5 tips om de naamsbekendheid te vergoten van jouw webshop!

Wil jij weten hoe je de naamsbekendheid van jouw webshop vergroot? Dan ben je hier aan het goede adres. Je bent gestart als ondernemer op het web en je merkt op dat het moeite kost om op te vallen? Ik kan dit goed begrijpen, want er bevinden zich duizenden andere concurrenten die allemaal hetzelfde willen. Tegenwoordig draait het om de beste positie op Google, een zo groot mogelijk bezoek naar de website en een zo hoog mogelijke omzet.  Als beginnende ondernemer moet je je bewust bezig houden met activiteiten die gericht zijn hierop. In deze blog geef ik 5 tips die jou vertellen op welke manier je je kan onderscheiden in jouw branche, waarbij je de naamsbekendheid van jouw webshop ook nog eens mee vergroot.

 

#Tip 1: Je naamsbekendheid wordt vergroot als je een expert bent van je doelgroep.

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het expert wezen over je doelgroep is essentieel wil je gaan groeien met jouw onderneming. Veel online webwinkels zijn hier niet bewust van, wat leidt tot minder omzet en minder betrokkenheid met de doelgroep. Je moet als expert begrijpen waarom zij jouw producten kopen, wat het hun oplevert en welke aspecten van belang zijn tijdens het kopen van het product. Een webshop dat hier uitstekend gebruik van maakt is Bol.com.

In de afbeelding is te zien dat er de nadruk wordt gelegd op de prijs, de levering, retourneren en klantenservice. Hiermee richt de organisatie zich op het weghalen van de onzekerheden bij de klant, waardoor het doen van een aankoop laagdrempeliger wordt.

Verder wordt het uitstralen van kennis en vertrouwen over je producten door klanten zeer gewaardeerd. Dit is het handigst om te uiten in de product informatie.

 

Bol.com speelt hierop in door de voordelen te benoemen van het product , specificaties en voor wie het product geschikt is. Hierdoor wordt de doelgroep verder afgebakend en wordt er een specifieke groep aangesproken die zich met de voordelen en advisering kan associëren.

Ik snap dat jij je nu afvraagt: Wat heeft inleven in de doelgroep te maken met het vergroten van de naamsbekendheid van je webshop?

Door in de doelgroep in te leven en rekening te houden met de bovenstaande factoren zorgt het ervoor dat je een betere positie verwerft in de Google zoekresultaten. Met als gevolg dat de naamsbekendheid van jouw webwinkel wordt vergroot, omdat de kans dat je meer verkeer krijgt groter wordt. Dit heeft te maken met Page Rank, waarbij er wordt gekeken of jouw pagina voldoende informatie omvat om de bezoeker verder te helpen. Het gaat hierbij dus om zo goed mogelijk in te spelen op de zoekintentie van de gebruiker.

Andere belangrijke factoren zijn de meta-description, URL en titel. Dit is wat de bezoeker te zien krijgt als hij of zij jouw pagina te zien krijgt in de zoekresultaten. Door de kennis van je doelgroep kun je hier handig op inspelen, door stimulerende teksten te vertonen die een associatie hebben met hun onvervulde behoefte. Als gevolg hiervan wordt het voor de bezoeker aantrekkelijker om op jouw website te klikken, wat door Google wordt gezien als een ‘voorkeur’ dat de zoekintentie vervult van de bezoeker. Door vaak de voorkeur te krijgen stijg je automatisch ook in de zoekresultaten.

Kortom, is het expert wezen over je doelgroep van groot belang wil je meer gratis verkeer en naamsbekendheid verkrijgen op je webshop. Verder stimuleert het ook de aankopen, omdat je betrouwbaarder overkomt en inspeelt op aspecten dat relevant zijn voor je bezoeker. Ook is dit een belangrijke eis om als speler relevant te zijn in jouw branche, want digitale zichtbaarheid is hedendaags een must om potentiële klanten te bereiken.

 

#Tip 2: Focus je op het schrijven van content.

In jouw branche zullen veel bedrijven gefocust zijn op minimale inspanning en maximaal resultaat. Onderscheid jezelf als beginnende ondernemer door content te produceren die in verband staan met je producten. Verkoop jij elektronica? Zorg dan dat je blogs schrijft over de nieuwste producten en ontwikkelingen in die sector.

Waarom is dit belangrijk? Door content te produceren zorg je er ook voor dat je men aanspreekt die geen behoefte hebben in een aankoop, maar zich wel in jouw branche bevinden. Hierdoor verhoog je de naamsbekendheid van jouw webwinkel in jouw branche. Door hun te informeren en te inspireren zorg je ook voor verbondenheid met deze groep. Als deze groep besluit om over te gaan tot een aankoop is de kans aanzienlijk groter dat dit gebeurt bij jouw webshop. Dit komt omdat ze in de informatie en bewustwordingsfase zijn geïnformeerd door jouw webwinkel, wat resulteert in vertrouwen en betrouwbaarheid in jouw organisatie.

Een mooi voorbeeld is Coolblue die inspeelt op SONY die om de 5 jaar een Playstation op de markt brengt. Voor de release datum vinden er door vele consumenten diepgaande analyses over de voordelen van het product. Coolblue speelt hierop in door diverse onderwerpen en content te produceren over de Playstation 5. Hierdoor wordt de interesse gecategoriseerd en is er voor ieder wat wils aan informatie.

 

 

Het schrijven van content resulteert niet alleen in meer verbondenheid met je doelgroep, maar ook in meer zicht en vindbaarheid van je webshop op Google. Artikelen zorgen ervoor dat je op meer zoekopdrachten te vinden bent, wat resulteert in meer vindbaarheid online voor je potentiële doelgroep.

 

#Tip 3: Zorg dat de content die je schrijft backlinks werft.

Na rekening gehouden te hebben met de bovenstaande tips zijn wij aangekomen bij backlinks en linkbuilding. Deze zijn belangrijk als je content gaat schrijven op jouw webshop. Om te beginnen met backlinks zijn dit links die andere websites op hun site tonen, zodat bezoekers op jouw site terecht kunnen komen. Hoe mooier kan je je naamsbekendheid van je webshop vergroten door andere websites jou te laten promoten?

Verder is het een feit dat hoe meer websites doorverwijzen naar jouw pagina, hoe meer waarde Google aan je pagina hecht. Elke backlink wordt gezien als een stem en een aanbeveling naar jouw webwinkel, wat ook de autoriteit van jouw pagina in de markt van het zoekwoord in kaart brengt.

Backlinks is een vorm van linkbuilding en is essentieel voor je SEO positie. Ook is het handig om te weten welke begrippen er nog meer zijn in linkbuilding om toe te passen op je tekst:

  • Interne links: Jij verwijst naar andere pagina’s binnen je webshop. De hoeveelheid interne links moeten tussen de 3 en 20 bevatten. Als vuistregel kun je aannemen om 1 interne link aan te brengen per 100 woorden.
  • Externe links: Jij verwijst naar andere pagina’s van andere websites. Onthoud goed naar wie je verwijst, omdat je een stem van autoriteit uitbrengt. Het advies luidt hier om 1 externe link te plaatsen per pagina. Dit staat in verband met de stem die je uitbrengt, waarmee je de SEO posities van andere websites verbeterd.

Nu wij dit weten is het de vraag welke backlinks relevant zijn voor jouw tekst. Als eerste moet de backlink relevant zijn voor jouw zoekwoord. Het hoeft niet 1 op 1 hetzelfde overeen te komen aan informatie, maar het moet wel affiniteit hebben met het onderwerp dat wordt beschreven op jouw pagina.

Stel dat jij bent begonnen met een webwinkel voor schoenen en je schrijft een artikel over de nieuwste ontwikkelingen dan is het niet relevant als je over truien schrijft. Je kan wel bijvoorbeeld het woord sneakers gebruiken in je tekst als synoniem voor het woord schoen.

Verder moet je ervoor zorgen dat je backlinks natuurlijk zijn. In de huidige tijd zijn er mogelijkheden om backlinks te kopen, waardoor je in korte tijd veel autoriteit kunt verzamelen en een hogere positie in Google kunt verwerven. Google beschouwd dit als onnatuurlijk en misbruik van backlinks, wat resulteert in een slechte beoordeling.

Het is nu duidelijk wat backlinks inhouden en welke het beste zijn voor jouw pagina, maar op welke manier vergaar je backlinks? Er zijn veel mogelijkheden om de links te vergaren en ik behandel er kort een aantal:

  • Schrijf teksten op blogwebsites: De pagina heeft nauwelijks naamsbekendheid verwerft, waardoor het belangrijk is dat dit wordt opgebouwd. Door op zoek te gaan naar blog websites die te maken hebben met jouw onderwerp, kun jij zelf ervoor zorgen dat deze websites naar jouw pagina gaan refereren. Het is vrij simpel, je schrijft een blog op de desbetreffende website en verwijst hierin naar de content op jouw eigen webwinkel.
  • Gebruik sociale media: Door een interessante post met een link te plaatsen op je platformen zorg je voor interactie, wat resulteert in populariteit en een hogere plaats in de zoekmachine. Maak je geen gebruik van sociale media? Dan kun je vragen om bezoekers van je artikel het te delen op hun platformen.
  • Maak gebruik van blog of andere influencers: Door samenwerkingen aan te gaan met bloggers en andere influencers die een populariteit en interactiviteit hebben met je onderwerp en jouw doelgroep kun je ervoor zorgen dat hij of zij door verwijst in hun artikel naar jouw webwinkel. Belangrijk is wel om te weten dat als de blogger op hun website 2x door verwijst naar jouw artikel, dit door Google wordt gezien als 1 aanbeveling, omdat het afkomstig is van 1 domein.
  • Maak gebruik van infographics: Wat men kan delen is van groot belang om informatie snel over te brengen naar een ander. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s en wallpapers. Door in je content dit te verwerken is de kans groter dat men doorverwijst naar het artikel van jouw webshop.

 

#Tip 4: Krijg naamsbekendheid door je doelgroep te inspireren.

Mond op mond reclame is belangrijk voor elke onderneming om naamsbekendheid te werven, maar is door de jaren heen ook digitaal te behalen. Als startende ondernemer is het aanwezig wezen op de sociale media platformen van je doelgroep van essentieel belang. Uit #tip 3 is er aangegeven dat dit ook invloed heeft op de Page Rank en de linkbuilding, maar hiernaast kan jij met slim gebruik van de platformen voor stimulatie zorgen van een aankoop op jouw webshop.

Aan de hand van likes, shares en reacties kun je goed inzien wat aanslaat en waarin de doelgroep geen interesse in toont. De kans op meer volgers wordt vergroot omdat de volgers van je doelgroep de likes, shares en reacties ook inzien. Hierdoor bekijken potentiële klanten of jouw onderneming aansluit op hun behoeftes. Verder kunnen acties uit je webshop of product categorieën die relevant zijn voor jouw doelgroep in een directere en snellere manier overgebracht worden.

Handig is ook om in de webwinkel de mogelijkheid aan je bezoeker te geven tot het aanmelden van een nieuwsbrief. Dit is de start om een lange relatie op te bouwen met je vaste klanten en dit uit te bouwen door gepersonaliseerde content te produceren. De nieuwsbrief kan je naamsbekendheid vergroten op het gebied van mond op mond reclame en het delen van de content aan derde.

Het krijgen van een lange termijn relatie met een positieve ervaring of een platform met een groot bereik vergt tijd en is niet snel gerealiseerd. Onthoud wel dat het waardevol voor je webshop is als je je hier wel op focust. Een vaste kring opbouwen is een belangrijke factor om je te onderscheiden van de drukte in jouw branche.

 

 

#Tip 5: Adverteren versneld het verkeer naar je webwinkel.

Heb je een voldoende budget opgebouwd om uit te geven aan de naamsbekendheid van je webshop? Dan is adverteren een praktische en relevante optie om te gebruiken. Door adverteren kun je in zeer korte tijd inspelen op het verkeer naar jouw webshop.

Er zijn vele vormen om te adverteren, hierdoor moet je bewust zijn wat het meest effect heeft op je doelgroep. Aan de hand van #tip 1 , kun jij een relevante boodschap verwerken in je advertentie en weet jij welke behoefte vervuld moet worden.

Ik zal een aantal vormen van adverteren behandelen:

  • SEA (Search engine advertising): Betaal om op de hoogste posities te komen in de zoekresultaten van Google. Je bent natuurlijk niet de enige aanbieder van advertenties in je markt. Hierdoor moet je je focussen op zoekwoorden die een groot zoekvolume hebben en waar de concurrentie niet hoog op is.
  • Sociale media platformen: Adverteer op de platformen om nieuwe doelgroep aan te spreken of je huidige doelgroep te vergroten. Wees bewust dat de boodschap stimulerend genoeg moet zijn om naar jouw website te willen.
  • Google Ads: Bekijk het aanbod van adverteren dat is ontworpen door Google. Hierdoor kun je specifiek en gerichte advertenties tonen op diverse manieren aan je doelgroep.

 

 

En verder?

Wij zijn aangekomen bij het einde van de blog. Ik hoop dat je als beginnende ondernemer met een webshop bewust bent geworden van de tijd en moeite die je moet instoppen om jezelf te onderscheiden van de markt. Het belangrijkste is ook dat het vooral geen geld kost, wat een belangrijk voordeel is, terwijl je wel kan werken aan het bouwen van een klantenkring, je vindbaarheid en naamsbekendheid. Adverteren adviseer ik aan, als je aan de hand van de andere tips een stabiele omzet draait.

Wil je je verder verdiepen in de tips, dan zou ik het aanraden om informatie te vinden over SEO begrippen en modellen. Hierdoor krijg je een beter inzicht in de werking van Google en de zichtbaarheid van jouw webshop. Verder kijk ik er graag naar uit of de tips hebben geholpen om de naamsbekendheid van je webshop te vergroten. Ik zie graag vragen of reacties op de blog in de comments!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *