Welke van de 3 Instagram-marketingmethodes (Reels, Video’s & Foto’s) is het beste om te gebruiken voor het creëren van leads binnenin de personal trainer branche?

Welkom bij mijn blog. Mijn naam is Doğan Verschuren en ik studeer momenteel Commerciële Economie op de Hoge School Windesheim Flevoland. In deze blog ga ik toelichten welke seo-methodes binnenin de Instagram-marketing het beste zijn om toe te passen in de personal trainer branche.

Ik hoop dat je veel opschiet van deze blog en ook gaat toepassen in je bedrijf. Dit is namelijk waardevolle informatie waarmee je het bereik van jouw bedrijf volledig optimaliseert!

Ik zit vaak op Instagram en wanneer ik eindeloos door scroll kom ik vaak personal trainers tegen die hun verhaal laten zien. Zij zijn vaak van heel moeilijk gedeelte in hun leven teruggekomen naar een hoogtepunt. Vaak laten ze dan ook zien hoe zij er toen uitzagen en hoe zij er nu uitzien.

Het ziet er eigenlijk bijna uit als magie wanneer je naar de verschillen kijkt, maar het is toch mogelijk en vaak wordt er uit interesse doorgeklikt naar het profiel. Hiermee krijg je mensen op je pagina en kan je ze aanspreken om jouw traject te delen met hen.

Dat traject doorloop je grondig, maar niet te specifiek. Je wilt namelijk niet dat je al je geheimen verklapt. Daar komen zij pas achter als zij jouw diensten aanschaffen.

Hoe werkt Instagram-marketing nou voor de personal trainer?

Instagram is naast Facebook het populairste social media platform in de wereld. Het heeft maar liefst één miljard actieve gebruikers en heeft 500 miljoen dagelijkse Instagram Stories.

Doormiddel van Hashtags creëer je veel bereik en krijg je mensen die naar jouw reels, video’s en foto’s kijkt. Je kunt organisch op deze manier je bereik creëren, maar je kan de berichten die je plaatst ook nog eens betaald adverteren (Sponsored Post).

Deze sponsored posts kan je zelf via Instagram instellen. Je hebt verschillende soorten van betaalde posts:

  • Image ads
  • Stories ads
  • Video ads
  • Carousel ads
  • Collection ads
  • Explore ads
  • IGTV ads
  • Shopping ads
  • Reels ads

In dit rijtje zijn vooral de Video, Stories en Image ads het meest interessant. Deze zijn ook het meest effectief. Video ads kan je tot een uur lang maken, maar dit is minder effectief dan een kortere video.

Je kan met deze advertenties als doelstelling traffic of lead generation neerzetten, maar je kan ook verschillende Call-to-Action knoppen gebruiken. Zo heb je een “Stuur Whatsapp Bericht” knop, maar ook een “Bel nu” knop. Het ligt er maar aan hoe je de klant het bedrijf wilt laten benaderen.

Waarom nou reels, video’s en foto’s als Instagram-marketing in de personal trainer branche?

Instagram Reels

We beginnen met de eerste, Reels. Reels zijn korte videoclips die tussen de 15 en 90 seconden in een ‘loop’ afgespeeld worden.

Reels instagram
Reels instagram

20% van alle activiteiten op Instagram is afkomstig van Reels. Mensen willen korte en krachtige video’s zien. Volgens Meta kunnen geadverteerde Instagram Reels ongeveer 675 miljoen mensen bereiken. Dit is een heel groot getal, maar dat komt ook omdat er één miljard mensen actief zijn op Instagram.

Het Instagram Algoritme kan geen genoeg krijgen van deze korte video’s. Deze Reels gaan zo snel viraal dat het eigenlijk bijna een ‘zekerheidje’ is voor een bedrijf om veel bereik te genereren met deze Instagram Reels.

Instagram Video’s

Videoadvertenties zijn onwijs populair. Deze video’s kom je tegen op het moment dat je rustig door je feed aan het scrollen bent.

Instagram video advertentie
Instagram video advertentie

Deze methode van adverteren op Instagram is onder andere ook geschikt voor e-commerce zoals je hier kan zien in deze foto. Er staat namelijk ‘Shop now’. Deze call-to-action knop kan, zoals eerder vermeld, ook veranderd worden in bijvoorbeeld ‘Message now’ of ‘Call now’.

Zonder dat Reels in acht werd genomen, waren Instagram-video’s het populairst voor de consument. Instagram zag een grote toename in aankopen dankzij zulke video’s.

Instagram foto’s

Dan komen we bij de laatste methode. De Instagram foto’s. Deze methode is misschien het minst populair van de 3.

Begrijp me niet verkeerd, maar deze methode is ook heel succesvol. De Instagram foto’s zijn namelijk de fundering van het platform. Deze methode zal nooit vergaan. Je kan met deze methode user-generated content gebruiken. Hiermee hoef jij niet veel content te creëren, maar gewoon simpelweg te plaatsen.

User-generated Content
User-generated Content

Zoals hier heb je een specifieke hashtag die gebruikt wordt voor de content van dit bedrijf. Het zijn alleen elke keer de mensen die bij die sportschool zitten bijvoorbeeld.

Wanneer je een personal trainer bent kan je dit natuurlijk ook doen door de afnemer een soort van foto dagboek bij te houden van hun progressie.

Het type foto is voor een consument best belangrijk. De consument reageert namelijk beter op foto’s die gemaakt zijn door de klanten/afnemers zelf. Dit wekt namelijk betrouwbaarheid op waardoor de consument makkelijker een beslissing kan maken in het afnemen van jouw dienst. 

Voorkeur type Instagram foto's
Voorkeur type Instagram foto’s

Welke methode is nou het meest geschikt/succesvol voor de personal trainer branche?

Nadat we de 3 populairste en meest interessante methodes kort hebben geanalyseerd, kunnen we eigenlijk wel heel simpel zeggen welke het meest geschikt is en waarom.

De Instagram Reels is hier overduidelijk de winnaar. Dit komt overduidelijk door de hoeveelheid bereik je genereert met deze content. Vanuit deze Reels kan je overigens ook heel snel communiceren met de maker van de Reel door simpelweg een ‘Direct Message’ te sturen.

Naast het bereik dat onwijs groot is, speelt er ook een trend binnen deze methode. TikTok is namelijk een heel populair platform die zich hier gespecialiseerd op heeft. Maar omdat TikTok nog niet op de level zit van Instagram is het nog niet rendabel genoeg om op TikTok te adverteren.

Ook al zijn videoadvertenties het meest populair naast de reel advertenties, toch is zijn de foto advertenties het meest rendabel na de reels. Dit komt doordat je heel krachtig twee foto’s kan plaatsen in één bericht waar je de progressie van iemand kan laten zien.

Videoadvertenties komt op deze manier op nummer 3, omdat deze toch meer tijd en moeite nodig heeft. Deze video’s worden vaak ook niet afgekeken in vergelijking tot de reels die je plaatst. Daarom kan je beter van de video’s die je hebt, reels maken en gewoon foto’s adverteren op Instagram.

Fijn dat je de tijd hebt genomen om deze blog door te lezen. Ik hoop dat je nu een stuk wijzer bent geworden over deze drie methodes van Instagram-marketing in de personal trainer branche.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.