Adverteren op Google? Alles wat je moet weten over SEA en Google Ads

Er zijn veel redenen om te willen adverteren op Google. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van je naamsbekendheid, het onder de aandacht brengen van je campagnes/acties of het genereren van meer traffic naar je website. In deze blog leer je de basics over het adverteren op Google en waar je allemaal rekening mee moet houden. Met andere woorden: SEA voor beginners.

Wat houdt SEA precies in?

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. Met andere woorden, advertenties die je te zien krijgt op zoekmachines zoals Google. SEA bestaat in kwestie uit de reclames die je altijd ziet op een online zoekmachine. Bij Google zie je deze advertenties altijd bovenaan tijdens het zoeken.

Om te kunnen adverteren op een zoekmachine moet je natuurlijk betalen. De hoogte van de advertentiekosten worden bepaald door een aantal factoren. Zo verschilt het bedrag per zoekwoord waarop je wilt adverteren. Daarnaast is de plaats van de advertentie ook belangrijk. Hoe hoger je wilt staan op Google, hoe meer je zult moeten betalen. Aan de hand van deze factoren kun je een budget bepalen waarmee je wilt adverteren op de door jou gekozen zoektermen. Je betaalt vervolgens pas wanneer mensen klikken op je advertentie. Daar komt de term cost-per-click ook vandaan.

Waarom Google?

Google is de grootste online zoekmachine ter wereld en bezit ongelooflijk veel data. Het is ’s werelds meest populaire zoekmachine en is toegankelijk voor inwoners over de gehele aardbol. Dit maakt Google zeer interessant voor mensen die iets willen adverteren.

Bezoekers van Google of een andere zoekmachine zijn in de meeste gevallen ergens naar op zoek. Dit is voor adverteerders een mooi moment om in te springen en deze bezoekers naar zichzelf te trekken. Stel nou dat je op Google zoekt naar exotische vogels en het eerste wat je ziet is een advertentie voor een blog, waarin veel informatie te verkrijgen is over exotische vogels. Deze advertentie biedt de informatie waar jij naar zocht, waardoor je hoogstwaarschijnlijk zult klikken op de link. Een advertentie op Google kan dus gezien worden als een oplossing voor de zoekmachinegebruikers.

Hoe maak ik mijn eigen Google advertentie?

Iedereen kan een eigen advertentie op Google maken om zijn/haar website te promoten. Veel mensen denken dat het ingewikkeld is en heel veel geld kost. Beide speculaties zijn onjuist. De kosten van een Google advertentie kan jij namelijk geheel zelf bepalen. Tijdens het creëren van je SEA campagne heb je de mogelijkheid om een budget in te stellen. Maar dan blijf je je afvragen: Waar begin ik dan?

Je kunt gemakkelijk aan de slag gaan met het opzetten van je eigen SEA campagne door simpelweg naar de Google Ads website te gaan. Dit doe je door naar ads.google.com te gaan via jouw webbrowser. Klik op de button “Nu starten” en je kunt direct aan de slag. Log in met een Google account en volg de duidelijke instructies. Zo simpel is het.

Het moeilijke zit in het kiezen van de optimale zoektermen en het bepalen van je budget.

Op welke zoektermen kun je het beste adverteren?

Relevante zoektermen zijn volledig afhankelijk aan wat jij in je advertentie aanbiedt en wie jouw doelgroep precies is. Het is daarom erg belangrijk om de juiste zoekwoorden te kiezen bij het opstellen van een Google Ad campagne. Een goede manier om relevante zoektermen te kiezen is het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Hierdoor krijg je meer inzicht in de zoekwoorden die worden gebruikt door jouw doelgroep. Dit zorgt voor een effectieve campagne.

Sommige mensen zoeken gericht op bepaalde onderwerpen, terwijl anderen erg brede zoektermen gebruiken. Ook dit is een punt waar je op moet letten. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen short- en long tail zoekwoorden. Een short tail zoekwoord is vrij breed en dit betekent dat de kans groter is op bezoekers die helemaal niet op zoek zijn naar hetgeen dat jij aanbiedt.

Een long tail zoekwoord is dus veel specifieker. De concurrentie met adverteren op een long tail zoekwoord is ook veel kleiner dan bij een short tail zoekwoord. Minder concurrentie betekent goedkoper adverteren. Het is dus verstandig om goed te kijken naar relevante long tail zoekwoorden.

Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is “auto kopen”. Een long tail zoekwoord zou dan kunnen zijn: “Mercedes-Benz E500 W124 te koop”. Zoals je ziet is de long tail zoekwoord veel specifieker.

Nuttige tips voor het maken van een goede Google advertentie:

#1: Wees duidelijk in je boodschap

Een advertentie moet duidelijk en “straight-to-the-point” zijn. Gebruikers van een zoekmachine hebben immers een doel voor ogen. Een onduidelijke boodschap in je advertentie zal er anders voor zorgen dat mensen het eerder negeren. Dat wil je niet hebben.

#2: Creëer waarde voor je doelgroep.

Om mensen te laten klikken op je advertentie, moet er voor hen enige waarde in zitten. Iemand die op zoek is naar een nieuwe fiets, zal eerder klikken op een advertentie als er nuttige informatie te verkrijgen is. Denk aan een advertentie van een fietsenwinkel of een blog met aankoopadvies.

#3: Wees uniek en origineel in je advertentie

Probeer niet andere advertenties te kopiëren, maar bedenk je eigen campagne. Zorg ervoor dat het past bij je organisatiedoelstellingen en algehele huisstijl. Je wilt de aandacht van de zoekmachine gebruikers, dus imiteer geen bestaande advertenties van anderen.

#4: Kies relevante en effectieve zoektermen uit! (Zoekwoordenanalyse)

Zoals eerder in deze blog is uitgelegd, is het belangrijk om goed te kijken naar de zoektermen die je gebruikt voor je advertentie. Verkeerde zoektermen kunnen ervoor zorgen dat je niet je doelgroep bereikt. Maak gebruik van zoekwoordenanalyses zoals keywordtool.io bijvoorbeeld.

#5: Maak een goede koptekst met daarin je zoekterm

Als je je zoekwoorden goed verwerkt in de koptekst, valt het eerder op bij je doelgroep. Hierdoor maak je een grotere kans met het bereiken van het gewenste publiek. Hoe sneller je doelgroep ziet dat jouw advertentie hen dichter bij hun einddoel zal brengen, hoe groter de kans dat ze erop klikken.

#6: Voeg een Call-to-Action toe

Als laatste is het slim om een goede en duidelijke Call-to-Action te hebben in je advertentie. Je wilt de lezers tenslotte aanzetten om iets te doen. Maak het ze makkelijk door goed te sturen naar hetgeen dat je wilt bereiken.

Hoe ziet een goede Google advertentie eruit? Zie hier enkele voorbeelden

Samenvatting

Dat waren de basics voor het adverteren op Google. Het klinkt vaak ingewikkelder dan het werkelijk is. Het is maar een kwestie van weten wat je precies wilt bereiken met je advertentie. Als je weet wat je doel is, kun je gaan kijken naar je doelgroep. Na het bepalen van je doelgroep is het verstandig deze te analyseren. Dit doe je door te kijken naar de manier waarop je doelgroep zoekt in Google bijvoorbeeld. Doe dit met een zoekwoordenanalyse. Hieruit zal je de keuze kunnen maken voor de zoektermen die voor jouw doelgroep relevant zijn. Deze zoektermen zal je moeten gebruiken in je advertentie om deze optimaal te kunnen inzetten. Verwerk het zowel in de koptekst als beschrijving.

Vervolgens ga je kijken naar wat je boodschap is en of deze op één lijn zit met het eerder vastgesteld doel. Wees duidelijk in je boodschap en zorg voor originaliteit. Uiteraard moet je niet vergeten om je doelgroep te voorzien van waarde. Dit kan op verschillende manieren en is volledig afhankelijk van je advertentiedoel. Geef de mensen een reden om op je advertentie te klikken! Als laatste moet je niet vergeten een duidelijke call-to-action te hebben, zodat de mensen ook weten hoe en wat ze kunnen gaan doen.

Hopelijk helpt dit je op gang en kun jij nu je eigen Google advertentie opzetten, met optimaal gebruik van je SEA kennis. Bekijk ook het SEA stappenplan voor ondernemers voor nóg meer informatie over het adverteren op Google. Mocht je nog vragen hebben, plaats dan een reactie hieronder!

3 Replies to “Adverteren op Google? Alles wat je moet weten over SEA en Google Ads”

  1. Goed uitgelegd! Ik begrijp nu eindelijk wat iedereen bedoelt met SEA. Ben benieuwd hoe mijn eerste SEA campagne gaat uitpakken. Bedankt voor de tips!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *