Vijf ‘doe-het-zelf’ SEO-tips voor lokale bedrijven om beter gevonden te worden in Google (2021 Handleiding)

5 SEO Tips lokale bedrijven

Inhoudsopgave

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor mijn onderneming?

Een gebruiksvriendelijke en goed functionerende website is van onmiskenbaar belang voor de digitale handdruk van jouw online identiteit als merk zijnde.

Een aanzienlijk deel van de klandizie komt tegenwoordig via het internet met jouw onderneming in aanraking. Om die interactie mogelijk te maken is het minstens zo belangrijk dat de bedrijfswebsite gemakkelijk te vinden is op Google.

Door middel van SEO wordt op een effectieve en duurzame wijze de vindbaarheid, het bereik en de conversie van jouw onderneming op internet vergroot.

SEO staat voor Search Engine Optimization en wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd. Onder SEO vallen alle onderzoeken en technieken die worden toegepast om de ranking in zoekmachines te verhogen alsmede het bereik van de website te vergroten.

Door middel van een variatie aan werkzaamheden op de website zelf (on-site) én daarbuiten (off-site), wordt de relevantie en autoriteit van jouw bedrijfswebsite verhoogd.

Ook wordt de interactie en uiteindelijke conversie van de website vergroot doordat de ervaring van de bezoeker verbeterd. Binnen SEO valt dus zowel de optimalisatie van de website zelf als de ranking daarvan in zoekmachines. Omdat zoekmachine optimalisatie jouw bedrijfswebsite meer relevante bezoekers oplevert zal dit uiteindelijk meer klandizie opleveren.

Hoge posities in Google zijn felbegeerd aangezien relatief weinig gebruikers doorklikken naar pagina 2. Men gaat er simpelweg van uit dat Google de beste en meeste relevante websites bovenaan weergeeft. Naarmate jouw website beter inspeelt op de factoren die voor het algoritme van Google doorslaggevend zijn, des te groter de kans is dat een hogere positie bereikt wordt.

SEO uitbesteden of gewoon zelf doen?

Dat SEO en goed vindbaar zijn in Google belangrijk is voor jouw onderneming is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe kan je dit het beste voor jouw bedrijf realiseren? Je hebt simpelweg twee opties namelijk:
SEO uitbesteden aan een (marketing)agency of het zelf (met behulp van in-house kennis) doen.

Het grote voordeel van het uitbesteden van de SEO-werkzaamheden is de tijdwinst. Alles wordt uit handen genomen en je hoeft er zelf niet mee aan de slag. Dit is natuurlijk ideaal maar in de praktijk hangt hier wel een flinke prijskaart aan.

Veel bedrijven verkeren door de aanhoudende corona maatregelen in zwaar weer. Vooral (kleinere) lokale bedrijven hebben het momenteel erg zwaar. Investeren in zoekmachine optimalisatie zit er voor veel bedrijven tijdelijk niet in.

Als je des ondanks de pandemie niet stil wilt blijven staan is er natuurlijk altijd de mogelijk om zelf de SEO-werkzaamheden te verrichten. Voor de meeste mensen klinkt dit erg intimiderend en dat is niet gek! Bij zoekmachine optimalisatie komt aardig wat om de hoek kijken.

Om het SEO-proces wat behapbaarder te maken, wordt in het volgende onderdeel vijf ‘doe-het-zelf’ SEO-tips gegeven. Stroop je mouwen op en bereid je voor om aan de slag te gaan!

5 praktische ‘doe-het-zelf’ SEO-tips

1. Test jouw bedrijfswebsite voor mobiel vriendelijkheid

Wist je dat meer dan de helft van alle internet zoekopdrachten nu gebeurt via mobiele apparaten?

Het zit zelfs zo dat Google websites ‘bestraft’ (ook wel ranking penalty genoemd) die niet optimaal weergegeven worden op een mobiel apparaat. Daarbij geldt deze penalty nu ook voor websites die gevonden worden via desktop-zoekopdrachten wanneer deze niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen.

Wil je er zeker van zijn dat jouw website aan deze eisen voldoet? Dan kan je gemakkelijk je site testen met de Google Insights tool.

Zoals de Engelse naam al suggereert geeft Google ‘insights’ waardevolle inzichten en tips om jouw bedrijfswebsite mobiel vriendelijk(er) te maken als je nog niet zo hoog scoort.
Dit is zeer waardevol, aangezien het flink wat giswerk wegneemt! Zijn de uitkomsten te abstract of technisch voor je? Dan is het raadzaam om de uitkomsten te delen met de in-house developer.

Pagespeed Insight Digitalgrowth Almere

 

2. Analyseer de laadtijd van de website

Aansluitend op de vorige tip is de laadtijd van de website een zeer belangrijk SEO-aspect. Gemiddeld gezien verlaten de meeste mensen een webpagina als deze niet binnen drie seconden wordt geladen.

Je wilt er dus zeker van zijn dat de pagina binnen die tijd voor geserveerd wordt, helemaal omdat Google bijhoudt hoelang het laden van je pagina’s gemiddeld duurt.

Ook voor een té lange laadtijd kan Google jouw website een penalty geven.
Het gevolg is dus dat jouw merk minder goed vindbaar is in de zoekresultaten van Google!

Voor het testen van de laadtijd zijn er een aantal handige (en gratis!) tools beschikbaar.
Hiervoor kan je de tool ‘Pingdom’ gebruiken (tools.pingdom.com). Deze web tool zal je laten zien welke verbeteringen je kunt aanbrengen om de laadtijden van jouw bedrijfswebsite te verbeteren.

De aanbevelingen zijn vaak erg technisch van aard, waardoor je de meeste verbeterpunten waarschijnlijk niet zult begrijpen; tenzij je zelf een ontwikkelaar bent. In de meeste gevallen zul je deze lijst gewoon direct doorsturen naar je in-house developer om zo deze nieuwe wijzigingen door te voeren.

Als je geen in-house developer hebt is het ook altijd mogelijk om de technische werkzaamheden uit te besteden aan een buitenlandse freelancer.

Op de website Fiverr.com zijn er genoeg freelancers te vinden die de klus tegen een schappelijk prijs kunnen realiseren. Gemiddeld gezien ben je hiervoor dan €100,- kwijt. Niet slecht toch?

Pingdom scan

3. Het verzamelen van online bedrijfsvermeldingen

Je website aanmelden in alle lokale en bedrijfsspecifieke bedrijvengidsen is goed voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf! Elk lokaal gebied, in welke stad je ook woont, zal specifieke bedrijvengidsen hebben die relevant zijn voor jouw onderneming.

In principe wil je zoveel mogelijk van dit zulk bedrijvengidsen vinden en je bedrijfswebsite hiervoor aanmelden. Ondanks het best wat tijd kost om een bedrijfsprofiel in te vullen is het toch zeker de moeite waard. Dit helpt je gigantisch met de SEO, omdat je hiermee Google seintjes geeft dat je online bent, maar ook dat je een ‘echt’ bedrijf bent.

Een ander groot voordeel van deze gidsen is dat voor elke bedrijfsvermelding, je ook een ‘backlink’ (hyperlink naar je site) ontvangt. Over het algemeen zijn dit vrij gerenommeerde backlinks omdat deze backlinks van websites komen met een hoge autoriteit (bijvoorbeeld www.detelefoongids.nl). Hoogwaardige backlinks zijn een enorme ranking factor in de ogen van Google.

Je kan potentiële bedrijfsgidsen gemakkelijk vinden met de online tool ‘Whitespark’ (whitespark.ca). Deze tool is jammer genoeg niet gratis en kost ongeveer € 17,- euro (omgerekend) per maand.
Dit bedrag is het echter zeker waard gezien het heel wat tijd en giswerk bespaart.

Whitespark geeft aan welke ‘citaties’ (SEO-vakjargon voor een bedrijfsvermelding) het beste werken voor jouw gebied, industrie en/of niche. Wanneer je eenmaal bent opgenomen in alle relevante gidsen, wil je er ook zeker van zijn dat je al je social-media accounts (Facebook, Instagram, LinkedIn) hebt geclaimd en geoptimaliseerd.

Whitesparklocal citation finder

 

Het is van belang dat de bedrijfsvermeldingen zo volledig en consistent mogelijk zijn ingevuld, compleet met foto’s en teksten! Onvolledige of onjuiste gegevens kan tot verwarring leiden bij Google.

Door het verzamelen van backlinks (via de bedrijfsvermeldingen) is de kans ook groter dat jouw bedrijfswebsite vindbaar wordt voor ‘lokale zoekopdrachten’ en zo in de de ‘local pack terecht komt.

De local pack (ook wel de 3-pack genoemd) is het overzicht van lokale bedrijven in de Google zoekresultaten. Maar liefst 40% van de totale maandelijkse kliks (voor een gegeven zoekterm) gaat naar de local pack. Een hoge positie in de local pack is wederom felbegeerd.

4. Analyseer jouw (online) concurrenten!

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je heel gemakkelijk kunt spieken wat je concurrentie al doet? Voor welke zoekterm zijn ze momenteel te vinden? Wat doen ze om deze hoge Google-posities te krijgen?

Er zijn vele online tools die je kan gebruiken voor het analyseren van jouw (online) concurrentie. Het enige probleem is dat deze tools vaak met een behoorlijk maandelijkse abonnementsprijs zijn verbonden. Wat je beter kan doen is om (wederom) internationale freelancer in te huren.

Via de eerder benoemde website Fiverr.com is het kinderlijk eenvoudig om een freelancer te vinden die voor jou een zoekwoordenonderzoeken en/of concurrentieanalyses kan uitvoeren.

Maak een gratis account aan op de website Fiverr, en zoek naar de dienst ‘Ahrefs’.

Een tal van freelancers komen tevoorschijn die jou verder kunnen helpen. Meestal betaal je voor zo een dienst rond de € 50,-. Dit is vele malen goedkoper dan wanneer je het zelf zou doen.

Fiverr

Als je eenmaal gewapend bent met zoekwoordenanalyse, en je precies weet wat je concurrentie doet, kan je doorgaan met het optimaliseren van je landingspagina’s op basis van je hoofd zoekwoord(en). Een landingspagina is een pagina die speciaal is opgezet met als doel om bezoekers om te zetten naar klanten.

In het verleden zou je op basis van een lijst van zoekwoorden en zinnen aparte landingspagina’s uitwerken voor elk van die termen, ook al waren deze super nauw verwant. Zo had je bijvoorbeeld een pagina die gericht was op de term “catering Nijmegen” en een andere die de focus legde op “cateringbedrijf Nijmegen”.

Dit is tegenwoordig niet meer nodig. Google is erg goed geworden in het bepalen van het algemene onderwerp van een pagina. De oude manier wordt gezien als zeer verouderd, en nu zelfs beschouwd als spam.

Google telt niet zozeer het aantal keren dat je deze specifieke term op een pagina gebruikt, maar kent nu alle relevante woorden die het zou verwachten te zien op een pagina over dat onderwerp.

Dit heet latent ‘Latent Semantic Indexing’ (LSI). Voel je je avontuurlijk en wil je meer weten of LSI? Lees dan dit artikel.

Een basisbegrip hebben omtrent de werking van latent semantic indexing kan erg handig zijn gedurende de SEO-werkzaamheden.

Als je het toch lastig vindt om de juiste keywords en zinnen te bedenken dan kan je gebruik maken van de gratis tool LSIgraph.

Voer simpelweg het onderwerp waarover je schrijft in. Lsigraph geeft je direct een lijst van gerelateerde woorden die je waarschijnlijk kunt gebruiken voor jouw (landings)pagina.

Vervolgens is het belangrijk om goed na te denken over jouw ‘SERP snippet’ (Search engine results pages snippet).

De SERP snippet is het uithangbord van jouw bedrijfswebsite in de zoekresultaten van Google. Een goede snippet verhoogt namelijk het aantal bezoekers dat op je website terecht komt.

Tip! Gebuikt jouw website WordPress? Download dan de Yoast plugin om het bewerken van jouw SERP snippet eenvoudiger te maken.

Eén van de belangrijkste factoren waar Google naar kijkt is hoe waarschijnlijk het is dat een bezoeker op jouw SERP snippet klikt tijdens zijn/haar zoekopdracht. Hier zijn er een paar aanpassingen die je kunt doen om jouw vermelding aantrekkelijker en klikwaardiger te maken.

Voor elke SERP snippet zijn er in principe twee verschillende elementen die belangrijk zijn. Je hebt de ‘metatitel’ en de ‘metabeschrijving’.

Laten we ons eerst richten op de titel. De meta titel moet natuurlijk relevant zijn aan de desbetreffende zoekactie. Gebruik de belangrijkste zoekterm(en) waarvoor je gevonden wilt worden dan ook in de titel. Ook is het belangrijk dat de lezer wordt ‘geprikkeld’ om op jouw website te klikken.

Verwerk daarom woorden in de meta titel die aanzetten tot actie. Tot slot, geef de ‘Googelaar’ een duidelijke indruk wat hij of zij kan verwachten op jouw (landings)pagina.

Hetzelfde kun je toepassen in de metabeschrijving, hoewel je deze nog kunt aanvullen met meer informatie; je hebt hier namelijk meer karakters te besteden.

Handig om in je meta-beschrijving te vermelden zijn USPs zoals “gratis verzending”, “hoogst beoordeeld” of andere unieke diensten/kenmerken die jou onderscheiden van je concurrentie.

Lokale SEO tips

4. Meten is weten!

Na het uitvoerig aanpassen en optimaliseren van jouw bedrijfswebsite wil je natuurlijk weten of er progressie is geboekt! Een simpele manier om dit te controleren is om naar jouw hoofdzoekterm te Googelen.

Heb je meerdere hoofdzoektermen waarvan je de Google-positie automatisch wilt bijhouden? Dan heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van een ‘Rank Tracker’.

Een Rank Track is een online tool die bepaalde zoekwoorden automatisch kan bijhouden. De Rank Tracker haalt alle informatie live uit de Google zoekresultaten. Met deze data kan je pagina’s op jouw bedrijfswebsite strategisch aanpassen.

Een Rank Tracker is niet gratis maar gelukkig hoeft dit wederom niet duur te zijn.
Een goede online Rank Tracker is SERanking en kost ongeveer €14,- per maand.

SERanking dashboard

Tot slot

Staat jouw onderneming inmiddels al op de eerste pagina? Gefeliciteerd, het harde werk is beloond! Maar reken je zelf nog niet rijk, SEO is immers een continuproces. De concurrentie zal namelijk niet stil blijven zitten en gemakkelijk haar Google-posities uit handen laten nemen.

Blijf kritisch en zoek altijd naar nieuwe manieren en invalshoeken om jouw bedrijfswebsite te verbeteren t.o.v. de concurrent.

 

Meer interessante SEO-artikelen?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *