6 tips voor volgers op Instagram Business

Volgers op Instagram Business? Pas deze 6 simpele tips toe en zie hoe je volgers voor je bedrijf op Instragram Business groeien! 

volgers op Instagram Business

Als (startend online) bedrijf dat wil groeien, zijn sociale media je beste vriend. Om meer klanten te werven via sociale media zijn bijvoorbeeld volgers op Instagram Business enorm belangrijk. Instagram kan de (online) vindbaarheid van je bedrijf vergroten en stelt je in staat om een band met je klanten op te kunnen bouwen. In deze blog zet ik 6 simpele tips voor (meer) volgers op Instagram Business op een rijtje. Hierin lees je wat je nou écht kan helpen bij het bereiken van je doelgroep, hoe en wanneer je gestructureerd post en je efficiënt klantencontact onderhoudt. Daarnaast vertel ik je hoe je unfollowers kunt vermijden en volgers op Instagram Business krijgt.

Wil jij achter de simpele maar beste hacks voor meer volgers en minder ontvolgers op Instagram Business komen? Lees dan snel verder om te leren wat je moet doen!

Content: 6 tips voor volgers op Instagram Business

  1. Post iedere dag iets op Instagram

  2. Maak een content planning

  3. Bekijk statistieken voor beste tijdstippen om te posten

  4. Voeg opgeslagen antwoorden toe

  5. Gebruik maximaal 15 hashtags

  6. Maak gebruik van polls en quizzen

Start Instagram Business

Voordat je de tips kunt toepassen, begin je natuurlijk met het opzetten van een Instagram Business account. Voeg je logo toe als profielfoto en plaats relevante topics die bij jouw bedrijf passen, in de biografie. Hier kun je tevens de URL van je website plaatsen. Mocht dit nog een beetje rocketscience voor je zijn, dan kun je deze handige “How To Create an Instagram Business” YouTube video bekijken over het instellen van een profiel. In deze video wordt ook uitgelegd hoe je je account openbaar maakt, zodat je geen potentiële klanten misloopt en een groot bereik op Instagram kunt krijgen!

Kun je bovenstaande afvinken? Top, dan kun je starten met posten! Maar wat post je nou op Instagram en wanneer en hoe vaak doe je dit? Dit brengt mij gelijk bij de eerste tip:

  1. Post iedere dag iets op Instagram

Instagram maakt gebruik van een algoritme waarbij niet iedereen jouw berichten ziet. Loyale volgers die jouw pagina wel eens bekijken, zien jouw berichten eerder voorbijkomen dan niet-loyale volgers. Hierdoor is het van belang dat je regelmatig berichten plaatst, om de zichtbaarheid op Instagram te vergroten. Door 7 dagen in de week te posten, vergroot je de kans dat Instagrammers je zien en vergroot je dus automatisch het online bereik van je bedrijf! Instagrammers willen accounts volgen waar ze iets aan hebben en als jij dagelijks content post, dan is er een grote kans dat ze jouw account interessant vinden en je dus volgers op Instagram Business krijgt!

Story en feed

Je hoeft niet iedere dag zowel een story als post te plaatsen. Als je dus al iets hebt gepost op de Instagram feed, dan hoef je niet per se diezelfde dag ook actief in de stories te posten. Probeer daarnaast te variëren in het type content dat je plaatst, want iedere dag hetzelfde plaatsen is natuurlijk niet origineel.

Waarschijnlijk heb je al een aantal ideeën voor leuke posts op Instagram. Maar het kan zijn dat op een gegeven moment je inspiratie weg is en je geen flauw idee hebt over wat je moet posten. Writeaholic komt met een aantal leuke tips voor content voor ondernemers op Instagram. Bekijk deze pagina vooral om wat inspiratie op te doen voor je eigen Instagram posts en stories.

P.s.: Er gaan geruchten dat Instagram de chronologische volgorde van posts in de timeline weer terug zullen halen! Yay! Dit zal betekenen dat je minder vaak en alleen op de meest actieve tijdstippen hoeft te posten.

Effect iedere dag op Instagram posten: je vergroot de kans dat Instagrammers en je volgers je berichten voorbij zien komen. Met jouw dagelijkse content kun je dus volgers creëren voor jouw Instagram Business account!

  1. Maak een content planning

Het is niet niks om iedere dag te posten en ook nog eens variërende content te plaatsen. Om dit niet chaotisch te laten verlopen en in paniek te raken, is het daarom raadzaam om een content planning (zoiets als een marketingkalender) te maken voor Instagram. Dit is een planning voor het type content dat je zal posten op Instagram. Per dag kun je uitplannen wat voor bericht of story je post, op welk tijdstip en wat het doel van de post is. Ik raad je aan om een maandelijkse content planning te maken, zodat je een volledige maand aan content kunt uitstippelen. Onderstaande afbeelding is een simpel voorbeeld van (één week van) zo’n content planning:

volgers op Instagram Business

Structuur voor professionaliteit

Een strakke planning scheelt enorm veel tijd en helpt met creëren van structuur aan de Instagram pagina. Je kunt namelijk exact bepalen wanneer, wat wordt gepost en kan dit dan ook mooi vormgeven. Ben je benieuwd naar de lay-out van jouw feed met jouw content? Apps als Feed Preview tonen hoe je Instagram eruit zal zien als je jouw berichten in een specifieke volgorde post. Handig! Zo zie je gelijk of je Instagrampagina chaotisch oogt of mooi overzichtelijk is. Instagram dient als hulpmiddel voor je bedrijf om contact te leggen met klanten en een chaotische pagina kan hierdoor een onprofessionele eerste indruk geven en zelfs klanten (en volgers) afschrikken! Het doel is volgers voor Instagram Business, niet ontvolgers!

Ik hoor je al denken: handig zo’n content planning, maar hoeveel tijd besteed je aan het creëren van een content planning? Je kan al met twee uurtjes klaar zijn met het maken van een maandelijkse content planning. Eenmalig zet je de vormgeving van de planning op (hooguit 40 minuten) en vervolgens vul je voor de gehele maand de content in. Je zou daarnaast ongeveer één werkdag kunnen uittrekken om alle content te creëren. Je kunt dit natuurlijk ook uitbesteden aan een scala aan content creators. Dit zal je een hoop denkwerk en tijd schelen, maar als bedrijf kun je wel gelijk diep in de buidel tasten.

Effect van het maken van een content planning: je creëert structuur op je Instagram Business en gaat efficiënt met je tijd om (én bespaart een hoop impulsieve ideeën wat voor chaotiek zorgt). Dit is een indirecte tip voor meer volgers op Instagram, maar onmisbaar!

  1. Bekijk statistieken voor beste tijdstippen om te posten

Je weet inmiddels dat je het best iedere dag kunt posten, maar op welke tijdstippen post je op Instagram? Instagram Business biedt een tool waardoor je de mogelijkheid krijgt om de statistieken van je account in te zien. Je kunt zo achterhalen op welke momenten je volgers het meest actief zijn.

Om de meest actieve tijden van je volgers te achterhalen, volg je deze stappen:

  1. Klik op het icoon icoon Instagram
  2. Klik op “Statistieken”.
  3. Ga naar “Je doelgroep”
  4. Scroll naar beneden en bekijk de meest actieve tijden per dag of per uur

Een voorbeeld van de statistieken die je krijgt te zien:
volgers op Instagram Business volgers op Instagram Business per dag

Buiten de tijdstippen om kun je nog veel meer nuttige informatie halen uit de statistieken. Je kunt je doelgroep (geslacht, plaats en leeftijd) inzien, het bereik van je posts en stories zien en de groei van je account bekijken. Met behulp van deze gegevens kun je je content aanpassen op je volgers (en je doelgroep). Stel dat je 75% vrouwelijke volgers hebt dan is het dus zaaks om wat meer vrouwelijke content te plaatsen. Tenzij je doelgroep eigenlijk mannen is! Dan moet je juist meer mannelijke content plaatsen om mannelijke Instagrammers aan te trekken. Grote kans dat je dan wel de vrouwelijke volgers verliest. Specifieke content trekt de juiste Instagrammers aan, wat volgers voor jouw Instagram Business betekent!

Effect statistieken van Instagram Business gebruiken: je krijgt gratis informatie over je volgers en weet wat de beste tijdstippen en dagen zijn om te posten. Op deze informatie kun je inspelen door je content zo specifiek mogelijk te maken en hierdoor nog meer potentiële klanten (volgers) op Instagram Business te krijgen.

  1. Voeg opgeslagen antwoorden toe

Even overschakelen naar een tip voor achter de schermen. Je kunt in Instagram business antwoorden op DM’s (persoonlijk bericht) opslaan. Stel dat je nou vaak dezelfde vragen krijgt (bijvoorbeeld: “Wat zit er in jullie Magic Make-Up Box?”), dan kun je een stukje tekst opslaan om in het vervolg met twee klikken deze vraag via DM te beantwoorden (“In de Magic Make-Up Box zit een kwast, foundation en bronzer!”). Een enorm handige tool omdat je snel op klanten kunt reageren (wat als heel prettig wordt ervaren!) en tegelijkertijd enorm veel tijd kunt besparen. Je hoeft namelijk niet iedere keer dezelfde antwoorden uit te typen.

Het opslaan van veel voorkomende antwoorden op vragen doe je als volgt:

  1. Klik op het icoon icoon instagram
  2. Ga naar “Instellingen”
  3. Klik op “Bedrijf”
  4. Klik op “Opgeslagen antwoorden”
  5. Druk rechts bovenin op “+” en geef het type antwoord een naam onder “sneltoets” en schrijf het antwoord onder “chatbericht”.

Het antwoorden met een opgeslagen antwoord in een DM doe je als volgt:

  1. Ga naar de DM
  2. Klik links onderin op “+” en druk op het icoon icoon instagram
  3. Klik op het gewenste opgeslagen antwoord.

Het opgeslagen antwoord verschijnt in de tekstbalk van de DM. Hierdoor kun je het antwoord aanpassen en bijvoorbeeld de voornaam in je berichtje verwerken. Zo maak je het opgeslagen antwoord alsnog persoonlijk en komt het niet als een standaardantwoord over!

Effect van opgeslagen antwoorden in Instagram Business gebruiken: je bespaart tijd door op een efficiënte manier klantvragen te beantwoorden. Tevens kun je vragen (DM’s) veel sneller beantwoorden met een informatief maar ook persoonlijk antwoord! Hierdoor houd je je volgers (en potentiële klanten) tevreden en verminder je de kans op ontvolgers

  1. Gebruik maximaal 15 hashtags

Dat je hashtags moest gebruiken was je vast al bekend. Maar wist je ook al welke, hoeveel en op welke manier je hashtags gebruikt? Je kunt hashtags zien als de SEO op Instagram Business; je vergroot hiermee je bereik en creëert hiermee naamsbekendheid. Hashtags zijn essentieel in het verkrijgen van volgers en aantrekken van lezers voor je content.

Vele blogs adviseren tussen de 20 en 30 hashtags te gebruiken, maar dit kan al vaak te “spammerig” overkomen. Gebruik dan ook niet meer dan 15 hashtags in je post. Op deze manier vergroot je alsnog je bereik, maar heb je niet zo’n lap tekst bestaande uit vele hashtags.
volgers op Instagram Business

Zodra je #… intypt, kun je de score van de hashtag zien. Dit is ontzettend handig, want zo kun je precies het bereik van je gekozen hashtag zien. Dat ziet er als volgt uit:

Een populaire hashtag wordt inderdaad veel gebruikt en gezien door Instagrammers, maar ga er dan dus ook van uit dat er enorm veel concurrentie is. Er is maar een kleine kans dat je hashtags worden gezien tussen als die duizenden of zelfs miljoenen andere accounts die het ook gebruiken. Het kan veel effectiever zijn om hashtags met verschillende bereiken in te zetten.

Hashtags = 5+5+5

Ik raad je aan om het ezelsbruggetje 5+5+5 voor hashtags aan te houden:

  • Populaire hashtags – 5 keer  (>10.000 of 1.000.000)
  • Niche hashtags – 5 keer (waar jouw bedrijf zich specifiek op richt of goed kan)
  • Minder populaire hashtags5 keer (uit je branche/vakgebied)

Zo gebruik je in totaal 15 hashtags en verspreid je de kans om te worden gevonden op een mix van populaire, niche en minder populaire hashtags. Je kunt eventueel ook nog 3 merk gerelateerde hashtags gebruiken. Kies bijvoorbeeld je #merknaam, #dienst en #zelfbedachtehashtag.

In Instagram stories kun je maximaal 10 hashtags gebruiken. Probeer hier de 3+3+3+1 methode toe te passen: 4 populaire, 3 niche en 3 branche hashtags te gebruiken.

Type Hashtags

Nu je weet hoeveel hashtags je kan gebruiken, kun je gaan uitzoeken welke hashtags je het best kunt gebruiken! Themarketingfactory heeft een aantal handige tools/websites op een rijtje gezet die je helpen met het bepalen van je hashtags. De volgende sites kunnen je hier (gratis!) heel goed bij helpen:

N.B.: Dubbelcheck wel even het bereik van je gekozen hashtag op Instagram, dit kan namelijk dagelijks veranderen!

Tip: De hashtags hoeven niet per se in de caption! Je kunt de hashtags ook “reageren” onder je eigen post. Dit kun je het best vlak na het posten van je bericht doen. Het reageren van de hashtags heeft hetzelfde effect (groter bereik voor de post creëren), maar hierdoor heb je geen lange caption met vijftien hashtags. Dit is namelijk helemaal niet wat Instagrammers zo graag willen lezen in je caption.

Effect van het niet meer dan 15 hashtags gebruiken: je vergroot het bereik van je bedrijf op Instagram Business, waardoor je meer volgers kunt realiseren. Meer Instagrammers zien jouw content! Daarnaast creëer je geen chaotische post met een lap tekst en vermijd je onnodige hashtags, waardoor je ontvolgers vermijd!

  1. Maak gebruik van polls en quizzen

Het is al benoemd dat Instagram Business onder andere een tool is voor klantencontact. Op het sociale platform kun je gemakkelijk contact leggen met (potentiële klanten) en contact onderhouden! Wij raden je aan om eens in de week een poll of quiz te doen in de Instagram stories.

Eerst eens even uitleggen wat een poll en quiz op Instagram nou eigenlijk zijn:

  • Poll: een vragensticker in een Instagram story waarbij Instagrammers op twee antwoordopties kunnen klikken.
  • Quiz: een vragensticker in een Instagram story waarbij Instagrammers een (quiz)vraag kunnen beantwoorden en één van de maximaal 4 antwoordopties kunnen kiezen. Je kunt hierbij één juist antwoord selecteren.

Ik kan me voorstellen dat je denkt – waarom zou je een spelletje doen als bedrijf zijnde? Nou, het is eigenlijk veel meer dan een spelletje! Je kunt een poll of quiz bijna als een soort enquête beschouwen, want het levert je enorm veel informatie op over je (potentiële) klanten. Je kunt hele gerichte vragen stellen waardoor je inzichten kunt krijgen over je product of dienst.

Hoe maak je gebruik van een poll op Instagram?

  1. Ga naar Instagram stories (swipe vanaf de feedpagina naar rechts)
  2. Kies een afbeelding uit je bibliotheek of maak een foto
  3. Klik op het smiley icoon rechts bovenin
  4. Klik op poll Instagram Business
  5. Typ een vraag in
  6. Plaats een (ant)woord in het groene ‘JA’ en rode ‘NEE’ boxje van de poll

Poll tip: Wil jij bijvoorbeeld weten of je volgers de verpakking van je product mooi vinden? Plaats de poll met de vraag “Vind je de verpakking mooi?” en als antwoordoptie in de poll kun je bijvoorbeeld “Ja!” en “Nee…” toevoegen. Zodra de Instagrammers hebben gereageerd op je poll, kun je vervolgens hun antwoorden zien. Zo krijg je gelijk een indruk over de mening van jouw verpakking!

Hoe maak je gebruik van een quiz op Instagram?

  1. Ga naar Instagram stories (swipe vanaf de feedpagina naar rechts)
  2. Kies een afbeelding uit je bibliotheek of maak een foto
  3. Klik op het smiley icoon rechts bovenin
  4. Scroll naar beneden en klik op quiz Instagram Business
  5. Typ een vraag in
  6. Typ minimaal 2 en maximaal 4 antwoordopties. Vergeet niet het juiste (juiste) antwoord aan te vinken! Dit antwoord wordt dan in het groen weergeven.

Quiz tip: Wil je de kennis van je volgers testen? Stel een vraag over iets wat met je product te maken heeft. Ben jij bijvoorbeeld een kapper? Stel de vraag: “om de hoeveel tijd moet je je haar knippen?” Geef de vier opties: Om de 4 weken, om de 5 weken, om de 6 weken of om de 7 weken. Selecteer vervolgens het juiste antwoord (het groene antwoord), bijvoorbeeld ‘om de 6 weken’.

Tip: je kunt ook een vragensticker plaatsen in je story. Deze vind je op dezelfde plek als de poll en quiz. Met deze optie kun je een open (of gesloten) vraag stellen, waar je volgers antwoord op kunnen geven. Wil je antwoord op een vraagstuk? Maak dan zeker gebruik van deze optie.

Effect van het gebruiken van een poll of quiz: je creëert op een simpele manier interactie met je (potentiële) klanten. Zo bouwt je merk (Instagram Business) een band op met je volgers. Doordat de volger interesse heeft getoond in jouw content (poll of quiz) wordt de kans verhoogd dat klanten jouw content vaker voorbij zien komen! Door het gebruik van een Instagram poll of quiz krijg je dus een groter bereik op Instagram Business en houd je interesse in jouw account. Je vermijd dus unfollowers!

Samenvattend

Door de 6 tips toe te passen creëer je structuur op Instagram Business, voorkom je ontvolgers, krijg je volgers en ga je efficiënt met je tijd om! Hierbij nogmaals alle 6 tips en het effect ervan op een rijtje:

  • Post iedere dag iets, zodat je wordt gezien door Instagrammers en je een interessant account bent (én blijft!) voor volgers.
  • Maak een content planning, zodat je structuur in je feed en stories creëert en een professionele uitstraling hebt naar je volgers toe.
  • Bekijk statistieken voor de beste tijdstippen om te posten, zodat je weet wanneer je content het meest kan worden gezien en win informatie over je volgers voor specifieke content.
  • Voeg opgeslagen antwoorden toe, om tijd te besparen en snel antwoord op je DM’s te kunnen geven.
  • Gebruik maximaal 15 hashtags, zodat je caption niet chaotisch oogt en je de juiste doelgroep kunt aanspreken.
  • Maak gebruik van polls en quizzen, voor interessante content en interactie met (niet)volgers.

Ga snel aan de gang met de tips en ervaar zelf hoe je (meer) volgers op Instagram Business krijgt! Meer lezen over SEO en SEA? Klik dan dan hier!

Posted in SEO

13 Replies to “6 tips voor volgers op Instagram Business”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *