Hoe kan je als Personal Trainer leads verzamelen tijdens de Corona met SEA?

Hoe kan je als Personal Trainer leads verzamelen tijdens de Corona met SEA?

Welkom bij mijn blog over leads verzamelen met SEA als Personal Trainer. Als Personal Trainer is het de afgelopen maanden lastig geweest om de business op gang te houden. Corona biedt nieuwe uitdagingen voor de alledaagse sportondernemers. Corona lijkt veel roet in het eten te gooien bij de meeste, maar biedt anderzijds voor een groep Personal Trainers de ideale kans om maximaal te groeien. Sporten is een basisbehoefte voor 65% van de Nederlanders. In Nederland en België is Personal Training zelfs nummer 1 trend volgens de sportondernemers. Hoewel dit het geval is, zijn er sinds de coronaperiode wat aanpassingen nodig geweest om Personal Training in stand te houden en mensen gewoon lekker te laten sporten. In deze blog zal ik ingaan op de manier waarop jij jouw potentiële klanten kan benaderen en binnenhalen doormiddel van zoekmachine advertenties met als doel leads verzamelen die omgezet kunnen worden naar loyale betalende klanten. Voor de personal trainers die überhaupt niet eens weten wat SEA is ook wel zoekmachine advertenties genoemd zal ik beginnen met een introductie over zoekmachine advertenties.

Wat is SEA?

We beginnen allereerst bij de betekenis van de afkorting SEA, S.E.A. staat voor search engine advertising oftewel zoekmachine adverteren. SEA is een betaalde vorm van online marketing dat gebruikt wordt om bovenaan de lijst van de Google resultaten te belanden. Aanbieders van producten en/of diensten konden sinds het jaar 2000 via Google een hogere positie bemachtigen op de pagina van de zoekresultaten door een bedrag te betalen aan Google. Een betaalde plaatsing was en is een simpele manier om gemakkelijk bovenaan te komen bij de zoekresultaten van de potentiële klanten.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is gericht op het instellen van pagina’s, blogs en andere zaken zoals backlinks op diverse domeinen. Dit kost niets en kan ook zorgen voor een hogere positie op de zoekresultaten. Het grootste verschil is dat SEO over organische zoekresultaten gaat en SEA over betaalde advertenties.

Waarom SEA voor een Personal Trainer?

Personal Training is een competitieve markt waarin veel geconcurreerd wordt op trainingsstijl, totale aanbod en prijsstelling. Vanuit hun studie hebben zij goed meegekregen hoe zij mensen moeten begeleiden in het behalen van hun fysieke doelen maar minder over het toepassen van online marketing en lead generatie.

  • SEA is makkelijk en snel op te zetten. Dit is ideaal als je je graag bezig wilt houden met het begeleiden van je cliënten.
  • SEA zorgt voor directe zichtbaarheid bij je doelgroep als je de juiste zoekwoorden kiest en toepast.
  • SEA biedt op korte termijn direct resultaten waardoor je ook direct kunt inspelen op de veranderende markt.

En tot slot zijn de zoekwoorden makkelijk te analyseren op basis van gebruikersapparaat, leeftijd, geslacht en alle andere relevante gegevens die jou meer inzicht in jouw doelgroep biedt.

 

Welke impact heeft SEA op de sportbranche met name Personal Trainers?

SEA heeft als doel meer bereik te genereren. Een personal Trainer wordt vaak overrompeld door sportschool-eigenaren die onder dezelfde zoekwoorden adverteren. Hierin is het als personal trainer dus erg belangrijk dat jij een goede analyse uitvoert waarin je precies weet wie, waar en wanneer jouw potentiële klant zich online bevindt. Als dat gelukt is zal jij uitblinken en verklein je de kans dat sportscholen boven jouw zoekwoorden uitkomen. Het staat dus niet per definitie vast dat SEA jou direct meer bereik gaat geven. Een duidelijke strategie met concrete doelen zal altijd doorslaggevend blijven voor het behalen van een succesvolle online marketingcampagne.

Corona, Lockdown, geen sportschool, hoe ga je nu aan leads komen?

De meeste personal trainers verzamelen leads via mond tot mondreclame, het rondwandelen door de sportschool of andere evenementen waarbij sporters samenkomen. Sinds Corona is dat een stuk lastiger geworden vanwege de beperkingen in het vinden van sociaal contact. De lockdown belemmert om die reden voor veel personal trainers de groei van hun business. Hoewel er alternatieven zijn zoals outdoor workouts en online bootcamps is het toch net niet hetzelfde als een fysieke les bijwonen. Hoe ga je nu aan leads komen? Online adverteren! SEA biedt de mogelijkheid om je bereik, zichtbaarheid en uiteindelijke klantenaantal te vergroten. Een goed ingerichte site die gebruiksvriendelijk is maakt dat alle leads die via jouw betaalde campagnes binnenkomen allemaal een bericht of contactgegevens achterlaten.

Maximaal groeien met digital marketing

Zoals benoemd in een Partner bijeenkomst van Basic-Fit midden 2021, is digitale fitness ‘booming’ op dit moment. Niet alleen de consumenten hebben er vraag naar, de aanbieders zijn massaal aan het investeren in de branche van online fitness. Bedrijven zoals Amazon, Disney en Lululemon hebben gezamenlijk meer dan 2 biljoen geïnvesteerd in diverse partijen die applicaties ontwikkelen met online fitness als doeleinde. Personal Trainers hebben er dus enorm baat bij als zij digital marketing gaan implementeren in combinatie met online fitness. Dit is ook de beste kans die zich heeft doen ontwikkelen mede door de pandemie.

8 tips voor het verzamelen van leads

Nu het duidelijk is wat SEA is, hoe het jouw werk als personal trainer beïnvloed, wat je alternatieve aanpak gaat zijn vanwege corona is het tijd om uit te leggen hoe jij digitaal maximaal gaat groeien in het verzamelen van leads.

Hier volgen 8 tips voor het verzamelen van leads:

  1. Begin met een klantenonderzoek met het oog om een betaalde campagne op te zetten.

    Zoek uit wat de doelen, obstakels en behoeftes van jouw klanten zijn. De termen die boven water komen zullen later nodig zijn in het instellen van je campagne.

  2. Nu je weet waarmee je jouw doelgroep aanspreekt is het tijd om het aanbod in te richten, hou altijd in gedachte dat de relevantie leidend is voor de kosten die je gaat maken.

    Bestaat je aanbod uit zoekwoorden zoals fit worden, fit zijn, fit blijven, etc… en adverteer je onder snel afvallen, spier opbouwen, prestaties verbeteren dan gaan je kosten hoger zijn omdat je niet of minder relevant bent dan de andere aanbieders.

  3. Haak in op gesprekken van je doelgroep.

    Het onderzoek wat je aan het begin gedaan hebt zou nu van pas moeten komen. De mensen kiezen daarnaast ook altijd een personal trainer uit op identiteit, laat dus altijd weten wie je bent en waarom jij de beste optie bent voor je doelgroep.

  4. Nu je advertenties gemaakt hebt is het noodzakelijk om goed te targetten op de doelgroep op basis van interesses, locatie, gedrag en andere relevante zaken.

  5. Maak landingspagina’s die converteren, met andere woorden, maak pagina’s waar bezoekers daadwerkelijk hun informatie achter kunnen laten.

    Er bestaan ook clickfunnels, dat zijn pagina’s die speciaal ontworpen zijn om gemakkelijk mooie pagina’s te maken waarmee je klanten hun gegevens kunt verzamelen.

  6. Maak bedanktpagina’s waarin je de klanten waardering geeft voor de uitgevoerde actie.

    Kleine gebaren zoals dit maken de klanten ‘warmer’ en kan de kans op conversie vergroten.

  7. Ondanks dat je manieren bedenkt om gegevens te verzamelen.

    Is het ook wel zo handig als je nadenkt over manieren om direct op de hoogte te zijn van je aanmeldingen, dat kan door middel van integraties en notificaties.

  8. Als er eenmaal leads gegenereerd zijn dan is het tijd om klanten van hen te maken.

    Dit doe je door een verkoopgesprek te voeren waarin je de behoeften van de klant koppelt aan de voordelen van jouw product of dienst. Onthoudt wel dat mensen aan het einde van de rit personal trainers kiezen op basis van persoonlijkheid en eigenschappen. Niet per se op het aanbod. Hou er rekening mee dat je dus alles een persoonlijk tintje geeft en je klant daarbij centraal houdt.

 

7 Stappen naar meer klanten via SEA

Nu je de basis helder hebt kunnen we eindelijk beginnen aan het echte werk. Meer leads binnenhalen via SEA zodat jij tijdens corona meer klanten realiseert.

  1. Formuleer je bedrijfsdoelstellingen door te bedenken of je meer naamsbekendheid, groei of nieuwe klanten wilt. Deze informatie komt in je marketingplan en reken je uit voor een heel jaar, dit deel je door het aantal maanden om tot een helder overzicht te komen.
  2. Installeer tools zoals Google of een andere webanalyse-tool en bedenken welke statistieken bij je doelstellingen passen.
  3. Bepaal een budget zodat je niet klakkeloos geld gaat uitgeven. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van een bepaald cijfer.
  4. Bepaal zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep en denk niet alleen aan je product of dienst maar ook de termen die geassocieerd worden met de oplossing van jouw product of dienst zoals afvallen, aankomen, etc..
  5. Schrijf je advertentietekst en zorg ervoor dat het sowieso uit 3 onderdelen bestaat namelijk de titel, URL en een beschrijvende tekst.
  6. Zet je campagne op door een account aan te maken via Google Ads en geef de zoekwoorden op. Vul per zoekwoord je titels, URL en advertentietekst in en doe een bod zodat je je zoekmachine-advertentie live kan zetten.
  7. Check je advertenties regelmatig om ze te verbeteren op basis van vertoningen, klikfrequentie en conversieratio.

 

Zoekwoordanalyse

Zorg allereerst dat je een uitgebreide zoekwoord analyse doet. Denk daarbij short-tail woorden zoals sporten, afvallen, aankomen en maak daar ook long-tail woorden van zoals sporten personal trainer, afvallen begeleiding of aankomen gezond begeleiding. Wees bewust van je keuzes door het te onderbouwen met een zoekwoordenrapport. Vergeet niet om woord te sluiten dat verbetert je kwaliteitscore, gebruik branded en non-branded zoekwoorden zoals basic-fit personal trainer (branded) of sporten met begeleiding (non-branded)

Koppel de fases aan het REAN-model zodat je inzichtelijk hebt waar je in uitblinkt en waar je verbeterpunten liggen. Noteer ze optimaliseer ze.

Accountstructuur

Tot slot breng je voor jezelf de accountstructuur in kaart. Je benoemt in een document simpelweg de onderbouwing van de keuzes die je hebt gemaakt over onderwerpen zoals de titels, teksten, en motieven van de kopers ook wel buyers motives genoemd. Stel je targetting vast en je bent klaar.

Wat gaan sportscholen en Personal Trainers in de toekomst doen?

In de toekomst zal de digitale wereld steeds een grotere rol spelen. Vooral in het bieden en begeleiden van mensen en processen in de sportwereld. Opmerkelijk blijft wel dat personal trainers gezien worden als leefstijl- en gedragsexperts. Mensen komen in eerste instantie met de simpele wens: om af te vallen, aankomen of fit worden. Maar blijven vanwege de expertise dat geboden wordt.

Hoe werkt dit in de praktijk?

In de praktijk zien je dat er een gedragsverandering plaats moet vinden. Dat levert duurzaam resultaat als het eenmaal behaald is.

Hoe zal de klant reageren op de traditionele wijze van Personal Training
Mensen zullen altijd nog behoefte behouden aan sociaal contact. In de meeste gevallen is een correctie op houding, vorm of postuur een hands-on taak. Wat (nog) niet door een robot uitgevoerd kan worden. Hoewel instructies heel concreet kunnen zijn blijft lichamelijk contact belangrijk in dit beroep.

Conclusie

Hoewel Corona roet in het eten leek te gooien heeft het een proces van innovatie versneld in vele branches. Dit laat zien dat internet een geheel eigen wereld op zichzelf is en groeit naarmate de tijd verstrijkt. Personal Trainers kunnen dus niet alleen blijven groeien, ze kunnen harder groeien. Sky is the limit als je denkt aan de oneindige mogelijkheden die het internet biedt. Er zijn daarentegen wel wat acties die je moet ondernemen om SEA op gang te krijgen. Als je de tijd, geld en moeite tegenover de resultaten zet die je mogelijk kan behalen. Is de keuze gauw gemaakt.

One Reply to “Hoe kan je als Personal Trainer leads verzamelen tijdens de Corona met SEA?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *