die gezocht wordt niet de belangrijkste focus van de pagina was. De relevantie van deze sectie is dan als het ware verminderd door alle andere woorden op de pagina die minder relevant zijn. Google is nu in staat ook afzonderlijke secties van pagina’s te indexeren, wat het makkelijker maakt specifieke zoekopdrachten te beantwoorden.

AI verbetert de zoekresultaten voor zeer specifieke zoekopdrachten én voor brede zoekopdrachten. Bij brede zoekopdrachten denkt Google na over de verschillende aspecten als subonderwerpen bij een brede vraag. Google begint kunstmatige intelligentie te gebruiken om meer te weten te komen over de subonderwerpen. Wat hen in staat stelt om de nuances te kenmerken waar elke pagina echt over gaat. Deze informatie gebruiken ze vervolgens in de ranking om een bredere rangschikking van de openbare zoekresultaten te weergeven. Zo kunnen ze iets geschikts vinden voor alle type mensen die iets willen vinden voor hun eigen behoeften.

Optimalisatie kans: geef je content een duidelijke structuur door in elke alinea een zo concreet mogelijk antwoord te geven op vragen die lezers kunnen hebben. Anders gezegd kun je van tussenkopjes een vraag maken die je in de alinea eronder beantwoordt. Zo kan Google het artikel hoger ranken dan anders het geval zou zijn op bepaalde zoektermen. Een bijkomend voordeel is dat je je pagina’s zo ook gelijk voor Voice Search optimaliseert.

Google gaat hoogtepunten in YouTube video’s kiezen

Soms staat het antwoord dat een gebruiker nodig heeft op een webpagina, andere keren in een video. Het vinden van de juiste informatie in een video kan momenteel nog tijdrovend zijn. Sommige content makers markeren belangrijke momenten in hun video’s, wat het makkelijker maakt om direct te gaan naar dat wat nuttig is. Dit maakt wel dat er meer werk is voor de creators.

Google experimenteert met een AI gedreven aanpak om video’s te begrijpen. Door een combinatie van geavanceerde computervisie en automatische spraakherkenning ontwikkelde Google het vermogen om diepere betekenis van video’s te begrijpen. Hierdoor kan Google sleutelmomenten identificeren en stelt in staat te navigeren tussen deze momenten.

De afzonderlijke indexatie gaat ook worden toegepast op YouTube video’s. AI maakt het mogelijk om te zien uit welke onderdelen een YouTube video bestaat en op welk tijdstip die onderdelen beginnen. Daarnaast kan AI door een zoekopdracht een specifiek deel van een video voorstellen als resultaat.

Optimalisatie tip: pas je verhaal aan op veelgestelde vragen over het onderwerp. Een optie is om de veelgestelde vragen in timestamps in de beschrijving te zetten om hoogtepunten te belichten. Belangrijk is om je video’s op te delen in verschillende onderwerpen.

Spelfouten in je content worden minder belangrijk

1 op de 10 zoekopdrachten is verkeerd gespeld. De “Bedoelde u” feature is er om te helpen. Door te kijken naar alle manieren waarop mensen woorden verkeerd spellen in vragen en teksten op het internet, voorspelt Google wat de gebruiker echt bedoelt.

Dit klinkt als oud nieuws, maar de suggestietool van Google krijgt een update die groter is dan alle updates van de laatste 5 jaar bij elkaar.

Optimalisatie kans: hiervoor is er geen! Een tekst zonder spelfouten leest nog steeds het fijnst. Wel is het zo dat pagina’s die bewust zijn geoptimaliseerd op typefouten hier niet langer voor worden beloond

Google Lens voor SEO marketeers

Google helpt mensen te begrijpen en het maakt daarbij niet uit hoe er gezocht wordt. Het zoeken kan door tekst, stem, of zelfs met de camera van een smartphone. Google lens is aangedreven door AI om een object op afbeeldingen en voor de cameralens te detecteren, te begrijpen en acties aan te bieden zoals scannen, vertalen, winkelen en meer. 

Het nieuwe normaal waarin we leven versnelt de overgang naar e-commerce aanzienlijk. Daarom is het belangrijk te werken aan het optimaliseren van afbeeldingen voor zoekwoorden.

Voor consumenten is het makkelijker gemaakt om nieuwe producten te ontdekken en te identificeren, zelfs als ze moeilijk te omschrijven zijn in woorden. De app werkt met eerder gemaakte foto’s en met live beeld. Google Lens helpt je dezelfde of soortgelijke dingen te vinden.

Optimalisatie tip: maak het zoekmachines makkelijk items te identificeren. Zorg voor meerdere duidelijke foto’s waarop het product in zijn geheel op de foto staat, tegen een contrasterende achtergrond. Bij Visual Search is het nog belangrijker dat merken herkenbaar zijn, maak om deze reden het logo zichtbaar! Gebruik daarnaast een beschrijvende alt-tekst voor de afbeeldingen, dit helpt zoekmachines begrijpen wat er op een afbeelding te zien is.

mensen en robots schudden elkaar de hand

Wel is het goed om te melden dat, zoals bij alle updates in Google, deze updates eerst grootschalig in de Engelse taal worden uitgevoerd en getest. In het Nederlands is dit altijd iets later up-to-date.

Conclusie: klaar voor SEO in 2021!

Dus, hierboven zijn de 5 grootste veranderingen die invloed hebben op SEO marketeers in het algoritme voor 2021. Google wordt steeds beter in het begrijpen van content, als geheel en in subonderwerpen per pagina. Vraaggerichte content en Rich Content worden nog meer beloond, neem bij het schrijven van je content dus de lezer als uitgangspunt. Artificial Intelligence kan je hierbij helpen.

Artificial Intelligence zal je baan niet vervangen, AI is een ondersteunend hulpmiddel. Met de voortdurende vooruitgang binnen AI wordt het steeds makkelijker en toegankelijker om AI te gebruiken voor je SEO. AI is een slimme stap voor elke SEO-strategie. Je kunt je als SEO marketeer onderscheiden door op data gebaseerde inhoud te maken die niet alleen lezers interesseert, maar ook aansluit op de algoritmen van de zoekmachines. Als er vanuit deze blog 1 ding onthouden zou moeten worden, is het om bij contentmarketing de focus op de doelgroep te hebben.

 

Wat je misschien ook interessant vindt:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *