Affiliate marketing, revolutie op Instagram!

Ben jij er ook van overtuigd dat affiliate marketing een revolutie op Instagram is en overweeg je om een affiliate marketing campagne voor je bedrijf of organisatie op Instagram te starten? Het is een slimme zet! Instagram blijft groeien als een van de meest populaire social media platformen van alle leeftijden, locaties en merken. Met meer dan 1.2 miljard maandelijkse actieve gebruikers op Instagram, kan het opzetten van een affiliate campagne en het samenwerken met Influencers helpen om je zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Instagram is het kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt. Tijd om affiliate marketing toe te voegen aan jouw marketingmix!

Wat is affiliate marketing?

Het is handig om, voordat we verder gaan, eerst vast te stellen wat er onder affiliate marketing wordt verstaan. Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de adverteerder de affiliate beloont voor elke bezoeker, lead of sales die gegenereerd wordt via zijn website, social media kanalen, de zoekmachine of de e-mail. Via dit systeem kunnen Influencers die de producten of diensten van een merk promoten, een commissie verdienen met de klikken of verkopen die ze genereren.

De Influencers promoten dus geen eigen product, maar producten van anderen. De producten die worden gepromoot kunnen zeer divers zijn. Mogelijk heb je het al zien verschijnen in de vorm van unieke kortingscodes, waarbij een influencer een code deelt, specifiek met hun eigen naam erin verwerkt, die hun volgers kunnen gebruiken om kortingen van merken te krijgen. Maar denk ook aan het promoten van mobiele telefoons, concertkaartjes of aanmeldingen voor een winactie.

Hoe werkt affiliate marketing?Traceerbare links

Influencers gebruiken echter meestal unieke, traceerbare links die worden aangeboden door een aangesloten netwerk. Dankzij deze links is het mogelijk om precies bij te houden hoeveel kliks en verkopen hierdoor worden gegenereerd. Een voorbeeld van een Influencer die gebruik maakt van affiliate marketing is @LauraPonticorvo.

Laura Ponticorvo Instagram stories

Affiliate links kunnen overal op Instagram worden toegevoegd waar links zijn toegestaan. Instagramverhalen, IGTV-beschrijvingen en de link van Instagram in de bio zijn allemaal hotspots voor affiliate links voor Influencers. Laura Ponticorvo is in dit geval de affiliate. In haar Instagramverhaal promoot ze een föhnborstel van Remington Benelux. Voor meer informatie klikt de bezoeker op meer weergeven (swipe omhoog) waardoor hij/zij op de website van de adverteerder terecht komt, in dit geval mediamarkt.nl. De bezoeker koopt zijn product dus niet bij Laura of Remington Benelux, maar bij Mediamarkt. De adverteerder, in dit geval Mediamarkt, betaalt Laura een commissie voor de verkoop van het product.

Wanneer een bezoeker een aankoop doet via een aangesloten link, verdient de influencer een vast commissiebedrag van de totale verkoopwaarde. Dit tarief kan, afhankelijk van het merk, doorgaans variëren tussen 10% en 20%. Affiliate links kunnen op alle social media kanalen zoals Facebook, Twitter, videobeschrijvingen van YouTube, TikTok en zelfs op eigen websites van de Influencers geplaatst worden. Maar vandaag focussen we ons op Instagram omdat:

  • Alle grote Nederlandse affiliate netwerken ( de schakel tussen jou als Publisher en tal van adverteerders) , zoals Bol Partnerprogramma, Coolblue, Amazon Partnernet, PayPro en Daisycon worden ondersteund op Instagram
  • Influencers op Instagram maken gebruik van zowel beeld-als videofuncties zoals IGTV en Reels om producten te promoten en te verkopen.
  • Instagram is een gratis en effectiefplatform met een hoog betrokkenheidspercentage, waardoor er makkelijk verkeer gegenereerd kan worden en volgers (potentiële klanten) om te zetten in enthousiaste klanten.

Wat is het doel van affiliate marketing?

Er zijn meerdere redenen om (binnen de marketingmix) voor affiliate marketing te kiezen. Het doel van jou als adverteerder zou bijvoorbeeld het verkopen van producten kunnen zijn. Maar je kunt dankzij deze marketingvorm ook andere doelen bereiken. De meest voorkomende doelen van affiliate marketing zijn:

  • Vergroten van naamsbekendheid: aanwezigheid op andere kanalen, zoals die van Influencers geven een ondersteunende rol in het aankoopproces van een potentiële klant.
  • Sales: producten verkopen, ontvangen van boekingen, inschrijvingen op winacties en het afsluiten van abonnementen/lidmaatschappen.
  • Leads: aanvragen of inschrijvingen voor je nieuwsbrief ontvangen.
  • Traffic: bezoekers naar je website genereren.
  • Conversie: bezoek van een website omzetten naar een conversiedoel (bestelling of betaling).

De 5 belangrijkste redenen om affiliate marketing in te zetten

Waarom zou je  affiliate marketing inzetten? Er zijn talloze voordelen die merken en bedrijven kunnen halen uit affiliate marketing op Instagram! Ik zet de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  1. No cure no pay
    Om te beginnen is no cure no pay voor een organisatie het belangrijkste voordeel van affiliate marketing. Je betaalt alleen als er daadwerkelijk sprake is van conversie: iemand bestelt iets, schrijft zich ergens voor in, sluit een abonnement af etc. Als er geen omzet is heb je ook geen kosten. Daarnaast bepaal je de vergoeding vooraf en heb je zelf in de hand hoeveel de affiliate oftewel de influencer ontvangt. Meestal zal er gewerkt worden met ‘pay per sale’, waarbij je een percentage van de omzet afdraagt. Andere opties zijn ‘pay per click’ en ‘pay per lead’.
  2. Het bereiken van je doelgroep
    Affiliate marketing geeft je de mogelijkheid om producten en diensten aan te bieden aan mensen die hier waarschijnlijk al voor openstaan. Ze volgen namelijk al Influencers die een link hebben met jou informatie of producten. Zo kun je op een snelle manier veel potentiële klanten bereiken. Er zijn namelijk honderden, zo niet duizenden Influencers waarmee je kunt samenwerken, elk met hun eigen niches, community en platforms!

Negin Mirsalehi Instagram pagina en bericht

                    @negin_mirsalehi

  1. Vergoten van je naamsbekendheid
    Ook al ben je actief op social media, sta je in nieuwsbladen, adverteer je online en maak je zelfs gebruik van flyers, dan is er nog steeds ruimte om bekender te worden bij de doelgroep. Met affiliate marketing koop je clicks in en zie je direct of deze clicks ook werkelijk nieuwe klanten opleveren. Je biedt hierbij je product of dienst aan via een samenwerking met meerdere Influencers, waardoor affiliate marketing eenvoudig je bereik en naamsbekendheid vergroot.
  2. Vergroot je vindbaarheid in Google
    Wist je dat je niet alleen direct geld kunt verdienen aan affiliate marketing, maar dat het ook de vindbaarheid van je website kan vergoten in Google! Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij linkbuilding: Google ziet inkomende links als een ‘stem’ op jouw website, wat kan zorgen voor een betere vindbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten. Als een influencer in zijn/haar content linkt naar de adverteerder, dan kan Google dit zien als een stem voor de desbetreffende website. Hoe meer stemmen, hoe hoger de waardering.
  3. Marktaandeel
    Het hoofddoel van marketing- en communicatie activiteiten van (commerciële) bedrijven is het marktaandeel zo groot mogelijk te maken. Daarom kan het vanuit strategisch oogpunt  interessant zijn om affiliate marketing in te zetten en zo extra marktaandeel te genereren. Vooral wanneer je concurrenten samenwerkingen hebben met Influencers op Instagram, kan dit een reden zijn om hier zelf ook gebruik van te maken.

Affiliate netwerken: voor- en nadelen

Voordat je bezoekers naar je website gaat trekken, maak je een selectie van mogelijke affiliate marketeers (dat wil zeggen Influencers) om een samenwerking mee aan te gaan. Je kunt er voor kiezen om dit zelf te doen, maar het is een tijdrovende zaak. De makkelijkste weg is om je aan te sluiten bij affiliate netwerken. Een affiliate netwerk is een intermediair tussen de beheerder van de website en iemand die de producten wil verkopen ( de influencer). De voordelen van het aansluiten bij een affiliate netwerk zijn:

  • technische afhandeling en financiële affiliate transacties op één plek;
  • het netwerk beschikt vaak al over samenwerkingen met Influencers;
  • toegang tot meettechnieken (waardoor het effect van affiliate marketing goed te meten is);
  • ondersteuning van het netwerk;
  • no cure no pay;
  • snelle uitbreiding van je klantenkring.

Mogelijke nadelen van het aansluiten bij een bestaand affiliate netwerk zijn:

  • weinig controle over de kwaliteit van de affiliates;
  • afstaan van een marge aan zowel het netwerk als de affiliate;
  • geen linkkracht;
  • geen sprake van direct contact met affiliates.

Nederlandse affiliate netwerken: Handig overzicht

Affiliate Netwerken in Nederland

 

Ben jij nu ook super enthousiast en wil je aan de slag met affiliate marketing in Nederland? Ook Nederland kent vele affiliate netwerken, maar welke zijn de beste? Hieronder vind je een handig overzicht:

Awin

Eén van de grootste affiliate netwerken ter wereld is Awin. Het netwerk is ontstaan uit een samenvoeging van losse affiliate netwerken en is gegroeid tot een hele grote speler. Awin is een affiliate netwerk gericht op Influencers en heeft samenwerkingen met grote merken waaronder Ziggo, de Bijenkorf, MADE en Univé.

PayPro

PayPro heeft een eigen affiliate netwerk, waarbij ze verkopers en affiliates samen brengen. Elke maand kun je via PayPro duizenden affiliates bereiken en helpen zij je graag om een nog groter gedeelte van je doelgroep te bereiken.

Daisycon

Sinds 2000 heeft Daisycon een internationaal netwerk van meer dan 30.000 websites opgebouwd. Daisycon is één van de grootste- en bekendste netwerken in Nederland. Via hun netwerk worden adverteerders met performance marketing gepromoot door publishers.

TradeTracker

Wil je gebruik maken van een netwerk dat is opgericht op basis van transparantie, dan is TradeTracker iets voor jou! Het netwerk van TradeTracker is vergelijkbaar met die van Daisycon en legt de focus op dienstverleners, reizen en webshops.

TradeDoubler

Eén van de belangrijkste wereldwijde spelers in de affiliate marketing wereld is TradeDoubler. Met 15 kantoren, meer dan 180.000 aangesloten publishers, 2000 adverteerders en met 1.6 miljard aan winst, is TradeDoubler een big player. Grote klanten zoals Microsoft, HP, Disney+ en Mediamarkt zijn al vele jaren aangesloten. TradeDoubler helpt hun adverteerders de verkoop te stimuleren (door o.a. gebruik te maken van Influencers) wat terug te zien is in de cijfers. Hun top 100 adverteerders hebben de afgelopen twee jaar een constante groei van 40% met het Tradedoubler-platform.

In 5 stappen een affiliate campagne voor Instagram opzetten

Instagram campagne opzetten

Stap 1. Kies een affiliate netwerk

Kies uit bovenstaand overzicht een affiliate netwerk die past bij jouw type bedrijf. De keuze van het affiliate netwerk is vaak bepalend voor het succes dat jouw organisatie/bedrijf gaat hebben met affiliate marketing. Eenmaal aangesloten bij een netwerk, bieden ze diensten en voordelen zoals tracking- en rapportagetools, betalingsverwerking en aangesloten Influencers die al links op hun Instagram pagina’s gebruiken. De trackingtools zijn hierbij het belangrijkst, omdat affiliate netwerken traceerbare links bieden die Influencers gebruiken om klikken en verkopen bij te houden.

Stap 2. Bepaal de commissietarieven

Zoals we eerder al definieerden, is degene die de producten van de andere partij promoot de affiliate, de publisher of de affiliate markerteer (influencer). De affiliate ontvangt een vergoeding voor de prestaties die hij/zij levert op Instagram. Dit zou een vast bedrag kunnen zijn, of een vooraf bepaald percentage van de verkoopprijs. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk! Een affiliate krijgt een vergoeding op basis van deze prestaties:

  • sales (Cost per Sale);
  • leads ( Cost per Lead);
  • clicks (Cost per Click);
  • vertoningen (Cost per Mile).

Het is belangrijk om de commissietarieven op een hoog genoeg percentage of bedrag te zetten, zodat Influencers hier voldoende aan kunnen verdienen en worden aangemoedigd om via Instagram verkeer naar jouw site te leiden. Controleer wat de tarieven zijn van concurrerende affiliate programma’s en vraag het affiliate netwerk waarbij je aangesloten bent advies over de juiste commissie percentages.

Stap 3. Vaststellen van de advertentie regels

Influencers gebruiken op Instagram verschillende marketing methodes. De meeste adverteerders zijn blij om goede content te zien, maar sommige methodes passen wellicht niet bij jouw bedrijf of organisatie. Het is belangrijk om te specificeren welke methodes zijn toegestaan binnen jouw affiliate campagne. Belangrijke methodes voor Instagram zijn:

  • Kortingscodes
    Kortingscodes worden ontzettend veel gebruik door Influencers op Instagram om de conversieratio te verhogen. Specificeer duidelijk of je het toestaat dat jouw bedrijf gebruik wil maken van kortingscodes. Zo ja, maak dan kortingscodes specifiek voor de desbetreffende influencer en zorg dat de juiste kortingscodes actief zijn in je affiliate programma.
  • Stories, foto’s, video’s, carrousel en collectie advertenties
    Influencers zijn continue producten of diensten aan het promoten op Instagram. Dit doen ze via stories, foto’s, video’s ( Reels, IGTV), carrousel en collectie advertenties. Hou hierbij rekening met de volgende vereisten om er zeker van te zijn dat de advertenties van hoge kwaliteit worden gemaakt op Instagram:
    – Bestandstype: .MP4 of .mov (video) / .jpg of png. (foto)
    – Maximale bestandsgrootte: 4 GB (video) / 30 MB (foto)
    – Videolengte: maximaal 120 seconden
    – Aanbevolen resolutie: 1080 x 1920
  • De Reclame code
    Zowel als in het Burgerlijk Wetboek als de Reclamecode Social Media staat dat het duidelijk moet zijn van wie een advertentie afkomstig is. Als een influencer dus content maakt en deelt namens jouw bedrijf of organisatie, zal er ergens uit moeten blijken voor wie de influencer dat doet. Daarnaast moet ook alles wat de Influencer niet zelf heeft gekocht of niet als cadeau van familie/vrienden heeft gekregen, vermeld worden als reclame.

Stap 4. Implementeer tracking

Affiliate marketing is gebaseerd op prestaties, waardoor het noodzakelijk is om de verkopen te volgen die de Influencers naar jouw website overbrengen. Dit wordt beheert door het affiliate netwerk waarbij je bent aangesloten en werkt met een trackingcode dat op de ontvangstpagina van jouw website wordt geplaatst. De code wordt elke keer nadat er een aankoop wordt gedaan uitgevoerd en vervolgens de ontvangstpagina wordt weergeven.

Stap 5. Analyseer en optimaliseer

Zodra je affiliate campagne actief is, is het belangrijk om bij te houden wat werkt voor jouw bedrijf/organisatie. Als je bent aangesloten bij een affiliate netwerk, stellen zij een gedetailleerde rapportage beschikbaar die laat zien hoeveel affiliate links er voor jouw merk zijn gegenereerd, hoeveel klikken ze hebben gegenereerd en ook de totale verkoopwaarde.

Daarnaast is het ook belangrijk om bij te houden hoe hoog het bouncepercentage op de website is. Als je een hoog bouncepercentage opmerkt, kan dit een teken zijn dat je Influencers op Instagram verkeerde informatie geven over je producten of diensten. Dit kan mogelijk reputatieschade veroorzaken, dus het is zeker de moeite waard om goed in de gaten te houden!

Concluderend  

Affiliate marketing is een revolutie op Instagram! Je weet nu welke voordelen affiliate marketing op Instagram kan opleveren en dat er meerdere partijen een rol kunnen spelen als je met affiliate marketing aan de slag gaat. De belangrijkste hiervan zijn de affiliates (Influencers), de adverteerder (jouw bedrijf/organisatie) en het affiliate netwerk. Waarschijnlijk was dit het duwtje in de rug om een affiliate marketing campagne voor Instagram op te zetten en weet je dat het goed is om je bij een affiliate netwerk aan te sluiten dat echt past bij jouw bedrijf/organisatie, zoals TradeDoubler en Awin. Tot slot kun je wat je product of dienst ook is, met het affiliate stappenplan, je naamsbekendheid vergroten, verkoop stimuleren en een geweldige samenwerking met Influencers aangaan om over jouw merk te praten. Nu jij! Ga jij het bovenstaande stappenplan vandaag al in praktijk brengen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *